Pagina 63 van 66

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 07 aug 2021, 17:12
door TLP
Remco1989 schreef: zo 11 jul 2021, 13:55 Is al vaker gebeurt een Ebusco op de amstelveenbundel, alleen nu in de zomerdienstregeling planmatig
Remco1989 schreef: ma 12 jul 2021, 12:43 Ja ook 1 of 2 omlopen op de 397
Wat is eigenlijk het nut van deze constructie? De Citea's die op de Amstelveenbundel vrijgespeeld worden staan nu toch wortel te schieten omdat de laadvoorziening in Nieuw-Vennep nog niet gereed is? Als het blijkbaar wel technisch mogelijk is om Ebusco's op lijn 397 in te zetten verbaast het me eerlijk gezegd dat men daar niet op grotere schaal voor kiest - volgens mij is het alleen maar fijn als de dieselbussen zo snel mogelijk de Amsterdamse binnenstad uit zijn.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 08 aug 2021, 12:45
door TheAgedGamerYt
Heeft iemand enig idee wat er met de Iveco's, Capacity's en Solarissen gaan gebeuren als alle Ebusco's geleverd zijn? Ze zijn te nieuw om gesloopt te worden.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 08 aug 2021, 12:51
door Milco
De Solarissen zijn al enige tijd terug naar de fabriek in Polen, op de 9301 - 9306 na die in IJsselmond rijden. Een aantal Iveco's is naar Connexxion Academy. De resterende Iveco's zullen gok ik ook teruggaan naar de fabriek, net als een deel van de CapaCity's. Daarvan blijft een deel hier rijden heb ik begrepen.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 08 aug 2021, 12:52
door bartjemestrom
Solarissen zijn al weg waarvan deels bij OV Ijsselmond rijdt en de rest is terug naar Polen waarvan al een deel verkocht is. De rest zal ook wel deels binnen Connexxion een plekje kunnen krijgen en anders komen die ook wel ergens anders terecht. Sloop zal niet gebeuren.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: zo 08 aug 2021, 12:52
door Milco
Zeg maar nee, dan krijg je er twee :mrgreen:

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 13:43
door Milco
Of het daadwerkelijk klopt weet ik niet natuurlijk, maar volgens de ovinfo-app zijn de 18m Ebusco’s 9808 en 9816 nu allebei actief op lijn 300.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 13:57
door Matt5154
9805 reed ook lijn 300 eerder volgens busposities.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 14:02
door Milco
Die was slechts een ruime 20 minuten actief, dus dat lijkt mij gewoon nog een test. ;)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 14:58
door Hensepens
^^^ Nope.. zojuist gespot . 14:55 vertrekkend van Bijlmer Arena. Rit 1152. En met gespot bedoel ik ook daadwerkelijk zien vertrekken.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 16:06
door TLP
Dat was de 9816 die ik even later in Amstelveen gespot had. ;)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 24 aug 2021, 08:41
door Denniss
Er rijdt nu vanalles op de 300, de oude Citaro's (9257 etc), ebusco 18-13-12m, de 21m citaro en gister zelfs een Iveco 13m gespot.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 28 aug 2021, 07:50
door Visgraatmodel
Is de 300 de meest fequente buslijn van Nederland?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 28 aug 2021, 08:47
door Daniel
Ligt eraan wat je onder meest frequent verstaat. Voor de volledige route is lijn 300 een goeie kanshebber, maar de komende twee weken rijdt lijn 28 in Utrecht op een deel van zijn traject vaker.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: za 28 aug 2021, 09:00
door Hensepens
Visgraatmodel schreef: za 28 aug 2021, 07:50 Is de 300 de meest fequente buslijn van Nederland?
indien dit waar is. Niet slecht voor deze voormalige Zuidtangent. Zat vroeger in de shuttlebus 253 tussen Hoofddorp en Amsterdam ZO (bus met krantje en croissantje) die werd gecanceld voor de Zuidtangent. Kon daarom al lijn 300 niet uitstaan in het begin. Maar eerlijk is eerlijk. Is een drukke en succesvolle lijn geworden op Haarlem-Hoofddorp-Schiphol-Amstelveen-Amsterdam ZO.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 07 sep 2021, 16:49
door sirvinniei
De dubbeldekkerbussen zijn niet heel betrouwbaar. Dit is al de tweede keer in een paar weken tijd dat ik er een defect zie staan op de halte Raaksbrug in Haarlem.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: di 07 sep 2021, 22:30
door mp623
Verbaast me niet heel veel. Het is net alsof je van een marathonloper een 100m sprinter probeert te maken.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 00:16
door TLP
Op dit moment rijden er 's ochtends twee Iveco's en één elektrische gelede Citea op lijn 340, waarna ze 's middags verkassen naar de Amstelveenbundel. Wat is de reden van deze constructie?

Overigens vraag ik me (nog steeds) af waarom niet alle Citea's op dit moment lijken te rijden. Als dat wel zo zou zijn zouden met de huidige routes de 340, de Amstelveenbundel (weer) volledig elektrisch kunnen gaan rijden en de 397 voor een relatief groot deel. Dat lijkt me gezien de gedane beloftes en de milieuproblematiek in de regio ook wel een wenselijke stap.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 07:07
door bartjemestrom
Had het er niet mee te maken dat nog niet alle laadfaciliteiten klaar zijn?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 08:16
door fred1954
De bedoeling is dat een deel van de e-Citea’s van de Amstelveenbundel uiteindelijk op de 397 (Schiphol Express) gaat rijden. De bussen zijn al voorbereid in die zin, dat er aan de rechterkant (voor en achter) al lichtbakken zijn geplaatst, die zodra de bussen op 397 gaan rijden, deze lichtbakken als zodanig gebruikt gaan worden. Alle e-Citea’s hebben, voorzover ik kan zien, deze lichtbakken inmiddels geplaatst.

Uiteraard gaan niet alle e-Citea’s naar de 397, maar om de uitwisselbaarheid makkelijker te maken, zijn alle Citea’s wel voorzien van 2 van die infobakken.

Het wachten is enerzijds op de aanleg van laadinfra structuur op P&R Getsewoud en anderzijds op het restant van de aflevering van gelede Ebusco’s. Naar ik begreep zit er een kleine vertraging in. Het is onbekend wanneer de laadinfra klaar is, het schiet niet echt op. Maar dat ligt aan de gemeente Haarlemmermeer.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 09:02
door TLP
Dat klopt allemaal, al krijg ik net als fred1954 de indruk dat er nog weinig zicht is op voltooiing van de laadinfrastructuur bij Getsewoud, en dat terwijl de Citea's al sinds de zomervakantie minder zijn gaan rijden. Aangezien ook een tijdje een aantal Ebusco's op lijn 397 hebben gereden, lijkt het mij mogelijk om die lijn voorlopig deels met dat materieeltype uit te voeren. Op de stalling Rozenburg staat ook al lijn 341, dus de laadinfrastructuur daar zou in principe klaar moeten zijn. De Ebusco's en de Citea's kunnen toch van dezelfde laadstations gebruikmaken?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 09:40
door fred1954
Ik begrijp ook niet waarom er e-Citea’s stil staan, ik denk dat die al gereserveerd staan voor de 397. De omlopen op de Amstelveenbundel die nu met een standaard Ebusco worden gereden, zullen wanneer er genoeg Ebusco geledes instromen vervangen worden door laatst genoemde, neem ik aan. Op 348/358 kun je op dit moment nog wel met een standaard bus aankomen, maar op de 347/357 zijn standaard bussen op bepaalde tijden beslist onvoldoende.

Ter illustratie: ik ging gisteren om 15.00 uur van Amsterdamse Bos naar Metro Amstelveenseweg met een gelede Citea, en die bus was echt druk. Alle zitplaatsen bezet en heel veel mensen staan. Dat was voor mij in ieder geval een tijd geleden dat ik in zo een drukke bus stapte.

Wat Getsewoud betreft, begreep ik van Remco Kerstens dat het aan de gemeente H’meer ligt, de aanvraag voor laadinfra is al lang geleden ingediend door CXX. Ik heb ook geen idee hoe het er nu voor staat, of men al begonnen is etc.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 17:47
door Meltrain
fred1954 schreef: wo 08 sep 2021, 08:16 De bedoeling is dat een deel van de e-Citea’s van de Amstelveenbundel uiteindelijk op de 397 (Schiphol Express) gaat rijden. De bussen zijn al voorbereid in die zin, dat er aan de rechterkant (voor en achter) al lichtbakken zijn geplaatst, die zodra de bussen op 397 gaan rijden, deze lichtbakken als zodanig gebruikt gaan worden. Alle e-Citea’s hebben, voorzover ik kan zien, deze lichtbakken inmiddels geplaatst.
Wat voor lichtbakken zijn dat?

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 17:56
door TLP
Op deze lichtbakken staat het logo van de Amsterdam Airport Express geprojecteerd (alleen dan zonder bewegend busje). De Solarissen hadden ze ook aangezien die voorheen het meest op lijn 397 reden.

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 19:28
door bartjemestrom
Sterker nog, ze hebben de lichtbakken van de Solarissen omgebouwd naar de VDL (A)

Re: Busmaterieel Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Geplaatst: wo 08 sep 2021, 20:12
door Meltrain
Want een sticker is niet voldoende (en eerlijk gezegd zelfs al overdreven)? :s

Maar steken die lichtbakken dan ook uit?
En heeft iemand er een foto van?