Pagina 59 van 66

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 00:13
door TLP
Het is wel duidelijk dat er bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling wat materieelverschuivingen zijn, maar dat er een CapaCity op de voorlaatste rit van de 356 is beland is wel vrij opmerkelijk. :p

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 07:31
door MetroRET
Deze rit is een vers uitgerukte omloop voor lijn N30, die deze dienstregeling met Capacity wordt gereden.
https://busposities.nl/omlopen/2021-01-04/cxx/620503

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 15 jan 2021, 16:57
door Denniss
Vanmorgen op de A9 bij Badhoevedorp een hele reeks solarissen zonder lijn en koersfilm, weet iemand of die worden overgeplaatst? Of gaan deze nu retour naar de leverancier. Bij Ikea in Haarlem staat er ook weer een tent dus ik neem aan dat binnenkort de Ebusco's voor AML in dienst worden gezet. Overigens staan de 4 afgebrande ebuscos er nog steeds

Dennis

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 15 jan 2021, 17:17
door fred1954
Het zou kunnen dat er een aantal Solarissen uitgaan. Het deel van dit type bus dat reed op lijn 356, is niet meer nodig, die lijn gaat volgens vervoerplan met ZE standaardbussen rijden. Of deze ZE bussen nu al ingezet worden, na de brand in Haarlem, weet ik niet, maar er zullen ook nog wel hier en daar wat Iveco’s over zijn, met de ietwat uitgedunde dienstregeling sinds 3 januari.

Ik meen dat ik wel eens gelezen heb dat er afspraken gemaakt zijn met de fabrikanten dat de dieselbussen na 3 jaar teruggenomen zouden, immers bij de aanbesteding was door CXX al aangegeven dat de R-net bussen na 3 jaar elektrisch zouden worden, m.u.v. lijn 346.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 15 jan 2021, 17:22
door bartjemestrom
Zouden er ook niet een paar naar Ijsselmond gaan?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 15 jan 2021, 17:34
door Lijn 45
:Y

9301 zou een van de bussen zijn die die kant op gaan.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 15 jan 2021, 19:57
door Stadsbus
Inzet van de Van Hool bussen was tot 17 jan had ik gehoord, ergens in december. Geen idee of die datum het zelfde is gebleven. Mocht dat zo zijn dan is de kans groot dat de Solaris bussen daar nu heen gaan.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: ma 18 jan 2021, 15:31
door omaylie
Vandaag zag ik in Ede een heleboel Solarissen staan bij Toyota Van Gent in Ede (bij knooppunt Maanderbroek). Enig idee waarom ze daar staan? Want ik zag ook een Solaris vanuit Ede richting Utrecht rijden (de 9328 volgens mij).

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 19 jan 2021, 19:11
door Remco1989
Terug naar lease maatschappij

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 01:26
door TLP
Ik ben ergens toch wel verrast dat de Solarissen nu volgens schema uit dienst worden genomen, aangezien de elektrische bussen voorlopig nog niet in dienst komen. Het gevolg is bijvoorbeeld dat op lijn 397 dagelijks een aantal oude gelede Citaro's rondrijden. :|

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 04:08
door Remco1989
Die kosten “geen geld” meer en de solarissen wel

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 07:31
door fred1954
TLP schreef: wo 20 jan 2021, 01:26 Ik ben ergens toch wel verrast dat de Solarissen nu volgens schema uit dienst worden genomen, aangezien de elektrische bussen voorlopig nog niet in dienst komen. Het gevolg is bijvoorbeeld dat op lijn 397 dagelijks een aantal oude gelede Citaro's rondrijden. :|
Normaal gesproken zouden de (gelede) Ebusco’s al rijden, maar door de Corona komen ze wat later. Waarschijnlijk is voor het begin van deze concessie contractueel vastgelegd dat een aantal van de Solarissen rond deze tijd retour naar de leasemaatschappij zouden gaan. Aangezien er nu een uitgedunde dienstregeling is, kunnen de Solarissen retour, ondanks dat er nog geen (ZE) vervanging is.

Het gaat in principe alleen om lijn 397 die vervangende (gelede) bussen moet hebben. Lijn 356 was toch al voorbestemd om met standaard (ZE) bussen te gaan rijden met ingang van dienstregelingjaar 2021 en die lijn kan nu tijdelijk door Iveco’s gereden worden, die op dit moment over zijn. Zo valt alles toch nog op zijn plek.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 13:49
door Denniss
En naast Ikea staan ook nog 5 Volvo's braaf te wachten tot ze weer mogen :-)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 16:44
door EEO
Er schijnt bij de werkplaats van Arriva in Meppel ook een Solaris binnen te staan.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 17:01
door TLP
Remco1989 schreef: wo 20 jan 2021, 04:08 Die kosten “geen geld” meer en de solarissen wel
Ja oké. Het is dat het als het goed is ook maar voor een paar maanden, maar voor het milieu is het eigenlijk geen goede zaak. Het is niet voor niets dat er in de concessie minimaal euro-6 geëist wordt. Daar is natuurlijk in de eerste jaren een uitzondering op geweest omdat Connexxion in de aanbieding had gezegd dat er tot de komst van de elektrische bussen een paar oude bussen zouden blijven voor de spitslijnen (wat later wel is omgegooid zoals je toen vertelde) maar nu er ruimschoots bussen over zijn vanwege de afgeslankte dienstregeling vind ik het eigenlijk best spijtig dat het voor de vervoerder aantrekkelijk is om te oude bussen in te zetten.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 17:58
door tripel7
TLP schreef: wo 20 jan 2021, 01:26 Ik ben ergens toch wel verrast dat de Solarissen nu volgens schema uit dienst worden genomen, aangezien de elektrische bussen voorlopig nog niet in dienst komen. Het gevolg is bijvoorbeeld dat op lijn 397 dagelijks een aantal oude gelede Citaro's rondrijden. :|
Tsja, de solarissen zijn vanaf het eerste moment enorme probleembussen geweest, vaak genoeg gehad dat de volvo's en uiteindelijk zelfs de iveco's op de 397 kwamen door de chronische problemen met die bussen, daarom zijn uiteindelijk een aantal oude Citaro's ook terug gekomen, ondanks dat er eigenlijk sprake was van reserve in de solarisvloot. Overigens zijn de oude Citaro's een stuk zuiniger in brandstofverbruik ook (ong 1:4-5 ipv de 1:2 die een solaris doet), en comfortabeler voor zowel chauffeur als reiziger.
Mijn record staat overigens op 4 solarissen voor 1 slag 356...

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 18:22
door TLP
Dat de Solarissen zoveel problemen hadden en daardoor extra veel Iveco's en Volvo's ingezet moesten worden, net als dat ze een stuk onzuiniger zijn dan de oude Citaro's, had ik eigenlijk niet verwacht. Bedankt voor je toelichting.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 18:46
door Lijn 45
EEO schreef: Er schijnt bij de werkplaats van Arriva in Meppel ook een Solaris binnen te staan.
Ik vermoed dat die voor Leiden of Leeuwarden is en dat dit het einde betekent voor de oude Citaro's die Arriva nog heeft.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 21 jan 2021, 07:02
door ArrivaBas
Ik zie op busposities.nl dat de 7809 al een tijdje buiten dienst is, en de brand bij Womy in Oude-Tonge niet overleefd heeft. De 227 was als ik het niet verkeerd heb al iets langer buiten dienst. Leeuwarden heeft zeker te weten geen oudere Citaro's in dienst.
Daarom zou ik niet gek opkijken als er Solarissen in Brabant belanden om daar MAN's en Citaro's te vervangen. Die wagens zijn of worden dit jaar 12 jaar oud.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 21 jan 2021, 08:58
door sandertjo
Kleine correctie. De 227 staat nog steeds op de stalling van Leiden.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 21 jan 2021, 09:17
door Lijn 45
De 241 zou ook nog van Arriva zijn.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 21 jan 2021, 10:24
door Denniss
En jawel Volvo 5725 is ook weer opgestart, rijdt momenteel op lijn 340. Citaro 9257 ook trouwens

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: do 21 jan 2021, 20:03
door TLP
Wat gaat er eigenlijk met de R-net Iveco's gebeuren, die zijn straks hooguit nodig voor een aantal spits-/versterkingsritten? En gaat een deel van de Capacity's afgevoerd worden zodra de elektrische bussen zijn ingestroomd?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 27 jan 2021, 11:36
door omaylie
De eerste twee Ebusco's voor AML zijn in dienst (volgens busposities.nl zijn dat momenteel de 2059 op lijn 341 en de 2062 op lijn 356).

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 27 jan 2021, 11:56
door Milco
Op lijn 341 lijken er zelfs twee te rijden, al lijkt het erop dat er ook een Iveco op dezelfde ritten rijdt... Wat is nu waarheid?