Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door samsam538 »

Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

De Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol is op de lange baan geschoven, want Den Haag weigert de portemonnee te trekken. Een Airportsprinter moet op termijn een oplossing bieden.

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-no ... ~a4549451/
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Dus die gloednieuwe vorkaansluiting bij de Riekerpolder kan weer op de klem straks en de gesaneerde wissels bij Amsterdam Zuid komen weer terug? Neem aan dat je met die frequenties sprinters en intercity's wil scheiden van elkaar. Dus 12 intercity's en 6 HSL treinen via de buitensporen (past binnen de plannormen) en 20 sprinters via de binnensporen (kan volgens plannormen wanneer korte stops toegepast worden). Dan kun je naast de 6 sprinters vanuit Weesp en 2 vanuit Zaandam dus 12 sprinters vanuit Amsterdam Centraal laten rijden.

Dit lijkt me ook een stuk goedkoper dan het aantal sporen in de Schipholtunnel uit te breiden. Een metro via de bestaande sporen lijkt mij alleen haalbaar als je sprinters gaan schrappen, en dat zal men ook niet willen want niet de metro neemt niet alle verbindingen over.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Wubbo »

Ik ben benieuwd hoe ze Zuid willen gaan aanpassen. Daar komt sowieso een extra perron, maar je moet waarschijnlijk ook naar de Watergraafsmeer met die internationale treinen (voor reiniging etc) en dat betekent ook nog wel een investering (vrije kruising Venserpolder, mogelijk vrije kruising bij Muiderstraatweg Aansluiting en het in de bediening nemen van de oostkant van de Watergraafsmeer). Zuid zou dan ook dusdanig moeten zijn dat de internationale treinen een eigen perron hebben want Eurostar moet daar ook kunnen vertrekken, ik denk dat dat nog wel een puzzel wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Ik denk dat station Schiphol toch niet aan twee extra perronsporen ontkomt, los van de vraag of er sprinters, metro's, trams, of S-bahn achtige treinen (moeten) gaan rijden. Het is in ieder geval zinvol om er eens goed over na te denken, zodat niet over 10 jaar weer veel geld is uitgegeven aan een totale flutoplossing... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Suus »

Schiphol kan veel meer treinen aan dan er nu rijden, als je maar niet eerst bak voor bak treinen moet ontruimen en je meer flexibiliteit hebt op Hoofddorp.

Ik weet ook niet wat je met extra perronsporen moet op Amsterdam Zuid, wat is daar het probleem?

En het niet aanbieden van een Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda is op dit moment een overtreding van de concessie-eisen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Chrysa »

Vanaf Amsterdam Zuid via Watergraafsmeer naar CS *O*
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Vinny schreef:Ik denk dat station Schiphol toch niet aan twee extra perronsporen ontkomt, los van de vraag of er sprinters, metro's, trams, of S-bahn achtige treinen (moeten) gaan rijden.
Met de huidige tunnel kun je nog met gemak 50% meer treinen laten rijden (van 26 naar 40 per uur), lijkt me voorlopig wel genoeg. Wel wordt het 'elke 10 minuten een trein' dan waarschijnlijk 'elke 9-9-12 minuten een trein'. Op Schiphol - Amsterdam Centraal kun je dan een 6-3-6-3-6-6 interval krijgen. Je zou verder kunnen investeren in kortere opvolgtijden, technisch is het haalbaar, vraag is of het wenselijk is, je landelijke spoornet hangt er aan vast, en je hebt te maken met veiligheid (zowel brandveiligheid als potentiële opstoppingen op de perrons en in- en uitgangen), die 3 minuten ruimte tussen twee treinen is dan wel zo fijn. Het scheiden van sprinter en intercity ook, om die 40 treinen te halen zou je op het middelste perron alleen treinen met veel deuren willen hebben waar mensen snel in- en uitstappen, het liefst SNG.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Wubbo »

Suus schreef:Schiphol kan veel meer treinen aan dan er nu rijden, als je maar niet eerst bak voor bak treinen moet ontruimen en je meer flexibiliteit hebt op Hoofddorp.

Ik weet ook niet wat je met extra perronsporen moet op Amsterdam Zuid, wat is daar het probleem?
Als je er wil halteren met internationale treinen heb je langere halteertijden nodig (instappen in een Thalys lukt niet in 2 minuten in Amsterdam), dan heb je aan de huidige 4 perronsporen niet genoeg. En inderdaad, ik denk dat er ook wat met Hoofddorp moet gebeuren.
Suus schreef:En het niet aanbieden van een Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda is op dit moment een overtreding van de concessie-eisen.
Die concessie is uitgegeven door het ministerie, dezelfde partij die ook moet dokken voor de infra-maatregelen om IC Direct wel naar Amsterdam C te laten rijden (of dat nou maatregelen op het spoor zijn of aan een metrolijn). Ik vermoed dus zomaar dat hier wel een mouw aan te passen is :)
hups
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 okt 2016, 19:18

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door hups »

De internationale treinreizigers willen allemaal naar Amsterdam centraal en niet naar - Zuid.
Een onzinnig plan dus. En 2 perrons = 4 sporen is voor Zuid ook genoeg, 1 extra perron op West-Lelylaan lijkt mij een betere oplossing.
De treinen tussen Schiphol en Zuid zijn lang niet zo druk as de treinen tussen Schiphol en Centraal.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door JcJay »

Waar ik om moet lachen; er komt weer een station tussen Sloterdijk en Lelylaan... 3x raden; Amsterdam De Vlugtlaan die er vroeger ooit al was maar ruimte moest maken voor de Hemboog? _O-
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door The Greyhound »

olof schreef:Het zou wel echt een historische blunder zijn om de internationale treinen naar Amsterdam Zuid te laten rijden. Die treinen zitten vol met toeristen die met name naar het centrum gaan. Thalys en Eurostar zullen niet willen meewerken. Daarom denk ik dat dit plan bij voorbaat kansloos is.
Het Centrum is vanaf Amsterdam Zuid ook prima te bereiken en voor zakenmensen is Zuid vaak de eindbestemming. Ook is de rijtijd Schiphol-Zuid een stuk korter dan Schiphol CS
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door dennistd »

Ik snap niet hoe ze denken het probleem op te kunnen lossen door treinen naar Zuid ipv Centraal te sturen: volgens mij is Schiphol zelf met zijn 6 perrons en 4 sporen nog altijd de grootste bottleneck...
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Statler Rail »

Ik vind het eigenlijk geen slecht plan. Al vanaf het ontwerp van de HSL-Zuid was de gedachte dat Amsterdam-Zuid het eindpunt zou worden na opening van de Noord-zuidlijn en de ombouw van de Zuidas. De HSL sluit daarom bij Hoofddorp aan op de buitensporen, want tot de ombouw van de aansluiting bij Riekerpolder tot vorkaansluiting gingen de buitensporen naar Zuid en de binnensporen naar CS. Dat de HSL-treinen naar CS rijden is altijd al tijdelijk geweest.

Meer treinstations lijkt mij een goed idee. Sowieso vind ik dat Amsterdam heel erg eenzijdig gericht is op metro-uitbreidingen, terwijl je ook S-bahn of RER-achtige concepten op het treinspoor kan laten rijden. Je zou die Airport-Sprinter ook als "snelmetro" kunnen toevoegen aan het GVB-net of kunnen aanbesteden als R-net. Dat ie op treinspoor rijdt hoeft geen probleem te zijn. Op Schiphol zou je dan spoor 3/4 voor de Airport-Sprinter kunnen reserveren, dat is dan ook lekker duidelijk voor toeristen: één perron voor de trein/snelmetro/RER van/naar Amsterdam Centraal en de NS-treinen op de andere perrons.

Een fly-over bij Muiderstraatweg Aansluiting en aanpassing van de Watergraafsmeer lijkt mij wel wenselijk. Je kan er ook voor kiezen bij Diemen-Zuid een fly-over te bouwen, die ook gebruikt kan worden voor goederentreinen Weesp->Bijlmer, die nu nog gelijkvloers de zuidtak oversteken. Dan heb je direct twee kruisende bewegingen opgelost.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

dennistd schreef:Ik snap niet hoe ze denken het probleem op te kunnen lossen door treinen naar Zuid ipv Centraal te sturen: volgens mij is Schiphol zelf met zijn 6 perrons en 4 sporen nog altijd de grootste bottleneck...
Schiphol is vooral een bottleneck omdat men vanuit alle windstreken zowel sprinters als intercity's hierheen laat rijden. Oftewel de beschikbare capaciteit wordt niet efficiënt benut op dit moment. Mogelijk dat de IntercityDirect op termijn ook nog door gaat rijden op een andere treinserie (met ICNG), dan vergroot je netto de capaciteit nog verder want dan zit je niet aan beide kanten van Schiphol met kerende treinen, liever één volle doorgaande trein dan twee half lege treinen die gaan keren.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door VIRM »

JcJay schreef:Waar ik om moet lachen; er komt weer een station tussen Sloterdijk en Lelylaan... 3x raden; Amsterdam De Vlugtlaan die er vroeger ooit al was maar ruimte moest maken voor de Hemboog? _O-
Daar dacht ik ook al aan ja. Als dat niet past, plaatsen ze dat extra station desnoods bij de Jan van Galenstraat.

Interessant plan, maar er moet goed worden gekeken naar de gevolgen van reizigers in bijvoorbeeld de ICD, Thalys en Eurostar die Amsterdam Centraal als eindbestemming hebben.

Zoals eerder gezegd krijg je dus waarschijnlijk veel meer keringen op Hoofddorp. Als dat ook een (nog grotere) bottleneck wordt, is dat idee van Suus over een grote keerlus niet eens zo''n slecht idee.

En ik mis nog steeds een goede langetermijnvisie van het OV in de regio Amsterdam. Een Airport Shuttle klinkt op eerste gezicht leuk, maar betekent dat dan weer dat de OWL in de ijskast wordt gezet? Hoe kunnen knelpunten in en om de stad dan het beste worden aangepakt, of wordt het een beetje doormodderen?
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door dennistd »

Volgens mij is de beste oplossing gewoon het aanleggen van een metro van Amsterdam Zuid (aansluiting NZ-lijn) naar Schiphol. Gewoon flink diep (metertje of vijftig) en je hebt ook geen last van allerlei kruisende leidingen. En ja, het gaat een boel geld kosten, maar als je ziet wat ze in andere landen soms durven te vragen voor een trein/metro/bus vanaf de luchthaven naar de stad kun je zo een paar euro bij een kaartje opzetten.

Internationale en hogesnelheidstreinen naar Zuid sturen wordt echt niemand blij van, behalve de zakenreiziger misschien.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

VIRM schreef:Zoals eerder gezegd krijg je dus waarschijnlijk veel meer keringen op Hoofddorp. Als dat ook een (nog grotere) bottleneck wordt, is dat idee van Suus over een grote keerlus niet eens zo''n slecht idee.
Waarom zou dat een bottleneck zijn? Met één extra wisseloverloop leg je Hoofddorp Midden los van Hoofddorp Opstel. Ook kun je kerende treinen in Hoofddorp besparen door de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] door te koppelen. Volgens mij worden die capaciteitsknelpunten zwaar overdreven door voorstanders van een verlenging van de metro.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Mojito »

Voor de Airportsprinter zijn er drie nieuwe stations bedacht: Rieker Business Park naast metrostation Sneevlietweg, Sloterplas naast metrostation Jan van Galenstraat en Transformatorweg, bij begraafplaats Sint Barbara. Alleen die laatste vormt geen doublure met de metro, tenzij de Ringlijn en Oostlijn ooit met elkaar verbonden worden, want dan is daar, volgens de Metronetstudies uit 2015 en 2017 ook een metrostation gepland.

Sloterplas verbaast me ook. Die plannen ontstonden jaar of vijf geleden toen men bij de gemeente begon na te denken over de herontwikkeling van de rommelige buurt tussen het naoorlogse deel van de Jan Evertsenstraat en de Jan van Galenstraat. In september bezocht ik een informatieavond van de gemeente en toen werd me verteld dat de plannen voor dat station weer in de koelkast lagen.
足元にご注意下さい
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Wubbo »

Qua Hoofddorp: het lijkt het meest logisch om de sporen 206 en 207 te gebruiken voor het keren van die SchipholSprinters. Er van uitgaande dat ze op de middensporen zitten, zijn die met het aanleggen van 1 extra wisselverbinding (zuidelijk van 1129a/b) vrij te leggen van de rest van de treindienst. Dan moet je daar toch met een aardige frequentie op kunnen keren zou je zeggen.

Qua HSL-treindienst: met de komst van ICNG en het niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal lijkt het logisch dat IC Direct door gaat rijden, waarbij Almere het meest logisch is. De treinen uit Leiden moeten dan ergens anders heen (Utrecht of Amersfoort), dat scheelt alweer 4x per uur een kerende trein op Hoofddorp. Uitgaande van de huidige treindienst (maar waarschijnlijk komt er nog wat bij) heb je dan op Hoofddorp Opstel nog maar 6 kerende treinen per uur, dat moet makkelijk passen.

Over die nieuwe stations: waarom krijgen alle stations die naast een metrostation liggen niet de naam van dat metrostation, maar het enige station dat niet naast een metrostation ligt juist de naam van een bestaand metrostation? :?
Alargule

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Alargule »

Wubbo schreef:Over die nieuwe stations: waarom krijgen alle stations die naast een metrostation liggen niet de naam van dat metrostation, maar het enige station dat niet naast een metrostation ligt juist de naam van een bestaand metrostation? :?
  • Rieker Business Park
  • Sloterplas
  • Transformatorweg
Welke daarvan is ook de naam van een bestaand metrostation? :| Daarnaast lijken het mij werktitels, die eerder de brede locatie moeten aangeven dan de uiteindelijke naam. Áls die extra stations er al komen, want dat hangt in sterke mate af van de haalbaarheid van deze plannen.

Het extra vaak laten rijden van sprinters over de Westtak in combinatie met de opening van nieuwe stations spreekt mij zeker aan. Een doublure met de Ringlijn zie ik niet: deze is vooral interessant voor reizigers tussen West, Zuid en Zuidoost. De 'Airportsprinter' zal directe en frequente verbindingen met CS en Schiphol gaan bieden (en voor wie niks beters met zijn leven te doen heeft: Zaandam). Vergelijk het met de samenloop van metro en spoor tussen Amstel en Holendrecht, of tussen Diemen Zuid en (Amsterdam) Zuid voor mijn part. Beide zijn tracés waarbij ook de trein nog relatief vaak stopt. Voor beide bestaat voldoende vervoersvraag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Wubbo »

O shit, ik gooide Transformatorweg en Isolatorweg door elkaar...
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door tjoektjoek »

https://www.rtlnieuws.nl/economie/polit ... ijssebloem

Er wordt geld toegekend aan de doortrekking Noord/Zuidlijn richting Schiphol uit het Nationale Groeifonds.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door playertwo »

Is dan de Airportsprinter van de baan, waardoor internationale treinen gewoon naar Asd kunnen blijven rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten