Pagina 1 van 6

Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 15:18
door Aking
De spoorlijn Leiden-Utrecht wordt een kwartierdienst. Er gaan twee Intercity’s en twee Sprinters per uur te rijden.

Anders dan nu stopt die Intercity alleen in Leiden, Alphen en Utrecht. Daardoor wordt de reistijd korter. De Sprinters stoppen wel op tussenliggende stations. Wanneer deze nieuwe opzet ingaat, is nog niet bekend. Provincie en NS doen nog nader onderzoek.

Daarmee zegt de provincie Zuid-Holland een doorbraak te hebben bereikt in de verbetering van deze spoorverbinding. Er wordt al jaren gepraat over verbetering, maar die onderhandelingen zijn muurvast komen zitten door de hoge vergoeding die vervoerder NS daarvoor vroeg. De Nederlandse Spoorwegen hebben nu zelf uit een onderzoek geconcludeerd dat op een andere manier wezenlijke verbeteringen mogelijk zijn.

Sneltrein
De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, Prorail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige Intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen. Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is.

Hele artikel bij het AD

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 15:56
door Hainje
Aking schreef:Sneltrein
De ‘truc’ die Zuid-Holland samen met NS, Prorail, de provincie Utrecht, rijk en gemeenten wil toepassen, is van de huidige Intercity een echte sneltrein te maken. Deze trein (twee keer per uur) stopt alleen nog op station Alphen, Leiden en Utrecht. De andere haltes worden overgeslagen.
Zóóóóóóóó de vergadertijgerts zijn uit hun ivoren toren gekomen en hebben het licht gezien hoor, hallelujah!!!

Godsamme dit had elke droplul toch kunnen bedenken of niet dan? :')

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 16:19
door Tjekken
"Deze Sprinter-nieuwe-stijl stopt op Leiden-Lammenschans, Hazerswoude-Rijndijk (gepland station), Alphen, Bodegraven, Woerden en wellicht Leidsche Rijn."

Volgens mij zijn ze Vleuten en Terwijde eventjes vergeten, alleen op Leidsche Rijn stoppen lijkt me complete waanzin.

En gaan ze dan de sprinter tussen Utrecht en Woerden doortrekken naar Leiden?
Lijkt mij het enige wat mogelijk is, want nog 2 treinen per uur kwijt op spoor 20-21 zal geen pretje worden schat ik zo.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 16:50
door Daniel
Daardoor is volgens een woordvoerder van gedeputeerde Floor Vermeulen ‘een enorme tijdwinst’ te boeken. Het gaat om meerdere minuten per rit, wat voor zo’n relatief drukbereden traject veel is. Hierdoor kunnen twee keer per uur ook Sprinters gaan rijden.
Ehm, er reden daar ooit in een ver verleden toch al vier treinen per uur in de spits? Met minder infra tussen Woerden en Utrecht notabene.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 17:47
door reisthijs
Het grote verschil is dat er toen alleen in de spitsrichting vier treinen reden.
Tjekken schreef:En gaan ze dan de sprinter tussen Utrecht en Woerden doortrekken naar Leiden?
Lijkt mij het enige wat mogelijk is, want nog 2 treinen per uur kwijt op spoor 20-21 zal geen pretje worden schat ik zo.
Het is toch wel de bedoeling dat er 6 sprinters per uur tussen Woerden en Utrecht gaan rijden.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 19:25
door wouter15
Wel jammer dat Woerden zijn Intercity naar Ledn en Ut verliest. Scheelt richting Ut toch al gauw 5-7 minuten.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 20:50
door Aking
Ach joh, wie woont er nou in Woerden? (A)

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 21:19
door Chrysa
Zolang ze maar niet net als in Hoogeveen beginnen te kwaken over een IC-stop... Ik vind het onduidelijk dat er nu eendje wel stopt en twee niet, en voor Alphen lijkt me dit ook een goede oplossing.

Wel vraag ik me af of die IC genoeg reizigers gaat trekken, op de momenten dat ik daar reis is het niet bijster druk.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 21:38
door CamilleKreemers
Een echte IC is natuurlijk veel aantrekkelijker dan deze half-IC. Misschien dat de nieuwe combinatie veel meer reizigers oplevert.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 22:02
door verfmeer
Dat zal waarschijnlijk wel lukken. Nu is het zo dat Utrecht-Leiden via Schiphol maar 3 minuten langzamer is dan via Alphen, maar die verbinding gaat ieder kwartier ipv ieder half uur. Als je de trein iets sneller kan maken kan dat al veel schelen, zeker als je hem kan laten aansluiten op de sprinter richting Haarlem.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 08:13
door Roeland
Qua reistijd is het voor Leiden en Alphen een verbetering, maar voor Lammenschans, Woerden en Bodegraven een forse achteruitgang.
Effectief verbetert de frequentie alleen op Leiden - Alphen (vanuit Utrecht zal de sprinter kort achter de IC vertrekken, dus effectief hou je nog steeds 2x/uur een reismogelijkheid.
NS wil blijkbaar af van station Zoeterwoude-Meerburg. Logisch, want op die plek kun je ook moeilijk genoeg reizigers trekken voor een nieuw station. Station Hazerswoude lijkt mij wel kansrijk.

Zelf denk ik dat een ander drg-model beter zou zijn voor deze corridor:
Niet een snelle IC en een langzame sprinter, maar 4x/uur Sneltrein (die dan ook geen IC hoeft te heten), die 4x/uur stopt op Utrecht - Woerden - Bodegraven - Alphen - Leiden. Van deze 4 sneltreinen stoppen er 2x/uur ook op Hazerswoude en Lammenschans.
Waarbij de sprinters op Utrecht - Woerden 4x/uur rijden (ipv 6x/uur). Woerden - Utrecht krijgt dan 4x/uur sneltrein en 4x/uur sprinter.

Belangrijkste voordelen van deze variant:
* kwartiersdienst voor alle middelgrote stations op deze lijn (past op het enkelspoor: sneltrein vertrekt vanuit Utrecht om .11/.26/.41/.56 en treinen kruisen in Alphen om .07/.22/.37/.52)
* 's avonds en op zondag kun je zonder bezwaar de 3e en 4e trein uitsnijden
* reistijd Utrecht - Alphen / Leiden wordt 5 min. langzamer dan met de "snelle IC", maar frequentie wordt wel (effectief) kwartiersdienst (dus de generieke reistijd wordt korter)
* reistijden voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden worden 5 min. sneller dan met het 2-2-model van NS

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 08:50
door sirvinniei
O jee, we komen weer op de idee 'sneltrein' wat al lang uit de treinenfilosofie van de NS is geschrapt.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 09:04
door Roeland
sirvinniei schreef:O jee, we komen weer op de idee 'sneltrein' wat al lang uit de treinenfilosofie van de NS is geschrapt.
Tja, zolang NS het duidelijker vindt dat er 4 IC's vanaf Lelystad richting Den Haag gaan, die allevier op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden stoppen, maar waarvan de ene wel en de andere niet op Almere Buiten, Duivendrecht en LvNOI stopt, zitten we natuurlijk met een "helder en duidelijk" 2-treinenstelsel.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 09:09
door reisthijs
Dit vind ik anders ook niet echt helder en duidelijk:
Roeland schreef:Van deze 4 sneltreinen stoppen er 2x/uur ook op Hazerswoude en Lammenschans.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 09:09
door Suus
In de tijd dat er een onderscheid was tussen sneltrein en intercity bestonden er ook onduidelijke situaties, dus dat is geen argument om de sneltrein weer in te voeren.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 10:33
door Alargule
Waar is pedaalemmerzak om het verschil tussen intercity en sprinter uit te leggen als je hem nodig hebt...

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 14:31
door ArrivaBas
Ik weet niet of je het centraal bantopic leest, maar die heeft al sinds medio januari geen postrechten meer.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 14:46
door Alargule
Niet zo happen nu ;)

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: do 09 nov 2017, 21:07
door Vinny
Ik ben blij dat voor de mensen die nog niet 12 jaar zijn, ze het begrip Intercity nogmaals duidelijk hebben uitgelegd :shock:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 10 nov 2017, 21:36
door wouter15

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 12:12
door Mdk
Goh, zo'n reactie had ik echt niet verwacht :wink:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 17:45
door Bemined
Inderdaad :roll: Maar Woerden gaat er toch amper op achteruit? De huidige 'intercity' stopt tussen Woerden en Leiden op alle stations, en is dus in de praktijk al bijna een sprinter. In frequentie gaat men er hier niet op achteruit (zoals Lammenschans) en reistijd zal slechts minimaal langer worden door het extra station. Als de intercity in Woerden zou stoppen wil Bodegraven vast ook de stop houden, en dan eindig je met vier sprinters per uur en nul intercity's.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 17:53
door Hainje
Pfff, Woerden - Utrecht Centraal is met de IC 12 minuten en 15 minuten met de sprinter. Wat mij betreft Woerden lekker skippen met die IC.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 18:06
door Stadsbus
Dan doe je ineens 25% langer over de reis...

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 11 nov 2017, 18:11
door Aking
25% meer tijd voor je geld, kom daar op de wallen maar eens om! 8-)