De vervanging van vliegreizen naar Parijs en Londen door de trein staat op losse schroeven nu het demissionaire kabinet de doortrekking van de Noord/Zuidlijn afblaast. En dus blijven de treintunnels onder de luchthaven overvol en is er geen ruimte voor meer intercity’s en internationale treinen. (meer)
Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Parool, Met het schrappen van verlenging N/Z-lijn lopen ook de internationale treinen naar Brussel en Parijs vast :
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
In het plan waren helemaal geen extra treinen richting België voorzien, men wilde de vrijgekomen capaciteit gebruiken om de ICE van Amsterdam Centraal naar Schiphol om te buigen en om intercity's tussen Schiphol en Alkmaar te laten rijden. Extra treinen naar België zijn vooral afhankelijk van de Zuidasdok en niet van de NZ lijn.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
In mijn optiek kan beter de gewenste treinenloop rond de Schipholtunnel en het Zuidasdok integraal herzien worden.
Met als ingrediënten:
- de gewenste internationale treinen
- de gewenste binnenlandse ICD's
- een hoogfrequente airportsprinter (CS - Schiphol - Hoofddorp / Leiden)
- een binnenlandse hoogfrequente IC-dienst Arnhem - Utrecht - Schiphol - Leiden e.v.
- een geoptimaliseerde, duurzame en realistische dienstregeling voor de Gooi- en Flevolijn
Met daarin qua infrastructuur bijv. de volgende aanpassingen:
- 5e en 6e spoor (passeerspoor) bij station Hoofddorp
- 7e en 8e spoor (passeerspoor) bij station Weesp
- keersporen op station Zuid (bijv. bij het middenperron) voor kerende sprinters v/n de Gooi- en Flevolijn
Met als ingrediënten:
- de gewenste internationale treinen
- de gewenste binnenlandse ICD's
- een hoogfrequente airportsprinter (CS - Schiphol - Hoofddorp / Leiden)
- een binnenlandse hoogfrequente IC-dienst Arnhem - Utrecht - Schiphol - Leiden e.v.
- een geoptimaliseerde, duurzame en realistische dienstregeling voor de Gooi- en Flevolijn
Met daarin qua infrastructuur bijv. de volgende aanpassingen:
- 5e en 6e spoor (passeerspoor) bij station Hoofddorp
- 7e en 8e spoor (passeerspoor) bij station Weesp
- keersporen op station Zuid (bijv. bij het middenperron) voor kerende sprinters v/n de Gooi- en Flevolijn
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Er komt rond 2030 al een nieuwe opzet, met ruimte voor 8 intercity's Utrecht <> Leiden, 8 intercity's Rotterdam/Hoofddorp <> Almere/Hilversum, 4 sneltreinen Hoofddorp<>Almere en 2 tot 4 internationale treinen (losse paden, dus zonder doorkoppeling aan een binnenlandse IC). Dat is ook het volume van het eindbeeld van de nieuwe NS concessie, minus de internationale paden die onder open toegang vallen. Internationaal is beperkt tot 2 paden tot de Zuidasdok voltooid is, dan worden het er 3 of 4 afhankelijk van het Eurostar veiligheidsregime (Eurostar vereist nu dat het perron 30 minuten voor vertrek van een trein naar Londen leeggeruimd wordt, waardoor de eventuele 4e trein niet kan halteren op moment dat er een uitgaande trein naar Londen gaat).
De extra internationale treinen naar Schiphol die door de NZ-lijn mogelijk gemaakt zouden worden zijn zover ik weet dan ook puur de ICE's, waardoor er tevens ruimte ontstaat voor extra intercity's Utrecht - Amsterdam Centraal.
De extra internationale treinen naar Schiphol die door de NZ-lijn mogelijk gemaakt zouden worden zijn zover ik weet dan ook puur de ICE's, waardoor er tevens ruimte ontstaat voor extra intercity's Utrecht - Amsterdam Centraal.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Dus eigenlijk is die verlengde NZ-lijn voor het spoorvervoer helemaal niet nodig?
Want Duitse reizigers die graag naar een luchthaven willen reizen, gaan wel v/n luchthaven Frankfurt, en niet naar Schiphol. Duitse reizigers v/n Schiphol zullen er dan ook niet zoveel zijn, dat een ICE naar Schiphol nodig is.
En Duitse toeristen stappen ook liever uit op CS (al dan niet met overstap naar Zandvoort) dan op Schiphol, vermoed ik...
Want Duitse reizigers die graag naar een luchthaven willen reizen, gaan wel v/n luchthaven Frankfurt, en niet naar Schiphol. Duitse reizigers v/n Schiphol zullen er dan ook niet zoveel zijn, dat een ICE naar Schiphol nodig is.
En Duitse toeristen stappen ook liever uit op CS (al dan niet met overstap naar Zandvoort) dan op Schiphol, vermoed ik...
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Als je de airportsprinter kan afschalen door de verlengde NZ-lijn kan je meer internationale treinen uit België naar Centraal sturen in de vrijgekomen paden. Dan moet je spoor 15 daar wel laten liggen. Aanleg 3e perroneiland op Zuid en Zuid als eind/beginpunt Eurostar en Thalys is dan niet nodig.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Tegen de tijd dat die verlengde NZ-lijn af is zal spoor 15 al lang en breed weg zijn.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Als de NZ-lijn wordt verlengd, hoef je 8 (!) Airport-Sprinters per uur niet meer te rijden. Dan krijg je echt een bak capaciteit op het normale spoor erbij.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
En is die extra capaciteit ook echt nodig?
Waarom moeten bijv. alle treinen vanaf de Gooi/Flevolijn zonodig na station Zuid halfleeg doorrijden naar Hoofddorp Opstel, en keert een deel niet gewoon op Zuid?
Ik hoor al decennialang dat de spoorsector praat over hoogfrequent rijden over 10 jaar, maar naar mijn idee schuift die "over 10 jaar" ieder jaar weer een jaartje op, en zien we in de praktijk slechts een zeer geleidelijke toename van het treinverkeer.
Waarom moeten bijv. alle treinen vanaf de Gooi/Flevolijn zonodig na station Zuid halfleeg doorrijden naar Hoofddorp Opstel, en keert een deel niet gewoon op Zuid?
Ik hoor al decennialang dat de spoorsector praat over hoogfrequent rijden over 10 jaar, maar naar mijn idee schuift die "over 10 jaar" ieder jaar weer een jaartje op, en zien we in de praktijk slechts een zeer geleidelijke toename van het treinverkeer.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Een bak capaciteit richting Sloterdijk ja, maar niet richting Weesp wat een knelpunt zal blijven.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Klopt, maar je kan wel de stroom Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid scheiden van de stroom HSL - Schiphol - Amsterdam Zuid. Die kunnen dan weer parallel.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Dienstregeling in 3...2...1...
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Er kan een heleboel en als het kabinet echt ballen had gehad was het zuidasdok geschrapt, maar goed dat zal wel worden afgebouwd. En daarna zien we wel weer. Vroeger reden er helemaal geen treinen en/of metro's naar Schiphol
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Vroeger vlogen er ook geen vliegtuigen naar Schiphol, maar zwommen daar visjes. Mooie tijden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Raar idee: Wat zou er gebeuren als Weesp ook een IC-station zou worden? Je kan dan, net als de sprinters, het ene kwartier ...-Shl-Asdz-Wp-Hvs-Amf-... en Asd-Wp-Alm-Lls-Zl-... en het andere kwartier (of 's avonds half uur) Asdz-Alm en Asd-Hvs doen. Je speelt dan een boel spoorcapaciteit vrij - Al denk ik dat Weesp wel extra perroncapaciteit nodig heeft, omdat de SPR daar zich nu laten inhalen door IC's, maar als je de IC's 7,5 minuut opschuift weet ik niet waar het verderop allemaal vastloopt.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Op veel plekken.
Almere Oostvaarders - Weesp, Amsterdam CS - Weesp en Weesp - Hilversum hebben ICs ongeveer 10 minuten sneller dan Sprinters
Almere Oostvaarders - Weesp, Amsterdam CS - Weesp en Weesp - Hilversum hebben ICs ongeveer 10 minuten sneller dan Sprinters
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Die liggen er al sinds de aanleg van de HSL-zuid.
Dat lijkt me een serieus probleem, volgens mij heeft Zuid eigenlijk een 7e perronspoor nodig voor de Eurostar naar Londen. Als een middenperron wordt afgesloten blokkeert dat immers 2 perronsporen.Bemined schreef: ↑wo 20 sep 2023, 18:30Internationaal is beperkt tot 2 paden tot de Zuidasdok voltooid is, dan worden het er 3 of 4 afhankelijk van het Eurostar veiligheidsregime (Eurostar vereist nu dat het perron 30 minuten voor vertrek van een trein naar Londen leeggeruimd wordt, waardoor de eventuele 4e trein niet kan halteren op moment dat er een uitgaande trein naar Londen gaat).
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Een daarvoor ontworpen perron kan gewoon doordemidden afgesloten worden met (inklapbaar) hekwerk.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
^^ Met gescheiden (rol-)trappen?
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Misschien zijn gescheiden (rol)trappen wat makkelijker te realiseren doordat er nu een tweede tunnel bijkomt?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Da's geen raar idee hoor, ik heb het al eens een beetje uitgewerkt. De enige infra-aanpassing die nodig is, is dan: buiten-inhaalsporen om Weesp heen.IIVQ schreef: ↑do 21 sep 2023, 21:40 Raar idee: Wat zou er gebeuren als Weesp ook een IC-station zou worden? Je kan dan, net als de sprinters, het ene kwartier ...-Shl-Asdz-Wp-Hvs-Amf-... en Asd-Wp-Alm-Lls-Zl-... en het andere kwartier (of 's avonds half uur) Asdz-Alm en Asd-Hvs doen. Je speelt dan een boel spoorcapaciteit vrij - Al denk ik dat Weesp wel extra perroncapaciteit nodig heeft, omdat de SPR daar zich nu laten inhalen door IC's, maar als je de IC's 7,5 minuut opschuift weet ik niet waar het verderop allemaal vastloopt.
De treindienst die ik dan had was:
* 4x/uur IC Amf - Hvs - Wp - AsdZ - Shl
Aansluitend op:
* 4x/uur IC Almere - Wp - Asd
En dan ook:
* 4x/uur ICD Groningen / Lelystad - Asdz - HSL e.v. (die niet op Weesp stopt)
Deze ICD haalt in Weesp (via de nieuwe buitensporen) de halterende sprinters vanaf de Gooi/Flevolijn in
Voordeel van de IC-stops in Weesp zijn:
* met de nieuwe overstap: hogere frequenties vanaf Amf / Hvs
* de stoppende IC's worden iets langzamer, waardoor zij de sprinters niet meer hoeven in te halen (hierdoor worden de sprinters sneller)
Daarnaast kon (facultatief) nog een ICD Enschede - Asd worden ingelegd die op Amf - Asd non-stop rijdt. Deze haalt in Weesp (via de binnensporen) de halterende sprinters vanaf de Gooi/Flevolijn in.
Qua tijden kan de drg ten noorden van Lelystad / ten oosten van Amf ongewijzigd blijven. Wel krijg je rond AsdZ / Shl andere rijtijden.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Als voorbeeld zou je station Lille Europe kunnen nemen, waar de eilandperrons gescheiden kunnen worden voor stoppende Eurostar treinen richting Londen. De Eurostar reizigers komen van 1 ingang t perron op vanuit de Eurostar wachtkamer en t vertrekperron wordt van het andere perron gescheiden middels vaste glazen muren met daarin schuifdeuren, die open gezet worden wanneer overige treinen van dat perron vertrekken.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
De gemeente rolt met de spierballen:
https://archive.ph/yKisK
Dit zegt me echter niks:
https://archive.ph/yKisK
Dit zegt me echter niks:
Iemand die daar meer over weet?Het grootste bedrag heeft de gemeente echter bestemd voor het doortrekken van de ringlijn tussen Isolatorweg en de nieuwe wijk Haven-Stad én een mogelijke nieuwe noord/zuidverbinding vanuit de Minervahaven naar Amsterdam-West
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Het is wel eens vaker voorgesteld, om de ringlijn van Isolatorweg niet door te trekken naar Centraal, maar naar Amsterdam-Noord met als eindpunt één van de stations aan de Noord-Zuidlijn. Volgens mij is het onderstreepte gedeelte wat er ongeveer van is overgebleven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Maar die verbinding loopt noch van noord naar zuid, noch naar Amsterdam-West (maar Noord)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten