Z2N schreef:Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in
Apn en
Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
En dat wilde ik nou net zeggen: met een strakke kwartiersdienst (die niet stopt tussen Woerden en Utrecht) kun je op Leiden - Utrecht ook al een heel mooi vervoerproduct neerzetten. Beter dan het uiteindelijke 2x2-model waar NS naar toe werkt. Want in het 2x2-model krijgen alleen reizigers tussen de grote stations Leiden, Alphen en Utrecht een snellere verbinding, maar (van/naar Utrecht) effectief nog steeds 2x/uur, omdat de sprinter ca. 12 minuten langzamer is dan de IC, waardoor beide treinen (IC en sprinter) vanaf Utrecht bijna gelijktijdig zullen vertrekken, en dan 27 minuten lang niets.
Bij een strakke kwartiersdienst doet de trein er wel ca. 5 minuten langer over dan die IC, maar heb je wel ieder kwartier een trein. 5 minuten extra reistijd, maar 7 minuten minder wachttijd. En voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden is het positieve effect van een kwartiersdienst nog veel groter.