Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
SLT alleenheerschappij, dus ook in de intercity.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Provincie geeft als reden dat ProRail geen zwaar intecitymaterieel wil als er meer treinen gaan rijden vanwege de slappe veengrond. Geen dubbeldeksmaterieel kan ik nog begrijpen, maar ICM is vrijwel even zwaar als SLT. De extra trein zal vermoedelijk een verlengde 6000 zijn, waarbij een van treinseries hier dus een kwartier om zal moeten klappen om dit mogelijk te maken.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dit is wat de provincie erover zegt:
Overigens ziet men dit als tijdelijke oplossing, in de toekomst wil men weer een echte intercity hebben die alleen in Leiden, Alphen en Utrecht Centraal stopt. Dat vereist echter extra onderzoek en investeringen en is dus de inzet voor de lange termijn, op de korte termijn dus twee sprinters waarvan er eentje na Woerden als sneltrein doorgaat en de andere gekoppeld wordt aan een sprinter richting Houten en verder.De sprinters die twee keer per uur als intercity’s rijden blijven de hele dag halteren op de stations: Leiden Centraal, Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal. Optioneel kan ook station Utrecht Leidsche Rijn door de intercity worden bediend.
De extra sprinters (2x per uur) zullen op werkdagen tijdens de spits (van circa 6 tot 10 uur en van circa 15 tot 20 uur) halteren op de stations: Leiden Centraal, Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden, Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal (en verder doorrijden richting het zuiden). Buiten bovengenoemde spitsuren rijden deze extra sprinters niet tussen Leiden en Woerden, maar halteren dan alleen op de stations Woerden, Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal (en verder richting het zuiden).
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dat is toch een goede oplossing voor dit moment? In het verleden werd er volgens mij gemopperd door gemeenten als de extra trein het waagde niet op hun station te stoppen...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Past zo'n IC wel op het enkelsporige traject? Ik zou in Bodegraven, Alphen en voor Lammenschans kruisen met de sprinter. Ook slechts 2 stops meer maar toch wat sneller, daarnaast moet de trein ook nog worden gevuld. Ik ben zelf voor een IC Leiden - alle tussenstops - Bodegraven - Utrecht naast een SPR Ledn - HtBemined schreef: ↑zo 06 dec 2020, 12:26 Overigens ziet men dit als tijdelijke oplossing, in de toekomst wil men weer een echte intercity hebben die alleen in Leiden, Alphen en Utrecht Centraal stopt. Dat vereist echter extra onderzoek en investeringen en is dus de inzet voor de lange termijn, op de korte termijn dus twee sprinters waarvan er eentje na Woerden als sneltrein doorgaat en de andere gekoppeld wordt aan een sprinter richting Houten en verder.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
In de huidige drgl kruist de IC zichzelf in Zoeterwoude en Bodegraven, en met de SPR in Leiden en Alphen (en bij doortrekking ook in Woerden Molenvliet). Lammenschans kan je prima overslaan met de IC, maar in Bodegraven moet je jezelf kruisen en het huidige dubbelspoor is te kort om dat met twee treinen vliegend te doen, dus kun je er net zo goed stoppen.
Volgens mij was de bedoeling om het Bodegraafse dubbelspoor te verlengen (en wat snellere wissels aan te leggen wellicht?) Zodat die kruising wél vliegend kan plaatsvinden op termijn.
Alternatief is de boel omdraaien, waarbij je met zowel IC als SPR jezelf kruist te Leiden, Alphen, Woerden Molenvliet en de andere serie kruist in Zoeterwoude en Bodegraven. Pijnpunt is daarbij dat de SPR lang in Bodegraven zou moeten staan (zodat de IC vliegend kan passeren) en daardoor waarschijnlijk de kruising met zichzelf in Alphen of Molenvliet niet haalt. Daarnaast moet je in 31 minuten gaan keren in Leiden en dat gaat niet passen met de 2 beschikbare perrons daar.
Op de huidige infra is dus volgens mij het maximaal mogelijke Ledn-Apn-Bdg-Ut (onder voorwaarde van een aanvullende SPR op het hele traject), al voelt het wel krom om wel te stoppen te Bdg maar niet in het veel grotere Wd met een IC.
Volgens mij was de bedoeling om het Bodegraafse dubbelspoor te verlengen (en wat snellere wissels aan te leggen wellicht?) Zodat die kruising wél vliegend kan plaatsvinden op termijn.
Alternatief is de boel omdraaien, waarbij je met zowel IC als SPR jezelf kruist te Leiden, Alphen, Woerden Molenvliet en de andere serie kruist in Zoeterwoude en Bodegraven. Pijnpunt is daarbij dat de SPR lang in Bodegraven zou moeten staan (zodat de IC vliegend kan passeren) en daardoor waarschijnlijk de kruising met zichzelf in Alphen of Molenvliet niet haalt. Daarnaast moet je in 31 minuten gaan keren in Leiden en dat gaat niet passen met de 2 beschikbare perrons daar.
Op de huidige infra is dus volgens mij het maximaal mogelijke Ledn-Apn-Bdg-Ut (onder voorwaarde van een aanvullende SPR op het hele traject), al voelt het wel krom om wel te stoppen te Bdg maar niet in het veel grotere Wd met een IC.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Meest voor de hand liggend zou zijn dat de IC en SPR elkaar kruisen in Bodegraven, dan heb je slechts een kort stuk dubbelspoor nodig. Je hebt wel een iets langer stuk dubbelspoor nodig dan nu, anders zou de sprinter een lange stop moeten krijgen (gelijktijdig aankomen gaat niet meer, dan zou de intercity een geel sein krijgen en niet op volle vaart door kunnen rijden).
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Sprinter en intercity gaan elkaar inderdaad in Bodegraven kruisen, en op elkaar keren op Leiden Centraal. Dat is dan ook de enige echte reden waarom het volledig sprintermaterieel moet worden: de sprinter haalt de rijtijden niet zonder, en voor de IC is het materieeltype geen noodzakelijkheid.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dan krijg je dus een verschuiving van 7,5 minuut. Dus kruisingen rond 7/22/37/52 te Bodegraven en Zoeterwoude en rond 0/15/30/45 te Woerden, Alphen en Leiden.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dat zou dan het bijkomend voordeel hebben dat de treinen Leiden - Alphen voortaan in de IC-knoop in Leiden vallen (.00/.15/.30/.45). Lijkt me een prima oplossing :-)
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Ik denk dat dat afhangt van of je de IC wilt laten stoppen in Leiden Lammenschans of niet. Ik schets zelf eigenlijk deze dienstregelingopzet.
Ik ben hierin uitgegaan van de bestaande infrastructuur, de IC heeft op deze manier de ruimte om af te remmen (roodseinnadering) in Bodegraven zolang daar geen extra infrastructuur beschikbaar is. De rijtijden van het IC-pad zijn met DDZ te halen, voor het Sprinterpad is wel Sprinter-materieel nodig. De vraag is echter: wil je in Leiden twee series op elkaar laten keren, of durf je het aan om de IC kort te keren? Een kering van vijf minuten is niet uitzonderlijk, en een kering van 26 minuten is voor een sprinterserie die ná Utrecht nog waarschijnlijk verder gekoppeld wordt richting A2-corridor ook niet onredelijk lang. De IC-dienst kan echter wel met maar drie omlopen gereden worden, tegenover vier vandaag.
Verbeterpunten in de infrastructuur zijn in deze schets dan de infra tussen Hazerswoude en Alphen (waar de snelheid rond station Alphen a/d Rijn beter kan door de dwergseinen te vervangen en snellere wissels in te bouwen, ten westen van station Alphen ligt een zwaar vertragend kruiswissel), en rond Bodegraven (ook hier kunnen snellere wissels helpen).
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Voor dat goederenpad wil je dan toch een permanentere oplossing hebben, de 4000 en 6900 vormen momenteel een erg ongelukkige 26/4-verhouding tussen Woerden en Gouda.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Als je het voorbeeld van Z2N zou aanhouden, past het juist heel mooi. De IC komt dan om 12 over aan, en gaat 17 over weg.
De IC's komen aan om 10 (Haarlem), 13 (Schiphol), of 15 (Den Haag / Rotterdam). En vertrekken om 15 / 17 / 19. Toegegeven, vanuit Den Haag wordt het krap, met 2 minuten overstap. Maar het kan wel, als je redelijk goed bij de trap uitkomt. Vanuit Alphen heb je dan wel weer een mooie overstap van 3, 5 of 7 minuten. In plaats van 8, 10 of 12 minuten nu.
De IC's komen aan om 10 (Haarlem), 13 (Schiphol), of 15 (Den Haag / Rotterdam). En vertrekken om 15 / 17 / 19. Toegegeven, vanuit Den Haag wordt het krap, met 2 minuten overstap. Maar het kan wel, als je redelijk goed bij de trap uitkomt. Vanuit Alphen heb je dan wel weer een mooie overstap van 3, 5 of 7 minuten. In plaats van 8, 10 of 12 minuten nu.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Tenminste, als de huidige knoop in Leiden dan nog bestaat. Vanaf december 2021 is immers ook het plan dat de IC's tussen Schiphol, Leiden en Rotterdam 6 keer per uur gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Het nadeel van het schema van Z2N is dat de aansluitingen in Alphen langer worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dat is het ook, in de eerste stap blijft de 'intercity' overal stoppen tussen Woerden en Leiden.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Ook weer een goed punt. Met daarbij de opmerking dat de knoop Leiden sowieso waarschijnlijk verdwijnt. Al met al te veel wijzigingen om nu echt al uitspraken op minuten over te doen dus. Helaas
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Wat is eigenlijk de reden dat men er niet voor kiest om de sprinter de hele dag te laten rijden in plaats van de IC? Daarmee biedt je vanuit Leiden ook buiten de spits een verbinding over Utrecht heen en het scheelt een kering in Woerden, wellicht kan dat helpen om de ligging van andere treinseries te verbeteren.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Reistijd, de sprinter doet er nou eenmaal zes minuten langer over richting Utrecht.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Eigenlijk is die doorgaande spitssprinter niet zoveel méér dan het aan elkaar knopen van de huidige spitssprinters Leiden - Alphen en Woerden - Utrecht, die nu beiden in Alphen resp. Woerden hun omkeertijd staan te niksen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 165 gasten