Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Z2N »

Die ervaring ken ik. Desondanks is de tram dan sneller, mijn recordtijd met de 12 is nog twee minuten langzamer dan wat gepland is voor de 22.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Vinny »

Een geldverslindend project is het zeker, maar geldverspillend? :? Kun je dat nader toelichten?
Ik bedoel er vooral mee dat met dezelfde functionaliteit de infrastructuur een stuk goedkoper uitgevoerd had kunnen worden (als busbaan) of met het uitgegeven budget er ook betere dingen gedaan hadden kunnen worden; en als de stad alsnog besluit om in de komende 30 jaar een metrolijn te bouwen (of ombouw) dan wordt een gedeelte van de investering ook nog eens teniet gedaan. Dat zou pure verspilling zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Vinny schreef:...betere dingen gedaan hadden kunnen worden
Iedereen een ijsje *O*

En dat elke maand, een heel jaar lang!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: en als de stad alsnog besluit om in de komende 30 jaar een metrolijn te bouwen (of ombouw) dan wordt een gedeelte van de investering ook nog eens teniet gedaan. Dat zou pure verspilling zijn.
Maar volgens die redenering is letterlijk elke investering in infrastructuur geldverspilling. :roll:
Bovendien vermoed ik, als er ooit al een metro aangelegd wordt in Utrecht, dat deze meer door onder het centrum zal gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Bemined »

Tja, ik vind het wel vrij bizar dat deze tram alleen op werkdagen tot 22:00 gaat rijden. Hopelijk komt daar in de toekomst verandering in, want van een dergelijke investering zou de stad gewoon 7 dagen per week profijt moeten hebben.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

^^ zal wel komen wanneer er doorgereden kan worden naar Nieuwegein en verder.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door nvdw »

Tsja... de hoofdmoot van het vervoer is CS-Science Park, en daar is in het weekend gewoon weinig vraag naar. Dat wordt wel afgedekt door lijn 28, die bovendien via het centrum rijdt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Vinny »

Bovendien vermoed ik, als er ooit al een metro aangelegd wordt in Utrecht, dat deze meer door onder het centrum zal gaan.
Dat zou kunnen, maar dat maakt mijn punt niet minder relevant: de huidige buslijnen tussen Utrecht Centraal en De Uithof (door het centrum) vervoeren zoveel reizigers dat het net aan een metrolijn rechtvaardigt. De rezigersaantallen zijn vergelijkbaar met metrolijnen elders in Nederland en België, en iets minder dan een relatief rustige lijn in Londen en Parijs. Een nieuwe metrolijn betekent dat de tramlijn 'om de zuid' niet meer rendabel te exploiteren valt. En dat terwijl de lijn nog niet eens officieel in gebruik genomen is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Geen stress hoor, die metrolijn is geloof ik ook nog niet officieel in gebruik genomen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Vinny »

Gelukkig mijn hartslag heeft weer normale waarden :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Dat heb je toch maar mooi haast binnen de 24 uur voor elkaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Ferdinand »

Eerste rit Uithoflijn mogelijk pas in najaar

https://www.ad.nl/utrecht/eerste-rit-ui ... ~a58be26f/

De soap gaat gewoon verder...
Ik dacht al, er zijn veel teveel positieve geluiden de laatste tijd. Dat kan toch niet?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft die tramlijn assentellers? :? Ik ken geen enkele andere (stads)tramlijn in Nederland die dat heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Bemined »

Omdat op een deel van die lijn er met hoge snelheid gereden wordt met lichtseinen en overwegbomen. Dan zijn betrouwbare assentellers wel zo gewenst. Ook de lijn naar Nieuwegein heeft dat op in ieder geval een deel van het traject, en ook in de andere tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn trajecten te vinden met lichtseinen voor de trams, met bijbehorende treindetectie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Zeker. Pikant detail bij het verhaal over assentellers is overigens dat de trams geen assen hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Waarom heeft die tramlijn assentellers? :? Ik ken geen enkele andere (stads)tramlijn in Nederland die dat heeft.
Is dat bij tram 26 in de Piet Heintunnel niet ongeveer dé oorzaak van de hoge uitval?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Post »

trolly schreef:Zeker. Pikant detail bij het verhaal over assentellers is overigens dat de trams geen assen hebben.
Geen assen? Die willen draaien om lucht?
https://nl.wikipedia.org/wiki/As_(mechanica)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef:en ook in de andere tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn trajecten te vinden met lichtseinen voor de trams, met bijbehorende treindetectie.
Welk traject in Rotterdam heeft dit dan? :o
(Ik ging er al wel van uit dat het traject van RandstadRail naar Zoetermeer assentellers zou hebben, maar dat zie ik niet als een stadstram.)
n-evo schreef:
Meltrain schreef:Waarom heeft die tramlijn assentellers? :? Ik ken geen enkele andere (stads)tramlijn in Nederland die dat heeft.
Is dat bij tram 26 in de Piet Heintunnel niet ongeveer dé oorzaak van de hoge uitval?
Geen idee. Zoals gezegd, ik ken geen enkele ander stadstramlijn in Nederland die assentellers heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door trolly »

Post schreef:Geen assen? Die willen draaien om lucht?
https://nl.wikipedia.org/wiki/As_(mechanica)
Geen assen als bij een klassieke tram of draaistel. De wielen zijn namelijk onafhankelijk van elkaar in de wagenbak gehangen, en dus niet door middel van een as verbonden. Uiteraard zou je dan nog steeds van een "as" van die separate wielen kunnen spreken, maar ik neem aan dat die eerder onderdeel van het wiel is dan een losse stift waar het wiel omheen roteert, als bij een fiets.

Overigens heeft een wiel dat "om lucht draait" uiteraard ook een as. In de wiskundige zin dan, niet het stuk staal waar ik op doelde.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Post »

Ook bij onafhankelijke wielophanging spreekt men nog steeds van assen. Denk maar eens aan de vooras van een auto. En ook voor een assenteller maakt het niet uit hoe de as er uit ziet, hij wordt gewoon geteld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk wel fijn. Anders telt dat ding niets en dan heb je er weinig aan :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Durashift »

trolly schreef: (..)
Geen assen als bij een klassieke tram of draaistel. De wielen zijn namelijk onafhankelijk van elkaar in de wagenbak gehangen, en dus niet door middel van een as verbonden. (..).
Hoe werkt dat dan? Want CAF spreekt zelf van 'as bruggen' voor lage vloer trams.
CAF.net schreef: (..) Axle-bridges for trams, primarily focused on low-floor trams(..)
Bron: https://www.caf.net/en/productos-servic ... nentes.php
Anyway, weet je.. eigenlijk hoeft die hele tram toch niet te gaan rijden?
Ik las vandaag, n.a.v. de presentatie van de klimaatplannen, dat studenten uit de ochtendspits moeten.. Lestijden moeten aangepast worden..
Kortom, huidig piekmoment van bus 12, waarvoor (mede) die tram ter opvang is bedacht.. moet er in de toekomst helemaal niet meer zijn... :D (A)
https://nos.nl/data/image/2019/06/28/55 ... 00x900.jpg

Opdoeken maar.. draad oprollen en beton storten voor een busbaan... *bus* :wink:
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door OV-Hobbyist »

Meltrain schreef:
Bemined schreef:en ook in de andere tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn trajecten te vinden met lichtseinen voor de trams, met bijbehorende treindetectie.
Welk traject in Rotterdam heeft dit dan? :o
(Ik ging er al wel van uit dat het traject van RandstadRail naar Zoetermeer assentellers zou hebben, maar dat zie ik niet als een stadstram.)
Volgens mij zijn er assentellers toegepast op het Schieweg-viaduct. Dat is bij mijn weten het enige stuk tramspoor dat beveiligd is met seinen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door Aking »

*O* *O* *O*

UTRECHT - De testritten van de nieuwe Uithoflijn zijn sinds 2 juli stilgelegd op advies van de Inspectie voor Leefomgeving & Transport (ILT). Volgens de inspectie was een aantal oversteekplaatsen en kruisingen op het traject niet veilig.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1940784/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’

Bericht door MdJ »

Afgelopen vrijdag heb ik toch echt een gekoppelde tram zien rijden thv Vaartse Rijn Ri CS...
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten