Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef: do 13 okt 2022, 12:32 Jep: https://www.reizigersoverleg-regio-dordrecht.nl/

Een eenmansclubje is het niet; ik denk wel dat de oprichting zijn aanleiding vindt in het verdwijnen van de bushalte van lijn 3 die om de hoek van het adres van de voorzitter lag.
Dat is niet de officiele reizigersplatform van DMG. Dit was een groepje mensen dat de wijzigingen in Dordrecht een superslechte zaak vonden en het officiele platform niet goed genoeg vonden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Klopt ja, ze klagen ook dat er geen inspraak van reizigers is geweest op de routewijziging van lijn 3 op hun site. Maar daar is toch echt een advies over uitgebracht door het RODAG.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: do 13 okt 2022, 08:25
  • De bediening van Dordtse stadslijn 2 wordt na 19 uur en op zondag stopgezet vanwege het lage aantal reizigers. Andere lijnen of de deur-halte-taxi bieden hier een alternatief.
Dit vind ik wel erg karig. Dubbeldam en het zuidelijke deel van Zwijndrecht hebben zo op zondag geen bus meer.
Was een uursdienst geen optie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het deel van lijn 2 in Zwijndrecht reed op zondag al een uurdienst. En lijn 2 in Dubbeldam is al jaren veruit het zwakste lijntje op de stadsdienst van Dordrecht.
Heb wat oude cijfertjes: in 2004 waren er op een zondag 171 reizigers en 30 ritten per richting per dag, dus nog geen drie reizigers per rit. Dat zal post-Corona vast niet veel meer geworden zijn. Het noordelijk deel van Dubbeldam wordt ook al heel behoorlijk door lijn 5 ontsloten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busvader »

Vergeet het volledig schrappen van 192 en het schrappen van spitslijn 75 en spitsritten van 90 in de vakantieperiode niet..
En zo nog vele kleine aanpassing die het aanbod groots veranderen.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busvader »

Voor de liefhebbers staat het vervoerplan DMG 2023 hier:
https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... n_2023.pdf
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ah, de wijziging op lijn 2 is dus ook echt alleen in Dordrecht volgens het vervoerplan en niet op het takje naar Zwijndrecht wat al uurlijks reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Er zijn alleen maar bezuinigingen. -0-
Ik ben niet tegen het opheffen van slecht bezette ritten, maar dan verwacht ik wel dat die DRU's elders terugkomen. Dat lijkt niet het geval te zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Er gaan ook extra ritten op 489 en 491 rijden, dat zijn geen bezuinigingen. Maar de lagere BVOV in 2023 zal in meer regio's bezuinigingen opleveren, behalve als provincies zelf extra bij gaan dragen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Deze besparingen komen door verlies klanten gedurende corona EN schrappen overheidsbijdrage.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef: do 13 okt 2022, 19:41 Het deel van lijn 2 in Zwijndrecht reed op zondag al een uurdienst. En lijn 2 in Dubbeldam is al jaren veruit het zwakste lijntje op de stadsdienst van Dordrecht.
Heb wat oude cijfertjes: in 2004 waren er op een zondag 171 reizigers en 30 ritten per richting per dag, dus nog geen drie reizigers per rit. Dat zal post-Corona vast niet veel meer geworden zijn. Het noordelijk deel van Dubbeldam wordt ook al heel behoorlijk door lijn 5 ontsloten.
Op basis van de pre-corona haltedata die de provincie publiek heeft staan reizen er vanuit dubbeldam met lijn 2 circa 65 reizigers per richting per dag op zondag. - Circa 130 totaal als je op dezelfde manier telt als in 2004. Betekend wél dat gebruik op Zondag vanuit Dubbeldam gegroeid is sinds 2004, immers de cijfers uit 2004 ook de haltes op de Reeweg bevat en dit puur de haltes in Dubbeldam betreft. - Maar dat is inderdaad nog steeds erg laag. Gebruik vanuit Dubbeldam lijkt daarbij aardig vergelijkbaar als in de avond: 2-4 reizigers per rit.

Dat betekend alleen niet dat je een buslijn zomaar kan opheffen op die tijden. Stadsbussen bestaan als dienstverlening en of ze nou véél of weinig reizigers trekken naar bepaalde wijken, als wijken niet meer fatsoenlijk met OV bereikbaar zijn op dagdelen of hele dagen is het niet meer redelijkerwijs mogelijk om de OV als daadwerkelijke mobiliteitsbasis te gebruiken, óók voor de reizigers die niet met regelmaat op die tijden reizen. - Niet alleen onacceptabel voor de reiziger, maar ook zorgelijk voor de leefbaarheid van de wijk en stad.

Daar komt dan nog bovenop dat lijn 2 gewoonweg nog te druk is om flexibel vervoer écht interessanter te maken dan vast rijden (eventueel met kleiner materieel) voor de vervoerder. Dus, hoe lost Qbuzz dat op? Gewoon, zo min mogelijk flexibel vervoer hoeven rijden. De Deur-Halte taxi biedt hier géén alternatief. Deze zal alleen bruikbaar zijn om als taxi te bellen van/naar de dichtstbijzijnde halte van lijn 5 (Vissersdijk of Hastingsweg) of 7 (Dordwijk dus). Reizigers moeten dus vanuit Dubbeldam straks een uur van te voren een taxi bellen om een taxiritje te nemen van circa 5 minuten om vervolgens over te stappen op de bus die vervolgens binnen enkele minuten naar het station rijdt. Dat voegt flink reistijd toe, dan maar hopen dat de overstap gehaald wordt, en het betekend ook dat je altijd precies moet weten hoe laat je terug reist dus houdoe enige mogelijkheid tot flexibiliteit in je dag, planning of reis. Laat staan hoe functioneel absurd dit is. Dit is voor de reiziger in de praktijk dus net zo nuttig als helemaal geen bediening en het zou me dan ook ten zeerste verbazen als er meer dan een handjevol reizigers per dag gebruik van gaat maken.

Dan komt daar bovenop dat (niet hemelsbreed, maar daadwerkelijke loopafstand) circa 50-60% van de Dubbeldamse bevolking op méér dan 1km lopen van lijn 5 of 7 woont. Deze mensen zijn dus in de praktijk compleet van OV ontstoten op Zondag en in de avond.

Kleiner materieel had gekund, en een uurdienst misschien ook nog, maar wat Qbuzz hier nu doet is ronduit asociaal.

Én het had ook niet moeten kunnen. Er waren eisen in deze concessie om dit soort kaalslag te voorkomen. Circa 10-15% van de inwoners van Dubbeldam woont zelfs Hemelsbreed meer dan 1km van lijn 5 en 7 vandaan. De concessie-eisen verplichten dat ieder adres binnen de bebouwde kom van Dordrecht binnen 1km Hemelsbreed (of 1,2km van R-NET) een vaste busverbinding heeft tot middernacht én op Zondag. Daar voldoet dit plan natuurlijk niet aan.

Dus... wat is hier gebeurd? Er is geen clausule in de concessie-eisen om uitzondering te geven op de eisen. (Die er in veel concessies wel is trouwens.) Wél kan de provincie de eisen tussentijds veranderen, maar daarvoor zou de provincie toch écht eerst een adviesronde moeten beginnen voordat die doorgevoerd mag worden, en daar heb ik niks over gehoord.

Ik heb begrip voor het feit dat er bezuinigd moet worden, maar absoluut niet voor wat hier nu gebeurd.
Laatst gewijzigd door DrechtBlub op di 08 nov 2022, 05:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blub in het Drecht.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Philip »

De deur halte taxi is überhaupt nooit een alternatief. Ik heb één ervaring:
- Eerst blokkeert de site, waardoor je niet kunt reserveren
- Meerdere telefoontjes later is het eindelijk gelukt
- Dan blijkt de verkeerde halte in het systeem te zijn gezet
- Weer bellen, ik ben 20 minuten later aangekomen
- Terug belt de taxicentrale, of het ook drie kwartier eerder kan. Nee, natuurlijk niet, ik moet overstappen op een uurdienst
- Vervolgens weigert de taxi mij mee te nemen, omdat ik geen medisch mondkapje droeg. De chauffeur beweerde bij hoog en laag dat medische mondkapjes verplicht waren in het OV.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Een GTW heeft vanochtend in alle vroegte de hoogtebalk van het fietspad over de Baanhoekbrug geraakt. https://www.ad.nl/dordrecht/trein-rijdt ... a19c72a6c/
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Michael »

Ik zag de betrokken trein staan op station Dordrecht. Die was aardig beschadigd bij de cabine ja.
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busvader »

De eerste dagen van de nieuwe dienstregeling zijn te bekijken via de website van Qbuzz. Dienstregeling van een lijn opzoeken, datum kiezen na 11 december en gaan met die banaan.

Vind het overstappen van lijn 74 in Nieuwpoort op een taxibusje rond 20:15 of zo wel een noemenswaardig dingetje.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

En kennelijk keert lijn 6 in Gorinchem ook weer terug vanaf 12 december? :shock:
999 Sorry, buiten dienst
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Is dit überhaupt ook echt de nieuwe dienstregeling zoals 'ie uitgevoerd gaat worden? Er lijkt naar de apps nog geen datalevering te zijn vanuit Qbuzz voor vanaf 11 december namelijk.

Wat lijn 74 betreft: er rijden nu twee ritten kort achter elkaar rond dat tijdstip, dus dat de grote bus tot Nieuwpoort wordt ingekort is ook weer niet zo heel gek. Wat wel opvalt is dat de overstap op 388 in Molenaarsgraaf pas later op de avond geboden gaat worden (voor Groot-Ammers - Utrecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busvader
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 19:13
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busvader »

Ja het is de goede dienstregeling. Anders als dit jaar en de wijzigingen uit het vervoerplan staan er in.

En nog een keertje over de 74, mensen die met een extra overstap moeten reizen, ben je over het algemeen gewoon kwijt. Lijkt me dat er ook een andere oplossing voor had kunnen zijn.

Over die 388, dat is alleen in de richting Gorinchem. Twee haltes verderop heb je ook overstap richting Gorinchem. Kennelijk zijn er nauwelijks mensen die op tussengelegen haltes uitstappen.
Bijna iedere dag te vinden op één van de plekken waar een bus van Qbuzz DMG komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

busvader schreef: di 15 nov 2022, 06:54 Ja het is de goede dienstregeling. Anders als dit jaar en de wijzigingen uit het vervoerplan staan er in.
Dat is in Utrecht bij Qbuzz ook het geval, maar daar weet ik uit betrouwbare bron dat die nog niet 100% gereden kan worden. Vandaar ;)
En nog een keertje over de 74, mensen die met een extra overstap moeten reizen, ben je over het algemeen gewoon kwijt. Lijkt me dat er ook een andere oplossing voor had kunnen zijn.
Als er zoveel doorgaande reizigers geweest waren hadden ze wel de eerste rit met taxibus opgeheven i.p.v. die met de grote bus in te korten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

intercity02 schreef: ma 14 nov 2022, 21:19 En kennelijk keert lijn 6 in Gorinchem ook weer terug vanaf 12 december? :shock:
Lijkt me niet dat die lijn terugkomt, omdat alle reizigers waren vertrokken sinds de sociale werkplaats verhuisd is naar een andere locatie
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

nouja, op die site van Qbuzz zie ik een lijn 6 staan met als enige twee haltes Station en Damen Shipyards.
999 Sorry, buiten dienst
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Inmiddels staat dienstregeling 2023 voor Qbuzz DMG in de OVinfo-app.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ik zie in Ovinfo dat lijn 6 inderdaad terugkomt alleen wel met 8 persoonsbus, neem aan dat Juijn deze gaat rijden dus die krijgen er weer een lijntje bij, nadat vorig jaar veel diensten zijn vervallen van hun.
ray78
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 07:20

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ray78 »

Bus
• Lijn 2 rijdt in de avonden en op zondag niet meer tussen
CS en Dubbeldam. De avondritten aan de westkant rijden
voortaan 1 halte door en keren bij “De Heerlijkheid”. De
halfuursdiensten op zaterdag, in de dal op lijn 5 en 7 en de 3
in de middagspits blijven nog even in stand.
• Lijn 192 wordt opgeheven.
• R-net 489 en 491 gaan vaker rijden in de spitsen. De
halfuursdienst in het dal blijft nog even in stand. De 388 en
491 hebben een flinke update gekregen in de rijtijden. Soms
gaat er tijd af, soms tijd bij en de minuten zijn beter verdeeld
over de rit.

• SnelBuzz 388 rijdt in het weekeinde, de avond en de kerst-
en zomer alleen tussen Utrecht en Baanhoek. Er is een
aansluiting op de 491.
• Lijn 75 rijdt in de kerst- en zomervakantie niet meer. De
buurtBuzz rijdt dan wel en ook de bestelbuzz rijdt dan vaker.

Trein
Voor de dienstregeling van trein wijzigen de volgende zaken:
• Werkdagen
Na globaal 20:00 uur (vanuit Dordrecht, vanuit Geldermalsen
een uurtje later) rijdt er eenmaal per uur een trein tussen
Gorinchem en Geldermalsen. Tussen Dordrecht en
Gorinchem blijft dit tweemaal per uur (Eén keer per uur als
7100)
• Zaterdag
Na globaal 20:00 uur (vanuit Dordrecht, vanuit Geldermalsen
een uurtje later) rijdt er eenmaal per uur een trein tussen
Gorinchem en Geldermalsen. Tussen Dordrecht en
Gorinchem blijft dit twee keer per uur (Eén keer per uur als
7100)
Eerste slag 7100 en laatste 2 slagen 7100 vervallen
• Zondag
De hele dag wordt Gorinchem – Geldermalsen eenmaal per
uur. Tussen Gorinchem en Dordrecht blijft dit tweemaal per
uur. Eenmaal als 7200 en eenmaal als 7100.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Iemand ervaring met de Bestelbuzz in Molenlanden??

Als het niks is weet ik dat en neem ik toch liever de auto, anders wil ik het graag is uitproberen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten