Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Volgens mij komt de Airportsprinter er gewoon in 2023/24? om weer te verdwijnen als de doortrekking gereed is. Dan kan er weer meer ruimte worden vrijgemaakt voor intercity's en internationale treinen.
Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Nee. Want de Airportsprinter hoort bij DSSA/PHS Amsterdam Centraal.Alargule schreef:Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Voorzover ik heb begrepen komt de Noord/Zuidlijn in de plaats van de Airportsprinter. Of de vervoersstroom tussen Schiphol en Amsterdam Centraal moet zo groot zijn dat beide gerechtvaardigd zijn.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ja, of gewoon sprinters over de Westtak te behouden; scheelt weer extra aanlegkosten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
De Airportsprinter van 2023 is bedoeld als een tussenoplossing, met een frequentie van slechts 8 keer per uur.
Als DSSA/PHS Amsterdam Centraal klaar is zou de de frequentie verder omhoog kunnen, dat is misschien niet meer nodig als tegen die tijd de Noord/Zuidlijn doorgetrokken is.
Als DSSA/PHS Amsterdam Centraal klaar is zou de de frequentie verder omhoog kunnen, dat is misschien niet meer nodig als tegen die tijd de Noord/Zuidlijn doorgetrokken is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Slechts 8x per uur? Dat zou ik niet slechts noemen, dat is behoorlijk frequent en men zal ook niet in de spits met losse stellen gaan rijden lijkt mij dus afhankelijk van de stoelindeling kan zo'n airportsprinter qua capaciteit evenveel reizigers vervoeren als een metro die elke 3 à 5 minuten rijdt. En die frequentie zou in de toekomst opgevoerd kunnen worden als je onder ERTMS en ATO gaat rijden.
Maar sowieso gaat de aanleg van een metro jaren duren, dus die Airportsprinter zal sowieso ingevoerd moeten gaan worden voor de tussentijd.
Maar sowieso gaat de aanleg van een metro jaren duren, dus die Airportsprinter zal sowieso ingevoerd moeten gaan worden voor de tussentijd.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
ICD en sprinters bij elkaar bieden 9 directe verbindingen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol.
Vergeleken daarmee noem ik 8 sprinters geen vooruitgang.
Sowieso gaat het nog jaren duren voor je onder ERTMS en ATO kan gaan rijden.
Vergeleken daarmee noem ik 8 sprinters geen vooruitgang.
Sowieso gaat het nog jaren duren voor je onder ERTMS en ATO kan gaan rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Die huidige treinen rijden in een onregelmatige interval, soms 3/4 minuten achter elkaar en dan weer 10 minuten niets. Een strakke 7,5 minuut interval is zeker een verbetering.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Het enige antwoord is: nee. Het nieuwe sporenplan van Amsterdam Centraal laat niet toe om vanuit Schiphol naar de Watergraafsmeer te rijden zonder de A2-corridor geheel te overkruisen. In de praktijk onmogelijk.
Oftewel: het eindbeeld van Amsterdam Centraal laat geen internationale treinen van/naar Schiphol toe.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Nou, dat is wel wat ongenuanceerd, want dat kan wel maar niet zonder de Airportsprinter op te heffen en het spoorgebruik van de Weesp-corridor in te dikken.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Er is nog geen schop in de grond rond Amsterdam Centraal, dus de plannen kunnen nog worden aangepast. Vergt wel wat vooruitkijken natuurlijk, maar dat is nou eenmaal regeren.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Als je iets in de huidige fase van het project niet wilt is grote wijzigingen doorvoeren. Maar soms valt daar niet aan te ontkomen. Een groeiend Eurostar heeft bijvoorbeeld een grotere lounge op een andere locatie nodig rond 2030 dan wat er nu is op spoor 15.
Al is het eindbeeld nog steeds internationaal over de HSL naar Amsterdam zuid. Het helpt alleen niet dat Amsterdam zuid pas veel later klaar is dan wat wenselijk is voor Amsterdam centraal. Waarschijnlijk is de doorgetrokken NZ-lijn er ook nog niet rond 2030. Er zijn nog wat probleempjes op te lossen zegmaar.
Al is het eindbeeld nog steeds internationaal over de HSL naar Amsterdam zuid. Het helpt alleen niet dat Amsterdam zuid pas veel later klaar is dan wat wenselijk is voor Amsterdam centraal. Waarschijnlijk is de doorgetrokken NZ-lijn er ook nog niet rond 2030. Er zijn nog wat probleempjes op te lossen zegmaar.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Voor Zuid valt heus wel een slimme fasering te bedenken. Bijvoorbeeld eerst tijdelijk de zuidelijke rijbaan opschuiven naar het zuiden, de vrijgekomen rijbaan afbreken en daaronder het casco van de zuidelijke tunnel bouwen. Daarna die bak dichtgooien en daarbovenop het derde perron aanleggen.
Bijvoorbeeld eerst het casco van de zuidelijke tunnelbuis aanleggen ten zuiden van de huidige rijbaan. Daarna dat casco dichtgooien en daar tijdelijk de zuidelijke rijbaan overheen leggen. En daarna de vrijgekomen ruimte van de oorspronkelijke rijbaan gebruiken om het derde perron aan te leggen.
Daarna kun je verder met de afbouw van de tunnel, de aanleg van de noordelijke buis, de verbouwing van de rest van station Zuid en de algehele afwerking.
Reizigers op station Zuid lopen dan wel jarenlang door een bouwput, maar de internationale treinen kunnen in ieder geval naar Zuid. Want inderdaad: op CS is na realisatie van PHS geen ruimte meer.
Eigenlijk heb je nu dus twéé projecten die qua tijdspad van elkaar afhankelijk zijn. Ik dacht dat de opdracht bij Zuidasdok na het teruggeven van de opdracht door de oorspronkelijke aannemer was om dat soort afhankelijkheden nou juist wat te ontvlechten...
Bijvoorbeeld eerst het casco van de zuidelijke tunnelbuis aanleggen ten zuiden van de huidige rijbaan. Daarna dat casco dichtgooien en daar tijdelijk de zuidelijke rijbaan overheen leggen. En daarna de vrijgekomen ruimte van de oorspronkelijke rijbaan gebruiken om het derde perron aan te leggen.
Daarna kun je verder met de afbouw van de tunnel, de aanleg van de noordelijke buis, de verbouwing van de rest van station Zuid en de algehele afwerking.
Reizigers op station Zuid lopen dan wel jarenlang door een bouwput, maar de internationale treinen kunnen in ieder geval naar Zuid. Want inderdaad: op CS is na realisatie van PHS geen ruimte meer.
Eigenlijk heb je nu dus twéé projecten die qua tijdspad van elkaar afhankelijk zijn. Ik dacht dat de opdracht bij Zuidasdok na het teruggeven van de opdracht door de oorspronkelijke aannemer was om dat soort afhankelijkheden nou juist wat te ontvlechten...
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Overigens is PHS ook een gefaseerd project, juist omdat de eerste jaren de Thalys en Eurostar nog naar Amsterdam Centraal blijven rijden. De ontvlechting bij de Transformatorweg en het opheffen van spoor 15 zal pas uitgevoerd worden zodra Amsterdam Zuid klaar is. Tot die tijd zullen deze treinen dus bij de Transformatorweg invoegen op de A2 corridor en via deze corridor kun je afrangeren naar de Watergraafsmeer.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Hoewel een beetje flexibiliteit uiteraard geen kwaad kan, is de status quo handhaven "omdat reizigers nou eenmaal naar Centraal willen" ongeveer het tegendeel van vooruitkijken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ja, je wilt niet weten hoeveel toeristen Parijs en Londen jaarlijks mislopen omdat ze geen Centraal Station hebben
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Miljoenen. En die komen allemaal naar Amsterdam omdat wij hier wél een sentraalsjesjon hebben
Maar dit 'probleem' leeft vooral tussen de oren van railhobbyisten en reizigersbelangenclubjes. Toeristen naar Amsterdam, Amsterdammers en medelanders die via Amsterdam de grens over willen en zakenreizigers willen vooral van en naar Amsterdam. Het station waar ze hun rit beginnen of eindigen is daarbij bijzaak, en Zuid is met de metro prima op de binnenstad aangesloten voor de toerist.
Maar dit 'probleem' leeft vooral tussen de oren van railhobbyisten en reizigersbelangenclubjes. Toeristen naar Amsterdam, Amsterdammers en medelanders die via Amsterdam de grens over willen en zakenreizigers willen vooral van en naar Amsterdam. Het station waar ze hun rit beginnen of eindigen is daarbij bijzaak, en Zuid is met de metro prima op de binnenstad aangesloten voor de toerist.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Overigens is er natuurlijk wel een verschil, Amsterdam Zuid heeft nou niet bepaald de uitstraling waarvoor toeristen naar Amsterdam gaan. Die verwachten een historische Hollandse stad, geen moderne kantorenwijk omring door rijtjeshuizen, portiekflats en sportvelden. Amsterdam Zuid is geen plek waar je wilt verblijven maar een plek om over te stappen. Als je in Parijs Noord uitstapt ben je wel echt in Parijs.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Ik vind dat vooral een onzinnige vergelijking.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Als je in Amsterdam Zuid uitstapt sta je na een korte wandeling tussen de architectuur die werkelijk uniek is voor Amsterdam, en daar dan ook naar vernoemd is. Amsterdammer wordt het niet. En dat zonder een kwartier extra reistijd tussen portiekflats en sportvelden.Bemined schreef: ↑za 10 apr 2021, 11:10 Overigens is er natuurlijk wel een verschil, Amsterdam Zuid heeft nou niet bepaald de uitstraling waarvoor toeristen naar Amsterdam gaan. Die verwachten een historische Hollandse stad, geen moderne kantorenwijk omring door rijtjeshuizen, portiekflats en sportvelden. Amsterdam Zuid is geen plek waar je wilt verblijven maar een plek om over te stappen. Als je in Parijs Noord uitstapt ben je wel echt in Parijs.
Het kan aan mij liggen, maar mijn zeer stellige indruk is, dat de voorstanders van Centraal als eindbestemming van alle treinen vooral een erg beperkte kennis van de hoofdstad hebben, en meer op hun eigen gewoonten en voorkeuren afgaan dan op de werkelijke geografische en vervoerskundige situatie.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters
Schoonmaken, bijvullen van catering, en kleine onderhoudszaken. Daarbij geldt dat de internationale treinen wél serieus schoongemaakt worden, en dat dus niet in 2 minuten langs het perron kan (probeer dat maar eens met alle kopjes en borden van Eurostar). En als Amsterdam Centraal nu al te druk is, wil je daar geen cateringvoertuigen bij hebben op het perron.
Amsterdam Centraal is zeven minuten verder dan Amsterdam Zuid, en sinds wanneer ligt station Zuid aan de grachtengordel?trolly schreef: ↑za 10 apr 2021, 11:18 Als je in Amsterdam Zuid uitstapt sta je na een korte wandeling tussen de architectuur die werkelijk uniek is voor Amsterdam, en daar dan ook naar vernoemd is. Amsterdammer wordt het niet. En dat zonder een kwartier extra reistijd tussen portiekflats en sportvelden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten