Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Vanmiddag was ik in Dordrecht, waar me bij toeval opviel dat de halte Van Kinsbergenstraat in OVinfo slechts "geen ritten" toonde. Bij een blik op de complete route van lijn 4 viel vervolgens de nieuwe halte Admiraal de Ruijterweg op.
Reden om eens een kijkje te nemen ter plaatse, maar hoewel de nieuwe halte er al keurig ligt was die vandaag nog niet in gebruik: het werk aan de aansluiting van de nieuwe weg blijkt een uitloop t/m 17 juli te kennen volgens de werkzaamhedenpagina van de gemeente.
Deze aanpassing blijkt bij nader onderzoek deel uit te maken van een grote reconstructie van de Wielwijk, waarbij de M.H. Trompweg wordt vervangen door een park. Opvallend genoeg telt het plan van de gemeente weliswaar één zinnetje over OV, namelijk "De afstand tot de bushaltes moet in de gaten gehouden worden", maar worden desondanks de haltes langs een centrale as in de wijk vervangen door haltes aan de rand van de wijk (parallel aan de A16).
Op de plekken waar de nieuwe route aftakt van de huidige zijn dan weer geen haltes, terwijl die een goede vervanging van de nu vervallen haltes zouden zijn. Als er één extra bruggetje vanaf de Zuidendijk zou zijn, dan zouden delen van Wielwijk nu zelfs het eindpunt in Crabbehof als dichtstbijzijnde halte hebben.
Maargoed, het opvallendst aan deze toch best ingrijpende wijziging: Qbuzz meldt er helemaal niets over. Er staat alleen doodleuk een nieuwe halte in de dienstregeling per vandaag, maar op de vervallen haltes ontbreekt enige info dat ze vervallen zijn.
Reden om eens een kijkje te nemen ter plaatse, maar hoewel de nieuwe halte er al keurig ligt was die vandaag nog niet in gebruik: het werk aan de aansluiting van de nieuwe weg blijkt een uitloop t/m 17 juli te kennen volgens de werkzaamhedenpagina van de gemeente.
Deze aanpassing blijkt bij nader onderzoek deel uit te maken van een grote reconstructie van de Wielwijk, waarbij de M.H. Trompweg wordt vervangen door een park. Opvallend genoeg telt het plan van de gemeente weliswaar één zinnetje over OV, namelijk "De afstand tot de bushaltes moet in de gaten gehouden worden", maar worden desondanks de haltes langs een centrale as in de wijk vervangen door haltes aan de rand van de wijk (parallel aan de A16).
Op de plekken waar de nieuwe route aftakt van de huidige zijn dan weer geen haltes, terwijl die een goede vervanging van de nu vervallen haltes zouden zijn. Als er één extra bruggetje vanaf de Zuidendijk zou zijn, dan zouden delen van Wielwijk nu zelfs het eindpunt in Crabbehof als dichtstbijzijnde halte hebben.
Maargoed, het opvallendst aan deze toch best ingrijpende wijziging: Qbuzz meldt er helemaal niets over. Er staat alleen doodleuk een nieuwe halte in de dienstregeling per vandaag, maar op de vervallen haltes ontbreekt enige info dat ze vervallen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ja, hier was ik al bang voor. Maar waarschijnlijk gaat de bus uiteindelijk via de Van Kinsbergenstraat zelf en de Cornelis Trompweg naar de Karel Doormanweg rijden en kunnen er dan weer haltes komen aan de zuidoostkant van Wielwijk, al weet ik niet wanneer dat is. Zoiets haal ik uit de visie op deze pagina: https://cms.dordrecht.nl/Inwoners/Overz ... romptuinen. Met deze slinger halen ze het doorgaande sluipverkeer uit de wijk.
Maar het is te hopen dat de bus richting Laan van Europa niet continu langs de A16 gaat rijden, want dan wordt het voor de bewoners van de nieuw geplande wijk daar en Dordtse Hout wel een heel eind lopen.
Maar het is te hopen dat de bus richting Laan van Europa niet continu langs de A16 gaat rijden, want dan wordt het voor de bewoners van de nieuw geplande wijk daar en Dordtse Hout wel een heel eind lopen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Waar leidt je dat uit af dan? Ik lees alleen over de nieuwe weg parallel aan de A16 op die pagina.
Waarbij inderdaad niet te hopen is dat de bus ook over die weg door naar de Laan van Londen gaat rijden inderdaad, want dan komen de haltes wel heel ver van de potentiële reizigers te liggen.
Waarbij inderdaad niet te hopen is dat de bus ook over die weg door naar de Laan van Londen gaat rijden inderdaad, want dan komen de haltes wel heel ver van de potentiële reizigers te liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De nieuwe route is Trompweg-Van Spilbergenstraat-Admiraal de Ruijterweg-Simon de Danserweg-Trompweg. Voor de haltes Admiraalsplein en Watersteyn verandert er dus niets.
Route is vanaf vandaag officieel maar was daarvoor al ‘virtueel’ in gebruik want al ingeladen in de (reisinfo)systemen.
Route is vanaf vandaag officieel maar was daarvoor al ‘virtueel’ in gebruik want al ingeladen in de (reisinfo)systemen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik zag vanmiddag tijdens rijles een Groningse sprinter op lijn 1 rijden in Gorinchem, geen nummer kunnen ontdekken jullie enig idee welk busje dit is?
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
En de andere bus op de stadsdienst was weer een zeswielig monsters. Helaas is dat bijna dagelijkse kost. Ook de buurtbussen kan je door de week aantreffen op de stadsdienst.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Uit de kaarten op pagina 55 en 56 met de (voor een bus geschikte) doorgaande wegen.Daniel schreef:Waar leidt je dat uit af dan? Ik lees alleen over de nieuwe weg parallel aan de A16 op die pagina.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
In het voorjaar zijn twee midibusjes van Dorenbos/VMNN overgegaan naar DMG, waarschijnlijk was dit er één van.StefanRijnhoutjes schreef:Ik zag vanmiddag tijdens rijles een Groningse sprinter op lijn 1 rijden in Gorinchem, geen nummer kunnen ontdekken jullie enig idee welk busje dit is?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Zal de BX-RH-62 wel zijn, een Sprinter City 65 die in juni nog is gepikt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Zijn er nog steeds problemen met die elektrische Citea's in Gorinchem?
Ik zou ze dan maar eens terugsturen naar VDL om ze eens goed op te laten knappen.
Ik zou ze dan maar eens terugsturen naar VDL om ze eens goed op te laten knappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
het hoeft niet zo zeer aan de bussen te liggen....ook de laadpaal kan een fout bevatten...neem maar van mij aan,dat beide VDL's al een paar keer in Den Bosch zijn geweest
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Hoe weet jij dat het aan de bussen ligt?Meltrain schreef:Zijn er nog steeds problemen met die elektrische Citea's in Gorinchem?
Ik zou ze dan maar eens terugsturen naar VDL om ze eens goed op te laten knappen.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dat weet ik niet zeker, maar dat is wel de meest voor de hand liggende verklaring als de bussen niet rijden. Maar het kan inderdaad ook aan de oplaadinfrastructuur liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dan zouden ze bij andere bedrijven dezelfde problemen moeten hebben.......
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 23 jul 2020, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De laadinfrastructuur ligt meer voor de hand. Dit zijn namelijk de enige 2 elektrische VDL Citea bussen in Nederland die worden opgeladen doormiddel van een pantograaf die uit de laadpaal komt. De andere elektrische Citea's in Nederland hebben een pantograaf op het dak dat tegen de laadpaal aan gaat, dus ik denk dat het aan die paal ligt of gewoon dat het hele systeem en het achteraf inbouwen niet lekker werkt op zo'n Citea (helaas).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
@The Greyhound: Nee, want de Citea's in Gorinchem zijn de enigen in Nederland die geen pantograaf op de bus hebben.
Wat overigens een keuze van de provincie is (in alle Zuid-Hollandse concessies gebruikt men dezelfde ABB OppCharge palen met pantograaf erin). En wellicht in Gorinchem nog wat extra gevoelig omdat de bussen er later voor aangepast zijn, bij Arriva werden ze immers alleen maar aan de stekker geladen.
Een probleem met de laadpalen kan, maar dat zou dan een heel lokaal probleem moeten zijn: lijn 2 en 4 in Dordrecht kunnen in hun omloop ook maar op één plek laden en dat geeft bij mijn weten geen problemen.
Wat overigens een keuze van de provincie is (in alle Zuid-Hollandse concessies gebruikt men dezelfde ABB OppCharge palen met pantograaf erin). En wellicht in Gorinchem nog wat extra gevoelig omdat de bussen er later voor aangepast zijn, bij Arriva werden ze immers alleen maar aan de stekker geladen.
Een probleem met de laadpalen kan, maar dat zou dan een heel lokaal probleem moeten zijn: lijn 2 en 4 in Dordrecht kunnen in hun omloop ook maar op één plek laden en dat geeft bij mijn weten geen problemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik wilde al zeggen dat de Citea's in NHN ook geen pantograaf hebben, maar toen las ik dat deze Citea's worden opgeladen met palen waar de pantograaf inzit (en dus niet aan de stekker).
Al weet ik eigenlijk niet hoe de Citea's in Rotterdam en Den Haag worden opgeladen. Als ik Daniel goed interpreteer zou dat ook met dezelfde ABB OppCharge palen met pantograaf erin moeten zijn.
Al weet ik eigenlijk niet hoe de Citea's in Rotterdam en Den Haag worden opgeladen. Als ik Daniel goed interpreteer zou dat ook met dezelfde ABB OppCharge palen met pantograaf erin moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Nope: MRDH heeft de pantograaf op de bussen.
Dat zou op zich niet uit moeten maken: in beide gevallen moet de bus op de goede plek staan en wordt dat geverifieerd via communicatie tussen bus en paal. Volgens mij gaat het vooral daar mis (ook in Dordrecht komt het wel eens voor dat een bus de pantograaf niet aan de praat krijgt). Er zitten best wat failsafes in om schade aan de spullen te voorkomen. Gooi je de handrem eraf, dan klapt de pantograaf onmiddellijk in.
Dat zou op zich niet uit moeten maken: in beide gevallen moet de bus op de goede plek staan en wordt dat geverifieerd via communicatie tussen bus en paal. Volgens mij gaat het vooral daar mis (ook in Dordrecht komt het wel eens voor dat een bus de pantograaf niet aan de praat krijgt). Er zitten best wat failsafes in om schade aan de spullen te voorkomen. Gooi je de handrem eraf, dan klapt de pantograaf onmiddellijk in.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
In Rotterdam, Haaglanden en Den Haag hebben de bussen een pantograaf. Dat systeem lijkt op het oog minder kwetsbaar. In de laadpaal zitten geen bewegende delen. Als er bij de ABB paal iets mis is met de pantograaf, ligt direct de hele elektrische dienst plat zoals in Gorinchem blijkbaar wel eens gebeurt.Meltrain schreef:Ik wilde al zeggen dat de Citea's in NHN ook geen pantograaf hebben, maar toen las ik dat deze Citea's worden opgeladen met palen waar de pantograaf inzit (en dus niet aan de stekker).
Al weet ik eigenlijk niet hoe de Citea's in Rotterdam en Den Haag worden opgeladen. Als ik Daniel goed interpreteer zou dat ook met dezelfde ABB OppCharge palen met pantograaf erin moeten zijn.
Vanochtend reed volgens ovzoeker alleen de 4370. De andere bus was onzichtbaar en mogelijk een buurt bus of dat ding uit Groningen. Inmiddels rijdt de 6162.
-
- Berichten: 428
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Was inderdaad het Groningse ding, stond op station toen ik naar utrecht ging vanochtend.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 23 jul 2020, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Hebben die Groningers eigenlijk wagennummers bij Qbuzz?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
StefanRijnhoutjes schreef: Was inderdaad het Groningse ding, stond op station toen ik naar utrecht ging vanochtend.
raar dat die niet zichtbaar is,zit gewoon een oude thales nog ingeschroefd...(gisteren nog instructie gedaan op lijn 1 met de civitas)
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Lijkt me wel, gewoon hun bestaande nummertjeLijn 45 schreef:Hebben die Groningers eigenlijk wagennummers bij Qbuzz?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
D'r staat in ieder geval één Gorinchemse Citea bij VDL in Den Bosch, dus die is alvast terecht.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dat zal de 6161 zijn. De 6162 rijdt op de dienst vandaag.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 26 jul 2020, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten