Pagina 111 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 17 jan 2020, 22:57
door Suus
Komt goed uit dat ze geel zijn, vallen ze niet op tussen de vele omleidingsborden die nu in Dordrecht zijn uitgezet. Als ik de berichtgeving een beetje volg is het hele alfabet aan omleidingen uitgezet :D

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 08:47
door Dafdriver
StefanRijnhoutjes schreef:Wat mij opvalt de laaste tijd is dat de sprinters van juijn die op de lijnen 1, 5, 77, 78, 21, 22 rijden. Steeds minder 'lijnbus' zijn want ik heb al gezien dat bij de 6651, 6652 en 6653 de schermen eruit zijn gehaal en de stickers aan de zijkant met stad/streekbuzz ook eraf zijn, weet niet hoe dit zit met de 6654, 6655 en 6656 (die rijden niet vaak op lijn 5) maar dit wel beetje raar of niet?
Waarschijnlijk nog niet van nieuwe stikkers voorzien na schadeherstel.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 12:21
door StefanRijnhoutjes
Dat snap ik wel hoor, alleen snap de reden niet wrm de infoschermen eruit worden gehaald

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 20 jan 2020, 18:50
door gobhaon
Ik zag vandaag op het busstation van Dordrecht een aantal U-OV bussen met een A4'tje voor de ruit waarop 'Pendelbus Wantijbrug'. Is dat letterlijk een pendelbus naar de Wantijbrug, en zo ja, hoezo?

Ik vind het trouwens wel adequaat dat Qbuzz ivm het ongemak van de werkzaamheden gratis koffie uitdeelt op het busstation van Dordrecht. :D

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 20 jan 2020, 18:56
door ArrivaBas
Qbuzz zet deze bussen zeer waarschijnlijk in voor de verdubbelde frequentie van lijnen 4 en 8. Ook heeft Qbuzz zijn reserve vergroot met Ambassadors en LE's uit Utrecht om vertragingen te ondervangen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 20 jan 2020, 19:37
door Daniel
Qbuzz tikt regelmatig te veel af van ov-chipkaart
Busmaatschappij Qbuzz schrijft met enige regelmaat te veel geld af van de ov-chipkaart van reizigers in de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem. Volgens directeur Quinten Passchier is er sprake van een vooralsnog onverklaarbare toename: ,,Normaal hebben we hier tien klachten in de vier weken over, nu zijn het er veertien per week.’’
Qbuzz bevestigt daarmee een klacht, waarmee een Dordtse reizigster zich tot het AD wendde. De vrouw reist regelmatig met de bus van Dordrecht-centrum naar de Van Eesterensingel in Alblasserdam. Dat ritje zou normaal gesproken 3,10 euro moeten kosten, maar regelmatig wordt meer dan het dubbele afgeschreven. In één geval werd zelfs 7 euro 86 afgetikt.

Qbuzz zegt vooralsnog geen idee te hebben hoe het kan dat het aantal gevallen van te hoge afschrijvingen zo toeneemt. Het bedrijf heeft inmiddels met een ploegje mensen gewapend met ov-chipkaart hele buslijnen af laten reizen om te ontdekken waar het fout gaat.

Lees verder

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 21 jan 2020, 13:09
door mb90
De Utrechtse Amba’s 4440 en 4495 kwam ik net tegen op de Noordendijk in Dordt als lijn 3. Bij de 4440 zag ik een A4-tje achter de ruit zitten met erop dat het een pendelbus voor de Wantijbrug is, maar dat is dus niet helemaal gelukt nu. :P

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 21 jan 2020, 14:12
door Stefan
Het was natuurlijk wachten op 't moment dat dit ging gebeuren. _O-

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 21 jan 2020, 14:49
door Trainboy199
Ben gisteren foto's wezen maken van de pendelbussen voor de Wantijbrug.
Kan zeggen dat het echt zooitje ongeregeld was op de buffer.

Ik kwam aan rond 13.30. Toen stond er al 1 Ambassador op de buffer. Terwijl de 1e pendel pas om 15.35 vertrekt.
Ondertussen zie ik dat de reguliere lijnen 4 uit Papendrecht standaard met een kwartier vertraging langs komen, dus secondes voor de lijnen 4 uit de Staart rijden.

Nou goed. Een kwartier voordat de eerste pendels vertrokken stonden er 4 Ambassadors op de buffer.
Daarvan worden er opeens 2 weggereden, die bleken teruggeroepen te zijn naar de stalling van Alblasserdam om één of ander een reden. _O-

De eerste lijn 8 (van 15.35) vertrok netjes op tijd met een Ambassador. De lijn 4 van 16.05 werd opeens met een Ebusco gereden die uit Papendrecht (met een kwartier vertraging) keerde op Dordrecht CS.
Rond 16.15 kwam opeens een U-OV LE Citaro aan rijden, denk ik als vervanging van de Ambassadors die terug naar Alblasserdam waren gegaan.
Toen ging ik met lijn 4 van 16.35 mee.

Kwam ik rond 17.15/17.30 terug op Dordrecht CS
Is de U-OV LE Citaro geen centimeter van z'n plek gekomen.
Eten gehaald. Nog geprobeerd de lijn 4 van 18.05 op de foto te krijgen, die is niet komen opdagen. :lol:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 21 jan 2020, 17:01
door StefanRijnhoutjes
Zag 2 uur geleden op Gorinchem de 6165 staan (MAN Stadsbuzz) daar was een bedrijf de zitbekleding aan het vernieuwen (vervangende bus als één van de 2 elektrische niet rijden?)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 21 jan 2020, 21:53
door robertgvu
In de regio Utrecht leven twee vragen over de inzet van U-OV materieel in deze concessie. Er zouden 6 Amba's zijn waarvan wij menen te weten dat in ieder geval de 4431, 4440, 4495, 4517 en 4524 daar onderdeel van zijn. Klopt dit en welke is de zesde? Is het ook correct dat alle 8 resterende ex-GD, ex-U-OV Citaro LE's in het DMG gebied zijn?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 07:21
door The Greyhound
StefanRijnhoutjes schreef:Zag 2 uur geleden op Gorinchem de 6165 staan (MAN Stadsbuzz) daar was een bedrijf de zitbekleding aan het vernieuwen (vervangende bus als één van de 2 elektrische niet rijden?)
Het zou een keer tijd worden. Na ruim een jaar is er in Schelluinen nog steeds geen fatsoenlijke alternatieve bus aanwezig die kan invallen als een van de elektrische bussen niet rijdt. Of de 6165 aan de concessie eisen voldoet waag ik te betwijfelen......

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 07:50
door Lijn 45
robertgvu schreef:In de regio Utrecht leven twee vragen over de inzet van U-OV materieel in deze concessie. Er zouden 6 Amba's zijn waarvan wij menen te weten dat in ieder geval de 4431, 4440, 4495, 4517 en 4524 daar onderdeel van zijn. Klopt dit en welke is de zesde?
De 4471 rijdt ook in Dordrecht momenteel.
Is het ook correct dat alle 8 resterende ex-GD, ex-U-OV Citaro LE's in het DMG gebied zijn?
Er schijnen er maar 7 overgeplaatst te zijn. Ik zou niet weten welke bus daar niet bij zat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 07:53
door Stefan
The Greyhound schreef:Of de 6165 aan de concessie eisen voldoet waag ik te betwijfelen......
Wees gerust, dat doen de Amba's, Citaro's en SprinterCity's ook niet hoor. ;)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 09:02
door The Greyhound
Voor de Wantijbrug extra's denk ik dat de provincie niet zo moeilijk zal/mag doen. Voor de rest wordt het tijd dat de provincie de duimschroeven serieus gaat aandraaien. Daar zal Qbuzz alle begrip voor hebben. Als er op de waddeneilanden door Arriva een keer een diesel werd ingezet schreeuwde Qbuzz ook moord en brand en werden er hoge boetes geeist.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 11:46
door intercity02
StefanRijnhoutjes schreef:Zag 2 uur geleden op Gorinchem de 6165 staan (MAN Stadsbuzz) daar was een bedrijf de zitbekleding aan het vernieuwen (vervangende bus als één van de 2 elektrische niet rijden?)
https://images.app.goo.gl/cwssrNVxq2YF18Ff7

ik zag deze foto voorbijkomen, wat erop zou duiden dat de 6165 op lijn 6 rijdt. Wel vreemd, aangezien die lijn door Juijn wordt gereden :?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 12:21
door Daniel
Kennelijk loopt de lijn naar Avelingen dan ook beter dan verwacht, net als in Dordrecht met de lijn naar Krabbepolder.
The Greyhound schreef:Als er op de waddeneilanden door Arriva een keer een diesel werd ingezet schreeuwde Qbuzz ook moord en brand en werden er hoge boetes geeist.
Kleinigheidje is dat Qbuzz helemaal niet geboden heeft Gorinchem volledig elektrisch te rijden, maar alleen de verplichting is nagekomen de elektrische Citea's over te nemen.
En als je dan zo strikt wil zijn, stuur dan ook nog even een boete na naar Arriva voor alle ritten die ze met diesel op lijn 10 in Dordrecht gereden hebben na de zogenaamde elektrificatie.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 12:54
door Lijn 45
intercity02 schreef: https://images.app.goo.gl/cwssrNVxq2YF18Ff7

ik zag deze foto voorbijkomen, wat erop zou duiden dat de 6165 op lijn 6 rijdt. Wel vreemd, aangezien die lijn door Juijn wordt gereden :?
Die foto is in april voeg jaar gemaakt. :wink:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 22 jan 2020, 13:02
door The Greyhound
intercity02 schreef:
StefanRijnhoutjes schreef:Zag 2 uur geleden op Gorinchem de 6165 staan (MAN Stadsbuzz) daar was een bedrijf de zitbekleding aan het vernieuwen (vervangende bus als één van de 2 elektrische niet rijden?)
https://images.app.goo.gl/cwssrNVxq2YF18Ff7

ik zag deze foto voorbijkomen, wat erop zou duiden dat de 6165 op lijn 6 rijdt. Wel vreemd, aangezien die lijn door Juijn wordt gereden :?
Wellicht rijdt deze bus tijdelijk voor Juijn. Juijn heeft in Rivierenland ook wel eens een Arriva bus te leen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 07:41
door regenmaker
Gaat lekker bij Qbuzz dus: ;)

Miljoenenverlies voor Qbuzz in DMG

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 08:47
door The Greyhound
Volgens de directeur van Qbuzz had het bedrijf de klus onderschat, onvoldoende kennis in huis en zal 2020 een transitie jaar worden. Dan zijn we inmiddels 2 jaar verder. Gelukkig is het verlies voor de Italiaanse belastingbetaler.
Hilarisch was het idee om in de spits geld te vragen voor het vervoer van fietsen op de MLL. In de spits gaan er namelijk vaak veel meer fietsen mee dat toegestaan omdat er vaak geen steward op de trein zit om dit te controleren en zwartrijders te betrappen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 09:04
door sirvinniei
In de spits gaan er namelijk vaak veel meer fietsen mee dat toegestaan omdat er vaak geen steward op de trein zit om dit te controleren en zwartrijders te betrappen.
Doet me denken aan de Amsterdamse metro: mag alleen een fiets mee in het dal als je een kaartje ervoor hebt en alleen in de rekken. Wordt zo weinig gecontroleerd dat niemand zich eraan houdt. Zie ik één keer een controleur tijdens de spits: geeft die alleen een waarschuwing. *facepalm*

Iets anders: ik zat laatst op de concessiepagina te kijken en het viel me op dat in de nieuwe dienstregeling bepaalde Bestelbuzz freqenties zijn aangepast. Worden die dingen zoveel gebruikt dat het daadwerkelijk zin heeft om de dienstregeling aan te passen?
Er zitten overigens nog steeds onnodige ritten in: 921 die 's avonds 2x per uur rijdt, terwijl de 388 dan maar 1x per uur rijdt, 941 en 943 die doordeweeks parralel rijden aan de 80 enz.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 12:07
door Gerben3
Over de fietsen in de treinen: Qbuzz vertelde dat Arriva het stom vond van Qbuzz dat ze niet gelijk vanaf het begin hadden ingevoerd dat er voor fietsen betaald moest worden... Kortom Arriva wilde er ook al vanaf maar wilde dat alleen niet tijdens de vorige concessie doen. Qbuzz heeft ook zeker een punt dat bijv. bij de NS en veel andere vervoerders in de spits al betaald moet worden óf dat ze zelfs helemaal niet mee mogen (bij NS) + bovendien het was geen eis in het PvE.

Bovendien werden er ook vragen gesteld over de stewards maar dat is overduidelijk de schuld van de provincie want de eis was slechts op 2/3 van de treinen. Qbuzz zelf is hier nu ook niet gelukkig mee is (veel zwartrijders) maar aangezien ze in de OV-sector niet concurreren op 'veiligheid' (afspraak tussen de vervoerders volgens Qbuzz) hadden de andere vervoerders als het goed is ook 2/3 geboden. Kortom dit is volledig de schuld van de provincie!

En verder heeft Qbuzz verteld dat de schadepost van het achterstalling onderhoud van de treinen zo'n 5 miljoen bedraagt, voor dat bedrag loopt een zaak tegen Arriva. En die zaak wilden ze in eerste instantie afwachten maar omdat die zaak een jaar duurt zijn ze toch maar alvast begonnen met het herstellen van de treinen in de hoop dat uiteindelijk Arriva moet betalen. Bovendien kregen ze de onderhoudsrapporten pas in november van Arriva (bijna een jaar na overname!) wat ook weer veel problemen verklaard: namelijk dat je dan dus niet kunt voorspellen wanneer onderhoud handig is om zo dus problemen te voorkomen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 12:45
door The Greyhound
Gerben3 schreef:
Bovendien werden er ook vragen gesteld over de stewards maar dat is overduidelijk de schuld van de provincie want de eis was slechts op 2/3 van de treinen. Qbuzz zelf is hier nu ook niet gelukkig mee is (veel zwartrijders) maar aangezien ze in de OV-sector niet concurreren op 'veiligheid' (afspraak tussen de vervoerders volgens Qbuzz) hadden de andere vervoerders als het goed is ook 2/3 geboden. Kortom dit is volledig de schuld van de provincie!
Ook in de vorige concessie was de eis 2/3 stewards, zo bleek tijdens de hoorzitting. Arriva was zo verstandig om alle treinen van een steward te voorzien. Als je zonder daar punten voor te krijgen meer biedt dan gevraagd wordt heeft dat weinig met concurentie op veiligheid te maken, dus dat was een beetje vreemde reactie van Qbuzz. Als je dan toch op 2/3 van de treinen stewards inzet is het verstandig om ze in te zetten op het moment dat het nodig is, zoals in de spits.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 30 jan 2020, 14:12
door Gerben3
Qbuzz wil dus zelf ook graag meer stewards maar ze hebben daar de middelen niet voor (provincie betaalt dat dus niet voor 100%, betalen alleen voor 2/3). En als Arriva zo 'verstandig' is waarom rijden de treinen van Arriva in het noorden dan bijna allemaal zonder stewards (éénmansbediening) rond?

Op dit gebied moet je als opdrachtgever gewoon duidelijke eisen stellen in het PvE: als je 2/3 eist dan kun je verwachten dat vervoerders dat ook aanbieden in plaats van 100%. Zeker als het voor de vervoerder dus geen extra punten oplevert om meer te bieden (niet je kans vergroot om te winnen) dan ga je als vervoerder natuurlijk dat geld wat je 'bespaart' door 2/3 aan te bieden liever investeren in iets waar je wel punten voor krijgt (bijv. meer elektrische bussen etc.). Ik ben zelf voorstander van 100% stewards maar dit is puur de fout van de provincie geweest in het PvE. En dan vervolgens je eigen fout in de schoenen proberen te schuiven van de vervoerder (Qbuzz in dit geval) ipv toegeven dat het jouw fout was (aangezien de provinciale staten hebben ingestemd met het PvE)... :')