Pagina 3 van 6

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 17 jul 2018, 10:56
door reisthijs
Roeland schreef:Wat mij betreft laten ze op Leiden - Utrecht 4x per uur een soort sneltrein rijden, die met sprintermaterieel rijdt. Dan belast je de slappe bodem minder dan met zwaar IC-materieel.
Het is nog maar de vraag of dat veel uitmaakt. Tussen Kampen en Zwolle rijdt ook geen IC-materieel maar een Flirt-3 blijkt ook al te veel te zijn voor de slappe bodem.

Achteraf gezien waren voor beide lijnen de tramplannen misschien zo gek nog niet, wat de bodemgesteldheid betreft. Dat is tenminste echt veel lichter materieel.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 17 jul 2018, 11:03
door Z2N
Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 07:55
door waldo79
En om dan weer allerlei luchtfietsen van stal te halen lijkt me nogal voorbarig :x

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 09:03
door Roeland
Z2N schreef:Het probleem is niet dat vaker rijden niet kan (tot 2006 hadden we al een (scheve) kwartiersdienst, maar dan met Mat '64), maar sneller rijden gaat simpelweg niet. Daar zijn ook oplossingen voor te bedenken, bijvoorbeeld snelle wissels in Apn en Bdg, maar dat biedt geen ruimte voor extra haltes, alleen voor een strakke kwartiersdienst. Ik denk dan ook dat dat een eerste stap is.
En dat wilde ik nou net zeggen: met een strakke kwartiersdienst (die niet stopt tussen Woerden en Utrecht) kun je op Leiden - Utrecht ook al een heel mooi vervoerproduct neerzetten. Beter dan het uiteindelijke 2x2-model waar NS naar toe werkt. Want in het 2x2-model krijgen alleen reizigers tussen de grote stations Leiden, Alphen en Utrecht een snellere verbinding, maar (van/naar Utrecht) effectief nog steeds 2x/uur, omdat de sprinter ca. 12 minuten langzamer is dan de IC, waardoor beide treinen (IC en sprinter) vanaf Utrecht bijna gelijktijdig zullen vertrekken, en dan 27 minuten lang niets.
Bij een strakke kwartiersdienst doet de trein er wel ca. 5 minuten langer over dan die IC, maar heb je wel ieder kwartier een trein. 5 minuten extra reistijd, maar 7 minuten minder wachttijd. En voor Lammenschans, Bodegraven en Woerden is het positieve effect van een kwartiersdienst nog veel groter.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 19:54
door waldo79
Lammenschans heeft al een kwartierdienst met Leiden Centraal en Alphen.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 20:31
door Z2N
Dat is alleen in de spits, het bieden van een kwartiersdienst op dezelfde tijden als bijvoorbeeld tussen Utrecht en Rotterdam zou een grote boost kunnen geven aan het verkeer dat via Lammenschans reist naar bijvoorbeeld Zoetermeer, of naar het ROC Leiden.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 20:15
door VIRM

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 15:08
door wouter15
Er komen mogelijk extra treinen te rijden in de spits tussen Leiden en Utrecht: http://www.alphens.nl/nieuws/overig/336 ... eiden.html

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 19:03
door samsam538
Zou de huidige sprinter die keert in Woerden doorgetrokken worden naar Leiden?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 19:17
door Z2N
In ieder geval niet zoals hij in de dienstregeling 2019 rijdt, want dan zijn die twee bijna tegelijkertijd in Woerden.

Overigens wordt ik niet echt vrolijk van de regel "het plan is nu om tijdens de spitstijden in de ochtend en middag alleen met sprinters te rijden", dat zou dan duiden op SNG. De maximale lengte van SNG op Ledn-Ut (11 bakken) heeft maar 451 zitplaatsen, DDZ-8 komt uit op 672 bakken. Dat zou dus betekenen dat de capaciteit wel omhoog gaat, maar op wat nu de drukste ritten zijn niet.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 19:22
door Cas
672 bakken? Dat moeten wel heel lange perrons zijn!

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 19:32
door Z2N
*zitplaatsen. :oops:

Maar alsnog: SNG als aanvulling op DDZ zou ik wel prima vinden, maar 4x/uur SNG ipv 2x/uur DDZ? Ik weet niet of dat echt vooruitgang is...

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 19:59
door Meltrain
Capaciteit en het aantal zitplaatsen is niet hetzelfde, hè? :wink:
Maar 4x/uur SNG (op maximale lengte) biedt dan toch nog meer zitplaatsen dan 2x/uur 8 bakken DDZ?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: zo 07 apr 2019, 20:46
door reisthijs
Ja. In de theoretische situatie dat alle treinen op maximale lengte rijden en alle reizigers zich gelijkmatig over alle treinen verspreiden.

Waarom denken jullie eigenlijk dat het SNG wordt en geen SLT? Dan is het qua capaciteit zeker geen probleem: 12 bakken SLT hebben ongeveer evenveel zitplaatsen als 8 bakken DDZ.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 23 apr 2019, 19:06
door wouter15
Er gaan extra treinen rijden tussen Utrecht C. en Leiden C. Het alleen nog de vraag wanneer: https://www.nu.nl/utrecht/5857884/extra ... recht.html. De 8900 zal worden doorgetrokken naar Woerden en Utrecht C. Vanaf daar misschien koppelen aan de 6500 naar Houten Castellum?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 23 apr 2019, 19:49
door SuperGhost
Eerste stap naar een mogelijk systeem met een echte intercity (alleen stop in Alphen, wellicht ook Leidsche Rijn bij goede ontwikkeling) en een sprinter?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 23 apr 2019, 19:52
door Z2N
Binnenkort zijn wij dus niet meer het ondergeschoven kindje van het hoofdrailnet? *O*

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 23 apr 2019, 20:17
door VIRM
Eerst zien, dan geloven? Of denk je dat het nu eindelijk wel gaat lukken?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: di 23 apr 2019, 20:50
door Z2N
Er moet wel wat gebeuren, de overbelasting begint nu heel serieuze vormen aan te nemen. De 17:25 uit Utrecht heeft standaard volle gangpaden, en er valt met de huidige frequentie niets tegen te doen.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 13:51
door reisthijs
Een update van het AD: Spoorbaan bij Bodegraven wordt aangepast om extra spitstreinen te laten rijden op traject Leiden-Utrecht

In Bodegraven wordt een overweg aangepast, verderop worden twee onbewaakte overgangen opgeheven.
Dat zou genoeg moeten zijn om vanaf december 2021 spitstreinen Leiden-Utrecht te laten rijden.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 14:20
door Meltrain
De onbewaakte overweg naast de brug over de Dubbele Wiericke nabij Nieuwerbrug wordt opgeheven, omdat het te duur bleek om een ongelijkvloerse kruising te bouwen. Maar is het dan niet mogelijk om er een AHOB neer te zetten?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 14:29
door Klaasje
Het beleid van ProRail is minder overwegen. Dus alleen als het écht nodig is.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 17:58
door trolly
Vierhonderdvijftig meter verderop ligt een ahob. Mogelijk dat er iets als een brug over de Dubbele Wiericke en een weg langs het spoor komt? En zelfs zonder dat alles valt de omweg wel mee.

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:21
door VIRM
December 2021? Gaat het dan toch echt gebeuren?

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Geplaatst: za 05 dec 2020, 16:23
door VIRM
Het lijkt er nu echt van te komen: vanaf december 2021 gaan in de brede spits vier treinen per uur rijden tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal.
Bron: Sleutelstad.

Is het nu ook duidelijk wat de stoppatronen en materieelinzet worden?