Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Er mogen geen zware voertuigen over de onderweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Lijn 118 heeft dat ook maar een beperkte tijd gedaan, daarna is 'ie weer via de dijk gaan rijden. Daarmee bedien je trouwens de Lingewijk al heel behoorlijk op loopafstand en zeker nu lijn 80 ook via het centrum gaat rijden scheelt dat weinig met een echte stadsbus meer.
busfanNL schreef: wo 24 nov 2021, 22:15 de 75 heb je maar één voor nodig en ook nog eens enkel in de spits. Dus inderdaad enkel op lijn 74 en lijn 80.
Die op 75 is echter wel een maatgevende, je hebt immers die bus tegelijk met de bussen voor andere lijnen nodig ;)

Maar inderdaad. Lijn 75 1 stuk, lijn 74 heb je er twee voor nodig. 80 zijn er vier voor nodig. Dan rijden er dus van de 10 diesel-Rosero's toch nog 7 op het hoogtepunt van de spits, valt nog mee hoeveel er over is dan.
Er komt er ook maar eentje vrij van de opgeheven lijn 79 natuurlijk, dus dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de extra exemplaren die lijn 80 nodig heeft nu daar geen Iveco's meer op kunnen rijden.

Dat verspitslijnen van de 75 scheelt zo veel niet: die is in de combinatie met lijn 79 met twee bussen te rijden in de huidige dienstregeling, waarvan er dus eentje op 75 blijft en eigenlijk alleen die ene bus van 79 wordt nu niet meer ingezet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Maar lijn 74 rijdt op dit moment zeker doordeweeks heel de dag met Iveco's denk niet dat zo snel gaat veranderen.

Lijn 6 had ook een paar keer per dag ritten rijden met een Rosero die nu vervallen maar dat was vaak gekoppeld aan lijn 80.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Is dat niet iets omloopmatigs? Dus dat de 74 met Iveco's rijdt omdat de 80 dat ook doet?
Als de 80 komend jaar met Rosero's rijdt zou lijn 74 de enige lijn in Gorinchem zijn waar Iveco's op rijden namelijk. Al kan Schelluinen natuurlijk niet helemaal Iveco-loos worden, want die dingen rijden ook nog op 90 doordeweeks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

busfanNL schreef: wo 24 nov 2021, 22:15 de 75 heb je maar één voor nodig en ook nog eens enkel in de spits. Dus inderdaad enkel op lijn 74 en lijn 80.
Waarom gaat lijn 80 eigenlijk niet DOOR de lingewijk heen, dus via de Arkelse onderweg?
Kan mij herinneren dat het wel eens op het forum erover is gegaan dat de vroegere lijn 118 dit ook deed, en als ik de wiki erop na sla lijkt dit ook te kloppen.
Omdat er sinds het verdwijnen van de 118 op een voor mij onbekend moment een verbod is ingevoerd op bussen en vrachtwagens op de weg door de wijk heen om verkeer richting het achtergelegen industrieterrein over de dijk te forceren in plaats van door de woonwijk heen.

Lijn 5 kwam hier omheen door te rijden met achtpersonenbusjes: Dat kan lijn 80 niet, die is over de route té druk daarvoor.
Ik blub in het Drecht.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door umbusko »

Dan zet je toch gewoon een bord "uitgezonderd lijnbussen" neer?
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Het lijkt mij niet dat het neerzetten van een bord het meest ingewikkelde onderdeel van dit hele proces is.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ik woon er vlakbij maar de weg is daar gewoon echt niet voor gemaakt voor zware voertuigen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Ik zou een Rosero niet per definitie zwaar willen noemen in vergelijking met grote bussen en vrachtwagens.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: wo 24 nov 2021, 20:58 Ja maar dat deden ze al aan foto's op de wiki te zien. En die zijn als 't goed is het grootste deel van de tijd op lijn 1 actief.
Het gaat er vooral om dat er geen 12-meterbussen de Gorinchemse binnenstad door kunnen.
In de Arriva tijd en daarvoor reden er regelmatig 12 meterbussen op de stadsdienst. Helaas heeft Qbuzz alleen 13 meterbussen. Lijn 1 moet volgens de concessie eisen elektrisch gereden worden en dat lukt Qbuzz zowaar heel aardig de laatste tijd. Nu Qbuzz de stadsdienst naar Oost om zeep heeft geholpen geldt de clausule in de concessie dat de andere elektrische bus op de streekdienst vanuit Gorinchem moet worden ingezet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Ik heb in de Arriva-tijd regelmatig met de stadsdienst Gorinchem gereisd en heb op lijn 3 en 4 eigenlijk altijd een stadstractor aangetroffen, nooit een standaardbus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

12 meters op de Gorinchemse stadsdienst kan ik inderdaad ook niet herinneren uit de Arriva-tijd. Zou ook niet logisch zijn gezien het netwerk in de Alblasserwaard al zo snel na de komst van de Irisbusjes werd uitgedund dat er een overschot aan die dingen was (Gorinchem had vanaf dag 1 zelfs al de bus extra die oorspronkelijk voor lijn 1 in Dordrecht bedacht was)

En de stadsdienst naar Oost om zeep? De 387 gaat komende maand zelfs vaker naar Dalem rijden dan voorheen, dus kennelijk nog genoeg vraag daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Suus schreef: vr 26 nov 2021, 07:50 Ik heb in de Arriva-tijd regelmatig met de stadsdienst Gorinchem gereisd en heb op lijn 3 en 4 eigenlijk altijd een stadstractor aangetroffen, nooit een standaardbus.
Ik heb toch regelmatig, in de nadagen, met een Amba op de stadsdienst gereden daar. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Inderdaad, de bediening van Gorinchem-oost wordt niet "om zeep" geholpen, maar geoptimaliseerd door een paar lijntjes te bundelen tot één lijn, die reizigers snel naar het station brengt, en daarna, zonder overstap, verder rijdt naar de belangrijkste bestemming (Utrecht).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan me niet voorstellen dat er vanuit Gorinchem veel vraag is in de richting van Dordrecht en Rotterdam. Voor met name studenten liggen de onderwijsinstellingen in Utrecht met lijn 387 meer binnen handbereik dan de scholen in Rotterdam. De betrouwbaarheid van de MLL de laatste maanden zal hier ook niet bepaald aan bijdragen. Regelmatig is er sprake van grote vertraging en worden treinen ingekort. Wat mij betreft maakt de provincie dan ook werk van het bestellen van nieuwe treinstellen mét toiletten (hoewel die elders om de haverklap toch buiten dienst c.q. defect zijn).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: vr 26 nov 2021, 07:59 12 meters op de Gorinchemse stadsdienst kan ik inderdaad ook niet herinneren uit de Arriva-tijd. Zou ook niet logisch zijn gezien het netwerk in de Alblasserwaard al zo snel na de komst van de Irisbusjes werd uitgedund dat er een overschot aan die dingen was (Gorinchem had vanaf dag 1 zelfs al de bus extra die oorspronkelijk voor lijn 1 in Dordrecht bedacht was)

En de stadsdienst naar Oost om zeep? De 387 gaat komende maand zelfs vaker naar Dalem rijden dan voorheen, dus kennelijk nog genoeg vraag daar.
Logisch of niet, toch kwam het regelmatig voor, bij Connexxion met de 0405, bij Arriva in het begin met de Dennis bussen en later met de Wrights, zeker toen het aantal Isisbussen in Schelluinen was uitgedund.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: vr 26 nov 2021, 08:27 Inderdaad, de bediening van Gorinchem-oost wordt niet "om zeep" geholpen, maar geoptimaliseerd door een paar lijntjes te bundelen tot één lijn, die reizigers snel naar het station brengt, en daarna, zonder overstap, verder rijdt naar de belangrijkste bestemming (Utrecht).
Van optimaliseren is geen sprake. Lijn 387 vervoert met name studenten die vroeger de fiets naar het station pakte.
Een stadsdienst voor mensen zonder eigen vervoer, die toegankelijk is voor passagiers die slecht ter been zijn, met shoppingbags of kinderwagens en de belangrijke punten in de stad (centrum, ziekenhuis) zonder overstap bereikbaar maakt is er niet meer. Door de lange pauzes op station Gorinchem is de verbinding vanuit oost naar Utrecht trouwens helemaal niet zo snel.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Inderdaad, voor een goede verbinding Gorinchem-Oost - Utrecht zou de 387 op station Gorinchem juist een korte stop (1 minuut) met een lange overstap (8 min.) op de trein moeten hebben.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Etienne »

Heeft iemand een idee waar de Tribus Civitas 6653 is gebleven, deze heeft in januari voor het laatst nog gereden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

Bij mijn weten rijdt dit busje nog wel bij Juijn, maar wordt hij alleen nog voor besloten vervoer ingezet. (iemand corrigeer me als ik het fout heb :') )
999 Sorry, buiten dienst
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Nee hoor, volgens mij heb je gelijk. Met de huidige inzet (in principe zijn er op een dag maar drie nodig) kun je van alle zes busjes er minimaal eentje prima permanent missen. Over twee weken kan het werk zelfs in één omloop...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Etienne »

Samen met de 6654 heb ik die niet op de foto.

Vandaag nog wel de 6656 kunnen vangen en voor de 6658 was het nogal wat gereis omdat die lijn 702 ook niet echt uitblinkt in goede aansluitingen onderweg en halteertijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Vandaag voor het laatst gereisd met lijn 5 heen en weer vanaf/naar Station, heen prima ritje terug ging het allemaal wat minder terug naar de Lingewijk ging die alsnog eerst naar het Beatrixziekenhuis al was het een rit die eindigde op station. En toen vanaf het ziekenhuis gelijk door naar de stad i.p.v eerst weer langs station, scheelde voor mij weer tijd haha, en meneer de chauffeur reedt lekker hard met zijn telefoon in zijn hand denk dat Juijn ook klaar is met die lijn :Y
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

Juijn loopt al een tijdje de kantjes ervan af op lijn 5. In augustus trof ik tussen haltes IJsbaan/Arkelsedijk en Binnenbaan een busje van lijn 5 aan die langs de weg stilstond zodat de chauffeur op zijn gemak zijn peuk kon roken. Achter het stuur uiteraard. Desbetreffende rit is die dag met +9 vertrokken vanaf de Binnenbaan -0-
999 Sorry, buiten dienst
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

De oude buurtbus van 703 de 6664 heeft een rondje gereden op lijn 80.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten