Pagina 5 van 66

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 08:29
door fred1954
Na het bericht over het uitstel van de elektrische bussen is van alles mogelijk......ze zijn in ieder geval niet meer nodig op lijn 197 (397) want die lijn gaat gereden worden met Solaris 18m en ik begreep ook met een paar Capacity’s.

Aangezien ze (MAN geleed) in Sternetkleuren rijden, zouden ze toegevoegd kunnen worden aan het tijdelijke Schipholnet materieel, dat doorrijdt tot de elektrische bussen komen. Maar het kan net zo goed zijn dat ze er uitgaan. Het ligt, denk ik, aan de materieel behoefte na 10 december.

CXX zal zoveel mogelijk de boel overzichtelijk willen houden, dus geen groene bussen op R-net of Sternet bussen op R-net, etc. R-net is het paradepaard van de nieuwe concessie, dus CXX zal goed moeten bedenken wat voor materieel ze daar tijdelijk in gaan zetten, om geen afbreuk te doen aan de R-net formule.

Het wordt nog een aardige klus voor CXX.......als je op 10 december 100 nieuwe bussen niet in kunt zetten.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 09:57
door busfanNL
Misschien rijdt TCR ook nog wat langer mee met hun Citaro's??

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 10:08
door fred1954
Nee, denk het niet, de lijnen waar TCR nu op rijdt zijn straks onderliggende lijnen (171 bijv) of lijnen die op houden te bestaan (142 bijv). Op de lijnen die blijven komen de witte standaard Iveco bussen. Het onderliggend net is niet getroffen door de ZE-bus perikelen. Op de lijn waar TCR wel gaat rijden (346) komen de welbekende dubbeldekkers, dus ook daar geen plaats voor de Citaro’s.

Ik denk dat de groene bussen na 10 december in AML niet meer te zien zullen zijn.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 10:56
door busfanNL
Weet jij waar ze dan heen gaan. Ik heb eens zitten denken. Misschien gaan ze de oude Amba's in HWGO vervangen? (Dat hoop ik want daar woon ik vlakbij).

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 11:06
door Z2N
Die gelede MAN-bussen komen net als de Amba's in HWGO uit 2008, gebouwd voor de Hermes-concessie ZO-Brabant.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 11:11
door fred1954
De Citaro LE’s van TCR zijn nog niet eens zo oud, die zullen inderdaad wel doorgeschoven worden. Ze zijn volgens mij eigendom van TCR, dus ja dat zal dan een concessie zijn waar TCR nu ook al lijnen exploiteert, o.a. HWGO. Hier op de 170-bundel zit ik wel eens in de 142 en ik moet zeggen, dat ik het mooie en ook prettige bussen vind, zeker in vergelijking met de Man Lion City.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 14:31
door Hainje
Die Citaro's zijn inderdaad eigendom van TCR. Ze kunnen werkelijk overal heen gaan. Een aantal Ambassadors in Brabant (ex Veolia) zijn al aardig op leeftijd. Ook krijgt TCR een aantal lijnen in de kop van Noord-Holland, dus daar zouden ze ook wel eens heen kunnen gaan. Maar HWGO is inderdaad ook niet uitgesloten.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:27
door fred1954
Hier dan nog een strakke foto van de R-net Solaris Urbino, voor de liefhebbers.... :)

http://i64.tinypic.com/2z53a5s.jpg

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 17:37
door busfanNL
Blijf het prachtig vinden. Vooral die hoge stoelen. *bus*

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 20:21
door Bluearrow
fred1954 schreef:De bedoeling was dat alleen nog een deel van de R-net Citaro G bussen (2008) tijdelijk zouden blijven, ik meen tot de opening van de NZL. Na de berichten van gisteren, zullen die allemaal wel blijven tot de ZE bussen allemaal rijden. De Citaro’s uit 2003, rijden volgens mij o.a. op Schiphol Sternet 197 en een paar groene Citaro G’s op de 170- bundel.

Het is even onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. In principe kan CXX de Schiphol Sternet bussen door laten rijden tot de BRT SLFA’s op Schiphol in dienst worden genomen. Alleen sternet lijn 197 krijgt in principe de Solaris bussen, aangevuld met een paar Capacity bussen dus daar zijn de rode Citaro G bussen niet meer nodig.

Alle groene bussen, zowel geleed als standaard zoals MAN en AMBA’s zullen sowieso vertrekken denk ik, ondanks de terugslag met de ZE bussen. Het probleem ligt nu bij R-net. Er zijn genoeg ex300/310 bussen (uit 2007/2008) straks voorhanden, om dat gat tijdelijk op te vangen. CXX zal geen groene bussen laten rijden op R-net lijnen.

Als de Citaro’s uit 2003 op 10 december niet meer nodig zijn, zullen ze er echt wel uitgaan.

Ik zie het zo: er zijn 270 bussen besteld. Er komen nu 170 in dienst, 100 komen later in dienst. Die ontbrekende 100, kunnen makkelijk opgevangen worden door de bestaande Sternet en R-net bussen.
Ach, hoe vaak het niet gebeurd dat er een "groene" Amba komt voorrijden op R-net lijn 320 (Hilversum-Amsterdam), is niet meer op één hand te tellen. Dus ik denk dat ze er bij 'andere lijnen' ook geen probleem van maken.... :)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 20:32
door fred1954
Ik heb het zelf in AML nog nooit gezien, maar weet natuurlijk niet of het nooit voorkomt, maar ik denk zelden. Het probleem in Gooi- en Vechtstreek is misschien dat ze er relatief weinig R-net bussen hebben. Bij mijn weten is lijn 320/N32 de enige R-net lijn. Ik kan me voorstellen dat als dan een R-net bus uitvalt, dat ze dan een groene bus inzetten.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 21:41
door dylanwild94
In Haarlem-ijmond is het nu al voorgekomen dat een niet R-net bus op een R-net lijn heeft gereden. :')

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 okt 2017, 23:34
door ovforens
dylanwild94 schreef:In Haarlem-ijmond is het nu al voorgekomen dat een niet R-net bus op een R-net lijn heeft gereden. :')
Wat een ramp. Het zal de gemiddelde reiziger een worst wezen of de bus groen, rood of kanariegeel is, als er maar een bus komt.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 21 okt 2017, 06:47
door fred1954
@ovforens, is rood met kanariegeel ook goed? Als het u toch niks uitmaakt? Stapt u maar in. :D
https://www.google.nl/search?biw=1024&b ... MeNiWPVa_M:

Maar even serieus, met alle respect....ik vind dat, als je als vervoerder een bepaald herkenbaar vervoersconcept aanbiedt, in opdracht van en gedeeltelijk gesubsidieerd door de provinciale of gemeentelijke overheid nota bene, dat je daarin consistent moet zijn naar de reiziger. In de Randstad is afgesproken dat R-net lijnen te herkennen zijn o.a. aan kleurstelling van het voertuig.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 21 okt 2017, 07:35
door trolly
Zeker. Maar het punt is: als alle bussen die aan dat vervoersconcept voldoen ingezet of uitgevallen zijn, laat je de rit dan uitvallen of zet je iets met een ander kleurtje in? Houd hierbij in gedachten dat het R-netconcept ook iets met betrouwbaarheid van doen heeft...

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 21 okt 2017, 07:47
door fred1954
Uiteraard trolly, als het niet anders kan, door materieelgebrek, laat je geen busrit uitvallen, maar zet je ander mateieel in, dat misschien niet aan het R-net concept voldoet. Maar alleen zolang dit in noodgevallen gebeurt en het inzetten van ander materieel niet de regel wordt, onder het mom van “als er maar een bus rijdt”.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 21 okt 2017, 12:39
door fred1954
ik vond nog een foto van de nieuwe R-net Iveco op Google, zal voor de verandering alleen de link posten:

https://www.google.nl/search?tbm=isch&s ... HPN2YuEu9M:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:43
door fred1954
Via Google kwam ik op een foto van de BRT-SLFA voor Schipholnet. Staat ook met tekst er doorheen op de site van OVpro.
EDIT: Blijkt een photoshop te zijn, maar ik laat hem maar staan. Dit zal hem toch wel ongeveer worden........ :shock:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:45
door flipje
Die foto is wel degelijk photoshop...

http://www.vdlbuscoach.com/vdlBusCoach/ ... Hermes.jpg

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:46
door fred1954
Dank, ik zal het erbij zetten.... :shock:

OVpro in de bocht......... :lol:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:54
door flipje
Maar er staat wel een Citea SLFA Electric BRT bij Busworld. Het lijkt gezien het interieur verdacht veel op de bussen die op Schiphol gaan rijden:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Foto's zijn afkomstig van Twitter

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 17:57
door fred1954
Dit zal hem inderdaad zijn.....

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 18:01
door Hainje
Het is 'm ook.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 22 okt 2017, 23:00
door ovforens
Ziet er mooi uit!

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: ma 23 okt 2017, 07:54
door trolly
...met twee enthousiaste bewonderaars! *bus*