Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Eind 2026 vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht
Alphen aan den Rijn en bereikbaarheid via openbaar vervoer. Het is een veelbesproken onderwerp, en iedereen heeft er wel een mening over. Want óf het treinverkeer ligt stil, óf de tijden zijn niet goed, óf er rijden te weinig treinen. In 2023 gaat er daarom gestart worden met meerdere verbeteringen aan de spoorverbinding Leiden - Utrecht.
Bron en meer: Alphens.nl
Alphen aan den Rijn en bereikbaarheid via openbaar vervoer. Het is een veelbesproken onderwerp, en iedereen heeft er wel een mening over. Want óf het treinverkeer ligt stil, óf de tijden zijn niet goed, óf er rijden te weinig treinen. In 2023 gaat er daarom gestart worden met meerdere verbeteringen aan de spoorverbinding Leiden - Utrecht.
Bron en meer: Alphens.nl
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Waarom zou de frequentie nu niet buiten de spits verhoogd kunnen worden?
Ik heb geen onderschrift
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Het gaat niet om kunnen maar om mogen.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
En waarom mag dat nu dan niet?
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Te slappe bodem, toch?
Aan de andere kant, Gouda krijgt genoeg treinen langs en dat lukt wel...
Aan de andere kant, Gouda krijgt genoeg treinen langs en dat lukt wel...
請勿靠近車門
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
De huidige sprinters zijn toch minder zwaar dan die IC's die er een aantal jaren geleden op Leiden - Alphen - Utrecht reden?
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
De sprinters zijn lichter, daarom mocht de frequentie ook omhoog tot het punt waar het nu is. Er zitten echter nog steeds een aantal zwakke punten langs de route, o.a. bij Hazerswoude.
De bodem op de lijn via Boskoop is stabieler, daar zijn bijvoorbeeld de 6400-locs ook toegelaten.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Aha, wat ze bedoelen is dus intercities met intercitymateriaal.
Ik heb geen onderschrift
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Nee, het blijft sprintermaterieel. Er wordt namelijk niks gedaan om de baanstabiliteit te verbeteren.
Zie het bericht hierover van de provincie:
Treinen tussen Leiden en Utrecht
Zie het bericht hierover van de provincie:
Treinen tussen Leiden en Utrecht
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Verbetering spoor tussen Leiden en Utrecht 'terug naar tekentafel'
De aanpak van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht gaat terug 'terug naar de tekentafel' doordat het project duurder dreigt te worden dan is begroot. Dat laat de Provincie Zuid-Holland vrijdag weten. Door samen met spoorbeheerder ProRail en de andere deelnemende partijen opnieuw naar het project te kijken, wil de provincie de plannen goedkoper maken en op zoek gaan naar extra geld.
Om op het drukke traject tussen Leiden en Utrecht de hele dag door meer treinen te laten rijden, zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen aan het spoor gedaan. Meer ingrijpende wijzigingen staan nog in de planning.
Zo is het om veiligheidsredenen de bedoeling om op de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude, die kruist met de spoorlijn en de N11, via een viaduct een ongelijkvloerse kruising te maken. Het project bevat ook de aanleg van een nieuw station bij Hazerswoude-Rijndijk, onderdeel van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Bron en meer: Omroep West
De aanpak van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht gaat terug 'terug naar de tekentafel' doordat het project duurder dreigt te worden dan is begroot. Dat laat de Provincie Zuid-Holland vrijdag weten. Door samen met spoorbeheerder ProRail en de andere deelnemende partijen opnieuw naar het project te kijken, wil de provincie de plannen goedkoper maken en op zoek gaan naar extra geld.
Om op het drukke traject tussen Leiden en Utrecht de hele dag door meer treinen te laten rijden, zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen aan het spoor gedaan. Meer ingrijpende wijzigingen staan nog in de planning.
Zo is het om veiligheidsredenen de bedoeling om op de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude, die kruist met de spoorlijn en de N11, via een viaduct een ongelijkvloerse kruising te maken. Het project bevat ook de aanleg van een nieuw station bij Hazerswoude-Rijndijk, onderdeel van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Bron en meer: Omroep West
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dus ze gaan nog meer praten en hopen dat het daarmee goedkoper worden
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Niet zo negatief joh, 5 december komt er ook aan
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
[Wiegel-modus]En binnenkort zit Frans Timmermans in het torentje, dus die kan dan mooi voor Sinterklaas gaan spelen.[/Wiegel-modus]
🍉
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Misschien word ik nu verketterd, maar kun je de "intercity" Leiden-Utrecht niet gewoon een volledige sprinter maken, zodat reizigers Utrecht-Leiden via Zuid gaan reizen (welke intercity hopelijk weer snel 6x per uur gaat rijden) om zo de drukte tegen te gaan.
Ik heb geen onderschrift
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
De huidige Intercity Leiden - Utrecht via Alphen heeft een reistijd van 48 minuten.
De huidige Sprinter Leiden - Utrecht heeft een reistijd van 52 minuten (deze heeft drie extra stops t.o.v. de Intercity).
Ik zie even geen rechtstreekse IC tussen Leiden naar Utrecht via Schiphol op dit moment. Maar Leiden - Schiphol is 16 minuten, Schiphol - Utrecht is precies 30 minuten. Doe nog even twee minuten extra voor de stop op Schiphol, en je zit op 48 minuten. Net zo snel als de rechtstreekse IC over Alphen, en niet heel veel sneller dan de Sprinter. Ook al snoep je twee minuten af van de stop op Schiphol, is 46 minuten ook niet echt heel veel sneller dan de opties over Alphen.
De huidige Sprinter Leiden - Utrecht heeft een reistijd van 52 minuten (deze heeft drie extra stops t.o.v. de Intercity).
Ik zie even geen rechtstreekse IC tussen Leiden naar Utrecht via Schiphol op dit moment. Maar Leiden - Schiphol is 16 minuten, Schiphol - Utrecht is precies 30 minuten. Doe nog even twee minuten extra voor de stop op Schiphol, en je zit op 48 minuten. Net zo snel als de rechtstreekse IC over Alphen, en niet heel veel sneller dan de Sprinter. Ook al snoep je twee minuten af van de stop op Schiphol, is 46 minuten ook niet echt heel veel sneller dan de opties over Alphen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Utrecht - Leiden via Amsterdam Zuid is in de praktijk 51 minuten vanwege de lange stop in Amsterdam Zuid. Alleen in de kwartierpatroon (momenteel is volgens mij alleen de 3777 dan doorgaand) is het 47 minuten.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dat is een van de reden dat er jaren lang is aangedrongen op lightrail. Dan geen heel forse investering in baanstabiliteit meer nodig. Ik heb overigens zelf nooit veel geloof gehecht aan de oplossende werking van dat plan. Zo 'light' is light rail helemaal niet. Een metro weegt ongeveer even zwaar als een sprinter, zeker als deze propvol passagiers zit.reisthijs schreef: ↑do 05 jan 2023, 22:18 Nee, het blijft sprintermaterieel. Er wordt namelijk niks gedaan om de baanstabiliteit te verbeteren.
Zie het bericht hierover van de provincie:
Treinen tussen Leiden en Utrecht
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Het gaat niet alleen om het gewicht. Ook de snelheid is een belangrijke factor. Kortere halteafstanden zijn een plausibele reden om de baanvaksnelheid te verlagen, en lightrail is (of was) een mooi excuus om dat allemaal aan de man te brengen.
Maar het zijn uiteraard lapmiddelen voor de enige enkelsporige spoorlijn in de randstad. Hoog tijd voor een stevige investering in dat ondergeschoven kindje in het hart van het Nederlandse spoornet, in plaats van blijven pappen en nathouden.
Maar het zijn uiteraard lapmiddelen voor de enige enkelsporige spoorlijn in de randstad. Hoog tijd voor een stevige investering in dat ondergeschoven kindje in het hart van het Nederlandse spoornet, in plaats van blijven pappen en nathouden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Lightrail wint het qua acceleratie ook niet meer van moderne voorstadstreinen. Wat je vooral bereikt is NS en ProRail buitenspel zetten en soepelere regelgeving kunnen toepassen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Er rijdt sinds kort geen Intercity meer via Alphen. De huidige Sprinter Leiden - Utrecht die drie stations overslaat heeft een reistijd van 42 of 41 minuten. Altijd een beetje sneller dus dan een intercity via Schiphol.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Gouda - Alphen is ook enkelsporig.
(Of de spoorlijn Dordrecht - Geldermalsen nog in de Randstad ligt, is discutabel.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Het hangt er net vanaf wele naam je de trein geeft. Toen ik dit opzocht, zag ik vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht via Alphen. Twee sloegen die drie stations over.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Die paar minuten verschil is genoeg om een voorkeur op de reisplanner te geven. Verder helpt het natuurlijk als je de displays op Leiden zet in plaats van Schiphol.
Mijn punt is dat een relatief drukke reisverbinding nu gestimuleerd wordt om via een bottleneck te reizen, terwijl er een vrijwel gelijkwaardige verbinding ligt met een veel hogere capaciteit.
Mijn punt is dat een relatief drukke reisverbinding nu gestimuleerd wordt om via een bottleneck te reizen, terwijl er een vrijwel gelijkwaardige verbinding ligt met een veel hogere capaciteit.
Ik heb geen onderschrift
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Maar de route over Schiphol wordt op termijn uitgebreid naar 8 treinen per uur, via Alphen zal 4 blijven met enkelspoor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 191 gasten