Pagina 95 van 165

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:04
door Daniel
The Greyhound schreef:Dat zag er niet fraai uit, maar was dan ook niet voor de eeuwigheid bedoeld.
En wie zegt dat de bestickering van de elektrische ex-Arriva bussen dat wel is dan?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 14:27
door The Greyhound
‘Elektrische bussen Qbuzz hebben nog niet de betrouwbaarheid van de diesels’

https://www.ad.nl/dordrecht/elektrische ... a154fa1bb/

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 15:33
door StefanRijnhoutjes
Is er nu eigenlijk een reizigersorganisatie voor de concessie dmg, die adviezen uit geeft over bijv. Het vervoersplan 2020 zo Ja welke site is dat?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 15:40
door nvdw
Dat is het RODAG (voorheen RODAV), zie http://www.rodag.nl/

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 15:43
door StefanRijnhoutjes
Danku

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 16:46
door Daniel
The Greyhound schreef:‘Elektrische bussen Qbuzz hebben nog niet de betrouwbaarheid van de diesels’

https://www.ad.nl/dordrecht/elektrische ... a154fa1bb/
Ah, de chauffeurs geloven niet dat ze zelf bedieningsfouten maken maar alles is de schuld van Qbuzz :roll:
Nou, ik weet wel zeker dat die chauffeurs bedieningsfouten maken... Dat was al te merken bij Arriva in de laatste jaren, waar ze steevast in de hybrides zo snel optrokken dat de dieselmotor meteen aan sloeg. Terwijl ze na de introductie daarvan juist nog netjes elektrische optrokken.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:57
door nvdw
Als je drie keer op dezelfde manier remt, verwacht je drie keer dezelfde reactie van het voertuig. En dat gebeurt dus niet.

Bij gas los begint de bus al met remmen, dat is normaal voor een elektrisch aangedreven voertuig omdat de motor dan 'andersom' begint te werken: in plaats van energie afgeven wint hij energie terug. Dat gaat eigenlijk altijd goed.

In de eerste slag van het rempedaal spreek je nog niet het remsysteem aan, maar wint de motor extra remenergie terug. Daardoor zal de bus harder vertragen. Trap je vervolgens verder, dan pas gaan de 'echte' remmen in werking (met luchtdruk bediende schijfremmen).

Het is die eerste slag van het rempedaal waar het soms (en onaangekondigd) fout gaat: in plaats van extra regeneratie (en dus extra remkracht) stopt de motor soms juist geheel met terugwinnen, en valt dus ineens je complete remvertraging weg. Dan moet je dus versneld dat rempedaal dieper intrappen (want je was niet voor jan-joker aan het remmen) om door die eerste slag heen te komen, om versneld de luchtdruk zijn werk te laten doen én om je verloren meters goed te maken. Dan krijg je dus zo'n lompe remactie. Dat is geen 'kwestie van gewenning', het is gewoon niet zoals het hoort. Bij de elektrische VDL's en Rosero's heb ik zoiets nooit meegemaakt.

En wat de hybride Volvo's betreft: die werden ook snel merkbaar slechter naar het einde van de concessie toe. Dan was er ergens een omvormer slecht of defect en pakte je nergens meer remenergie terug om de accu's te voeden, en viel die hele stop-startfunctionaliteit dus weg. Of hij trok voor een verkeerslicht doodleuk de hele accu leeg, en dan moest dat kleine dieseltje dat zware kreng helemaal zelf van zijn plek af sleuren.

En ja, er zijn rouwdouwers bij. Maar daar heeft dit dus niet zoveel mee te maken.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 22:44
door Durashift
^^ Duidelijke uitleg. :pos:

Sensor in (rondom) het rempedaal zal wel niet lekker werken.. qua meten van pedaaldruk etc.?
Computer weet niet wat te doen en gaat naar blanco?? :twisted:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 29 jul 2019, 00:12
door Stefan
Nee, dat zal het niet zijn.. aangezien het regenereren van stroom ook al gebeurd (althans, soms wel... soms niet) als je alleen al het gas los laat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 06 aug 2019, 08:43
door intercity02
Ik weet niet of het al eerder gebeurd is, maar ik heb zojuist een E-Citea zien opladen aan de laadpaal op station Gorinchem die eind juni geplaatst is *O*

Daarnaast heb ik ook waargenomen dat de beide E-Citea’s nu ook voorzien zijn van hun wagenparknummer (6161 en 6162, tot voor kort was dit nummer niet te zien op de bussen) en dat de beide E-Citea’s tegelijk op lijn 1 rijden, zonder dat er een zeswielig monster uit Utrecht aan te pas komt :D

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 06 aug 2019, 09:07
door Stefan
Na de zomervakantie is het monster weer nodig, omdat we dan weer de 'gewone' dienstregeling gaan rijden. Nog even tot december volhouden! ;)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 06 aug 2019, 10:34
door Meltrain
Maar lijn 1 heeft tijdens de zomervakantie toch geen andere dienstregeling? :?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 06 aug 2019, 10:51
door StefanRijnhoutjes
Volgens mij gaat het ook nog niet zo soepel de 6161 staat nu met +13 op station

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 06 aug 2019, 12:35
door Stefan
Meltrain schreef:Maar lijn 1 heeft tijdens de zomervakantie toch geen andere dienstregeling? :?
De dienstregeling niet, maar de diensten voor de chauffeurs wel. En in de 'winterdienst' zit daar nog een derde omloop op lijn 1 in, omdat er toen nog niet geladen kon worden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 12:17
door Daniel
Qbuzz bussen winnen prestigieuze Design Award
Qbuzz bussen vallen internationaal in de prijzen en winnen een 'Red Dot' in de categorie: Communication design. Een simpel, helder en makkelijk te onthouden systeem waardoor je als reiziger als het ware met verschillende kleuren kunt reizen.

Elk jaar worden bedrijven, bureaus en designers van over de hele wereld uitgenodigd om te participeren aan de misschien wel de meest prestigieuze design award: de Red Dot Design Award. Een internationale jury kent deze toe aan projecten met uitstekend ontwerp en creatieve performance. Onder het principe ‘in search of good design and creativity’. Onze bussen, ontworpen door ontwerpbureau Luidspreker, winnen een ‘Red Dot’ in de categorie: Communication design!

Het prijswinnende concept
Binnen DMG (Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem) heeft Qbuzz de stadsBuzz, snelBuzz, streekBuzz en buurtBuzz geïntroduceerd. Verschillende verbindingen met belangrijke bestemmingen in omliggende plaatsen. Samen met ontwerpbureau Luidspreker ontwikkelde Qbuzz dit prijswinnend concept: een simpel, helder en makkelijk te onthouden systeem waardoor je als reiziger als het ware met verschillende kleuren kunt reizen. Het ontwerp van de bussen én alle aanverwante ‘touch-points’ van de reiziger. Allemaal hanteren ze dit zelfde principe. Van vertrekstaten tot aan route apps.

Dit jaar hebben 24 internationale experts 8.695 inzendingen beoordeeld. Deze casus is beoordeeld op criteria als: originaliteit, creativiteit en impact. Waarden die wij zelf ook uitdragen als Qbuzz. Ontwerpbureau Luidspreker heeft ons daar uitermate goed bij geholpen.

Bron: Persbericht Qbuzz

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 12:41
door Suus
Daar moeten heel bijzondere paddenstoelen in de lunch van de Red Dot-juryleden gezeten hebben :X

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 13:46
door Stefan
Gelukkig rijden er ook nooit de verkeerde kleurtjes op de verkeerde lijnen :') _O-

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 14:28
door diederickx
Suus schreef:Daar moeten heel bijzondere paddenstoelen in de lunch van de Red Dot-juryleden gezeten hebben :X
:Y Wit met rode stippen!

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 16:23
door nvdw
De Red Dot Design Awards zijn een beetje als die ondernemersverkiezingen waar je jezelf voor kunt nomineren - waarin dan vervolgens zoveel categorieën bestaan, of desnoods nieuw aangemaakt worden, dat je eigenlijk altijd prijs hebt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 16:31
door Durashift
^^^ of ballonnetjes met een bepaalde inhoud... :roll: :lol:

Afbeelding

https://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzi ... ign-award/

Enfin, bij Qbuzz zullen de lijnkleuren wel in alle concessies terugkomen (zover al niet van toepassing) want het is immers een prijswinnend 'concept'..

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 15 aug 2019, 23:51
door busfanNL
Hoihoi medehobbyisten, ik heb weer een vraag. Nouja eigenlijk 2 over het flexibel vervoer in dmg:
1. Mag ik de bestelbuzz ook reserveren tussen 2 haltes waar al wel een bus rijdt? (b.v. tussen Alblasserdam Rijksweg en Nieuw-Lekkerland Jan van Nassauplein, maar wel via Oud-Alblas.)
2. Weet iemand waar ik een rit van minimaal of rond de 10 minuten kan maken met de deur halte taxi? Anders vind ik het die 2 euro nogwat niet waard namelijk.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :wink:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 25 aug 2019, 13:09
door StefanRijnhoutjes
De lijnbundel 74-93 is ook gedegradeerd op zondag naar een 8 persoonsbus de 6655 rijdt er nu op zag ik net

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 25 aug 2019, 13:11
door Daniel
Het is nog zomerdienst he, aannemelijk is dat dus de zomerse inzet. Bij Arriva is er ook al eens een periode geweest waarin al die 7x-lijntjes zomers met taxibusjes reden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 25 aug 2019, 13:31
door Stefan
Desondanks wel merkwaardig, normaal gesproken rijden de 74 en 93 altijd met Rosero. ;)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 25 aug 2019, 14:05
door The Greyhound
In de avonduren rijden er een aantal diensten met 8 persoonsbusjes volgens de dienstregelingboekjes. Overdag zou alles met een echte bus gereden moeten worden. Op lijn 47 en 141 zie ik ook regelmatig 8 persoonsbusjes rijden op momenten dat je dat niet verwacht. Wellicht een tekort aan ''echte'' buschauffeurs.