Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Een tariefverhoging op een buskaartje tikt natuurlijk procentueel gezien best aan.
Een verhoging van de havengelden is natuurlijk een optie, maar er is onenigheid tussen Schiphol en luchtvaartmaatschappijen: wegens misgelopen inkomsten tijdens Corona/gat in de begroting wil Schiphol de havengelden de komende jaren met veertig procent verhogen. Denk niet dat maatschappijen staan te trappelen om een extra verhoging.
Een verhoging van de havengelden is natuurlijk een optie, maar er is onenigheid tussen Schiphol en luchtvaartmaatschappijen: wegens misgelopen inkomsten tijdens Corona/gat in de begroting wil Schiphol de havengelden de komende jaren met veertig procent verhogen. Denk niet dat maatschappijen staan te trappelen om een extra verhoging.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Tja, het is maar de keuze. Laat je de meest vervuilende reiziger betalen, of wil je de vervuiler (een beetje) ontzien en de gewone man voor z'n woon-werkverkeer extra laten betalen. Ook qua milieueffecten lijkt een keuze mij niet zo moeilijk...
Bijkomend voordeel: met een forse afname van het vliegverkeer heb je die NZ-lijn naar Schiphol misschien helemaal niet nodig?
Bijkomend voordeel: met een forse afname van het vliegverkeer heb je die NZ-lijn naar Schiphol misschien helemaal niet nodig?
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
De gebruiker betaalt. En dat zijn de reizigers.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Dit klinkt meer als een soort dreiging om meer geld van het rijk te ontvangen.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ik ben benieuwd of Barbara Visser ooit van de hogesnelheidslijn gehoord heeft.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Precies.
En het werkt, dus.fred1954 schreef: ↑wo 24 nov 2021, 19:41 Ministerie van I&W blokkeert Schipholtaks:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9288476 ... d-zuidlijn
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Hoezo, dat is toch te registreren als een overstap waardoor je niet de 2 euro hoeft te betalen
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Wordt een overstap bus-trein geregistreerd als zodanig ja (met verval van het instaptarief)? Ik dacht dat dat alleen gold voor overstappen tussen verschillende treinvervoerders of tussen BTM-voertuigen van dezelfde vervoerder.
Overigens krijg ik in de artikelen over dit onderwerp wel de indruk dat men de toeslag daadwerkelijk wil opleggen aan iedereen die van de OV-hub Schiphol gebruik maakt, dus niet alleen de vliegreizigers maar ook lokaal verkeer. Dan is 2 (of 2x2=4) euro per reis voor een bus-trein-overstapper wel volgens die logica juist; maar naar mijn mening nog steeds absurd hoog.
Overigens krijg ik in de artikelen over dit onderwerp wel de indruk dat men de toeslag daadwerkelijk wil opleggen aan iedereen die van de OV-hub Schiphol gebruik maakt, dus niet alleen de vliegreizigers maar ook lokaal verkeer. Dan is 2 (of 2x2=4) euro per reis voor een bus-trein-overstapper wel volgens die logica juist; maar naar mijn mening nog steeds absurd hoog.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ik lees hier een beetje uit dat ze het idee heeft dat 1,5 miljard uit een groeifonds wel voldoende staatsbijdrage is. Dat mag maar dan heb ik ook nieuws voor haar: de limieten van het systeem zijn in zicht of overschreden en de betrokken partijen zijn geen filantropische instellingen maar moeten geld verdienen om hun eigen kosten te dekken of aandeelhouders tevreden te stellen en hebben al een forse bijdrage toegezegd. Die 1,5 mia moet ergens vandaan komen. Toevalig heeft de meest logische geldschieter nog geen enkele duit in het zakje gedaan. Vissers eigen departement.fred1954 schreef: ↑wo 24 nov 2021, 19:41 Ministerie van I&W blokkeert Schipholtaks:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9288476 ... d-zuidlijn
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ze gaat in haar gesprek met partijen die toeslag aankaarten. Maar is dat hetzelfde als blokkeren?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Het lijkt veel vrijblijvender dan de kop suggereert inderdaad. Hier is zeker het laatste woord niet over gesproken.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Vanuit de Vervoerregio wordt de druk richting Den Haag wat verder opgevoerd. Want men wil geld zien, natuurlijk:
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -zuidlijn/
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -zuidlijn/
🗣
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Die website werkt niet bij mij.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Die pagina is alweer offline gehaald. Wijneeneenee.nl mag onder de regie van de vervoersregio zich namelijk niet met actualiteiten bezighouden, laat staan een artikel waar weleens een mening in gezien zou kunnen worden publiceren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Hier heeft inderdaad iemand achter de coulissen ingegrepen. Het is bepaald niet de eerste keer dat dit gebeurt, overigens.
Wijnjeminee is van een prachtig platform waar het Projectbureau Noord/Zuidlijn binnen een etmaal onzin in de pers kon ontkrachten, verworden tot een reclamezuil voor licht verteerbare goednieuwsmededelingen. Een beetje zoals een intern bedrijfskrantje, waar de manager ook nog eventjes wat managerial speak aan mag bijdragen.
Maar dit wisten we al langer.
Wijnjeminee is van een prachtig platform waar het Projectbureau Noord/Zuidlijn binnen een etmaal onzin in de pers kon ontkrachten, verworden tot een reclamezuil voor licht verteerbare goednieuwsmededelingen. Een beetje zoals een intern bedrijfskrantje, waar de manager ook nog eventjes wat managerial speak aan mag bijdragen.
Maar dit wisten we al langer.
🗣
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Tsja, van dat geld wordt nu 1 jaar lang iets minder dure benzine betaald. Ook goed voor duurzaamheid en economische groei, waar het WiebWopFonds voor bedoeld was. </sarc>
Het zou toch leuk zijn, ineens budget hebben voor 5 Noord-Zuidlijnen per jaar door fossiele subsidies af te schaffen. (Ja, ik weet het, het is incl kortingen dus je krijgt nooit dat hele bedrag ineens erbij, maar toch).
Het zou toch leuk zijn, ineens budget hebben voor 5 Noord-Zuidlijnen per jaar door fossiele subsidies af te schaffen. (Ja, ik weet het, het is incl kortingen dus je krijgt nooit dat hele bedrag ineens erbij, maar toch).
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Maar is een metro naar een vliegveld niet ook stiekem een verkapte fossiele subsidie? *Gaat zich alvast aan het spoor vastlijmen*
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Wat toelichting op het nieuwsbericht: nadat in maart dit jaar al tal van projecten (veelal wegenprojecten) waren afgeschaald, heeft het kabinet dat er nog eens 2 miljard bezuinigd moest worden op het mobiliteitsfonds tot en met 2036. Men heeft dus gekozen voor de doorgetrokken NZ-lijn, waarbij in 1 klap bijna 1,7 miljard euro wordt vrijgespeeld.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ja, de NZL naar Shl is een subsidie van een vliegveld. Maar, dat vliegveld is er en is behalve vliegveld ook een énorme zakelijke hub en banenmotor. Er zijn weinig andere bedrijventerreinen in Nederland die een internationaal intercitystation en 10 hoogfrequente buslijnen met eigen branding hebben, naast de 10 hoogfrequente doorgaande buslijnen naar allerlei kanten. Ik denk dat als alle vluchten verboden zouden worden op Schiphol, die vraag nog zal blijven -wellicht anders en minder dan nu.
Omgekeerd denk ik niet dat wel of géén NZL iets zal veranderen aan de vervoersvraag naar Shl (regio), dan kan je het maar beter zo groen mogelijk doen en het OV bevoordelen t.o.v. de privé-auto.
Al ben ik nog steeds van mening dat de doorgetrokken NZL niet de beste bang for the buck is.
Als je écht wat wil doen voor de regio maak je een metro Schiphol-Badhoevedorp-Lelylaan (als voorbereiding op een Oost-west-metro) en evt een lijn Zuid-Amstelveen-Schiphol=Oost-Plaza.
Nu voegt de metro zeer weinig toe t.o.v. de trein, hooguit schiet het zieltogende Riekerpolder er wat mee op.
Omgekeerd denk ik niet dat wel of géén NZL iets zal veranderen aan de vervoersvraag naar Shl (regio), dan kan je het maar beter zo groen mogelijk doen en het OV bevoordelen t.o.v. de privé-auto.
Al ben ik nog steeds van mening dat de doorgetrokken NZL niet de beste bang for the buck is.
Als je écht wat wil doen voor de regio maak je een metro Schiphol-Badhoevedorp-Lelylaan (als voorbereiding op een Oost-west-metro) en evt een lijn Zuid-Amstelveen-Schiphol=Oost-Plaza.
Nu voegt de metro zeer weinig toe t.o.v. de trein, hooguit schiet het zieltogende Riekerpolder er wat mee op.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Dus eigenlijk een doortrekking van lijn 5. Ik zou zeggen trek hem dan meteen verder door naar Haarlem. Zuidtangent is volgens mij al aangepast op mogelijke tramrails.
Ik heb geen onderschrift
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Nee, grofweg de route van lijn 1. En dan door naar Shl.
Daar krijgt een groot stadsdeel veel waarde voor zijn geld voor.
Daar krijgt een groot stadsdeel veel waarde voor zijn geld voor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten