Pagina 1 van 18

Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 10:59
door wouter15
Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

15 januari 2018

Er zijn tientallen miljoenen euro’s extra nodig voor de aanleg van de Uithoflijn. De provincie wil acuut 30 miljoen euro uittrekken om verdere vertraging te voorkomen. Maar volgens bronnen is dit bedrag ‘het topje van de ijsberg’ en vallen de totale kosten ‘vele malen hoger uit’.


Provinciale Staten spraken vanmiddag over het verzoek van gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) om een krediet van 30 miljoen euro vrij te maken. Er is 10 miljoen euro extra nodig om de tramremise in Nieuwegein af te kunnen bouwen. Ook heeft de provincie 20 miljoen euro extra nodig voor exploitatie en beheer. De Statenleden waren kritisch, maar lijken haar verzoek niet af te wijzen. Er is geen weg meer terug doordat er al fors is geïnvesteerd. Binnenkort wordt daar definitief over beslist.

Lees verder via: https://www.ad.nl/utrecht/uithoflijn-va ... ~a1ab93ad/

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 13:25
door AppleMoose
Helaas zo voorspelbaar :roll:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 13:53
door n-evo
Je zou op een gegeven moment denken dat na ruim 100 jaar vertrouwd te zijn met een vervoersmiddel - de tram in dit geval - de aanleg ervan soepeler zou verlopen.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 13:54
door katvis
Hoeveel Nederlandse railprojecten van de afgelopen 10 á 15 jaar zijn NIET duurder uitgevallen en/of later opgeleverd?

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 14:26
door Klaasje
Projecten van ProRail. Ook niet allemaal trouwens.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 14:34
door katvis
Zijn dan ook de kleinere projecten zoals het vervangen van een paar wissels ook meegenomen of heb je het dan puur over grootschalige projecten zoals het bouwen van een complete lijn?

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 14:49
door TreinenFreak
luka23 schreef:Hoeveel Nederlandse railprojecten van de afgelopen 10 á 15 jaar zijn NIET duurder uitgevallen en/of later opgeleverd?
De Hanzelijn bijvoorbeeld.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 14:57
door nvdw
wouter15 schreef:Er is 10 miljoen euro extra nodig om de tramremise in Nieuwegein af te kunnen bouwen. Ook heeft de provincie 20 miljoen euro extra nodig voor exploitatie en beheer.
Het uitbouwen van de remise is nog wel onder 'aanleg' te scharen maar 'exploitatie en beheer' toch zeker niet?

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 20:00
door WSM
Same shit, different day.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 20:51
door ODRAIL
TreinenFreak schreef:
luka23 schreef:Hoeveel Nederlandse railprojecten van de afgelopen 10 á 15 jaar zijn NIET duurder uitgevallen en/of later opgeleverd?
De Hanzelijn bijvoorbeeld.
En ook een aantal overwegen in de provincies Zuid-Holland die vervangen zijn door tunnels zijn binnen het budget gebleven.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 21:08
door Klaasje
Ik kan er nog wel meer opnoemen. De aanpassingen op de Flevolijn, de viersporigheid tussen Duivendrecht en Schiphol, het spoordeel van de verbouwing van station Utrecht Centraal. Allemaal binnen budget en zeker niet de simpelste klusjes. Aan de andere kant van het spectrum hebben we station Zwolle waarvan de deelprojecten officieel binnen budget bleven maar toch eigenlijk niet het einddoel behaald hebben. Dat budget is drie keer opgehoogd. :')

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: di 16 jan 2018, 21:22
door ODRAIL
Er zullen wel meer voorbeelden te vinden zijn neem ik aan.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 02:39
door Hainje
Zou mij ook niet verbazen als overheden met dit soort projecten gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en de boel dusdanig afdingen waardoor het goedkoper lijkt te kunnen. Bouwbedrijven gaan daar natuurlijk in mee, want het is toch weer een opdracht en de overheid betaalt toch wel als het duurder uitvalt. Dus wie houdt hier nu wie voor de gek eigenlijk. :lol:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 11:53
door isadora
Ze hadden beter een metro aan kunnen leggen naar Amsterdams model, en begroting:
viewtopic.php?f=34&t=9634&p=553134#p553106

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 14:13
door AlbertPool
Zoals ik het lees komt een groot deel van de kosten door het later opengaan van de tram - wat weer veroorzaakt wordt door de vertraging van andere bouwprojecten bij het Centraal Station. Komt op die manier niet door de tram an sich maar door 'overmacht'.

De website http://www.uithoflijn.nl is overigens offline nu, geblokkeerd door de webhoster.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: wo 17 jan 2018, 17:06
door SLToilet
Klaasje schreef:Projecten van ProRail. Ook niet allemaal trouwens.
Tot 2016 ging dat redelijk soepel maar sinds de problemen in Overijssel denk ik er soms anders over...

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: vr 26 jan 2018, 23:53
door Durashift
Er 'borrelt' nog wel het één en ander.
RTV Utrecht schreef: Het Utrechts provinciebestuur houdt onterecht een kritisch rapport over Uithoflijn achter. Dat zegt statenlid Menno Boer van de SP. De partij eist dan ook dat het rapport zo snel mogelijk openbaar wordt gemaakt.

Boer is allesbehalve te spreken over de gang van zaken. "Procedueel gezien kan dit echt gewoon niet. Dit is echt zo onvoorstelbaar raar wat hier gebeurt. De redenering om het geheim te houden is onderdeel van de geheimhouding, dat slaat nergens op. Dat mag niet."

Het rapport zou zeer belastend zijn voor gedeputeerde Verbeek, schrijft het AD. De SP is vooral met deze geheimhouding niet blij.
@AlbertPool: welke kosten worden er dan gemaakt als er nog geen materieel kan rijden?

Worden dan investeringskosten (materieel is er immers al) bedoelt welke niet renderen doordat de lijn niet geëxploiteerd kan worden?

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: za 27 jan 2018, 00:47
door trolly
Dat laatste. Plus kosten van de huidige bussen inclusief personeel, plus in de tussentijd personeel voor de trams op de één of andere manier bezig houden. Dat stapelt lekker op.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: za 27 jan 2018, 01:18
door Durashift
Ja, is ook een beetje hoe je het ziet / berekent. De kosten van de bussen zijn er nu ook al. Sommige chauffeurs mogen toch ook de (huidige) tram besturen?

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: za 27 jan 2018, 06:34
door trolly
Dat kan zijn, en ze zullen het vast oplossen met een hoop geschuif. Neemt niet weg dat je ergens natuurlijk wel een probleem met je personeelsbezetting hebt, gezien het verschil in voertuigcapaciteit per bestuurder danwel chauffeur.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: wo 31 jan 2018, 17:33
door Mikos
Tramlijn Utrecht anderhalf jaar vertraagd, kosten 84 miljoen euro

31 januari 2018

De tram van station Utrecht Centraal naar universiteitscampus De Uithof gaat pas december volgend jaar volledig rijden.

Eerst was de planning nog dat dit 8 juli van dit jaar al zou gebeuren. De reden van het uitstel is dat de tram door het Stationsgebied rijdt, waar intensief wordt gebouwd op een relatief kleine oppervlakte. Daarom zijn de risico's voor de tram op dit tracé opnieuw bekeken.

Bron en meer...

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: do 01 feb 2018, 21:28
door Wubbo
Welk bedrijf levert eigenlijk de beveiligingssoftware voor deze lijn?

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: do 01 feb 2018, 21:34
door Daniel
Zit er überhaupt een beveiliging op die lijn? Naar het schijnt is er dus één overweg met slagbomen waar een vorm van beveiliging op zal zitten (maar dat kan net zo goed een KAR-lus zijn). Ik heb verder nergens seinen langs de lijn gezien zover die er tot op heden ligt op eentje in de boog na Vaartsche Rijn na meen ik.
Het grootste deel van de vertraging zit toch in het stationsgebied, verder ligt de lijn er al nagenoeg volledig: de rails ligt tot net naast HGB-IV.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: do 01 feb 2018, 21:37
door Aking
Dus alleen het oude busstation centrumzijde ontbreekt nog? Want volgens mij ligt er aan de andere kant tot ergens voor de Mediamarkt/naast spoor 1 al spoor.

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Geplaatst: do 01 feb 2018, 21:43
door Daniel
Er ligt in ieder geval spoor op het Smakkelaarsveld ja, langs spoor 1 houdt het op een gegeven moment op volgens mij. Daar is de geul in het beton tijdelijk opgevuld met straatklinkers. Naast HGB-IV heb ik al spoor gezien, vanaf Vaartsche Rijn ligt de lijn er sowieso volledig. Op De Uithof rijden de bussen nu al over de gecombineerde bus/trambaan.