Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door VIRM »

Een tariefverhoging op een buskaartje tikt natuurlijk procentueel gezien best aan.

Een verhoging van de havengelden is natuurlijk een optie, maar er is onenigheid tussen Schiphol en luchtvaartmaatschappijen: wegens misgelopen inkomsten tijdens Corona/gat in de begroting wil Schiphol de havengelden de komende jaren met veertig procent verhogen. Denk niet dat maatschappijen staan te trappelen om een extra verhoging.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

Tja, het is maar de keuze. Laat je de meest vervuilende reiziger betalen, of wil je de vervuiler (een beetje) ontzien en de gewone man voor z'n woon-werkverkeer extra laten betalen. Ook qua milieueffecten lijkt een keuze mij niet zo moeilijk...
Bijkomend voordeel: met een forse afname van het vliegverkeer heb je die NZ-lijn naar Schiphol misschien helemaal niet nodig?
PHS

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door en-es »

De gebruiker betaalt. En dat zijn de reizigers.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door teun »

Dit klinkt meer als een soort dreiging om meer geld van het rijk te ontvangen.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door fred1954 »

Ministerie van I&W blokkeert Schipholtaks:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9288476 ... d-zuidlijn
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door teun »

Ik ben benieuwd of Barbara Visser ooit van de hogesnelheidslijn gehoord heeft.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door trolly »

teun schreef: wo 24 nov 2021, 15:12 Dit klinkt meer als een soort dreiging om meer geld van het rijk te ontvangen.
Precies.
fred1954 schreef: wo 24 nov 2021, 19:41 Ministerie van I&W blokkeert Schipholtaks:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9288476 ... d-zuidlijn
En het werkt, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door The Greyhound »

DDietzen schreef: di 23 nov 2021, 23:03 Dan pak je dus ook de overstappers tussen bus en trein. Terwijl Schiphol ook een aardige regionale OV-hub is.

Een dergelijke taks zie ik alleen werken als het op vliegtickets van/naar(/via) Schiphol wordt geheven.
Hoezo, dat is toch te registreren als een overstap waardoor je niet de 2 euro hoeft te betalen
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door DDietzen »

Wordt een overstap bus-trein geregistreerd als zodanig ja (met verval van het instaptarief)? Ik dacht dat dat alleen gold voor overstappen tussen verschillende treinvervoerders of tussen BTM-voertuigen van dezelfde vervoerder.

Overigens krijg ik in de artikelen over dit onderwerp wel de indruk dat men de toeslag daadwerkelijk wil opleggen aan iedereen die van de OV-hub Schiphol gebruik maakt, dus niet alleen de vliegreizigers maar ook lokaal verkeer. Dan is 2 (of 2x2=4) euro per reis voor een bus-trein-overstapper wel volgens die logica juist; maar naar mijn mening nog steeds absurd hoog.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Klaasje »

fred1954 schreef: wo 24 nov 2021, 19:41 Ministerie van I&W blokkeert Schipholtaks:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/9288476 ... d-zuidlijn
Ik lees hier een beetje uit dat ze het idee heeft dat 1,5 miljard uit een groeifonds wel voldoende staatsbijdrage is. Dat mag maar dan heb ik ook nieuws voor haar: de limieten van het systeem zijn in zicht of overschreden en de betrokken partijen zijn geen filantropische instellingen maar moeten geld verdienen om hun eigen kosten te dekken of aandeelhouders tevreden te stellen en hebben al een forse bijdrage toegezegd. Die 1,5 mia moet ergens vandaan komen. Toevalig heeft de meest logische geldschieter nog geen enkele duit in het zakje gedaan. Vissers eigen departement.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door VIRM »

Ze gaat in haar gesprek met partijen die toeslag aankaarten. Maar is dat hetzelfde als blokkeren?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Klaasje »

Het lijkt veel vrijblijvender dan de kop suggereert inderdaad. Hier is zeker het laatste woord niet over gesproken.
PHS

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Vanuit de Vervoerregio wordt de druk richting Den Haag wat verder opgevoerd. Want men wil geld zien, natuurlijk:

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... -zuidlijn/
🗣
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door waldo79 »

Die website werkt niet bij mij.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door trolly »

Die pagina is alweer offline gehaald. Wijneeneenee.nl mag onder de regie van de vervoersregio zich namelijk niet met actualiteiten bezighouden, laat staan een artikel waar weleens een mening in gezien zou kunnen worden publiceren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Hier heeft inderdaad iemand achter de coulissen ingegrepen. Het is bepaald niet de eerste keer dat dit gebeurt, overigens.

Wijnjeminee is van een prachtig platform waar het Projectbureau Noord/Zuidlijn binnen een etmaal onzin in de pers kon ontkrachten, verworden tot een reclamezuil voor licht verteerbare goednieuwsmededelingen. Een beetje zoals een intern bedrijfskrantje, waar de manager ook nog eventjes wat managerial speak aan mag bijdragen.

Maar dit wisten we al langer.
🗣
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

Tsja, van dat geld wordt nu 1 jaar lang iets minder dure benzine betaald. Ook goed voor duurzaamheid en economische groei, waar het WiebWopFonds voor bedoeld was. </sarc>

Het zou toch leuk zijn, ineens budget hebben voor 5 Noord-Zuidlijnen per jaar door fossiele subsidies af te schaffen. (Ja, ik weet het, het is incl kortingen dus je krijgt nooit dat hele bedrag ineens erbij, maar toch).
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Maar is een metro naar een vliegveld niet ook stiekem een verkapte fossiele subsidie? *Gaat zich alvast aan het spoor vastlijmen*
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door MarkNL »

Wat toelichting op het nieuwsbericht: nadat in maart dit jaar al tal van projecten (veelal wegenprojecten) waren afgeschaald, heeft het kabinet dat er nog eens 2 miljard bezuinigd moest worden op het mobiliteitsfonds tot en met 2036. Men heeft dus gekozen voor de doorgetrokken NZ-lijn, waarbij in 1 klap bijna 1,7 miljard euro wordt vrijgespeeld.
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

Ja, de NZL naar Shl is een subsidie van een vliegveld. Maar, dat vliegveld is er en is behalve vliegveld ook een énorme zakelijke hub en banenmotor. Er zijn weinig andere bedrijventerreinen in Nederland die een internationaal intercitystation en 10 hoogfrequente buslijnen met eigen branding hebben, naast de 10 hoogfrequente doorgaande buslijnen naar allerlei kanten. Ik denk dat als alle vluchten verboden zouden worden op Schiphol, die vraag nog zal blijven -wellicht anders en minder dan nu.

Omgekeerd denk ik niet dat wel of géén NZL iets zal veranderen aan de vervoersvraag naar Shl (regio), dan kan je het maar beter zo groen mogelijk doen en het OV bevoordelen t.o.v. de privé-auto.

Al ben ik nog steeds van mening dat de doorgetrokken NZL niet de beste bang for the buck is.
Als je écht wat wil doen voor de regio maak je een metro Schiphol-Badhoevedorp-Lelylaan (als voorbereiding op een Oost-west-metro) en evt een lijn Zuid-Amstelveen-Schiphol=Oost-Plaza.
Nu voegt de metro zeer weinig toe t.o.v. de trein, hooguit schiet het zieltogende Riekerpolder er wat mee op.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door sirvinniei »

Dus eigenlijk een doortrekking van lijn 5. Ik zou zeggen trek hem dan meteen verder door naar Haarlem. Zuidtangent is volgens mij al aangepast op mogelijke tramrails.
Ik heb geen onderschrift
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

Nee, grofweg de route van lijn 1. En dan door naar Shl.
Daar krijgt een groot stadsdeel veel waarde voor zijn geld voor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 39 gasten