Pagina 144 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 nov 2021, 00:42
door StefanRijnhoutjes
Daelea schreef: wo 17 nov 2021, 19:06 Op de website van Qbuzz is de nieuwe dienstregeling te raadplegen. Wat me nog opviel: op lijn 3 en 4 in Dordrecht worden de korte ritten van/naar het centrum afgesplitst. Lijn 3 rijdt bijvoorbeeld altijd Oudelandshoek - Crabbehof, overdag 2x/uur en in de avonden 1x/uur. De nieuwe lijn 13 rijdt dan Oudelandshoek - Centrum overdag 2x/uur en in de avonden 1x/uur. Zo dus ook lijn 4 en lijn 14.

Dienstregeling lijn 3: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 13: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 4: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF
Dienstregeling lijn 14: https://www.qbuzz.nl/api/website//resou ... -12-20/PDF

Lijnen 13 en 14 maken het nog ingewikkeld trouwens: de meeste ritten rijden naar de stalling (halte Laan der Verenigde Naties), maar sommige rijden dan weer via de Spuiweg naar halte Centrum. Ik kan niet altijd logica vinden in de verdeling :N
Ik zie op de Qbuzz site nog helemaal niks over de nieuwe dienstregeling.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 nov 2021, 05:39
door Daniel
De info erover komt lang niet altijd gelijk met het raadpleegbaar zijn van de nieuwe tijden. In geval van Qbuzz kan je altijd een vaste periode vooruit kijken op de site, vandaar dat ze de nieuwe tijden er op een gegeven moment wel op moeten zetten.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 nov 2021, 21:43
door Daniel
Hoe moet een reiziger het eigenlijk nog snappen... ik zie net bij het maken van de wikipagina dat je de ene kant op een bus vanuit de Staart-Oost naar Wielwijk hebt (lijn 4) en van Papendrecht tot het centrum (lijn 14). Andersom rijdt de bus uit Wielwijk echter juist naar Papendrecht en de bus vanaf het Centrum naar de Staart-Oost :s
Maar 's avonds en op zondag is er dan wel weer een directe verbinding Staart - Wielwijk beide kanten op.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 18 nov 2021, 22:04
door CamilleKreemers
Heeft dat niet met laden van de bus te maken?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 06:43
door ArrivaBas
De hoofdoorzaak van deze ingewikkelde dienstregeling is dat Qbuzz tussen het Station en Wielwijk/Crabbehof lijnen 3 en 4 bundelt tot een kwartierdienst overdag en een halfuurdienst daarbuiten. Onvermijdelijk leidt dat tot ritten die in het centrum of op de stalling eindigen als je beide andere takken van lijn 3 en 4 ook deze frequentie wil geven. De korte ritten die op de twee lijnen komen krijgen alleen aparte nummers.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 08:01
door Daniel
De hoofdoorzaak is eerder de lengte van de route op de Staart-Oost: dat is maar een kort rondje waardoor je in een kwartier terug bent. Gevolg daarvan is dat de ritten vanaf de Staart Oost in Wielwijk alleen op ritten naar Papendrecht kunnen keren qua tijdligging.

Als daar een half uur tussen zou hebben gezeten, maar dat is bijna niet zinvol te realiseren, dan had je Staart - Wielwijk v.v. en Papendrecht - Dordrecht Centrum v.v. precies als twee aparte lijnen met overlap op de Staart-West kunnen rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 08:12
door Roeland
Dan kun je beter de 4 en 14 het gezamenlijke deel naar Admiraalsplein laten rijden: lijn 4 Staart - Europalaan en lijn 14 Papendrecht - Crabbehof, die op het gezamenlijke deel een kwartiersdienst rijden.
En dan lijn 3 alleen tot het Centrum laten rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 09:23
door Meltrain
Daniel schreef: do 18 nov 2021, 21:43 Hoe moet een reiziger het eigenlijk nog snappen... ik zie net bij het maken van de wikipagina dat je de ene kant op een bus vanuit de Staart-Oost naar Wielwijk hebt (lijn 4) en van Papendrecht tot het centrum (lijn 14). Andersom rijdt de bus uit Wielwijk echter juist naar Papendrecht en de bus vanaf het Centrum naar de Staart-Oost :s
Op zich had het voor reizigers nog begrijpelijk geweest, mits de ritten Wielwijk--> Papendrecht dan ook het lijnnummer 14 zouden krijgen.
Maar dat gaat niet gebeuren?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 12:24
door Daniel
Roeland schreef: vr 19 nov 2021, 08:12 Dan kun je beter de 4 en 14 het gezamenlijke deel naar Admiraalsplein laten rijden: lijn 4 Staart - Europalaan en lijn 14 Papendrecht - Crabbehof, die op het gezamenlijke deel een kwartiersdienst rijden.
En dan lijn 3 alleen tot het Centrum laten rijden.
Dat lost niks op qua duidelijkheid. Doordat je met dat korte rondje op de Staart zit moeten dan in de tegenrichting de bussen uit Crabbehof juist naar Staart Oost rijden en die uit Wielwijk naar Papendrecht.
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 09:23 Op zich had het voor reizigers nog begrijpelijk geweest, mits de ritten Wielwijk--> Papendrecht dan ook het lijnnummer 14 zouden krijgen.
Maar dat gaat niet gebeuren?
Volgens de dienstregeling niet nee. En dan wordt het in de tegenrichting helemaal een warboel met een 14 die wel verder dan het centrum rijdt, terwijl uit Papendrecht juist 14 maar tot het centrum gaat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:27
door Meltrain
Op zich zou dat niet veel uitmaken, omdat het lijnnummer dan volledig afhankelijk is van de eindbestemming.
De reizigers uit Wielwijk kunnen dus 4 of 14 nemen naar het centrum, maar reizigers van het centrum naar Papendrecht moeten dan altijd 14 nemen en reizigers van het centrum naar Wielwijk of Staart moeten altijd 4 nemen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 15:54
door CamilleKreemers
Ik heb al aan een kennis daar gevraagd waarom lijn 4 niet aangepast werd tot 2 nummers in gelijk systeem als Meltrain stelt, al had ik er 4 en 6 van gemaakt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 15:56
door CamilleKreemers
Daniel schreef: vr 19 nov 2021, 08:01 De hoofdoorzaak is eerder de lengte van de route op de Staart-Oost: dat is maar een kort rondje waardoor je in een kwartier terug bent. Gevolg daarvan is dat de ritten vanaf de Staart Oost in Wielwijk alleen op ritten naar Papendrecht kunnen keren qua tijdligging.

Als daar een half uur tussen zou hebben gezeten, maar dat is bijna niet zinvol te realiseren, dan had je Staart - Wielwijk v.v. en Papendrecht - Dordrecht Centrum v.v. precies als twee aparte lijnen met overlap op de Staart-West kunnen rijden.
Biesbosch? Dan zit er een halfuur in toch?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 16:29
door Daniel
Dat is niet zinvol (in de winter). Tot de Baanhoekweg rijden lukt ook niet meer sinds de stalling er weg is omdat je daar niet meer kunt keren.
En over je eerdere post: twee lijnnummers gaat dus niet omdat 14 altijd voor korte ritten tot het centrum wordt gebruikt. (Overdag uit Papendrecht en 's avonds en zondagochtend vanaf de Staart Oost) Daardoor zou je een heel lange kering krijgen in Wielwijk (in het centrum zou die nog op een andere lijn kunnen keren) en dan ben je het voordeel van de gehalveerde frequentie op Centrum - Wielwijk weer kwijt, want dan heb je de bus die je bespaarde weer nodig.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 05:45
door DrechtBlub
Ik zie nu dat Crabbehof naar 1 bus per uur gaat in de avond. Niet écht handig binnen stadsgebied.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 11:22
door Meltrain
Op de site van Qbuzz staat dat SnelBuzz 387 tijdelijk niet rijdt vanwege logistieke oorzaken. :o
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Verder zijn er volgens mij geen goede alternatieven voor de 387, tenzij ze lijn 80 vandaag laten rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 11:43
door busfanNL
Logistieke oorzaken is gewoon een chauffeurstekort. Ze hebben heel veel mensen eruit gegooid met de corona en die zijn lastig terug te krijgen, en als er net iets teveel zieken zijn of mensen met verlof dan heb je al een probleem.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 12:04
door Cas
Voor Gorinchem-Utrecht lijkt het alternatief me de trein via Geldermalsen, voor de rest kan 388 het redelijk overnemen richting Utrecht. Alsnog een naar gebeuren, 387 is (een van) de belangrijkste lijnen in de oostkant van de concessie.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 12:51
door Daniel
Melding is al weer weg trouwens, dus blijkbaar is er een chauffeur gevonden (of was de bus defect).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 20:26
door Etienne
Zijn er vanaf 12 december niet teveel Rosero's en/of Tribussen in deze concessie; het merendeel van de lijnen waarop die busjes rijden, wordt inmmers opgeheven.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 20:39
door Daniel
Lijn 80 gaat echter volledig met Rosero's rijden omdat die door de binnenstad van Gorinchem gaat rijden, dus daar zijn er juist meer nodig. Verder komen die dingen alleen van lijn 79 vrij, de 75 blijft immers in de spits nog rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 20:52
door Milco
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de elektrische VDL’s wel op de 80 mogen blijven rijden.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 20:54
door CamilleKreemers
Vroeger reden de VDLs ook op de Gorinchemse stadsdienst, dus verwacht dat het nog steeds mag.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 20:57
door Milco
Op lijn 1 in Gorinchem is er maar eentje nodig, dus de andere zal dan wel op de lijnen 74 en 80 (blijven) rijden gok ik.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 20:58
door Daniel
Ja maar dat deden ze al aan foto's op de wiki te zien. En die zijn als 't goed is het grootste deel van de tijd op lijn 1 actief.
Het gaat er vooral om dat er geen 12-meterbussen de Gorinchemse binnenstad door kunnen.

Tribussen zullen er inderdaad meer van over zijn want die rijden straks alleen nog op lijn 21, die van lijn 5 en 77 komen vrij. Al zullen die van lijn 5 wel in de buurt van Gorinchem blijven waar ze 's avonds nog op de 74 nodig zijn.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: wo 24 nov 2021, 22:15
door busfanNL
de 75 heb je maar één voor nodig en ook nog eens enkel in de spits. Dus inderdaad enkel op lijn 74 en lijn 80.
Waarom gaat lijn 80 eigenlijk niet DOOR de lingewijk heen, dus via de Arkelse onderweg?
Kan mij herinneren dat het wel eens op het forum erover is gegaan dat de vroegere lijn 118 dit ook deed, en als ik de wiki erop na sla lijkt dit ook te kloppen.