Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Wijkhoven »

Nog een update over de testritten: afgelopen nacht is er met twee Urbos gekoppeld gereden. Het gaat om een 5-delige en een 7-delige, in totaal 75 meter lang. Ze zeggen dat dit de langste tram in de wereld is. Kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door reisthijs »

Ze zeggen iets specifieker dat dit de langste stadstram ter wereld is.

Dat is lastig te bevestigen of te ontkennen, want het hangt af van hoe je een 'stadstram' definieert. Is de Uithoflijn eigenlijk geen sneltramlijn?

Ter vergelijking:
In Budapest rijden de langste ongekoppelde stadstrams (56 meter). De RandstadRail-trams van HTM zijn gekoppeld ook 75 meter lang, de sneltrams van de RET zijn nog langer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Suus »

Wijkhoven schreef:Nog een update over de testritten: afgelopen nacht is er met twee Urbos gekoppeld gereden. Het gaat om een 5-delige en een 7-delige, in totaal 75 meter lang. Ze zeggen dat dit de langste tram in de wereld is. Kan iemand dit bevestigen?
De Üstra in Hannover heeft toestemming om op twee lijnen bij grote evenementen met drie gekoppelde TW6000’s te rijden. Zo’n combinatie is dan 81 meter lang. Dat is wel vergunningsplichtig, want de Duitse wetgeving voor trams verbiedt combinaties langer dan 75 meter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Gerben3 »

De dienstregeling van tram 22 staat nu ook in OVinfo, volgens die dienstregeling start tram 22 vanaf 16 december al gelijk met 10 ritten per uur (ipv de min. 6 ritten) *trein* . De vervangende bus (lijn 26) die nodig was geweest is dan weer niet in OVinfo te vinden maar die zou er ook alleen maar komen als het nodig was geweest. Blijkbaar is die extra bus dan dus niet meer nodig bij 10x per uur een tram dus dat is mooi!

Staat ook in dit artikel dat als tram 22 10x per uur rijdt, bus 26 niet meer nodig zou zijn: https://www.dub.uu.nl/nl/nieuws/de-uith ... de-persrit
Brjj
Berichten: 21
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 19:53

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Brjj »

Toch nog vreemd dat voor bijvoorbeeld ziekenhuis bezoek of deeltijd studies de tram niet op zaterdag rijdt. Lijn 28 zit altijd stamp vol op zaterdag.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Mdk »

Dat klinkt als iets dat je beter kan oplossen met een frequentieverhoging van lijn 28 op zaterdag. Ze vertrekken ten slotte binnenkort van dezelfde halte, alleen doet de 28 er wat langer over, maar hij is dan ook veel meer ontsluitend.

Wat is dat gedoe met die lijn 26 nou eigenlijk? Ik dacht dat de 12 gewoon in huidige vrom (zei het wat minder vaak) door zou rijden bij de introductie van de tram? Of komen op de 16e ook meteen de andere veranderingen mbt u-link, de doortrekking van lijn zes etc. door? Anders gaan de bewoners langs het bustraject vaartsche rijn - galgenwaard er opeens wel een flink stuk op achteruit, los van wat al ingecalculeerd was.
Bij twijfel altijd klagen
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door MdJ »

Brjj schreef:Toch nog vreemd dat voor bijvoorbeeld ziekenhuis bezoek of deeltijd studies de tram niet op zaterdag rijdt. Lijn 28 zit altijd stamp vol op zaterdag.
Lijn 28 gaat op zaterdagen nog maar 6x per uur rijden (ipv 8x). Ze gaan dan wel met de dubbele geledes rijden aldus het vervoersplan.
Daarbij was het de enige bus op de Uithof in het weekend, dat wordt meer (o.a. lijn 29 en 34)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Meltrain »

Mdk schreef: Wat is dat gedoe met die lijn 26 nou eigenlijk? Ik dacht dat de 12 gewoon in huidige vrom (zei het wat minder vaak) door zou rijden bij de introductie van de tram? Of komen op de 16e ook meteen de andere veranderingen mbt u-link, de doortrekking van lijn zes etc. door? Anders gaan de bewoners langs het bustraject vaartsche rijn - galgenwaard er opeens wel een flink stuk op achteruit, los van wat al ingecalculeerd was.
Ja, alle wijzigingen gaan op 15 december in. Op het traject Vaartsche Rijn - Galgenwaard rijden straks, naast tramlijn 22, buslijn 6, 29 en 41.
Buslijn 26 is dus een aanvulling op de tram, als deze nog niet met de volledige geplande frequenties kan rijden. Ik had zelf voor het lijnnummer 222 gekozen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door n-evo »

Ik begrijp dat lijn 22 ook maar tijdelijk is? Ik zag ergens in een artikel voorbij komen dat het lijn 20 en 21 wordt op het moment dat de link tussen de sneltram Nieuwegein/IJsselstein en Uithoflijn af is.

Gevonden: https://www.ad.nl/utrecht/waarom-de-uit ... ~ac0cdfca/
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door lvdmoosdijk »

Het artikel benoemt 20 en 21 als bestemmingen Nieuwegein en IJsselstein.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door reisthijs »

Lijn 22 blijft dus gewoon bestaan, maar dan als versterkingslijn.

Dan krijg je in de spits op de Uithoflijn 4x lijn 20, 4x lijn 21 en 8x lijn 22 per uur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door wouter15 »

En de Uithoflijn word weer duurder: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1985871/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Aking »

Is dat nog nieuws? :')
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Gerben3 »

Dat is nog niet zeker, het blijken niet de officiële cijfers te zijn (die moeten nog komen). En met mogelijk vallen er bedragen onder de al bekende kosten etc. Zie dit artikel, als reactie op dat eerdere artikel van RTV Utrecht: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1989273/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door SuperGhost »

Er wordt inmiddels niet meer gepraat over doortrekking tot Zeist, maar er komt nu zelfs een onderzoek naar doortrekking tot Amersfoort
https://www.ad.nl/amersfoort/onderzoek- ... ~a0d34217/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Lijn 45 »

De lijn is nu in orde, de trams echter niet.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door en-es »

Uithoflijn gaat vanaf 16 december rijden. Op 14 december zijn de trams tussen 14.30 en 17.30 gratis toegankelijk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Hoe zijn de ervaringen met lijn 22 van voormalige passagiers van de 12 tot nu toe? Beter, slechter gelijk? En vooral: proppen, staan of altijd een zitplaats?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Mdk »

Nouja, bij mij komt ie niet langs waar de 12 dat wel deed. Dus voor mij persoonlijk is het een verslechtering. Maar dat zegt verder weinig.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door isadora »

Ik kan het je vrijdag vertellen. 8-)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Cas »

Ik ga ook binnenkort 22 testen tijdens normaal bedrijf, op USP - Vaartsche Rijn. Wat me wel opviel in de 29: er zijn nog steeds veel uitstappers op Vaartsche Rijn, en die komen volgens mij lang niet allemaal van Rijnsweerd/Galgenwaard. Zal er wat meer op gaan letten de komende tijd.
請勿靠近車門
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Mdk »

In de vroege ochtend en late avond als de 41 en 6 te lang op zich laten wachten wil ik ook nog wel eens de 29 pakken vanaf de rubenslaan tot Vaartsche Rijn om daar over te stappen op tram, trein, of andere bus richting CS. Verder is het uitstappen op Vaartsche Rijn vanuit de 29 alleen logisch met dezelfde redenering vanaf haltes Galgenwaard en Sterrenwijk. Voor de uithof zelf bied de tram een betere optie, voor Rijnsweerd de 28.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Meltrain »

Vanaf Rijnsweerd naar Vaartsche Rijn is lijn 28 echt geen goede optie hoor. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Z2N »

trolly schreef:Hoe zijn de ervaringen met lijn 22 van voormalige passagiers van de 12 tot nu toe? Beter, slechter gelijk? En vooral: proppen, staan of altijd een zitplaats?
Live vanuit de 22: het gaat wel prima, beter dan de 12 ooit kon zijn om 17:21. De zitplekken waren natuurlijk op de Heidelberglaan al vergeven, maar iedereen kan wel mee, ook op de Kromme Rijn. Maar bovenal: we zijn op tijd, wat onder de 12 niet lukte in de avondspits.

Dingen die nog snel beter moeten en kunnen: meer palen om in/uit te checken, en de conducteurs kunnen wat nuttigs gaan doen. Ik denk dat iemand bij U-OV David Graeber gelezen heeft, want de conductrice die in mijn tram aanwezig is is vooral chagerijnig voor haar uit aan het kijken tussen de staande reizigers. Nuttig werk doet ze niet, ik wacht nog op mijn eerste kaartcontrole op de 22.

Oh, en de reisinfo is na een maand nog steeds gebrekkig. Vertrekperrons op Utrecht C mag je maar zelf raden (de officiële tip om te kijken naar trams waar licht brandt werkt niet, je mag dus echt gokken), de zonnen zijn nog niet weg, in de tram zelf zijn er geen aankomsttijden bij de tussenhaltes. En mijn tram naat het CS heeft zelfs een identiteitscrisis, en is Tram 22-af.
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door teun »

Ik ben de eerste dag al meegeweest (toen ging het hardstikke goed, alleen die paaltjes en het ontbreken van een duur bij de cabine waren opvallende verbeterpuntjes) maar morgen wordt mijn eerste spits, helaas in de ochtend, op weg naar een tentamen om 9:00. -o-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten