Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Daelea schreef: wo 17 nov 2021, 19:06 Op de website van Qbuzz is de nieuwe dienstregeling te raadplegen. Wat me nog opviel: op lijn 3 en 4 in Dordrecht worden de korte ritten van/naar het centrum afgesplitst. Lijn 3 rijdt bijvoorbeeld altijd Oudelandshoek - Crabbehof, overdag 2x/uur en in de avonden 1x/uur. De nieuwe lijn 13 rijdt dan Oudelandshoek - Centrum overdag 2x/uur en in de avonden 1x/uur. Zo dus ook lijn 4 en lijn 14.

Dienstregeling lijn 3: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 13: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 4: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 14: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF

Lijnen 13 en 14 maken het nog ingewikkeld trouwens: de meeste ritten rijden naar de stalling (halte Laan der Verenigde Naties), maar sommige rijden dan weer via de Spuiweg naar halte Centrum. Ik kan niet altijd logica vinden in de verdeling :N
Ik zie op de Qbuzz site nog helemaal niks over de nieuwe dienstregeling.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De info erover komt lang niet altijd gelijk met het raadpleegbaar zijn van de nieuwe tijden. In geval van Qbuzz kan je altijd een vaste periode vooruit kijken op de site, vandaar dat ze de nieuwe tijden er op een gegeven moment wel op moeten zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Hoe moet een reiziger het eigenlijk nog snappen... ik zie net bij het maken van de wikipagina dat je de ene kant op een bus vanuit de Staart-Oost naar Wielwijk hebt (lijn 4) en van Papendrecht tot het centrum (lijn 14). Andersom rijdt de bus uit Wielwijk echter juist naar Papendrecht en de bus vanaf het Centrum naar de Staart-Oost :s
Maar 's avonds en op zondag is er dan wel weer een directe verbinding Staart - Wielwijk beide kanten op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Heeft dat niet met laden van de bus te maken?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

De hoofdoorzaak van deze ingewikkelde dienstregeling is dat Qbuzz tussen het Station en Wielwijk/Crabbehof lijnen 3 en 4 bundelt tot een kwartierdienst overdag en een halfuurdienst daarbuiten. Onvermijdelijk leidt dat tot ritten die in het centrum of op de stalling eindigen als je beide andere takken van lijn 3 en 4 ook deze frequentie wil geven. De korte ritten die op de twee lijnen komen krijgen alleen aparte nummers.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De hoofdoorzaak is eerder de lengte van de route op de Staart-Oost: dat is maar een kort rondje waardoor je in een kwartier terug bent. Gevolg daarvan is dat de ritten vanaf de Staart Oost in Wielwijk alleen op ritten naar Papendrecht kunnen keren qua tijdligging.

Als daar een half uur tussen zou hebben gezeten, maar dat is bijna niet zinvol te realiseren, dan had je Staart - Wielwijk v.v. en Papendrecht - Dordrecht Centrum v.v. precies als twee aparte lijnen met overlap op de Staart-West kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Dan kun je beter de 4 en 14 het gezamenlijke deel naar Admiraalsplein laten rijden: lijn 4 Staart - Europalaan en lijn 14 Papendrecht - Crabbehof, die op het gezamenlijke deel een kwartiersdienst rijden.
En dan lijn 3 alleen tot het Centrum laten rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: do 18 nov 2021, 21:43 Hoe moet een reiziger het eigenlijk nog snappen... ik zie net bij het maken van de wikipagina dat je de ene kant op een bus vanuit de Staart-Oost naar Wielwijk hebt (lijn 4) en van Papendrecht tot het centrum (lijn 14). Andersom rijdt de bus uit Wielwijk echter juist naar Papendrecht en de bus vanaf het Centrum naar de Staart-Oost :s
Op zich had het voor reizigers nog begrijpelijk geweest, mits de ritten Wielwijk--> Papendrecht dan ook het lijnnummer 14 zouden krijgen.
Maar dat gaat niet gebeuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Roeland schreef: vr 19 nov 2021, 08:12 Dan kun je beter de 4 en 14 het gezamenlijke deel naar Admiraalsplein laten rijden: lijn 4 Staart - Europalaan en lijn 14 Papendrecht - Crabbehof, die op het gezamenlijke deel een kwartiersdienst rijden.
En dan lijn 3 alleen tot het Centrum laten rijden.
Dat lost niks op qua duidelijkheid. Doordat je met dat korte rondje op de Staart zit moeten dan in de tegenrichting de bussen uit Crabbehof juist naar Staart Oost rijden en die uit Wielwijk naar Papendrecht.
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 09:23 Op zich had het voor reizigers nog begrijpelijk geweest, mits de ritten Wielwijk--> Papendrecht dan ook het lijnnummer 14 zouden krijgen.
Maar dat gaat niet gebeuren?
Volgens de dienstregeling niet nee. En dan wordt het in de tegenrichting helemaal een warboel met een 14 die wel verder dan het centrum rijdt, terwijl uit Papendrecht juist 14 maar tot het centrum gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Op zich zou dat niet veel uitmaken, omdat het lijnnummer dan volledig afhankelijk is van de eindbestemming.
De reizigers uit Wielwijk kunnen dus 4 of 14 nemen naar het centrum, maar reizigers van het centrum naar Papendrecht moeten dan altijd 14 nemen en reizigers van het centrum naar Wielwijk of Staart moeten altijd 4 nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb al aan een kennis daar gevraagd waarom lijn 4 niet aangepast werd tot 2 nummers in gelijk systeem als Meltrain stelt, al had ik er 4 en 6 van gemaakt.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef: vr 19 nov 2021, 08:01 De hoofdoorzaak is eerder de lengte van de route op de Staart-Oost: dat is maar een kort rondje waardoor je in een kwartier terug bent. Gevolg daarvan is dat de ritten vanaf de Staart Oost in Wielwijk alleen op ritten naar Papendrecht kunnen keren qua tijdligging.

Als daar een half uur tussen zou hebben gezeten, maar dat is bijna niet zinvol te realiseren, dan had je Staart - Wielwijk v.v. en Papendrecht - Dordrecht Centrum v.v. precies als twee aparte lijnen met overlap op de Staart-West kunnen rijden.
Biesbosch? Dan zit er een halfuur in toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat is niet zinvol (in de winter). Tot de Baanhoekweg rijden lukt ook niet meer sinds de stalling er weg is omdat je daar niet meer kunt keren.
En over je eerdere post: twee lijnnummers gaat dus niet omdat 14 altijd voor korte ritten tot het centrum wordt gebruikt. (Overdag uit Papendrecht en 's avonds en zondagochtend vanaf de Staart Oost) Daardoor zou je een heel lange kering krijgen in Wielwijk (in het centrum zou die nog op een andere lijn kunnen keren) en dan ben je het voordeel van de gehalveerde frequentie op Centrum - Wielwijk weer kwijt, want dan heb je de bus die je bespaarde weer nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Ik zie nu dat Crabbehof naar 1 bus per uur gaat in de avond. Niet écht handig binnen stadsgebied.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Op de site van Qbuzz staat dat SnelBuzz 387 tijdelijk niet rijdt vanwege logistieke oorzaken. :o
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Verder zijn er volgens mij geen goede alternatieven voor de 387, tenzij ze lijn 80 vandaag laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Logistieke oorzaken is gewoon een chauffeurstekort. Ze hebben heel veel mensen eruit gegooid met de corona en die zijn lastig terug te krijgen, en als er net iets teveel zieken zijn of mensen met verlof dan heb je al een probleem.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Voor Gorinchem-Utrecht lijkt het alternatief me de trein via Geldermalsen, voor de rest kan 388 het redelijk overnemen richting Utrecht. Alsnog een naar gebeuren, 387 is (een van) de belangrijkste lijnen in de oostkant van de concessie.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Melding is al weer weg trouwens, dus blijkbaar is er een chauffeur gevonden (of was de bus defect).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Etienne »

Zijn er vanaf 12 december niet teveel Rosero's en/of Tribussen in deze concessie; het merendeel van de lijnen waarop die busjes rijden, wordt inmmers opgeheven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Lijn 80 gaat echter volledig met Rosero's rijden omdat die door de binnenstad van Gorinchem gaat rijden, dus daar zijn er juist meer nodig. Verder komen die dingen alleen van lijn 79 vrij, de 75 blijft immers in de spits nog rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de elektrische VDL’s wel op de 80 mogen blijven rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Vroeger reden de VDLs ook op de Gorinchemse stadsdienst, dus verwacht dat het nog steeds mag.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Op lijn 1 in Gorinchem is er maar eentje nodig, dus de andere zal dan wel op de lijnen 74 en 80 (blijven) rijden gok ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ja maar dat deden ze al aan foto's op de wiki te zien. En die zijn als 't goed is het grootste deel van de tijd op lijn 1 actief.
Het gaat er vooral om dat er geen 12-meterbussen de Gorinchemse binnenstad door kunnen.

Tribussen zullen er inderdaad meer van over zijn want die rijden straks alleen nog op lijn 21, die van lijn 5 en 77 komen vrij. Al zullen die van lijn 5 wel in de buurt van Gorinchem blijven waar ze 's avonds nog op de 74 nodig zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

de 75 heb je maar één voor nodig en ook nog eens enkel in de spits. Dus inderdaad enkel op lijn 74 en lijn 80.
Waarom gaat lijn 80 eigenlijk niet DOOR de lingewijk heen, dus via de Arkelse onderweg?
Kan mij herinneren dat het wel eens op het forum erover is gegaan dat de vroegere lijn 118 dit ook deed, en als ik de wiki erop na sla lijkt dit ook te kloppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten