Pagina 139 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 06:42
door Post
Ze zijn nu eenmaal eindverantwoordelijk. Het is dus aan qbuzz om het probleem op te lossen en nu proberen ze dat met een rechtzaak. Maar je zou ook kunnen zeggen dat ze wel erg veel geduld hebben gehad met Ebusco en Heavac. Ik zou niet twee jaar rond rijden in een auto die niet warm word in de winter.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 17:02
door The Greyhound
Milco schreef: ma 28 jun 2021, 22:06 Jammer dat Qbuzz in zo’n geval vuil wordt aangekeken “want die kutbussen!!!”, terwijl zij niets hieraan kunnen doen. Zij hebben een product geleverd gekregen dat niet doet wat het moet doen.
Ze hebben willens en wetens een onbeproefd product uit China gekocht en daarmee een risico genomen.
Het wordt tijd dat de provincie van Qbuzz als eindverantwoordelijke gaat eisen dat er zoals beloofd 100% zero emission gereden gaat worden in Dordrecht zoals is toegezegd. We zijn inmiddels meer dan twee jaar in de concessie zonder enige uitzicht op verbetering.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 17:15
door omaylie
Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het dan met de Qbuzz Ebusco's in GD en Utrecht? Daar lijkt het op dat ze gebruik maken van dezelfde airco's als die in Dordrecht, maar ik kan het ook mis hebben.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 17:32
door Daniel
Die hebben hetzelfde probleem schijnt. Overigens is er niks onbeproefds uit China aan die klimaatregeling, de laatste keer dat ik op de kaart keek lag Nuenen nog in Nederland.
Sterker nog: die bussen zijn zelf amper Chinees te noemen. Ze zijn daar alleen in elkaar geschroefd, maar 80% van de componenten komt uit Europa.

En Qbuzz rijdt procentueel nog altijd meer ritten elektrisch als Arriva in dezelfde concessie deed. Die beloofden het wel op lijn 10, maar haalden nog niet eens eenderde van de ritten daadwerkelijk elektrisch te rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 18:46
door The Greyhound
Als je als leverancier een knutsel doos met onderdelen naar China stuurt en de fabriek vergeet daar te testen of de verschillende onderdelen goed in elkaar passen en met elkaar samenwerken ben je fout bezig. Zoiets zou in fatsoenlijke productie keten in Europa niet zo snel gebeuren.

Om de pilot op lijn 10 nu steeds als vergelijking te gebruiken wordt een beetje flauw. Die rituitval daar valt qua duur en omvang in het niet bij de wanprestatie die Qbuzz nu al ruim twee jaar levert.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 19:19
door Lijn 45
omaylie schreef: di 29 jun 2021, 17:15 Allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het dan met de Qbuzz Ebusco's in GD en Utrecht? Daar lijkt het op dat ze gebruik maken van dezelfde airco's als die in Dordrecht, maar ik kan het ook mis hebben.
De krijgen ook de aanpassingen die de DMG'ers krijgen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 29 jun 2021, 21:22
door Selivio
The Greyhound schreef: di 29 jun 2021, 18:46 Als je als leverancier een knutsel doos met onderdelen naar China stuurt en de fabriek vergeet daar te testen of de verschillende onderdelen goed in elkaar passen en met elkaar samenwerken ben je fout bezig. Zoiets zou in fatsoenlijke productie keten in Europa niet zo snel gebeuren.

Om de pilot op lijn 10 nu steeds als vergelijking te gebruiken wordt een beetje flauw. Die rituitval daar valt qua duur en omvang in het niet bij de wanprestatie die Qbuzz nu al ruim twee jaar levert.
Qbuzz heeft in principe werkende bussen besteld maar niet gekregen. Deze heeft de verantwoordelijkheid daarvoor gelegd bij (heel logisch) Ebusco. Dat Ebusco dan de problemen niet weet op te lossen (en die problemen zijn niet alleen het klimaatsysteem, maar nog veel meer) en ook nog even ruzie gaat lopen maken met de leverancier van dat klimaatsysteem, daar kan Qbuzz dan ook niet zo heel veel aan doen. Niet voor niets dat Qbuzz nu een ultimatum heeft gesteld op 1 november voor vervanging van het klimaatsysteem en reparatie van álle 117? bussen (wat er gaat gebeuren als Ebusco niet over de brug komt is nog niet echt bekend. Eerst de uitspraak van de rechter van de meest recente rechtszaak maar weer afwachten op 5 juli).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 30 jun 2021, 05:40
door ZO6176
Misschien dat het nu eindelijk opgelost wordt. De door mij op 17 mei genoemde wagens staan nog steeds bij heavac in Nuenen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 01 jul 2021, 10:10
door StefanRijnhoutjes
Nouja Rosero 6610 is sinds maanden weer op dienst verschenen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 jul 2021, 16:58
door StefanRijnhoutjes
Sinds wanneer zijn er ritten van lijn 74 naar Gorinchem die in de middagspits halte Beatrixziekenhuis overslaan? En die vanuit Schelluinen de snelweg opgaan en bij Avelingen er weer vanaf en zo naar het station rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 jul 2021, 17:04
door MdJ
Als ik de melding in de OVInfo app na gaan is de halte voor alle ritten richting Gorinchem alleen maar tijdelijk verplaatst.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 jul 2021, 17:41
door Daniel
Dat is ook wat Qbuzz zelf bij de verstoringen meldt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 jul 2021, 18:53
door nvdw
Er zijn inderdaad twee ritten naar Gorinchem die in de middagspits het ziekenhuis helemaal overslaan; dat is al sinds de dienstregeling van januari.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 jul 2021, 18:56
door StefanRijnhoutjes
MdJ schreef: vr 02 jul 2021, 17:04 Als ik de melding in de OVInfo app na gaan is de halte voor alle ritten richting Gorinchem alleen maar tijdelijk verplaatst.
Ja dat wist ik.

Wat Nvdw schrijft bedoel ik, bedankt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 02 jul 2021, 23:15
door Durashift
Daniel schreef: ma 28 jun 2021, 21:33 Nog geen oplossing voor Qbuzz-bussen
(..) De bussenbouwer liet weten dat er al alternatieve airco’s zijn besteld, voor het geval de reparaties niet lukken.

(..)
Hmm.. áls de reparaties wel lukken.. heeft Qbuzz kennelijk airco systemen in voorraad.. voor??

Als de reparaties niet lukken.. is er dadelijk met inbouwen van die alternatieve airco's (werken die wel naar behoren :?: , is dat al getest?) weer een koude winterperiode voltrokken zonder adequate verwarming?

Ik zeg: nu inbouwen.. heb je misschien met warme nazomer dagen er ook nog wat aan..

De kosten juridisch maar verhalen.. de leverancier is al wel genoeg 'in gelegenheid gesteld om de zaak te repareren' zou ik zo zeggen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 03 jul 2021, 11:50
door Selivio
Qbuzz heeft wat dat betreft uiteraard niets in voorraad, dat is Ebusco's afdeling. Qbuzz eist alleen dat alles vóór 1 november gefixt is, dus voor de winter.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 19:14
door ZO6176
Het probleem is toch dat de wagens niet warm genoeg werden? Het grappige is dat de 6109 reclame maakt voor Holland CV. Voor als je er warmpjes bij wilt zitten. Misschien dat maar inbouwen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 22:27
door nvdw
Bijna verplicht leesvoer in dit verband: de uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant van 28 april die tot de dwangsom voor Heavac heeft geleid (en waarover de partijen nu weer voor het hekje hebben gestaan).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 06 jul 2021, 08:41
door The Greyhound
Vooral de volgende tekst is veelzeggend en geeft de kern van het probleem duidelijk weer. Er is niet eerst een prototype gebouwd en uitgebreid getest. Daar gaat normaal zeker een jaar overheen en dan waren de problemen die er nu zijn zeker aan het licht gekomen. Qbuzz had dit kunnen weten en heeft met de aanschaf van deze bussen duidelijk een risico genomen:

Ebusco heeft de bussen aan Qbuzz geleverd zonder dat daaraan een test- en validatieperiode is voorafgegaan. Er is bijvoorbeeld geen veldtest uitgevoerd, terwijl normaal gesproken zowel een zomer- als een wintertest wordt gedaan. De voor Ebusco specifieke software is pas bij eindklant Qbuzz geïnstalleerd en ingeregeld. Heavac heeft van Ebusco dus nimmer de kans gekregen om gestructureerd die software te testen en te valideren.

Het ontwerpen en ontwikkelen van een product is een proces van trial and error. Met tests moet het product worden geoptimaliseerd en zelfs wanneer het product op de markt is gebracht, vinden optimalisaties plaats. Ebusco wist – als ontwerper en ontwikkelaar van bussen - dat tests nodig waren om de componenten goed in de bus te integreren. Dat ontwikkelproces vergt tijd.

Over de Chinese fabrikant van de bussen:

Fouten van Ebusco als ontwerper en producent, dan wel fouten van FTBCI bij de fabricage van de bus hebben ertoe geleid dat de gebreken zijn ontstaan. Er zijn montagefouten geconstateerd. De isolatie van de bussen was gebrekkig, er waren luchtspleten.

FTBCI had grote problemen met het opvolgen van de door Heavac opgestelde werkinstructies. Heavac heeft daarom zowel in 2018 als in 2019 technisch personeel naar China moeten sturen om te ondersteunen bij de installatie en ingebruikname. Het was een chaos en bovendien kwam de bus niet overeen met de 3D-tekening die aan Heavac was aangeleverd. Ondanks aanbevelingen heeft FTBCI bepaalde noodzakelijke aanpassingen niet verricht.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 16:10
door The Greyhound
Respijt voor aircobouwer Heavac uit Nuenen: voorlopig geen boetes voor haperende airco.

Volgens Qbuzz is het aan Ebusco om deugdelijke bussen te leveren. De vervoerder mengde zich twee weken geleden in de rechtszaak. Met succes, blijkt nu. De rechter legde deze keer Ebusco een dwangsom op: een van 5000 euro per kapotte bus met een maximum van 10 miljoen euro.

https://www.gelderlander.nl/eindhoven/r ... gle.com%2F

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 21:47
door omaylie
Beetje jammer dat de Groningse/Drentse en Utrechtse Ebusco's in dat artikel worden genegeerd terwijl die bussen waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben. -0-

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 22:07
door Selivio
Is een artikel van een streekkrant, dus dat is niet zo gek. De doelgroep van de Gelderlander heeft niet zoveel met bussen die in GD en in Utrecht rijden. Artikel heeft het wel over 117 bussen, en laat dat nou precies de hoeveelheid Ebusco's zijn die Qbuzz heeft in alle 3 de concessies(welke zeker de zelfde problemen hebben)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 22:50
door Lijn 45
Hoe zit het met de bussen van Connexxion, hebben die ook deze problemen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 07 jul 2021, 23:39
door Stadsbus
Van 4 bussen werkte de verwarming iets te goed, die zijn uitgebrand :p
--

Van wat ik heb begrepen hebben de Connexxion Ebusco's een andere unit, nu van Valeo.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 08 jul 2021, 17:11
door Daniel
Vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden van de Transvaalstraat en Crayensteinstraat in Dordrecht gaat ProRail een extra opstelspoor in Geldermalsen aanleggen en worden er voortaan ook daar treinen van de MerwedeLingelijn opgesteld vanaf december.

Rangeren met treinstellen blijft wel mogelijk op station Dordrecht, dus aannemelijk zullen de stellen voor spitsversterking daar nog wel op spoor 16 opgesteld worden. Daar passen er echter maar drie, dus de rest komt dan in Geldermalsen te staan.
Bron: https://www.prorail.nl/nieuws/nieuw-ops ... elingelijn

Het zou geen invloed op de dienstregeling hebben, aannemelijk omdat begin dit jaar de vroegste treinen uit Dordrecht al opgeheven waren. Die dienden ook al vooral om het materieel voor de eerste treinen in Geldermalsen te krijgen.