Die tweeuurdienst in het dal bij Arriva was geen Ramp omdat de 701 samen met de 75 in het dal een uurdienst vormde over het gehele traject muv. van het feit dat die tussen een aantal plaatsen aan de andere kant van de sloot reed, wat alleen op een beperkt deel van de lintbebouwing daadwerkelijk een notabele verslechtering gaf.Daniel schreef: ↑vr 29 okt 2021, 16:45 Dat onaantrekkelijk maken is al bij Arriva begonnen met een tweeuursdienst in het dal. Helaas heeft Qbuzz te kort vaker kunnen rijden voor Corona kwam om weer wat reizigers terug te winnen.
Sowieso is die verbinding altijd wel apart geweest door de enorme parallelliteit die er jaren in stand gehouden is, met de buurtbus parallel aan de andere kant van de Graafstroom. Al is lijn 388 daar waarschijnlijk ook wel veel populairder geworden doordat die bij Qbuzz veel vaker is gaan rijden, best slim dan om daar met de 74 op aan te gaan takken. Veel reizigers stappen nu waarschijnlijk al direct in de 388 aan de N214, waarmee lijn 75 veel minder een feeder voor de snelBuzz is geworden.
Als ik kijk naar de gebruikscijfers eerste jaar van Qbuzz vóór de Pandemie was de 75 een gezond lijntje wat stabiel in gebruik is ondanks de relatief lage reizigersaantallen én ondanks de hogere frequentie van de Qliner (waarvan gebruik redelijk is toegenomen). Sterker nog: voor zo ver er data is (sinds 2017) is die lijn ieder jaar gegroeid.
Het is geen vetpot aan reizigers, maar er wordt duidelijk, dankbaar en consistent gebruik van gemaakt, los van de groei die de 388 veroorzaakt.
Ik vind trouwens niet dat hier een enorme paralleliteit is: De lijnen liggen tussen de 1,8 en 2 kilometer uit elkaar en de 388 is niet handig voor reizigers richting het overgrote deel van sliedrecht, waar de dorpen in die regio voor winkelen, werk en vooral schoolgang (Middelbare school) flink op gericht zijn. Richting Gorinchem is de 388 ook niet handig, dat is minimaal 2 keer overstappen als je naar de delen van Gorinchem wil die wat verder van het station liggen (Zoals de scholen) bovenop het extra fietsen of zeer grote afstand lopen.
Als de huidige dalreizigers daadwerkelijk van de "nieuwe" Bestelbuzz gebruik gaan maken is die Bestelbuzz rijden niet goedkoper dan de vaste ritten met het zelfde taxibusje uitvoeren in het dal. De inkorting van de route lijkt kostenbesparing (en daar had ik mee kunnen leven als die op z'n minst goede aansluiting op de 388 had aan beide kanten op één of andere manier), máár deze specifieke wijziging lijkt vooral ideologisch. - Helemaal in de context dat het opheffen van de 75 in de toekomst al sinds het begin van de concesise op Qbuzz' agenda stond na de "wenningsperiode" voor het gebruik van het FlexOV zoals al duidelijk in het vervoersplan toen.CamilleKreemers schreef: ↑vr 29 okt 2021, 16:26 Helaas is de buurtbus geen uursdienst.
And Drechtblub, waar anders kan je geld besparen in deze moeilijke periode van corona gevolgen ?
Én als je tijdelijk moet snijden: Zou ik snijden in capaciteit (Frequentie of busgrootte) waar er geen strikte noodzaak is en neem maatregelen die de dekking niet sterk negatief raken, zowel in bedieningstijd als in daadwerkelijke fysieke dekking. (En hierbij duidt ik dan expliciet op Loopafstand.) (Dat is natuurlijk ná efficiëntiesprongen zoals de verandering van lijn 2/192 in Zwijndrecht/HIA én het combineren van de routes in Krispijn welke geen sterk negatief effect hebben.)
Persoonlijk zou ik denk ik de frequentie van lijn 3 naar Oudelandshoek in het dal niet ophogen naar 4xUur: Lijn 3 zit aan de Oudelandshoekse kant buiten de spits niet vér boven lijn 2 qua bezetting per bus; dat past zonder staanplaatsen in 2 bussen per uur buiten Corona en zou daarmee ook één van de laatste dingen zijn die ik terug zou brengen naar de oude standaard.