Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Pooh »

Vinny schreef:
Het is wettelijk zo vastgelegd, maar ergens ook zo krom als een hoepel: ouders die hun kind naar bijvoorbeeld een gymnasium willen sturen, maar het dichtstbijzijnde is 25 km ver, krijgen geen cent.
De gemeente financiert ook leerlingenvervoer voor kinderen met allerlei vormen van beperkingen. Vaak is dit vervoer met taxibusjes. Zie hier:
https://vng.nl/onderwerpenindex/onderwi ... 1010n57480

En er is iets als vrijheid van levensbeschouwing. Ik moet trouwens nog zien of er - als er ergens in Nederland een school bestaat waar ze leer van het "Vliegend Spaghettimonster" doceren ook leerlingenvervoer vanaf Texel, Roodeschool, Eijsden en Breskens moeten aanbieden op kosten van de gemeente. Ik vermoed naar de letter der wet wel. Zou overigens in mijn ogen compleet stompzinnig zijn, maar goed.
Ja hoor, zo'n school krijgt ook gewoon vervoer.

Je hebt in Nederland openbaar en bijzonder onderwijs. En ruim 60% van al het onderwijs is bijzonder. Daar valt vanalles onder: protestants-christelijke en katholieke scholen (waar je als je onder het stof in het archief duikt misschien nog wel een bijbel kunt vinden), gereformeerde scholen (redelijk gematigd christelijk maar wel met alleen maar christelijke kindjes), streng reformatorische scholen, islamitisch onderwijs, maar ook alle vormen van onderwijs op basis van een lesmethode: montessori, jenaplan, vrije school, steve jobs-scholen, enzovoorts.

Vrijheid van onderwijs houdt in Nederland in dat iedereen die dat wil een school mag beginnen, als je maar groot genoeg bent en voldoende kwaliteit levert. Als jij genoeg flying-spaghetti-ouders bij elkaar krijgt om samen een school te beginnen, dan mag dat. En dan moet de overheid je inderdaad helpen door subsidie, door je een gebouw of plek voor een gebouw te geven, en door vervoer aan te bieden.

Als je te lui bent om samen met andere ouders je eigen school te beginnen, dan kun je het ook aan de overheid overlaten. Maar dan geldt wel het omgekeerde: Ineens zijn er allerlei ambtenaren nodig voor de organisatie, waar bijzonder onderwijs dat regelt met een (vrijwel altijd uit vrijwilligers bestaande) oudervereniging en -bestuur. En je krijgt een standaard openbare-school pakket, waar je bar weinig inspraak in hebt.

Bijzonder onderwijs is dan ook vrijwel altijd goedkoper. En de ouders zijn veel beter betrokken bij de school. Niet voor niets is in heel veel plaatsen de prot-christelijke of katholieke school veel groter (en vaak beter) dan de openbare.

Dat je daardoor ook 'extreme' vormen krijgt: soit. Van mij mag er best wat meer 'blootstelling aan de echte wereld' in het verplichte onderwijspakket. Maar het principe van vrijheid van onderwijs vind ik best de moeite waard.


Overigens krijgen de leerlingen van zo'n school volgens mij geen cent aan vergoeding voor het OV. De overheid biedt buslijnen aan, maar de kinderen hebben gewoon een ov-abonnement. De enige subsidie is dus in de vorm van het aanbieden van (mogelijk onrendabele) lijnen. Rechtstreekse subsidie voor vervoer naar school is er wel voor speciaal onderwijs (gehandicapte kinderen e.d.), en voor gebieden waar geen school in de buurt is, niet voor bijzonder onderwijs.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Daantje »

Vaak zijn er wel mogelijkheden om via de school een OV abonnement af te sluiten met korting. De school of kerk draagt dan bij.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Het aantal schoolbuslijnen naar het Van Lodenstein college Amersfoort

Bericht door Globetrotter »

Lijn 45 schreef:
Daniel schreef: voordat Syntus begon reed Pouw er nog geregeld met een gelede wagen op.
Besseling rijdt tegenwoordig sommige ritten met een dubbeldekker.
Ja, maar niet op 681 toch?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten