Pagina 155 van 166

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 22 sep 2022, 12:43
door Bemined
Ze hebben geen ERTMS en daardoor kunnen ze straks zonder aanpassingen niet meer rijden tussen Dordrecht en Stadspolders. En die aanpassingen zijn blijkbaar niet kostenefficiënt voor materieel van deze leeftijd.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 22 sep 2022, 12:59
door MetroRET
sirvinniei schreef: do 22 sep 2022, 12:09 Nu nog doortrekken naar Arnhem :Y
Ben benieuwd hoe je vanuit Gr naar Tl wilt over Gdm heen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 22 sep 2022, 13:03
door Bemined
Wie zegt dat ze via Tiel moeten? Gewoon over de BetuweRoute ermee! :trein:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 22 sep 2022, 13:27
door Suus
Ik lees in de brief dat er naast ERTMS ook nog andere maatregelen noodzakelijk zijn, zoals verlengde perrons, de energievoorziening en de opstelcapaciteit om nieuwe treinen in te kunnen zetten, en dat de restwaarde van de huidige treinen in 2027 nog een probleem is, en daarom geen concrete toezegging dat 2027 haalbaar is voor nieuwe treinen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 22 sep 2022, 13:33
door Stefan
Hainje schreef: do 22 sep 2022, 12:35 Zijn die GTW 's dan zo slecht onderhouden?
Arriva heeft ze inderdaad niet in de beste staat achter gelaten... :')

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 okt 2022, 11:20
door Rikkel
Als er nieuwe treinen worden aangeschaft kunnen ze dat toch beter gelijk met de nieuwe concessie vanaf 2027 doen of zie dan wat verkeerd? Aangezien ik hier https://www.gelderlander.nl/west-betuwe ... ~ad3209e1/ lees (Premium) dat Qbuzz nieuwe treinen moet regelen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 okt 2022, 12:13
door Daniel
Het probleem is dat ETCS eerder geïnstalleerd gaat worden in Dordrecht dan de concessie eindigt. Vandaar de nieuwe treinen, want het was qua levensduur van de bestaande niet rendabel die nog om te bouwen.
Biedt gelijk de mogelijkheid iets te doen aan de capaciteitsproblemen, want daarvoor is de bestaande vloot ook te klein.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 okt 2022, 14:39
door CamilleKreemers
Echter kost nieuw treinmaterieel aardig veel geld dat vast niet in de concessiebegroting is meegenomen. Wie gaat dat betalen?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 04 okt 2022, 15:46
door Daniel
Het ministerie was de bedoeling, zie de link in mijn post van 22 september.

Opmerkelijk overigens dat het AD op 22 september een artikel publiceert dat er een akkoord over vervanging is, terwijl De Gelderlander op dezelfde dag schreef dat er een negatief advies van ProRail op subsidie voor inbouwen in de huidige treinen is.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 10 okt 2022, 14:12
door ArrivaBas
https://www.ad.nl/dordrecht/qbuzz-rijdt ... aed9ab612/
Het provinciebestuur licht tegelijkertijd de twee verlengingsopties voor deze concessie. Achterliggende reden lijkt vooral de bijdrage aan nieuwe treinen te zijn, want echt top presteren ze nog steeds niet bepaald. Regelmatig staan er uitvallende ritten op de DRIS in Dordrecht en ook qua grote vertragingen gaat het zeker niet allemaal Joppie met filegevoelige routes zoals de A27.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 10 okt 2022, 15:05
door CamilleKreemers
Ik gun Qbuzz natuurlijk wel de verlengingen, maar waarom niet een nieuwe aanbesteding en daarin nieuw materieel eisen? De nieuwsartikelen zijn nooit plezierig om te lezen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 10 okt 2022, 15:25
door teun
Dat zou te laat komen voor de ombouw naar ertms geloof ik.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 10 okt 2022, 15:29
door Roeland
CamilleKreemers schreef: ma 10 okt 2022, 15:05 Ik gun Qbuzz natuurlijk wel de verlengingen, maar waarom niet een nieuwe aanbesteding en daarin nieuw materieel eisen? De nieuwsartikelen zijn nooit plezierig om te lezen.
In de huidige onzekere markt ligt een aanbesteding nogal lastig...

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: ma 10 okt 2022, 19:34
door ArrivaBas
De provincie heeft afgewogen dat ERTMS in de GTW's niet rendabel in te bouwen is met inachtneming van de resterende economische levensduur. Omdat de ombouw naar ERTMS in Dordrecht voor de start van een nieuwe concessie plaats zou vinden, komen de treinen nog bij Qbuzz in dienst, en dan moet die uiteraard meebetalen. Alleen weigerde Qbuzz mee te betalen voor de korte tijd dat de stellen bij hen in dienst komen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 07:03
door The Greyhound
Ongelofelijk dat Qbuzz hier zo mee wegkomt na de slechte prestaties van de afgelopen jaren. In 2026 loopt de concessie af en er is geen enkele reden on die te verlengen. Hoe Qbuzz het probleem met ERMTS oplost is hun probleem. Mochten ze dat niet zien zitten staat het ze vrij om met de provincie te onderhandelen over een vroegtijdige aftocht, zodat een nieuwe vervoerder, met nieuwe treinen de diensten op de MLL kan overnemen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 17:27
door Meltrain
Ik denk dat geen enkele vervoerder, mogelijk met uitzondering van EBS, het veel beter gedaan zou hebben. Vergeet ook niet dat de treinen overkwamen van Arriva, die ze niet in al te beste staat had achtergelaten.
Hoe Qbuzz het probleem met ERMTS oplost is hun probleem.
Als in de concessie hier niets over is opgenomen, kan Qbuzz zich beroepen op “veranderende omstandigheden” en is het dus het probleem van Zuid-Holland.

Volgens mij had men er wel voor kunnen kiezen dat de provincie de treinen zou kopen en deze eerst aan Qbuzz en dan aan de vervoerder van de volgende concessie ter beschikking zou stellen. Dan was deze verlenging toch niet nodig?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 17:32
door Daniel
Sowieso doet Qbuzz het niet zo slecht als The Greyhound ons hier doet geloven.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: di 11 okt 2022, 19:20
door ArrivaBas
De kamerbrief waarin de concrete planning voor invoer van ERTMS rondom Dordrecht staat dateert van november 2018. Qbuzz kan zich dus terecht beroepen op veranderde omstandigheden en weigeren mee te betalen voor dat ene jaar dat Qbuzz de treinen in dienst zou hebben. ERTMS tussen Kijfhoek en Essen is gepland voor 2026. Maar nu Qbuzz de concessie zeven jaar langer in handen heeft ziet de vervoerder klaarblijkelijk meer terug van de investering.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 08:25
door Roeland
De provincie heeft wat info over het vervoerplan 2023 op de site gezet:
https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... 23-bekend/

Voor DMG staat er het volgende:
  • Door weinig reizigers gaan er minder treinen rijden op de MerwedeLingelijn na 21 uur. Tussen Gorinchem en Geldermalsen komt er op zondag een uurdienst. De kwartierdienst tussen Dordrecht en Gorinchem verliest enkele ritten op de vroege zaterdagochtend en in de avond. Overdag verandert er niets.
  • op de R-net-buslijnen 489 en 491 worden in de spitsuren meer bussen ingezet om de reizigersvraag te verwerken en een aantrekkelijker aanbod te bieden.
  • De bediening van Dordtse stadslijn 2 wordt na 19 uur en op zondag stopgezet vanwege het lage aantal reizigers. Andere lijnen of de deur-halte-taxi bieden hier een alternatief.
  • In de Molenlanden wordt het aanbod van 2022 voortgezet. In de zomer- en kerstvakantie zal lijn 75 niet rijden en dan zullen ook de spitsritten op lijn 90 vervallen. De Bestelbuzz blijft in 2023 voor de reiziger een kosteloos alternatief voor deze lijnen.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 09:16
door sirvinniei
Is bestelbuzz gratis dan?

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 11:14
door nvdw
Jazeker:
Qbuzz schreef:De bestelBuzz is helemaal gratis in 2021 en 2022.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 11:52
door iamthedutchdude
Daniel schreef: di 11 okt 2022, 17:32 Sowieso doet Qbuzz het niet zo slecht als The Greyhound ons hier doet geloven.
Al denkt het Reizigersoverleg Dordrecht daar blijkbaar anders over, die hebben n.a.v. het statenvoorstel (voor de aanschaf van nieuwe treinen en verlenging van de concessie DMG) een reactie geschreven, welke gelijkenissen toont met hetgeen The Greyhound hier meldt.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 12:19
door Daniel
Het reizigersoverleg regio Dordrecht? Dat is zeker weer zo'n eenmansclubje net als voor beter OV?
De meeste punten die ze aanvoeren hebben overigens te maken met personeelstekort en corona-bezuinigingen, maar die zijn er landelijk.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 12:32
door nvdw
Jep: https://www.reizigersoverleg-regio-dordrecht.nl/

Een eenmansclubje is het niet; ik denk wel dat de oprichting zijn aanleiding vindt in het verdwijnen van de bushalte van lijn 3 die om de hoek van het adres van de voorzitter lag.

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Geplaatst: do 13 okt 2022, 12:46
door Suus
Het grootste probleem is dat als er nieuwe treinen komen, de vervoerder blijft zitten met een versnelde afschrijving van de huidige treinstellen. Als je de nieuwe treinstellen geen onderdeel maak van de concessie kan je dat probleem eigenlijk op geen een manier oplossen behalve financieel compenseren. Dat is niet echt goed gebruik van belastinggeld, dus door de concessie te verlengen kan de afschrijving op de bussen verlengd worden en de vervoerder waarschijnlijk iets met een nieuwe leverancier regelen over de bestaande treinstellen.

Blijft wel het punt dat Qbuzz zich niet bepaald van hun beste kant heeft laten zien in de beginperiode van deze concessie.