Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Station Luchtbal »

Parool, Met het schrappen van verlenging N/Z-lijn lopen ook de internationale treinen naar Brussel en Parijs vast :
De vervanging van vliegreizen naar Parijs en Londen door de trein staat op losse schroeven nu het demissionaire kabinet de doortrekking van de Noord/Zuidlijn afblaast. En dus blijven de treintunnels onder de luchthaven overvol en is er geen ruimte voor meer intercity’s en internationale treinen. (meer)
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

In het plan waren helemaal geen extra treinen richting België voorzien, men wilde de vrijgekomen capaciteit gebruiken om de ICE van Amsterdam Centraal naar Schiphol om te buigen en om intercity's tussen Schiphol en Alkmaar te laten rijden. Extra treinen naar België zijn vooral afhankelijk van de Zuidasdok en niet van de NZ lijn.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

In mijn optiek kan beter de gewenste treinenloop rond de Schipholtunnel en het Zuidasdok integraal herzien worden.
Met als ingrediënten:
- de gewenste internationale treinen
- de gewenste binnenlandse ICD's
- een hoogfrequente airportsprinter (CS - Schiphol - Hoofddorp / Leiden)
- een binnenlandse hoogfrequente IC-dienst Arnhem - Utrecht - Schiphol - Leiden e.v.
- een geoptimaliseerde, duurzame en realistische dienstregeling voor de Gooi- en Flevolijn

Met daarin qua infrastructuur bijv. de volgende aanpassingen:
- 5e en 6e spoor (passeerspoor) bij station Hoofddorp
- 7e en 8e spoor (passeerspoor) bij station Weesp
- keersporen op station Zuid (bijv. bij het middenperron) voor kerende sprinters v/n de Gooi- en Flevolijn
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Er komt rond 2030 al een nieuwe opzet, met ruimte voor 8 intercity's Utrecht <> Leiden, 8 intercity's Rotterdam/Hoofddorp <> Almere/Hilversum, 4 sneltreinen Hoofddorp<>Almere en 2 tot 4 internationale treinen (losse paden, dus zonder doorkoppeling aan een binnenlandse IC). Dat is ook het volume van het eindbeeld van de nieuwe NS concessie, minus de internationale paden die onder open toegang vallen. Internationaal is beperkt tot 2 paden tot de Zuidasdok voltooid is, dan worden het er 3 of 4 afhankelijk van het Eurostar veiligheidsregime (Eurostar vereist nu dat het perron 30 minuten voor vertrek van een trein naar Londen leeggeruimd wordt, waardoor de eventuele 4e trein niet kan halteren op moment dat er een uitgaande trein naar Londen gaat).

De extra internationale treinen naar Schiphol die door de NZ-lijn mogelijk gemaakt zouden worden zijn zover ik weet dan ook puur de ICE's, waardoor er tevens ruimte ontstaat voor extra intercity's Utrecht - Amsterdam Centraal.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

Dus eigenlijk is die verlengde NZ-lijn voor het spoorvervoer helemaal niet nodig?
Want Duitse reizigers die graag naar een luchthaven willen reizen, gaan wel v/n luchthaven Frankfurt, en niet naar Schiphol. Duitse reizigers v/n Schiphol zullen er dan ook niet zoveel zijn, dat een ICE naar Schiphol nodig is.
En Duitse toeristen stappen ook liever uit op CS (al dan niet met overstap naar Zandvoort) dan op Schiphol, vermoed ik...
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door ICE105 »

Als je de airportsprinter kan afschalen door de verlengde NZ-lijn kan je meer internationale treinen uit België naar Centraal sturen in de vrijgekomen paden. Dan moet je spoor 15 daar wel laten liggen. Aanleg 3e perroneiland op Zuid en Zuid als eind/beginpunt Eurostar en Thalys is dan niet nodig.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Tegen de tijd dat die verlengde NZ-lijn af is zal spoor 15 al lang en breed weg zijn.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Gamma »

Als de NZ-lijn wordt verlengd, hoef je 8 (!) Airport-Sprinters per uur niet meer te rijden. Dan krijg je echt een bak capaciteit op het normale spoor erbij.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

En is die extra capaciteit ook echt nodig?
Waarom moeten bijv. alle treinen vanaf de Gooi/Flevolijn zonodig na station Zuid halfleeg doorrijden naar Hoofddorp Opstel, en keert een deel niet gewoon op Zuid?

Ik hoor al decennialang dat de spoorsector praat over hoogfrequent rijden over 10 jaar, maar naar mijn idee schuift die "over 10 jaar" ieder jaar weer een jaartje op, en zien we in de praktijk slechts een zeer geleidelijke toename van het treinverkeer.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Bemined »

Een bak capaciteit richting Sloterdijk ja, maar niet richting Weesp wat een knelpunt zal blijven.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Gamma »

Klopt, maar je kan wel de stroom Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid scheiden van de stroom HSL - Schiphol - Amsterdam Zuid. Die kunnen dan weer parallel.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Dienstregeling in 3...2...1...
🗣
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Er kan een heleboel en als het kabinet echt ballen had gehad was het zuidasdok geschrapt, maar goed dat zal wel worden afgebouwd. En daarna zien we wel weer. Vroeger reden er helemaal geen treinen en/of metro's naar Schiphol (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door trolly »

Vroeger vlogen er ook geen vliegtuigen naar Schiphol, maar zwommen daar visjes. Mooie tijden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door IIVQ »

Bemined schreef: do 21 sep 2023, 11:48 Een bak capaciteit richting Sloterdijk ja, maar niet richting Weesp wat een knelpunt zal blijven.
Raar idee: Wat zou er gebeuren als Weesp ook een IC-station zou worden? Je kan dan, net als de sprinters, het ene kwartier ...-Shl-Asdz-Wp-Hvs-Amf-... en Asd-Wp-Alm-Lls-Zl-... en het andere kwartier (of 's avonds half uur) Asdz-Alm en Asd-Hvs doen. Je speelt dan een boel spoorcapaciteit vrij - Al denk ik dat Weesp wel extra perroncapaciteit nodig heeft, omdat de SPR daar zich nu laten inhalen door IC's, maar als je de IC's 7,5 minuut opschuift weet ik niet waar het verderop allemaal vastloopt.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door CamilleKreemers »

Op veel plekken.

Almere Oostvaarders - Weesp, Amsterdam CS - Weesp en Weesp - Hilversum hebben ICs ongeveer 10 minuten sneller dan Sprinters
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door evos »

Roeland schreef: wo 20 sep 2023, 13:17 - 5e en 6e spoor (passeerspoor) bij station Hoofddorp
Die liggen er al sinds de aanleg van de HSL-zuid.
Bemined schreef: wo 20 sep 2023, 18:30Internationaal is beperkt tot 2 paden tot de Zuidasdok voltooid is, dan worden het er 3 of 4 afhankelijk van het Eurostar veiligheidsregime (Eurostar vereist nu dat het perron 30 minuten voor vertrek van een trein naar Londen leeggeruimd wordt, waardoor de eventuele 4e trein niet kan halteren op moment dat er een uitgaande trein naar Londen gaat).
Dat lijkt me een serieus probleem, volgens mij heeft Zuid eigenlijk een 7e perronspoor nodig voor de Eurostar naar Londen. Als een middenperron wordt afgesloten blokkeert dat immers 2 perronsporen.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Mdk »

Een daarvoor ontworpen perron kan gewoon doordemidden afgesloten worden met (inklapbaar) hekwerk.
Bij twijfel altijd klagen
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door evos »

^^ Met gescheiden (rol-)trappen?
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door VIRM »

Misschien zijn gescheiden (rol)trappen wat makkelijker te realiseren doordat er nu een tweede tunnel bijkomt?
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Roeland »

IIVQ schreef: do 21 sep 2023, 21:40 Raar idee: Wat zou er gebeuren als Weesp ook een IC-station zou worden? Je kan dan, net als de sprinters, het ene kwartier ...-Shl-Asdz-Wp-Hvs-Amf-... en Asd-Wp-Alm-Lls-Zl-... en het andere kwartier (of 's avonds half uur) Asdz-Alm en Asd-Hvs doen. Je speelt dan een boel spoorcapaciteit vrij - Al denk ik dat Weesp wel extra perroncapaciteit nodig heeft, omdat de SPR daar zich nu laten inhalen door IC's, maar als je de IC's 7,5 minuut opschuift weet ik niet waar het verderop allemaal vastloopt.
Da's geen raar idee hoor, ik heb het al eens een beetje uitgewerkt. De enige infra-aanpassing die nodig is, is dan: buiten-inhaalsporen om Weesp heen.
De treindienst die ik dan had was:
* 4x/uur IC Amf - Hvs - Wp - AsdZ - Shl
Aansluitend op:
* 4x/uur IC Almere - Wp - Asd
En dan ook:
* 4x/uur ICD Groningen / Lelystad - Asdz - HSL e.v. (die niet op Weesp stopt)
Deze ICD haalt in Weesp (via de nieuwe buitensporen) de halterende sprinters vanaf de Gooi/Flevolijn in
Voordeel van de IC-stops in Weesp zijn:
* met de nieuwe overstap: hogere frequenties vanaf Amf / Hvs
* de stoppende IC's worden iets langzamer, waardoor zij de sprinters niet meer hoeven in te halen (hierdoor worden de sprinters sneller)
Daarnaast kon (facultatief) nog een ICD Enschede - Asd worden ingelegd die op Amf - Asd non-stop rijdt. Deze haalt in Weesp (via de binnensporen) de halterende sprinters vanaf de Gooi/Flevolijn in.

Qua tijden kan de drg ten noorden van Lelystad / ten oosten van Amf ongewijzigd blijven. Wel krijg je rond AsdZ / Shl andere rijtijden.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door JcJay »

Mdk schreef: vr 22 sep 2023, 14:54 Een daarvoor ontworpen perron kan gewoon doordemidden afgesloten worden met (inklapbaar) hekwerk.
Als voorbeeld zou je station Lille Europe kunnen nemen, waar de eilandperrons gescheiden kunnen worden voor stoppende Eurostar treinen richting Londen. De Eurostar reizigers komen van 1 ingang t perron op vanuit de Eurostar wachtkamer en t vertrekperron wordt van het andere perron gescheiden middels vaste glazen muren met daarin schuifdeuren, die open gezet worden wanneer overige treinen van dat perron vertrekken.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

De gemeente rolt met de spierballen:

https://archive.ph/yKisK

Dit zegt me echter niks:
Het grootste bedrag heeft de gemeente echter bestemd voor het doortrekken van de ringlijn tussen Isolatorweg en de nieuwe wijk Haven-Stad én een mogelijke nieuwe noord/zuidverbinding vanuit de Minervahaven naar Amsterdam-West
Iemand die daar meer over weet?
🗣
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door Vinny »

Het is wel eens vaker voorgesteld, om de ringlijn van Isolatorweg niet door te trekken naar Centraal, maar naar Amsterdam-Noord met als eindpunt één van de stations aan de Noord-Zuidlijn. Volgens mij is het onderstreepte gedeelte wat er ongeveer van is overgebleven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

Bericht door TffpaA »

Maar die verbinding loopt noch van noord naar zuid, noch naar Amsterdam-West (maar Noord) :|
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten