Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Even een paar meldingen over deze concessie.
- Bij CTS-Solution staat de marktconsultatie voor het nieuwe DAV-gebied online. Staan redelijk interessante dingen in zoals R-net in Drechtsteden.
Lijnen 88 en 16 worden kansrijk gezien voor R-net. De verbindingen tussen Rotterdam en Sliedrecht / Alblasserdam moeten een te grote groei realiseren voor direct R-net, maar door goede hoge frequenties, nieuwe routes en een nieuw knooppunt bij Alblasserdam wordt verwacht dat het mogelijk is de groei te realiseren.
- Er worden daarnaast bij de consultatie aangegeven wat de subsidie is (23,5 miljoen), maar niet wat de reizigersinkomsten zijn (dat is jammer). HB-diagrammen zijn wel te vinden voor MerwedeLingelijn en bus.

Wel een vraag over de huidige concessie.
- De Qliner Dordrecht - Utrecht halteert in Dordrecht op Prov. Weterinklaan. Waarom halteert hij niet op de halte Leerpark?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

De Qliner is nou niet echt aantrekkelijk voor scholieren, want dat is duurder, daarnaast stopt het volgende overdag op schooltijden op Leerpark:
2x/uur lijn 2, 4x/uur lijn 7, 1x/uur lijn 13, 4x/uur lijn 16, 1x/uur lijn 18, 1x/uur lijn 19, 2x/uur lijn 166, in de spits 2x/uur lijn 175, ochtend 1 rit, middag 5 ritten 2x/uur 168. Samen toch ruim 18-19x/uur in de spits, dus ongeveer elke 3 minuten. Het is dus niet echt nodig om de Qliner op Leerpark te laten halteren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

de vraag was ontstaan omdat Leerpark drukker is dan Prov. Weterinklaan. Daarnaast vertoond de 388 zich nogal als schoolverbinding met de drukste ritten in de spits. De dorpen aan de N214 hadden dan wellicht nog meer scholieren voor de 388 anti-spitsrichting gehad.

1. Waarom stop deze lijn niet op de halte Wijngaarden, Prov. Weg en Ottoland, Prov. Weg?
2. Waarom ligt de MerwedeLingelijn niet in patroon? De patroon ligt op .02/.32 waar NS op .29/.59 ligt.
3. Als ik in de dienstregeling naar de tijden kijk van de 387 valt me richting Utrecht iets op. Er worden meerdere vertrektijden weergegeven, namelijk "Gorinchem, ri. Gld.malsen" en "Gorinchem, Station". Wat is dat eerste eigenlijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Prov. Weterinklaan.
Prof. Waterinklaan :wink:
Daarnaast vertoond de 388 zich nogal als schoolverbinding met de drukste ritten in de spits. De dorpen aan de N214 hadden dan wellicht nog meer scholieren voor de 388 anti-spitsrichting gehad.
De drukte in 388 bestaat voor een zeer aanzienlijk deel uit studenten richting Utrecht. Je ziet het altijd ook heel mooi op de N214: Bleskensgraaf een stel instappers, Molenaarsgraaf net wat meer instappers, Noordeloos de meeste instappers :wink:
Een stop op het Leerpark is niet logisch voor scholierenverkeer met die Qliner omdat de dorpen langs de N214 daarvoor veel meer op andere gemeenten gericht zijn. In Sliedrecht en Gorinchem zijn immers ook gewoon middelbare scholen en dat is toch de hoofdmoot van wat er op het Leerpark zit. Vanuit Sliedrecht is lijn 13 nuttiger naar het Leerpark (of 87/91 met een overstap bij Papendrecht N3) omdat het station nogal buiten het dorp ligt.
De 388 wordt vanuit Dordrecht relatief weinig gebruikt, het stuk tot Sliedrecht is op enkele forensen na erg rustig.
1. Waarom stop deze lijn niet op de halte Wijngaarden, Prov. Weg en Ottoland, Prov. Weg?
In Wijngaarden niet omdat er bij die halte die roteind buiten de dorpskern ligt, je bent zowat sneller bij de Qliner-halte op station Sliedrecht dan op die aan de provinciale weg.
Ottoland Provincialeweg bestaat überhaupt niet als halte (als je Goudriaan Provincialeweg bedoelt, dat ligt nogal ver van de N214 af)
2. Waarom ligt de MerwedeLingelijn niet in patroon? De patroon ligt op .02/.32 waar NS op .29/.59 ligt.
De MerwedeLingeLijn ligt wel in symmetrie, maar gewoon in een andere. Dat heeft ermee te maken dat puur symmetrisch niet past op de infra. Naast dat je dan exact tegelijk met een NS-trein over exact hetzelfde spoor moet bij Geldermalsen zit je er vooral mee dat je ten oosten van Gorinchem uitsluitend in Leerdam en Beesd kunt kruisen en je daar niet goed uit komt. Voordat de extra stations geopend waren stond de trein naar Geldermalsen bv. 10 minuten in Leerdam stil om op de tegentrein te wachten.
3. Als ik in de dienstregeling naar de tijden kijk van de 387 valt me richting Utrecht iets op. Er worden meerdere vertrektijden weergegeven, namelijk "Gorinchem, ri. Gld.malsen" en "Gorinchem, Station". Wat is dat eerste eigenlijk?
Waar zie jij dat dan? Ik kom 't op de website in elk geval niet tegen. Maar aannemelijk is het de aansluitende trein vanuit Dordrecht, die staat op de oude Arriva-site wel vermeld in de dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

oke, daarom dat de provincie het plan heeft om de 388 in te korten tot Sliedrecht - Utrecht en 2x/uur rijden. Het ritdeel tussen Dordrecht en Sliedrecht Station zou dan vervallen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dat zou een hele logische optie zijn ja en trouwens ook een best goed alternatief vanuit Dordrecht als de treinaansluiting een beetje redelijk is. Ik heb zelf een tijdje die Qliner voor m'n woon-werkverkeer op toen nog Dordrecht Stadspolders - Utrecht gebruikt en nam toen op weg naar huis eigenlijk altijd al de trein vanaf Sliedrecht omdat dat sneller was.
Het zou alleen Papendrecht echt benadelen waar er toch nog redelijk wat overstappers op die Qliner zijn vanuit met name Alblasserdam, maar dat is ook erg verspitst en welicht wat op te vinden met een enkel spitsritje dat van/naar Papendrecht doorrijdt. De N214-dorpen laten wat dat betreft een positievere ontwikkeling zien want daar wordt de Qliner ook aardig goed in de dalperiode gebruikt, sowieso nu die ook zaterdags rijdt.

En dan te bedenken dat de 388 in de oorspronkelijke plannen al grotendeels zou vervallen (spitslijn zou het worden meen ik) na de invoering van de kwartiersdienst op de MLL waarbij aangetakt zou worden op de kwartiersdienst van de 387 in Gorinchem. De route via de N214 heeft die lijn wat dat betreft veel goeds gedaan en is daarnaast ook niet langzamer dan de route via A15 en A27 die in een ver verleden werd gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me dan alleen even afvraag. Wie gaat die lijn dan rijden? Ik kan me de inperking wel indenken (en je bent minder materieel kwijt), maar dan komt het zo los te liggen van de overige buslijnen. Moet ik me dan indenken dat Schelluinen extra ritten gaat rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ik zit nu even die consultatie door te kijken (nadat ik erachter was dat 't CTMSolution is waar 'ie staat, niet CTS :P ) en zie daarin dat het een van de potentiële R-net corridors is naast Sliedrecht - Rotterdam, dus daar is allicht al iets te combineren (heb je gelijk de verbinding uit Papendrecht). In de kaart met reizigersstromen in bijlage B2 is trouwens die piek uit Noordeloos die ik benoemde ook mooi te zien.
En OVNL blijkt weer populair want de kaart van de MerwedeLingeLijn in bijlage C komt rechtstreeks van onze wiki af :wink:

Ik hoop trouwens dat het een grap is dat men potentie in een Rnet-corridor Gelkenes Schoonhovenseveer - Gorinchem ziet :lol:

Edit: Bezettingsgraden in bijlage E geven ook wel wat interessante data waarbij vooral opvalt dat de stadsdienst Gorinchem op sommige momenten een negatief aantal reizigers zou hebben, da's best knap :P En grappig te zien dat de netwerkvisie (bijlage H) is opgesteld door onder meer de toenmalige vervoerontwikkelaar van SVD.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Toch heb ik mijn twijfels van die telcijfers bij CTMSolution. Er worden bij de ringlijnen negatieve bezettingen weergegeven.
In de telcijfers is de piek van Noordeloos ook wel te vinden (40 instappers op 200 reizigers). Dit kan wellicht komen omdat er een soort van busstation ligt in Noordeloos, waar de buurtbussen en Qliner op elkaar aansluiten. Het ligt op ongeveer 30 minuten van Utrecht, waardoor je bussen in beide richtingen bijna gelijktijdig op de knoop krijgt. Dat is altijd goed voor aansluitingen.

Beide treinen zijn om .17/.47 bij Sliedrecht, dus daar kun je wel omheen plaatsen. De vraag is alleen op welke manier je keren wil.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Milco »

CamilleKreemers schreef:Beide treinen zijn om .17/.47 bij Sliedrecht, dus daar kun je wel omheen plaatsen. De vraag is alleen op welke manier je keren wil.
Bij de rotonde naast station Sliedrecht? ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

lol, Ik doelde meer op tijden. De rijtijd van Sliedrecht tot Utrecht is nu 48 minuten. Je zou in theorie dus aan beide kanten (ten koste van de knoop Noordeloos) goed kunnen aansluiten. Ik weet alleen niet welke lijn je dan in Sliedrecht vanuit Stormrand naar Station moet buigen om een soort efficiëntie over te houden in je chauffeursinzet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Milco »

Ah, ik dacht dat je letterlijk keren bedoelde. Daar is altijd wel iets op te vinden. :Y
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

In plaats van tot station Sliedrecht zou je ervoor kunnen kiezen om door te rijden naar het Burg. Winklerplein. Keert makkelijk en dan heb je ook mooie aansluitingen op het centrale busstation vanuit de rest van Sliedrecht. Het is ook relatief kort rijden, kwestie van onder de A15 door en dan ben je er al bijna.
Echter lees ik in de netwerkvisie (bijlage H) weer een andere variant: die stelt een Qliner Alblasserdam - Papendrecht - Sliedrecht - N214 - Utrecht voor. Die Qliner zou dan ook via station Baanhoek rijden (i.p.v. nu via N3 - A15 van Papendrecht naar Sliedrecht Station)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

ik zou dan eerder kijken of een verbinding Rotterdam - Sliedrecht en Sliedrecht - Utrecht gecombineerd kan worden. Is ook goedkoper voor de vervoerder, dus kan ie een hogere frequentie geven op een verbinding (en meer reizigers trekken).

Wat is de potentie eigenlijk van Alblasserdam / Papendrecht tegenover Dordrecht als het gaat om reizen naar Utrecht?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Combineren kan inderdaad handiger zijn gezien die Qliner naar Utrecht toch via station Baanhoek zou gaan volgens de netwerkvisie. Tegelijkertijd wordt de lijn Rotterdam - Sliedrecht slechts tot station Baanhoek als Rnet corridor gezien en is de rest van de route een uitloper die minder frequent mag rijden. Dan zou je ritten die slechts tot station Baanhoek rijden mooi naar Utrecht kunnen doorkoppelen inderdaad, maar of dat aan de duidelijkheid bijdraagt weet ik niet. Het lost wel een probleempje dat je anders zou hebben: vanuit Rotterdam kan je bij station Baanhoek niet handig keren.

Qua potentie: Papendrecht genereert meer reizigers dan Dordrecht ondanks de wat afgelegen halte voor de Qliner en een deel daar van zijn ook overstappers uit Alblasserdam. Zal wel een verspitsing in zitten maar die heeft die Qliner nu al, de aparte lijn die er voorheen voor deze verbinding was (389 Papendrecht Busstation - Utrecht) reed bv. slechts een aantal spitsritten en die zijn nu in de dienstregeling van 388 geïntegreerd met een naar Papendrecht N3 verplaatste overstap.

Nu vindt ik één ding wel apart en dat is dat men die Qliner vanuit Alblasserdam/Papendrecht wegens de overstap vanaf de trein uit Dordrecht via station Baanhoek wil hebben. Echter kan je vanaf station Baanhoek niet via een snellere route richting Bleskensgraaf N214 dan de huidige route over de Parallelweg naar station Sliedrecht, dus eigenlijk biedt je de overstap dan op twee verschillende plekken aan. Wel is station Baanhoek beter ontsloten richting de rest van Sliedrecht per bus, daar kan de overstap nuttiger zijn hoewel de fiets/lopen naar station Sliedrecht vermoedelijk nog sneller is. Ook zorgt via station Baanhoek rijden in Papendrecht voor een handiger halteplaats bij Viaduct N3 voor een overstap vanaf Dordrecht Ziekenhuis Dordwijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht pakken ze een combinatie van de route van lijnen 87 tot de plek waar lijn 701 of 75 komt en dan die route. Dat kost geloof ik in totaal 4 minuten meer tussen Papendrecht N3 en Sliedrecht station.

Ik zit even naar Station Sliedrecht te kijken, kun je niet met een lichte aanpassing de bus uit Rotterdam laten keren om de huidige stationsbushalte heen? Er ligt een eenrichtingstegelreeks waar zoals het op google lijkt taxi's kunnen staan.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op vr 12 aug 2016, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Kan, maar dan kom je nogsteeds zowel langs station Baanhoek als Sliedrecht. Daarom verwacht ik toch meer een route via de Parallelweg wat sneller is voor de doorgaande reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

tja Daniel, het is maar net wat je wil. Wil je snelheid in deze verbinding of wil je een deel van de route ontsluitend rijden. Ik zou kiezen voor ontsluiting in Papendrecht en Sliedrecht en dan verder naar Utrecht juist snelheid. De eerste rit sluit wellicht aan op een rit van een verbinding naar Rotterdam, zodat je wellicht enkele forenzen van de N214-dorpen naar Rotterdam kan krijgen. Je komt nu op ongeveer half 8 in Sliedrecht.

Die overweging maken ze ook in het document voor de verbindingen naar Rotterdam. In Alblasserdam kan bij de A15 een knooppunt worden gerealiseerd met aansluitend twee routes:
- Zuidplein wordt als sneldienst geboden via de A15 en A16. Ik zou persoonlijk ook in Lombardijen halteren, omdat 30% van de reizigers naar Zuidplein daar uitstappen. De stopdienst is niet nodig door zeer weinig instappers en de aanwezigheid van RET-lijnen 144 en 146 (6x/uur in de spits).
- Kralingse Zoom wordt als stopdienst geboden via Ridderkerk door de aantallen instappers en het ontbreken van een directe verbinding bij de RET.

Is het trouwens een idee om de berichten vanaf mijn mededeling van de online-documenten op CTM-Solutions apart te zetten als startpunt voor een topic van de nieuwe DAV-concessie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Bij deze. Maar benoemd op dienstregelingsjaar trouwens want ondanks dat alle documenten het over 2018 hebben loopt de huidige concessie nog tot december 2018, de nieuwe gaat dus in dienstregeling 2019 in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel, bedankt.

Kan iemand me de bestaansrechten van de volgende verbindingen even geven:
- Lijn 18/19 (bijna overal parallel aan lijn 16)
- Lijn 21 (taxibus-uursdienst)
- Lijn 13 (uursdienst Sliedrecht - Dordrecht met parallelliteit met frequentere lijnen)

Daarnaast. Een HOV-verbinding rijdt minimaal 2x/uur en een R-net verbinding 6 of 4x/uur. Is dit per lijn of in totaal? De documentatie is er niet heel duidelijk over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:- Lijn 18/19 (bijna overal parallel aan lijn 16)
Zou het voor het stuk Dordrecht - Papendrecht - Alblasserdam niet echt weten gezien dat parallel rijdt in de tegenspits, dat komt allicht door het huidige kilometercontract. In elk geval zit de relevante functie in de sneldienst Nieuw-Lekkerland - Dordrecht die in de spitsrichting geboden wordt (en veel minder parallel loopt)
- Lijn 21 (taxibus-uursdienst)
Komt voort uit de ontsluitingseisen waaronder met name de verbinding tussen H.I. Ambacht en Ridderkerk. In de Volgerlanden verzorgt deze lijn ook nog wat ontsluitend vervoer over verbindingen waar in het verleden (begin concessie) de 88 en 92 hebben gereden, maar die door nieuwe infra strakgetrokken zijn (88 ging in het verleden over de Dreef en langs halte Zwembad en 92 van Zwijndrecht Ziekenhuis via Beneluxlaan - Laan van Welhorst, op de huidige route van 92 langs de Brandweerkazerne lag toen nog geen weg)
- Lijn 13 (uursdienst Sliedrecht - Dordrecht met parallelliteit met frequentere lijnen)
Dit is de enige verbinding tussen Sliedrecht en Ziekenhuis Dordwijk in Dordrecht (heeft regiofunctie, Sliedrecht heeft alleen een dependance van het ASZ). Verder nog een ietwat extra ontsluitende functie in Sliedrecht t.o.v. de andere lijnen (oa de Kerkbuurt).
Daarnaast. Een HOV-verbinding rijdt minimaal 2x/uur en een R-net verbinding 6 of 4x/uur. Is dit per lijn of in totaal? De documentatie is er niet heel duidelijk over.
Zoals jij het opschrijft is de vraag ook niet heel duidelijk, maar ik ga uit van per lijn.

Trouwens eens een blik op de bezettingscijfers geworpen en ze vergeleken met de reizigersaantallen uit 2004 die ik voor de stadsdienst Dordrecht heb. Helaas mist lijn 5 wel in de bijlage met telcijfers, dus is het totaalplaatje niet te zien.
Erg lastig om daar conclusies uit te trekken want het betreft zo te zien puur de OV-chipkaartdata en niet de telcijfers uit de bus zelf. Dat zie je met name bij de Krispijn-lijnen waar het me onwaarschijnlijk lijkt dat het aantal reizigers met 50% gedaald is in de afgelopen 12 jaar. Weliswaar is er op alle lijnen wel wat krimp zichtbaar, maar veelal zitten de aantallen een stuk dichter bij elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:
CamilleKreemers schreef:- Lijn 18/19 (bijna overal parallel aan lijn 16)
Zou het voor het stuk Dordrecht - Papendrecht - Alblasserdam niet echt weten gezien dat parallel rijdt in de tegenspits, dat komt allicht door het huidige kilometercontract. In elk geval zit de relevante functie in de sneldienst Nieuw-Lekkerland - Dordrecht die in de spitsrichting geboden wordt (en veel minder parallel loopt)
Voorheen was er sprake van alleen een lijn 19 Alblasserdam Rijnstraat - Kinderdijk - Nieuw-Lekkerland - Dordrecht met alleen ritten in de spitsrichting. Deze ging op de Rijnstraat verder/kwam daar aan als een rit van lijn 16. Die situatie bestaat nu dus nog steeds, met het verschil dat die aansluitende rit nu een licht afwijkende route rijdt om weer een extra verbinding aan te kunnen bieden (directe verbinding tussen Dordrecht en de industrieterreinen in Alblasserdam).

Vanuit de netwerkgedachte kun je de 388 wel inkorten tot Sliedrecht of vanaf daar omleggen naar Papendrecht en Alblasserdam, maar dan verliezen reizigers uit de Alblasserwaard wel hun directe verbinding met Dordrecht en dan voornamelijk die met ziekenhuis Dordwijk en het Leerpark. Die mensen zorgen bovendien voor bezetting in de tegenspits. Voor de relatie Dordrecht-Utrecht van station naar station kun je met de trein ook een consequente en goede overstap in Gorinchem op de 387 mogelijk maken. Voor een vervoerder is het verder van belang hoe je de exploitatie praktisch rondkrijgt. Een begin-/eindpunt in Dordrecht of Alblasserdam is dan handiger dan Sliedrecht dat in de huidige situatie een eind van de stallingen afligt. Voor Alblasserdam is een betere verbinding met Utrecht vast wenselijk, alleen is dan de vraag hoeveel mensen daar gebruik van maken, en dan vooral buiten de spitsen.

Ik vind het trouwens bijzonder dat in de studie de A15 zo'n prominente rol krijgt voor de sneldiensten/R-Netlijnen tussen Rotterdam en Alblasserdam. Op papier is het misschien sneller dan via Ridderkerk maar nu al pakken de 187/190/191 vaak alsnog hun oude route via de Rotterdamseweg omdat het op de snelweg gewoon hopeloos vaststaat in de spits. En dat wordt voorlopig niet beter!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Voorheen was er sprake van alleen een lijn 19 Alblasserdam Rijnstraat - Kinderdijk - Nieuw-Lekkerland - Dordrecht met alleen ritten in de spitsrichting. Deze ging op de Rijnstraat verder/kwam daar aan als een rit van lijn 16. Die situatie bestaat nu dus nog steeds, met het verschil dat die aansluitende rit nu een licht afwijkende route rijdt om weer een extra verbinding aan te kunnen bieden (directe verbinding tussen Dordrecht en de industrieterreinen in Alblasserdam).
Verschil is wel dat die 18/19 oorspronkelijk in de tegenspitsrichting een echte aanvulling op de frequentie van lijn 16 was (een tijdje reden ze bv. beide 1x/uur en dan samen een halfuursdienst). Echter is later lijn 16 in de tegenspitsrichting 4x/uur gaan rijden en bleven 18 en 19 daar bovenop nog hun ritten rijden. Ze rijden nu dus niet meer echt in plaats van ritten die vroeger op lijn 16 overliepen maar juist extra er bovenop en dan vermoedelijk vooral voor de verbinding naar het industrieterrein in Alblasserdam.
Vanuit de netwerkgedachte kun je de 388 wel inkorten tot Sliedrecht of vanaf daar omleggen naar Papendrecht en Alblasserdam, maar dan verliezen reizigers uit de Alblasserwaard wel hun directe verbinding met Dordrecht en dan voornamelijk die met ziekenhuis Dordwijk en het Leerpark. Die mensen zorgen bovendien voor bezetting in de tegenspits.
Heel sterk is die bezetting in de tegenspits echter ook weer niet: die piekt echt op 1-2 ritten als ik de cijfertjes zo bekijk. In de avondspits richting Utrecht zie je bv. gemiddeld zo'n 4 man in de 388 bij Ziekenhuis Dordwijk en dan een echte trendbreuk bij station Sliedrecht waar de bezetting stijgt, vermoedelijk met reizigers die per trein uit Dordrecht of Gorinchem aangekomen zijn en verder gaan naar de N214-dorpen (na Molenaarsgraaf neemt de bezetting namelijk weer behoorlijk af). Ook is er nog een vroege spitsrit die juist een piek aan het eind van de rit krijgt in Vianen.
Het Leerpark/Ziekenhuis effect zie je eigenlijk vooral in de ochtendspits waar de eerste rit naar Dordrecht sterk bezet is tot de Waterinklaan (al stapt ook dan 1/3e van de reizigers bij station Sliedrecht al uit). De tweede rit laat iets soortgelijks zien, maar daar neemt de bezetting al bij Ziekenhuis Dordwijk sterk af (en ook hier stapt best veel al in Sliedrecht uit)
Voor de relatie Dordrecht-Utrecht van station naar station kun je met de trein ook een consequente en goede overstap in Gorinchem op de 387 mogelijk maken.
De verbinding met overstap in Sliedrecht is over het algemeen wel net iets vlotter. Scheelt daarbij dat je een filegevoelig stuk A27 overslaat. Al heeft de N214 natuurlijk ook wel z'n beruchte kruising waarvoor het zeker in de avondspits behoorlijk vast kan staan, maar da's ook weer niet dagelijks zo.
Voor een vervoerder is het verder van belang hoe je de exploitatie praktisch rondkrijgt. Een begin-/eindpunt in Dordrecht of Alblasserdam is dan handiger dan Sliedrecht dat in de huidige situatie een eind van de stallingen afligt.
Vanaf de huidige stalling Dordrecht lijkt het me om het even of je naar station Dordrecht rijdt of bv. naar Papendrecht N3. Dat kan een goed alternatief beginpunt zijn als je niet in Sliedrecht ergens mee kunt doorkoppelen.
Voor Alblasserdam is een betere verbinding met Utrecht vast wenselijk, alleen is dan de vraag hoeveel mensen daar gebruik van maken, en dan vooral buiten de spitsen.
Weinig waarschijnlijk, maar da's niet heel anders dan nu waar de grootste bezetting zich ook op de N214 concentreert. De verbinding lijkt daarmee meer voor transport naar Utrecht dan transport naar Dordrecht gebruikt te worden wat op zich niet heel gek is gezien er nu al een goeie optie is om naar Dordrecht vanaf Sliedrecht per trein verder te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door arjano1978 »

Komt voort uit de ontsluitingseisen waaronder met name de verbinding tussen H.I. Ambacht en Ridderkerk. In de Volgerlanden verzorgt deze lijn ook nog wat ontsluitend vervoer over verbindingen waar in het verleden (begin concessie) de 88 en 92 hebben gereden, maar die door nieuwe infra strakgetrokken zijn (88 ging in het verleden over de Dreef en langs halte Zwembad en 92 van Zwijndrecht Ziekenhuis via Beneluxlaan - Laan van Welhorst, op de huidige route van 92 langs de Brandweerkazerne lag toen nog geen weg)
Sorry maar die weg langs de brandweerkarzene waar lijn 92 langs rijdt lig er al heel wat jaartjes. Heel vroeger in de WN tijd reed daar bus 144 over de weg richting Zwijndrecht en vv.
Kan iemand ook de link van CTS geven. Ik ben er nieuwsgierig naar die gegevens.
Dank u
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Daniel »

Dan heb ik wat verkeerd gekeken denk ik. Er zit ergens in die omgeving wel een nieuwe weg meen ik te herinneren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten