Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Topvrouw Qbuzz door het stof bij hoorzitting over aanhoudende OV-problemen
https://www.ad.nl/dordrecht/topvrouw-qb ... ~ac654bdc/
https://www.ad.nl/dordrecht/topvrouw-qb ... ~ac654bdc/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Lijn 387 naar Gorinchem en Lijn 388 naar Rotterdam Zuidplein Kralingse Zoom .
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Over die Chinese bussen.Meltrain schreef:Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik hoop ook dat de provincie hier van leert en nooit meer hogevloersbussen toestaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Nou, dat laatste zou ik niet zo stellig durven beweren.. tenzij jij dat inhoudelijk gecontroleerd hebt.The Greyhound schreef:Volgens de directeur van Qbuzz (...) Gelukkig is het verlies voor de Italiaanse belastingbetaler. (..) .
Fiscaal / Juridisch dient er dan een zgn. 403 verklaring te zijn. (moederbedrijf staat garant voor de schulden van dochterbedrijven).
Indien Qbuzz dadelijk zelfstandig een financieel jaarverslag over 2018 publiceert.. kan dat een teken zijn dat het Italiaanse moederbedrijf niet aansprakelijk is voor de schulden van Qbuzz.
https://result.nl/wat-is-een-403-verklaring/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Chinese bussen? Scania is toch Zweeds?The Greyhound schreef:Over die Chinese bussen.Meltrain schreef:Over welke Scaniabussen (die naar Zuidplein en Gorinchem rijden) heeft men het? :?
En dan wordt er ook nog eens gelinkt naar een artikel over de tijdelijke MAN Lion's City's in Dordrecht. :')
En rijden die bussen dan naar Zuidplein?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
MetroRET schreef:Lijn 387 naar Gorinchem en Lijn 388 naar RotterdamZuidpleinKralingse Zoom .
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Je hebt ook hogevloer bussen met een lage instap alleen voor met 1 of 2 rolstoelplaatsen rechts voor de trap. Ik heb 't in Nederland nog nooit gezien maar ze bestaan wél en die hebben dit probleem niet.Suus schreef:Ik hoop ook dat de provincie hier van leert en nooit meer hogevloersbussen toestaat.
De bussen zijn gebouwd door het Chinese Higer, met scania motor en chassis.Meltrain schreef: Chinese bussen? Scania is toch Zweeds?
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Lagevloersinstap is niet alleen relevant voor rolstoelgebruikers, want niet iedereen die slecht ter been is is rolstoelgebruiker. Eigenlijk zouden in elke bus zitplekken beschikbaar moeten zijn zonder traptreden of drempels. Doe je dat niet, onder het mom van "comfort", sluit je doelbewust mensen uit.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Voor de relatief korte ritjes op de 387 en 388 zijn lagevloerbussen een prima oplossing.
Wil je als bedrijf toch een hoge vloer bus inzetten, zijn er voldoende bussen op de markt met een relatief gemakkelijk instap met 3 treden die op veel plaatsen in Europa naar volle tevredenheid dienst doen als lijnbus. De rolstoel lift bij de achterdeur blijft dan echter een kwetsbaar punt. Een Hilger met 4 ongelijke treden en een hele smalle instap is prima voor schoolreisjes en schoolzwemmen, niet voor lijndiensten.
Wil je als bedrijf toch een hoge vloer bus inzetten, zijn er voldoende bussen op de markt met een relatief gemakkelijk instap met 3 treden die op veel plaatsen in Europa naar volle tevredenheid dienst doen als lijnbus. De rolstoel lift bij de achterdeur blijft dan echter een kwetsbaar punt. Een Hilger met 4 ongelijke treden en een hele smalle instap is prima voor schoolreisjes en schoolzwemmen, niet voor lijndiensten.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op vr 31 jan 2020, 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Doet de rolstoellift er echt 5 minuten over?
Een lagevloersdeel voor rolstoelgebruikers is een goede oplossing, maar het maakt het wel lastig als er mensen mee reizen met de rolstoelgebruikers. Zeker aangezien gemeentes steeds meer aansturen op het vervangen van WMO voor OV met eventuele begeleider.
Verder zijn er inderdaad genoeg comfortabele (half-)lagevloersbussen die makkelijk 100 gekeurd kunnen worden (bijvoorbeeld Setra's). Ik vermoed dat je met de komst van EVs nog meer lagevloers krijgt, aangezien batterijpakketten meestal op het dak zitten.
Een lagevloersdeel voor rolstoelgebruikers is een goede oplossing, maar het maakt het wel lastig als er mensen mee reizen met de rolstoelgebruikers. Zeker aangezien gemeentes steeds meer aansturen op het vervangen van WMO voor OV met eventuele begeleider.
Verder zijn er inderdaad genoeg comfortabele (half-)lagevloersbussen die makkelijk 100 gekeurd kunnen worden (bijvoorbeeld Setra's). Ik vermoed dat je met de komst van EVs nog meer lagevloers krijgt, aangezien batterijpakketten meestal op het dak zitten.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Bij de Setra's die op dit moment in Nederland rijden, staat elke stoel op een verhoging. Bij de Setra's die t/m 2018 bij Juijn (i.o.v. Arriva) in Rivierenland reden, was dat volgens mij niet zo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dat waren dan ook volledige lagevloersbussen
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ook de Setra S415NF heeft alle stoelen op podesten.Meltrain schreef:Bij de Setra's die op dit moment in Nederland rijden, staat elke stoel op een verhoging. Bij de Setra's die t/m 2018 bij Juijn (i.o.v. Arriva) in Rivierenland reden, was dat volgens mij niet zo.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Alleen de ex-Noot 815 die bij Syntus heeft gereden waren er een paar stoelen zonder verhoging, alle andere setra's die in Nederland reden/rijden staan de stoelen altijd verhoogd.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Op zich maakt het dan nog niet zoveel uit of de stoelen zelf op een kleine verhoging staan. Dat is in veel bussen zo, ook de Volvo 8900 RLE die Arriva hier eerst reed. Met je rollator of kinderwagen kwam je toch al niet tussen de stoelrijen door. In een low-entrybus (de bulk van de bussen in NL) houd je toch die trap naar het achterste gedeelte en in veel stadsbussen die een 'volledig lage vloer' zouden hebben is het voornamelijk de vloer die laag is.
Mijn ervaring is dat een ruime en min of meer gelijkvloerse instap voor iedereen prettig is, niet alleen voor de mindervaliden en de ouderen. Ook een bulk kwieke studenten heb je sneller ingeladen in een bus zonder traptreden bij de deur.
Grootste probleem met een rolstoellift is dat je merkbaar langer aan het halteren bent, ook al werkt alles in één keer vlekkeloos, en dat minimaal twee keer op één reis. In de Scania moet de chauffeur de rolstoel dan ook nog vastsjorren met haken op de vloer, dat kan de rolstoeler zelf echt niet (anders dan de rolgordel met rugplank). Ik zou niet die rolstoeler willen zijn die dagelijks 'verantwoordelijk' is voor 5 tot 10 minuten vertraging op een rit.
Mijn ervaring is dat een ruime en min of meer gelijkvloerse instap voor iedereen prettig is, niet alleen voor de mindervaliden en de ouderen. Ook een bulk kwieke studenten heb je sneller ingeladen in een bus zonder traptreden bij de deur.
Grootste probleem met een rolstoellift is dat je merkbaar langer aan het halteren bent, ook al werkt alles in één keer vlekkeloos, en dat minimaal twee keer op één reis. In de Scania moet de chauffeur de rolstoel dan ook nog vastsjorren met haken op de vloer, dat kan de rolstoeler zelf echt niet (anders dan de rolgordel met rugplank). Ik zou niet die rolstoeler willen zijn die dagelijks 'verantwoordelijk' is voor 5 tot 10 minuten vertraging op een rit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
TCR vraagt uitstel van betaling aan. Wat beteken het als het falliet zou gaan voor lijn 491?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
^^^Ellende.
Maar wellicht kan dat beter in het TCR draadje besproken worden
Maar wellicht kan dat beter in het TCR draadje besproken worden
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Er staat een Gorinchemse VDL bij Arriva/VDL in Den Bosch.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Is er een kans om deze Amba's ook in de weekenden op de dienst aan te treffen?Lijn 45 schreef:De 4471 rijdt ook in Dordrecht momenteel.robertgvu schreef:In de regio Utrecht leven twee vragen over de inzet van U-OV materieel in deze concessie. Er zouden 6 Amba's zijn waarvan wij menen te weten dat in ieder geval de 4431, 4440, 4495, 4517 en 4524 daar onderdeel van zijn. Klopt dit en welke is de zesde?
-
- Donateur
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
(premium)Roy Grünewald in het [url=https://www.ad.nl/rivierenland/provincie-haalde-met-qbuzz-een-stel-kwibussen-binnen~a98c1a05/]AD[/url] schreef:Provincie haalde met Qbuzz een stel kwibussen binnen
COLUMN Het winnen van de OV concessie door Qbuzz vorig jaar heeft plaatsgemaakt voor chagrijn en ergernis in onze regio bij iedereen die ermee te maken heeft: de provincie, de directie, zowat alle medewerkers en tenslotte wij, de ‘slachtoffers’: de reizigers.
Het QBuzz bashen gaat maar door. Wel voor het eerst dat ik de correcte (mede-)schuldige, de provincie, aangewezen zie worden. De provincie wou natuurlijk veel openbaar vervoer voor te weinig geld.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dan is niet inschrijven het beste wat je kunt doen als vervoerder. Dan drop je hem ofwel verlieslatend bij een concurrent of dwing je de provincie om hem opnieuw en op een meer realistische manier aan te besteden.JordiBrabant schreef: De provincie wou natuurlijk veel openbaar vervoer voor te weinig geld.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Mwoh, Arriva is het in 2007 ook gelukt hoor. Maar dat is iedereen ondertussen vergeten. Overigens werden die net zo hard gebashed door het AD, maar was Arriva zo arrogant hun fouten niet toe te geven.Suus schreef:Bashen? De vervoerder heeft nota bene toegegeven dat ze onbeslagen te ijs kwamen en nog steeds niet volledig grip hebben op de situatie. Dat is echt een bijzondere prestatie na meer dan een jaar concessiehouder te zijn. Terecht dat de media dan kritisch blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten