Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef: vr 29 okt 2021, 16:45 Dat onaantrekkelijk maken is al bij Arriva begonnen met een tweeuursdienst in het dal. Helaas heeft Qbuzz te kort vaker kunnen rijden voor Corona kwam om weer wat reizigers terug te winnen.
Sowieso is die verbinding altijd wel apart geweest door de enorme parallelliteit die er jaren in stand gehouden is, met de buurtbus parallel aan de andere kant van de Graafstroom. Al is lijn 388 daar waarschijnlijk ook wel veel populairder geworden doordat die bij Qbuzz veel vaker is gaan rijden, best slim dan om daar met de 74 op aan te gaan takken. Veel reizigers stappen nu waarschijnlijk al direct in de 388 aan de N214, waarmee lijn 75 veel minder een feeder voor de snelBuzz is geworden.
Die tweeuurdienst in het dal bij Arriva was geen Ramp omdat de 701 samen met de 75 in het dal een uurdienst vormde over het gehele traject muv. van het feit dat die tussen een aantal plaatsen aan de andere kant van de sloot reed, wat alleen op een beperkt deel van de lintbebouwing daadwerkelijk een notabele verslechtering gaf.

Als ik kijk naar de gebruikscijfers eerste jaar van Qbuzz vóór de Pandemie was de 75 een gezond lijntje wat stabiel in gebruik is ondanks de relatief lage reizigersaantallen én ondanks de hogere frequentie van de Qliner (waarvan gebruik redelijk is toegenomen). Sterker nog: voor zo ver er data is (sinds 2017) is die lijn ieder jaar gegroeid.

Het is geen vetpot aan reizigers, maar er wordt duidelijk, dankbaar en consistent gebruik van gemaakt, los van de groei die de 388 veroorzaakt.

Ik vind trouwens niet dat hier een enorme paralleliteit is: De lijnen liggen tussen de 1,8 en 2 kilometer uit elkaar en de 388 is niet handig voor reizigers richting het overgrote deel van sliedrecht, waar de dorpen in die regio voor winkelen, werk en vooral schoolgang (Middelbare school) flink op gericht zijn. Richting Gorinchem is de 388 ook niet handig, dat is minimaal 2 keer overstappen als je naar de delen van Gorinchem wil die wat verder van het station liggen (Zoals de scholen) bovenop het extra fietsen of zeer grote afstand lopen.
CamilleKreemers schreef: vr 29 okt 2021, 16:26 Helaas is de buurtbus geen uursdienst.

And Drechtblub, waar anders kan je geld besparen in deze moeilijke periode van corona gevolgen ?
Als de huidige dalreizigers daadwerkelijk van de "nieuwe" Bestelbuzz gebruik gaan maken is die Bestelbuzz rijden niet goedkoper dan de vaste ritten met het zelfde taxibusje uitvoeren in het dal. De inkorting van de route lijkt kostenbesparing (en daar had ik mee kunnen leven als die op z'n minst goede aansluiting op de 388 had aan beide kanten op één of andere manier), máár deze specifieke wijziging lijkt vooral ideologisch. - Helemaal in de context dat het opheffen van de 75 in de toekomst al sinds het begin van de concesise op Qbuzz' agenda stond na de "wenningsperiode" voor het gebruik van het FlexOV zoals al duidelijk in het vervoersplan toen.

Én als je tijdelijk moet snijden: Zou ik snijden in capaciteit (Frequentie of busgrootte) waar er geen strikte noodzaak is en neem maatregelen die de dekking niet sterk negatief raken, zowel in bedieningstijd als in daadwerkelijke fysieke dekking. (En hierbij duidt ik dan expliciet op Loopafstand.) (Dat is natuurlijk ná efficiëntiesprongen zoals de verandering van lijn 2/192 in Zwijndrecht/HIA én het combineren van de routes in Krispijn welke geen sterk negatief effect hebben.)

Persoonlijk zou ik denk ik de frequentie van lijn 3 naar Oudelandshoek in het dal niet ophogen naar 4xUur: Lijn 3 zit aan de Oudelandshoekse kant buiten de spits niet vér boven lijn 2 qua bezetting per bus; dat past zonder staanplaatsen in 2 bussen per uur buiten Corona en zou daarmee ook één van de laatste dingen zijn die ik terug zou brengen naar de oude standaard.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef: za 30 okt 2021, 05:11Die tweeuurdienst in het dal bij Arriva was geen Ramp omdat de 701 samen met de 75 in het dal een uurdienst vormde over het gehele traject muv. van het feit dat die tussen een aantal plaatsen aan de andere kant van de sloot reed, wat alleen op een beperkt deel van de lintbebouwing daadwerkelijk een notabele verslechtering gaf.
Mja, er werd door beide lijnen weliswaar een uurdienst gevormd. Maar aangezien de route niet helemaal identiek was en er ook niet exact een uurdienst bestond (er zaten wat afwijkingen in het patroon) was de voorspelbaarheid in waar je op kon stappen niet helemaal ideaal. En dan ook nog met verschillende kaartsoorten en tarieven.
Als ik kijk naar de gebruikscijfers eerste jaar van Qbuzz vóór de Pandemie was de 75 een gezond lijntje wat stabiel in gebruik is ondanks de relatief lage reizigersaantallen én ondanks de hogere frequentie van de Qliner (waarvan gebruik redelijk is toegenomen). Sterker nog: voor zo ver er data is (sinds 2017) is die lijn ieder jaar gegroeid.
Daaruit blijkt in elk geval dus wel duidelijk dat een stabiele dienstregeling reizigers trekt (i.p.v. elk jaar weer net wat anders bieden zoals bij Arriva). Jammerlijk voor deze lijn dat de groei door de pandemie niet heeft kunnen doorzetten, wat 'm nu dus ook de kop kost.
Ik vind trouwens niet dat hier een enorme paralleliteit is: De lijnen liggen tussen de 1,8 en 2 kilometer uit elkaar en de 388 is niet handig voor reizigers richting het overgrote deel van sliedrecht, waar de dorpen in die regio voor winkelen, werk en vooral schoolgang (Middelbare school) flink op gericht zijn.
Vanuit de kernen wordt er echter wel behoorlijk gefietst naar de haltes van de 388. Dat was goed te merken toen die 388 in de laatste jaren Arriva ook in het weekend ging rijden: er waren eigenlijk direct significante aantallen reizigers, die blijkbaar eerst naar Sliedrecht of Meerkerk A27 fietsten ofzo.
Ik vermoed overigens wel een vrij vergrijsde doelgroep in zo'n lijntje als 75, dus vooral reizigers naar de winkels in Sliedrecht, zeker in de daluren. Bij de middelbare school in Sliedrecht komt 'ie niet (dat wordt lopen vanaf de Deltalaan, dat scheelt al niet zoveel meer met lopen vanaf het station). Of natuurlijk gewoon fietsen vanuit Bleskensgraaf wat in verhouding erg dicht bij Sliedrecht ligt.
Richting Gorinchem is de 388 ook niet handig, dat is minimaal 2 keer overstappen als je naar de delen van Gorinchem wil die wat verder van het station liggen (Zoals de scholen) bovenop het extra fietsen of zeer grote afstand lopen.
Maar wie wil er vanaf de route van lijn 75 naar Gorinchem? Bleskensgraaf zal logischerwijs meer op Sliedrecht gericht zijn, vervolgens heb je een stuk lintbebouwing waar amper iemand woont. Ottoland en Goudriaan hebben precies tussen beide dorpen in al lijn 74. Houd je alleen Noordeloos nog over, maar daar rijdt buurtbus 701 rechtstreeks naar Gorinchem en is de halte van lijn 388 vrij dicht bij het dorp, met in Meerkerk een overstap op lijn 80 (die bij de school nabij het centrum komt) of 387.
Én als je tijdelijk moet snijden: Zou ik snijden in capaciteit (Frequentie of busgrootte) waar er geen strikte noodzaak is en neem maatregelen die de dekking niet sterk negatief raken, zowel in bedieningstijd als in daadwerkelijke fysieke dekking.
Dat is precies wat Qbuzz doet met het opheffen van lijn 75 buiten de spits: de betreffende route blijft middels de buurtbus die er al rijdt volledig met OV bediend terwijl je toch een bus en chauffeur uitspaart.
Persoonlijk zou ik denk ik de frequentie van lijn 3 naar Oudelandshoek in het dal niet ophogen naar 4xUur: Lijn 3 zit aan de Oudelandshoekse kant buiten de spits niet vér boven lijn 2 qua bezetting per bus; dat past zonder staanplaatsen in 2 bussen per uur buiten Corona en zou daarmee ook één van de laatste dingen zijn die ik terug zou brengen naar de oude standaard.
Ik zou eerder eens kijken waar de reizigers daar gebleven zijn: lijn 3 in Oudelandshoek was in de SVD-tijd én het begin van de Arriva-tijd prima bezet met een kwartiersdienst (heb zelf een jaar of 10 in de Oudelandshoek gewoond). Later in de Arriva-tijd viel al op dat het, als ik nog eens bij m'n ouders langsging toen ik niet meer thuis woonde, stukken stiller was in lijn 3. Dat moet 'm haast wel in iets met de tarieven hebben gezeten: tegelijk met de invoering van het volstrekt idiote chipkaarttarief voor Dordrecht-stad zijn namelijk de dalkaartjes afgeschaft die in Oudelandshoek ook prima liepen. Zo jaag je reizigers natuurlijk wel de bus uit, zeker in Oudelandshoek waar de losse kaartjes door de ligging (net aan de verkeerde kant van de zonegrens) altijd al erg aantrekkelijk geprijsd waren relatief gezien.
De bezuiniging op lijn 2 verbaast daarentegen niet: die reed 15 jaar terug al met een kleinere bus in de avonduren en op zondag en kwam toen al niet boven een halfuursdienst uit. Als lijn 3 tot dat niveau gedaald is zijn er dus wel heel veel reizigers weggejaagd. De daluitsnijding naar 2x/uur in de laatste Arriva-jaren heeft daar ook vast niet positief aan bijgedragen.

Overigens wordt de stadsdienst van Dordrecht wel complex om op te schalen als er weer groei van de reizigersaantallen op gaat treden. Als je bijvoorbeeld weer vier bussen per uur naar Crabbehof nodig hebt zou zou je idealiter 6x/uur willen rijden op het gemeenschappelijke traject van 3 en 4 in Wielwijk en Krispijn, maar dat geeft rare intervallen op de plekken waar maar één van beide lijnen rijdt. (8x/uur zal het wel nooit worden gezien het beperkte aantal haltes in Wielwijk wat nog alleen door lijn 4 bediend wordt, halte Admiraal de Ruijterweg heeft immers al overlap met de bediening van de Van Kinsbergenstraat door lijn 3 in het nieuwe netwerk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat was de gedachte dat Arriva steeds wijzigde qua dienstregeling?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Omdat na 1 jaar lucht vervoeren, een tweede jaar lucht vervoeren niet zo zinvol is. In combinatie met de buurtbus werd er voor dit dunbevolkte gebied een goed product neergezet. De buurtbus naar Gorinchem kan het in de spits wel eens druk krijgen. De scholieren die vanuit de regio naar Gorinchem reizen gaan met name naar de scholen bij de A15. Die gaan echt niet via Meerkerk met een overstap naar Gorinchem reizen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

ray78 schreef: vr 29 okt 2021, 13:56 Wijzigingen dienstregeling per 12 december voor DMG:

In de bezettingsdata zien we dat er op sommige dagen mensen achterblijven bij haltes langs de N214
en Lexmond in de ochtendspits. Hierin is nog geen patroon te ontdekken.Op ritten waar dit
voorkomt, zetten we vanaf december of zo mogelijk eerder bussen in waarbij iedereen mee mag (de
blauwe Iveco snelBuzzen).
Ontluisterend is het dat nu het vervoer weer aantrekt er weer mensen achterblijven bij de haltes en Qbuzz ook de urgentie niet ziet om dit snel (pas vanaf december) op te lossen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Er staat "vanaf december of zo mogelijk eerder" he ;) December is het trouwens ook al bijna.
The Greyhound schreef: zo 31 okt 2021, 17:14 Omdat na 1 jaar lucht vervoeren, een tweede jaar lucht vervoeren niet zo zinvol is.
Maar als je een nieuwe verbinding gaat aanbieden moet je die ook wel enige tijd consequent aanbieden om reizigers te trekken. Dat kan je lang niet altijd na een jaar al concluderen. Zeker niet op die lijnen in de Alblasserwaard waar ze van enkele lijntjes met beperkte bediening destijds naar een heel nieuw netwerk met regelmatige uurdiensten gingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

In een nieuwbouwwijk zal een lijn zich moeten ontwikkelen, maar in een gebied als de Alblasserwaard, waar bevolking en reisdoelen hetzelfde blijven kan je na een jaar echt je conclusies wel trekken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Bevolking en reisdoelen kunnen dan wel hetzelfde blijven, maar de reiswijze kan wel degelijk veranderen. Dan moeten reizigers echter wel eerst de kans krijgen een nieuwe busverbinding te ontdekken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Wat is eigenlijk de reden dat de lijnen 701 en 702 voor een gedeelte aan de andere kant van de sloot rijden? Zit daar überhaupt een speciale reden achter?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Er liggen daar kleine kerntjes aan weerszijden van de sloot en niet overal liggen bruggetjes. Zeker de 701 slingerde voor z'n integratie met 75 nog net wat meer door de bebouwing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Tarieven hebben hele grote invloed op het gebruik. De prijs moet aantrekkelijk blijven. Binnen een stad moet de prijs van alle wijken wel gelijk zijn dan.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

The Greyhound schreef: zo 31 okt 2021, 17:14 Omdat na 1 jaar lucht vervoeren, een tweede jaar lucht vervoeren niet zo zinvol is. In combinatie met de buurtbus werd er voor dit dunbevolkte gebied een goed product neergezet. De buurtbus naar Gorinchem kan het in de spits wel eens druk krijgen. De scholieren die vanuit de regio naar Gorinchem reizen gaan met name naar de scholen bij de A15. Die gaan echt niet via Meerkerk met een overstap naar Gorinchem reizen.
Lijn 75 vervoerde zeker geen lucht, als mijn data correct uit is gewerkt kom ik uit op Circa 54 reizigers per dag per richting voor de pandemie bij Qbuzz, een groei vanaf circa 41 2 jaar voordat Arriva weg ging. (Hierbij alleen kijkend naar het deel dat 75 is gebleven bij Qbuzz.). Die 41 was al groei tegenover de telcijfers van 2016 die geheel publiek zijn immers het toen 52/67 was maar daarvan per richting 18/27 reizigers op het deel zaten binnen Gorinchem en tussen Gorinchem en noordeloos in/uitstapte, wat dus 34-40 per richting maakt.

Om het simpel te zeggen, gebruik van de 75 op het nog bestaande deel is zéér sterk gestegen tussen 2016 en 2019 (30-60%). Vetpot is de lijn niet met deze cijfers, maar dat valt wél flink op als bovengemiddeld voor de concessie.

Ik kan nieuwe data door de pandemie jammer genoeg niet delen, maar als dat ding daadwerkelijk leeg had gereden had ik hier geen punt van gemaakt.
The Greyhound schreef: zo 31 okt 2021, 17:14 De scholieren die vanuit de regio naar Gorinchem reizen gaan met name naar de scholen bij de A15. Die gaan echt niet via Meerkerk met een overstap naar Gorinchem reizen.
Dat hoefde ook niet, lijn 75 reed immers door als lijn 80 langs de scholen in het eerste jaar van Qbuzz voor de pandemie, en sinds de pandemie als lijn 79 die (welliswaar met de halte aan de andere kant) ook langs de scholen komt in Gorinchem. De reistijd was daarmee wél iets langer als bij Arriva maar niet dusdanig dat dit een ramp was en de bussen sloten prima aan op de schooltijden. Er is nu geen goed alternatief meer in het nieuwe vervoerplan voor deze reizigers.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Vervolgens kijk je in die data op welke ritten die 51 reizigers zitten en op welk deeltraject, zodat je alsnog tot de conclusie komt dat 90 procent van de reizigersvraag overeenkomt met wat de nieuwe ‘spits-75’ aanbiedt.

De DRU’s gaan vervolgens naar bijvoorbeeld Dordrecht, waar je een stuk meer dan 51 mensen blij maakt met het herstellen van de kwartierdiensten overdag.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Als het gaat om lijn 3, dan had ik er eerder voor gekozen om lijn 3 tussen Station en Talmaweg via de Krispijnseweg (route lijn 5) te laten rijden. Dan had de 3 daar als (spits)versterker kunnen leiden tot een hogere frequentie op het drukste stuk van lijn 5.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Voor de Krispijnseweg is 6x/uur een bus niet echt nodig momenteel (de kwartiersdienst vanuit Stadspolders en Sterrenburg wel).
Daarom is het zinvoller lijn 4 aan te vullen zodat je naar het grootste deel van Wielwijk een kwartiersdienst kunt bieden zonder lijn 4 daar om het kwartier te laten rijden.
Waarom? Omdat lijn 3 de Van Kinsbergenstraat meepakt waar lijn 4 niet meer komt sinds de infrastructuur daar gewijzigd is door de vernieuwing van de wijk. En het stukje lijn 4 voorbij het Admiraalsplein bediend niet zo heel dichtbevolkt gebied meer, waardoor je daar met een halfuursdienst kunt volstaan. Voor de reizigers die nu nog halte Admiraal de Ruijterweg gebruiken zal deels namelijk lijn 3 op de Van Kinsbergenstraat dichterbij stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

nvdw schreef: ma 01 nov 2021, 07:57 Vervolgens kijk je in die data op welke ritten die 51 reizigers zitten en op welk deeltraject, zodat je alsnog tot de conclusie komt dat 90 procent van de reizigersvraag overeenkomt met wat de nieuwe ‘spits-75’ aanbiedt.

De DRU’s gaan vervolgens naar bijvoorbeeld Dordrecht, waar je een stuk meer dan 51 mensen blij maakt met het herstellen van de kwartierdiensten overdag.
Éerst de essentiele verbindingen en ontsluitingen, daarna pas denken over luxe die qua capaciteit niet strikt noodzakelijk is. OV moet niet alleen aantrekkelijk zijn, het is óók nog dienstverlening.

Die DRU's gaan helemaal niet naar Dordrecht. Het gebruik in het dal is een stuk lager dan in de spits, maar niet dusdanig laag dat FlexOV niet net zo duur is als de reizigers de bus niet uit gaan.

Daar komt nog bovenop dat dalreizigers op dit soort lijnen vaak in één van de 2 spitsen heen óf terug gaan. Die mensen jaag je dus nu de bus uit door geen goed alternatief te bieden in het dal (2 overstappen naar sliedrecht inclusief FlexOV, 2 overstappen naar Gorinchem scholen inclusief FlexOV,).

Daar komt dan óók nog bovenop dat Qbuzz vervolgens ook nog de circa 25% van de reizigers op de lijn richting gorinchem (vooral scholen) er uit schopt door helemaal geen adequate bediening meer te geven voor die reizigers, óók niet in de spits (701 komt aan nét nadat de meeste scholen ingaan en heeft tevens niet genoeg capaciteit om het gebruik van die rit op te vangen, en in de middag zouden scholieren een uur moeten wachten na schooltijd).

Gewoon puur om ook nog even te kijken naar de 701 in het dal:

Stél dat men niet het FlexOV in gaat maar vooral de 701 in gaat in het dal onlangs dat 1x2uur á 1x2,5uur niet frequent genoeg is om ook daadwerkelijk goed bruikbaar te zijn voor de meeste reizigers:

Dat wordt al knus zelfs op basis van de reizigersaantallen nu tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht, laat staan wanneer de reizigersaantallen herstelt zijn. De 75/701 samen zijn eigenlijk nét te druk in het dal om met 1x2uur de dienst met een taxibusje/buurtbusje uit te kunnen voeren in de richting Sliedrecht.
Ik blub in het Drecht.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Het zou inderdaad wel netjes zijn, als de 701 dan een volwaardige uurdienst gaat rijden.
Volgens mij moet daar de discussie over gaan. Zou het Rocov hier ook geen opmerkingen over hebben gemaakt?
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Hoe kan het eigenlijk dat er een Rosero rijdt om een Utrechtste omloop op lijn 90.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Doordat er een Rosero in Utrecht is neergezet allicht? Op lijn 10 reed gisteren een diesel-Rosero, dat zou volgens jouw theorieën dus ook niet kunnen omdat het een rit van stalling Dordrecht is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Nee lijn 10 is wel logisch, daar rijden al weken wisselend diesel Rosero's op, maar vanuit Utrecht rijdt er nooit een Rosero daarom vondt ik het zo raar.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daelea »

Op de website van Qbuzz is de nieuwe dienstregeling te raadplegen. Wat me nog opviel: op lijn 3 en 4 in Dordrecht worden de korte ritten van/naar het centrum afgesplitst. Lijn 3 rijdt bijvoorbeeld altijd Oudelandshoek - Crabbehof, overdag 2x/uur en in de avonden 1x/uur. De nieuwe lijn 13 rijdt dan Oudelandshoek - Centrum overdag 2x/uur en in de avonden 1x/uur. Zo dus ook lijn 4 en lijn 14.

Dienstregeling lijn 3: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 13: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 4: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 14: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF

Lijnen 13 en 14 maken het nog ingewikkeld trouwens: de meeste ritten rijden naar de stalling (halte Laan der Verenigde Naties), maar sommige rijden dan weer via de Spuiweg naar halte Centrum. Ik kan niet altijd logica vinden in de verdeling :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De korte keerroute in het centrum zou er 's avonds en op zondag komen meen ik. (Edit: dat zie ik bij lijn 13 ook precies in de dienstregeling, bij die twee ritten in de ochtendspits tot het station zat er een andere koppeling achter)
Lijn 14 vindt ik een groter gedrocht dan, die rijdt dus maandag - zaterdag overdag altijd vanuit Papendrecht, maar 's avonds vanaf de Staart-Oost.

Dat er aparte lijnnummers voor komen maakt die ritten tot het centrum dus wel duidelijker herkenbaar, maar naar de Staart-Oost moet je er 's avonds dus op letten dat je een ander lijnnummer moet nemen. Dat is potentieel wel heel verwarrend, omdat datzelfde lijnnummer overdag alleen maar naar Papendrecht rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daelea »

Ah, ik zie het patroon nu ja. Ik werd van mijn stuk gebracht door de zondagavond op lijn 14 richting centrum: alle ritten rijden via de Spuiweg, op één na (aankomst 21:37 bij de stalling).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Die stallingsritten zijn een klassiekertje geworden in Dordrecht ja. Toen de stalling nog op de Staart zat reden bijvoorbeeld de ritten op lijn 4 die naar de garage gingen de route op de Staart-Oost andersom. En dat kan nu dus inderdaad weer omdat er in het centrum uitlopende ritten komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

De lijnen 13 en 14 rijden dus ieder slechts in één richting; de andere kant op rijden de lijnen 3 en 4 in een hogere frequentie… Ik moet er nog even aan wennen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten