Pagina 149 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 07:52
door Daniel
700103 komt alleen nooit op 4/14, dus dat is geen omloop die op alle lijnen komt. 700102 nu wel inderdaad, blijkbaar iets gewijzigd in de tussentijd.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 10:40
door MetroRET
Vermoedelijk omdat mijn omlopenlijst is gebaseerd op de jaardienst, waar Qbuzz momenteel door Corona nog de vakantiedienst rijdt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 12:09
door Daniel
Nope, Qbuzz DMG rijdt de reguliere dienstregeling. Medio januari is de verlengde vakantiedienst daar beëindigd.
En ik bedoelde dat ik eerder in jouw overzicht wat anders had zien staan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 31 jan 2022, 12:37
door MetroRET
Heb niks veranderd, maar ik zie verder ook geen afwijkingen tussen busposities vandaag én vorige week en mijn gepubliceerde lijst.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 20 feb 2022, 15:46
door ArrivaBas
Ook die nieuwe airco's van de Ebusco's werken niet helemaal Joppie: https://www.ad.nl/dordrecht/brandweer-r ... ~a262a4c7/
De rokende airco is die van bus 6137 geweest.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 25 feb 2022, 23:32
door Daniel
De treinen op de MerwedeLingelijn worden niet vroegtijdig vervangen.
Daar werd onderzoek naar gedaan omdat de subsidie voor de inbouw van ERTMS in 2026 vereist dat de treinen tot minimaal 2038 blijven rijden, terwijl er eigenlijk materieel met meer capaciteit en toiletten gewenst is.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 25 feb 2022, 23:43
door Durashift
^^ in het artikel wordt (mij) niet duidelijk wat dan de oorspronkelijke vervangingstermijn is.. OF dat het idee was om voor 2016 nieuwe treinen in te zetten.?

Geldt zo'n ERTMS inbouw subsidie dan ook voor nieuw aan te schaffen treinen..waar je dat af fabriek kan bestellen (lijkt mij).

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 08:59
door Daniel
De concessie loopt tot 2026 met maximaal 7 jaar verlenging, maar in 2026 zijn die treinen nog maar 18 jaar oud dus technisch nog lang niet afgeschreven.
Het gaat er dus niet om dat de stellen 2038 niet halen, maar vooral om dat dit wellicht niet wenselijk zonder toilet op een lijn die voor corona op de bovengrens van de beschikbare capaciteit zat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 12:18
door Wubbo
Die treinen zouden enerzijds besteld worden vanwege de inbouw van ERTMS, anderzijds om de gestegen reizigersaantallen te kunnen verwerken. Nu gaan ze kennelijk de huidige vloot voorzien van ERTMS, maar wat gaat er dan nu gebeuren om iedereen mee te krijgen? Hopen op Covid-22?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 15:17
door CamilleKreemers
Misschien spitssneldiensten? Dus een sneldienst Hardinxveld - Sliedrecht - Rotterdam direct?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 15:48
door Daniel
Dat vergroot het reizigersaanbod waarschijnlijk nog verder... Naast dat het een enkelsporige lijn is waar elke extra trein bovenop het huidige aanbod extra infra vereist.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 17:05
door CamilleKreemers
ik doelde op bussen als ondersteuning voor de trein.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 17:08
door Meltrain
Buslijn 491 rijdt natuurlijk al tussen Sliedrecht en Rotterdam.
Een buslijn Gorinchem - Rotterdam (via de A15) zou wellicht wel een optie kunnen zijn.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 22:11
door The Greyhound
Daniel schreef: vr 25 feb 2022, 23:32 De treinen op de MerwedeLingelijn worden niet vroegtijdig vervangen.
Daar werd onderzoek naar gedaan omdat de subsidie voor de inbouw van ERTMS in 2026 vereist dat de treinen tot minimaal 2038 blijven rijden, terwijl er eigenlijk materieel met meer capaciteit en toiletten gewenst is.
Korte regionale spoorverbindingen met toilet blijft toch een beetje een populistisch zeurpraatje. In de Snelbuzz zit ook geen toilet en hetzelfde geldt voor randstad rail tussen Rotterdam en Den Haag / Hoek van Holland en daar hoor je nooit iemand over.
Voorlopig zitten de reizigers aantallen nog steeds niet op het oude niveau en met een betere inzetbaarheid en daardoor meer capaciteit van het materiaal dan voor COVID moet Qbuzz het best nog even uit kunnen zingen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 22:15
door The Greyhound
CamilleKreemers schreef: za 26 feb 2022, 17:05 ik doelde op bussen als ondersteuning voor de trein.
Je zou bijvoorbeeld de tussendiensten kunnen versnellen door niet in stadspolders te stoppen en te verwijzen naar de stadsbus. Dat geeft in die treinen ook weer wat lucht.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 22:22
door Milco
Zal een stop in Stadspolders schrappen echt helpen? Treinen kruisen elkaar juist daar, dus ik verwacht hooguit een of twee minuten winst.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 22:37
door Daniel
De 7100 heeft al slechts een haltering in Stadspolders ri. Dordrecht (aankomst en vertrek in dezelfde minuut), dus daar scheelt het nagenoeg niets. De andere kant op komen de treinen gelijktijdig in Stadspolders binnen dus kan je niet eens doorrijden richting Gorinchem want dan is het sein nog rood.

Heel veel winst lijkt er daarmee dus niet te halen. De korte ritten zijn trouwens sowieso al iets sneller omdat ze Blauwe Zoom overslaan.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 26 feb 2022, 22:50
door The Greyhound
Milco schreef: za 26 feb 2022, 22:22 Zal een stop in Stadspolders schrappen echt helpen? Treinen kruisen elkaar juist daar, dus ik verwacht hooguit een of twee minuten winst.
Wel voor de capaciteit in de trein voor passagiers die verder moeten dan stadspolders.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 27 feb 2022, 14:16
door Wubbo
Het hangt er van af wat die reizigers gaan doen. Wijken ze uit naar ander vervoer of wijken ze uit naar de overige treinen. Doen ze dat laatste, dan wordt het capaciteitsprobleem op de overige ritten juist groter en ben je misschien nog wel verder van huis (ik ken de verdeling van de reizigers over de korte en lange ritten niet).

Wat ik ook niet weet: wordt Stadspolders vooral gebruikt door mensen die naar Dordrecht (of verder) moeten of juist door mensen die richting Sliedrecht moeten? Daarmee kun je een voorspelling doen van wat de reizigers gaan doen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: zo 27 feb 2022, 15:50
door Daniel
Stadspolders kent vooral veel reizigers richting Dordrecht, maar een groot deel daarvan stapt over op een trein naar Rotterdam. Die naar de bus verbannen levert dubbel extra reistijd op: de bus doet er 5-10 minuten langer over dan de trein (afhankelijk waar de reizigers precies vandaan komen) en je hebt op het station een langere loopafstand dus ook meer overstaptijd nodig.

Reizigers die bv. naar het centrum van Dordrecht willen nemen ook nu al wel de bus, die zie je doorgaans juist al niet in de trein omdat ze dan alsnog een eind moeten lopen of op dezelfde bus over zouden moeten stappen voor de laatste halte.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 28 feb 2022, 13:55
door Roeland
Waarschijnlijk zit de MLL vooral vol tussen Sliedrecht en Dordrecht.
Vermoedelijk nemen de meeste Sliedrechters die naar Rotterdam omgeving Zuidplein of Kralingse Zoom willen, al de 491 of de 388?
Dan is het meest zinvol om te kijken op welke bussen die Sliedrechtenaren in Dordrecht veel overstappen, en dan die verbinding als rechtstreekse bus vanuit Sliedrecht aan te bieden?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 28 feb 2022, 15:29
door CamilleKreemers
Zou de oude rechtstreekse verbinding Sliedrecht - Leerpark kunnen? Dat is nu ook met overstap.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 28 feb 2022, 16:17
door Milco
Is die reis sowieso niet sneller door te reizen met de buslijnen 491 en 416 via Papendrecht Viaduct N3?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 28 feb 2022, 16:20
door ArrivaBas
De trein bedient in Sliedrecht een totaal andere markt dan de bus. Qua totale reistijd kost het voor grote delen van het dorp minder tijd om met de bus te gaan en bij de N3 over te stappen, omdat de twee stations van Sliedrecht aan de rand van het dorp liggen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 01 mar 2022, 10:53
door The Greyhound
Uit het AD van eerder deze week https://www.ad.nl/rivierenland/standaa ... ~a005f2f2/

Het probleem op de MLL lijkt weer hetzelfde te zijn als voor COVID. De dienst uitvoering wordt met het groeiende aantal reizigers weer onbetrouwbaar door het uitvallen van treinen, een probleem dat begon toen Qbuzz de exploitatie overnam.

Opmerkelijk is dat de treinen als oud ervaren worden, na de ‘facelift’ die ze gekregen hebben. Misschien heeft het heel lang rondrijden van treinen zonder dakplaten daaraan bijgedragen. Dat maak(te) een zeer desolate indruk.