Pagina 152 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 23 jun 2022, 00:20
door StefanRijnhoutjes
Toch wordt van de Bestelbuzz Molenlanden wel redelijk gebruik van gemaakt. Ik werk bij een vakantiepark in het midden van Molenlanden in Ottoland. Maar zie heel vaak op mijn heen of terugreis op de Provinciale de Tribussen rijden van Juijn heen en weer, dus dat betekent toch dat het concept zo wel werkt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:13
door busfanNL
Nee het werkt bizar slecht! Op de website staat dat je tot 25 minuten van te voren kan bestellen (het busje staat toch al bij de provinciale weg dus dat zou makkelijk moeten kunnen) en dan zegt de centrale doodleuk een uur van te voren. :') En daarnaast hoor ik van kennissen en vrienden uit die hoek dat de 75 in de oude vorm enorm gemist wordt omdat er zo 1x uur een vaste vertrekmogelijkheid was die rechtstreeks naar de trein in Sliedrecht ging. Een bestelbuzz is een obstakel om te bestellen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:27
door Roeland
Er reed toch ook een parallelle buurtbus aan de 75? Rijdt die dan ook niet meer?
Blijkbaar is de (impliciete) bedoeling van Qbuzz dat bewoners van de Grafstroomdorpen naar de N214 fietsen, en daar de 388 nemen...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:28
door busfanNL
Zeker, de 701 rijdt ook nog maar wel 1x in de 2 uur. Het voordeel met de oude situatie was dat je ieder uur een vaste bus hebt waardoor je altijd weg kon met treinaansluiting.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:48
door Roeland
Dan zou een relatief eenvoudige oplossing zijn om de 701 vaker te laten rijden, bijv. ma-za overdag ieder uur?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 09:01
door Meltrain
busfanNL schreef: vr 24 jun 2022, 08:13 En daarnaast hoor ik van kennissen en vrienden uit die hoek dat de 75 in de oude vorm enorm gemist wordt
Maar er zaten, buiten de spitsuren, toch nauwelijks reizigers in die lijn?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 13:05
door umbusko
Maar om een lijn te missen hoef je hem helemaal niet zo vaak te gebruiken. Stel je reist 2x/maand met de betreffende bus, dan kun je het heel vervelend vinden dat hij weg is. Maar, bij 12 ritten per dag op werkdagen = ca. 12 x 5 x 4 = 240 ritten per maand geeft een gemiddelde bezetting van 1 reiziger per rit al 120 van dit soort infrequente reizigers die de lijn prettig vonden en hem nu missen.

Juist bij lijnen in een groot landelijk gebied met veel infrequente reizigers kan opheffing relatief veel mensen treffen, ook al krijgen die reizigers de bus maar matig gevuld. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een drukke schoolbus waar opheffing alleen steeds dezelfde 30 scholieren treft (maar dan wel in een veel hogere mate).

Probeer maar eens iets te bedenken wat je zelf maar weinig gebruikt, maar toch vervelend zou vinden als het verdwijnt. Brievenbus, postkantoor, kapper, ik noem maar wat.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 13:25
door sirvinniei
busfanNL schreef: vr 24 jun 2022, 08:13 Nee het werkt bizar slecht! Op de website staat dat je tot 25 minuten van te voren kan bestellen (het busje staat toch al bij de provinciale weg dus dat zou makkelijk moeten kunnen) en dan zegt de centrale doodleuk een uur van te voren. :')
En via de app? Kan je daar wel gewoon een halfuur van te voren bestellen?
Het lijkt me sowieso goed om een klacht bij Qbuzz neer te leggen, want of ze laten verkeerde info op de website zien, of de telefooncentrale is incompetent (ik vermoed het tweede, ik kreeg ook bij een belbus in Arriva een keer te horen dat ik 40 euro moest betalen, voordat de telefoniste er achter kwam dat de klant niet voor belbussen betaalt).
Hoe dan ook, het is Qbuzz verantwoordelijkheid.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 14:02
door Meltrain
umbusko schreef: vr 24 jun 2022, 13:05 Maar om een lijn te missen hoef je hem helemaal niet zo vaak te gebruiken. Stel je reist 2x/maand met de betreffende bus, dan kun je het heel vervelend vinden dat hij weg is. Maar, bij 12 ritten per dag op werkdagen = ca. 12 x 5 x 4 = 240 ritten per maand geeft een gemiddelde bezetting van 1 reiziger per rit al 120 van dit soort infrequente reizigers die de lijn prettig vonden en hem nu missen.
Dat snap ik, maar voor deze reizigers is het niet rendabel om een vast bus te laten rijden. Daarvoor is er nu dus flexvervoer.
Het betrof in dit geval overigens 5 à 6 retourritten per dag.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 14:15
door umbusko
Klopt, dat is dan inderdaad de afweging. Hoewel het niet rendabel was, zijn er dan toch relatief veel mensen met het gevoel dat "hun" bus is afgepakt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 19:01
door DrechtBlub
Meltrain schreef: vr 24 jun 2022, 09:01
busfanNL schreef: vr 24 jun 2022, 08:13 En daarnaast hoor ik van kennissen en vrienden uit die hoek dat de 75 in de oude vorm enorm gemist wordt
Maar er zaten, buiten de spitsuren, toch nauwelijks reizigers in die lijn?
Bij de data van Arriva uit 2016 waren er gemiddeld op de dalritten rond de 6 á 7 instappers per rit met een gemiddelde bezetting van ongeveer 2 over de hele rit en een maximale gemiddelde bezetting op de drukste dalritten van rond de 5. Het drukste punt zat 'm dan vaak vooral binnen Gorinchem, of tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht Winklerplein of het station Sliedrecht in het dal afhankelijk van de rit.

Over de data van Qbuzz van voor de pandemie kan ik niet zo veel zeggen, behalve 't feit dat de cijfers dus toch wel een flinke slag hoger hebben gelegen als bij Arriva omdat er groei is, terwijl het stukje in Gorinchem wat meer dan een derde van de dalreizigers opleverde niet meer onderdeel is van de lijn, al kan ik niet precies zeggen waar 'm dat in zit omdat ik geen complete data heb zoals de provincie toen bij Arriva publiekelijk heeft vrijgegeven: Alleen data over reizigers per uur en reizigers per kern en halte welke allemaal publiekelijk bij de provincie te verkrijgen zijn.

Druk is de 75 niet, maar leeg reed die over het algemeen niet, ook niet in het dal.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 25 jun 2022, 09:53
door busfanNL
Meltrain schreef: vr 24 jun 2022, 14:02
umbusko schreef: vr 24 jun 2022, 13:05 Maar om een lijn te missen hoef je hem helemaal niet zo vaak te gebruiken. Stel je reist 2x/maand met de betreffende bus, dan kun je het heel vervelend vinden dat hij weg is. Maar, bij 12 ritten per dag op werkdagen = ca. 12 x 5 x 4 = 240 ritten per maand geeft een gemiddelde bezetting van 1 reiziger per rit al 120 van dit soort infrequente reizigers die de lijn prettig vonden en hem nu missen.
Dat snap ik, maar voor deze reizigers is het niet rendabel om een vast bus te laten rijden. Daarvoor is er nu dus flexvervoer.
Het betrof in dit geval overigens 5 à 6 retourritten per dag.
Ja maar dat is dus geen alternatief. Als je alleen maar van geld uitgaat zoals jij dat doet, hou je in de hele alblasserwaard geen bus meer over. Het flexvervoer is voor een gedeelte van Brandwijk, Ottoland en Goudriaan geen alternatief. Mensen konden met de 75 namelijk ook vanuit de dorpjes boodschappen doen in het centrum van Sliedrecht of bij het winkelcentrum in Molenaarsgraaf. De bus reed rechtstreeks daar naartoe. (Oude) mensen moeten nu met een buurtbusje wat 1x in de 2 uur rijdt (aan de andere kant van het water, wat al een belemmering is, zeker als je naar het winkelcentrum bij Molenaarsgraaf moet) of met de bestelbuzz en dan nog 2x overstappen (om in het centrum van Sliedrecht te komen), dat doen mensen niet meer meer, die 5 a 6 ritten waren deels de levensader van het gebied, mensen zijn inderdaad "hun bus" kwijt en de bus was nooit leeg kan ik je melden.
umbusko schreef: vr 24 jun 2022, 13:05 Juist bij lijnen in een groot landelijk gebied met veel infrequente reizigers kan opheffing relatief veel mensen treffen, ook al krijgen die reizigers de bus maar matig gevuld. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een drukke schoolbus waar opheffing alleen steeds dezelfde 30 scholieren treft (maar dan wel in een veel hogere mate).

Probeer maar eens iets te bedenken wat je zelf maar weinig gebruikt, maar toch vervelend zou vinden als het verdwijnt. Brievenbus, postkantoor, kapper, ik noem maar wat.
Het gaat inderdaad om de voorzieningen op het platteland. Goed OV valt daar ook onder, en de dorpjes langs de graafstroom hadden een goede verbinding waardoor het met een infrequente lijn toch aantrekkelijk was om de bus te gebruiken vanwege de treinaansluiting.
DrechtBlub schreef: vr 24 jun 2022, 19:01 Bij de data van Arriva uit 2016 waren er gemiddeld op de dalritten rond de 6 á 7 instappers per rit met een gemiddelde bezetting van ongeveer 2 over de hele rit en een maximale gemiddelde bezetting op de drukste dalritten van rond de 5. Het drukste punt zat 'm dan vaak vooral binnen Gorinchem, of tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht Winklerplein of het station Sliedrecht in het dal afhankelijk van de rit.

Over de data van Qbuzz van voor de pandemie kan ik niet zo veel zeggen, behalve 't feit dat de cijfers dus toch wel een flinke slag hoger hebben gelegen als bij Arriva omdat er groei is, terwijl het stukje in Gorinchem wat meer dan een derde van de dalreizigers opleverde niet meer onderdeel is van de lijn, al kan ik niet precies zeggen waar 'm dat in zit omdat ik geen complete data heb zoals de provincie toen bij Arriva publiekelijk heeft vrijgegeven: Alleen data over reizigers per uur en reizigers per kern en halte welke allemaal publiekelijk bij de provincie te verkrijgen zijn.

Druk is de 75 niet, maar leeg reed die over het algemeen niet, ook niet in het dal.
Hij was zeker niet leeg. De groei in het begin was vooral omdat lijn 75 doorreed als lijn 80 naar Arkel en Gorinchem. In Arkel werd aangesloten op de trein naar Leerdam en Geldermalsen en daardoor was het voor reizigers die die kant op moesten ineens heel aantrekkelijk om het OV te gebruiken. Ze konden bij hun eigen halte instappen en konden tot het station blijven zitten, dat was een verbinding waar een aantal mensen gebruik van maakte waardoor waarschijnlijk die stijging te zien is.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: za 25 jun 2022, 10:46
door Daniel
busfanNL schreef: za 25 jun 2022, 09:53 Ja maar dat is dus geen alternatief. Als je alleen maar van geld uitgaat zoals jij dat doet, hou je in de hele alblasserwaard geen bus meer over. Het flexvervoer is voor een gedeelte van Brandwijk, Ottoland en Goudriaan geen alternatief. Mensen konden met de 75 namelijk ook vanuit de dorpjes boodschappen doen in het centrum van Sliedrecht of bij het winkelcentrum in Molenaarsgraaf. De bus reed rechtstreeks daar naartoe. (Oude) mensen moeten nu met een buurtbusje wat 1x in de 2 uur rijdt (aan de andere kant van het water, wat al een belemmering is, zeker als je naar het winkelcentrum bij Molenaarsgraaf moet) of met de bestelbuzz en dan nog 2x overstappen (om in het centrum van Sliedrecht te komen), dat doen mensen niet meer meer,
De buurtbus rijdt daar nog steeds rechtstreeks naar toe en stopt in Brandwijk zelfs net iets dichterbij voor de bewoners (want voor 75 moet je de brug over naar Molenaarsgraaf). Instappen aan de overkant van het water hoeft alleen als je vanuit Molenaarsgraaf reist, maar die kern noem je niet.
Overigens, het winkelcentrum in Molenaarsgraaf was met lijn 75 minstens zo slecht bereikbaar: hij reed er wel langs maar er is daar geen halte.

De bestelBuzz is überhaupt niet bedoeld voor winkelend publiek lijkt me: naar Sliedrecht rijdt die alleen 's avonds en op zondag, doordeweeks kan je naar Bleskensgraaf N214 en dan met de 388 verder. Maar dan moet je bij station Sliedrecht weer overstappen op dezelfde buurtbus die je ook al in Brandwijk, Ottoland of Goudriaan had kunnen pakken. Dus nee, die bestelBuzz gebruikt niemand nee. Want gelijk in de buurtbus stappen is logischer.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 08:00
door PHS
Er is een storingsmelding met het bericht dat de tussentreinen Dordrecht - Gorinchem niet rijden tot 21 augustus.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 08:53
door Daniel
Dat is geen storing maar een vakantiedienst wegens personeelsgebrek.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 15:10
door StefanRijnhoutjes
Volgens mij als ik het goed zag laten ze de trein nu wel dubbel rijden met 2 stellen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 16:15
door CamilleKreemers
Capaciteit blijft dan toch gelijk?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 18:45
door ray78
niet helemaal camille...we hebben GTW 2/6 en GTW 2/8,waarbij laatst genoemde een extra bak heeft.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 07:59
door Roeland
busfanNL schreef: za 25 jun 2022, 09:53 Het gaat inderdaad om de voorzieningen op het platteland. Goed OV valt daar ook onder, en de dorpjes langs de graafstroom hadden een goede verbinding waardoor het met een infrequente lijn toch aantrekkelijk was om de bus te gebruiken vanwege de treinaansluiting.
Volgens mij hebben de Graafstroom-dorpen een redelijk adequaat OV met:
- lijn 388 langs de N214, met haltes op fietsafstand van de dorpen
en dan een paar kleine aanpassingen:
- ma-za overdag ieder uur een buurtbus Sliedrecht - Molenaarsgraaf - Gorinchem
- een aanvullende spitsbus Bleskensgraaf - Sliedrecht
- mogelijk nog een aanvullende scholierenlijn Noordeloos - Hoornaar - Gorinchem (als de buurtbus dan te weinig zou zijn)
Waarbij alle (buurt)bussen in Sliedrecht goed aansluiten op de treinen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 09:29
door StefanRijnhoutjes
De buurtbus die jij bedoelt rijdt maar 1x per 2 uur, maar 4x per dag naar Gorinchem, en rijdt niet op zaterdag.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 09:40
door Roeland
Ik heb ook niet gezegd dat die buurtbus zo weinig moet blijven rijden :), nu de 75 grotendeels is opgeheven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 09:43
door StefanRijnhoutjes
Sorry ik was even het zinnetje vergeten te lezen waarin jij schreef een paar kleine aanpassingen 🤣🤣

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 15:55
door ray78
StefanRijnhoutjes schreef: ma 27 jun 2022, 15:10 Volgens mij als ik het goed zag laten ze de trein nu wel dubbel rijden met 2 stellen.
denk dat,dat alleen met de spitsuren is,vanmorgen een kleine variant op de baan net na de spits

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 16:55
door Michael
Ik zag vanochtend ook een dubbel stel rijden toen ik met de bus bij Gorinchem reed. Maar dat zegt niks over met hoeveel stellen de overige treinen rijden natuurlijk.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 28 jun 2022, 17:35
door Daniel
Het is in elk geval wel mogelijk alles dubbel te rijden: er zijn vier treinen nodig voor de 7200 en ze hebben 10 stellen.
Afhankelijk van welk stel er in onderhoud is zou het wel kunnen gebeuren dat er een trein met vier bakken tussen zit, maar met 7 drietjes en drie tweetjes lijkt de kans op grotendeels 6 en een enkele met 5 bakken me groter.