Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Die ervaring ken ik. Desondanks is de tram dan sneller, mijn recordtijd met de 12 is nog twee minuten langzamer dan wat gepland is voor de 22.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Ik bedoel er vooral mee dat met dezelfde functionaliteit de infrastructuur een stuk goedkoper uitgevoerd had kunnen worden (als busbaan) of met het uitgegeven budget er ook betere dingen gedaan hadden kunnen worden; en als de stad alsnog besluit om in de komende 30 jaar een metrolijn te bouwen (of ombouw) dan wordt een gedeelte van de investering ook nog eens teniet gedaan. Dat zou pure verspilling zijn.Een geldverslindend project is het zeker, maar geldverspillend? :? Kun je dat nader toelichten?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Iedereen een ijsje *O*Vinny schreef:...betere dingen gedaan hadden kunnen worden
En dat elke maand, een heel jaar lang!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Maar volgens die redenering is letterlijk elke investering in infrastructuur geldverspilling.Vinny schreef: en als de stad alsnog besluit om in de komende 30 jaar een metrolijn te bouwen (of ombouw) dan wordt een gedeelte van de investering ook nog eens teniet gedaan. Dat zou pure verspilling zijn.
Bovendien vermoed ik, als er ooit al een metro aangelegd wordt in Utrecht, dat deze meer
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Tja, ik vind het wel vrij bizar dat deze tram alleen op werkdagen tot 22:00 gaat rijden. Hopelijk komt daar in de toekomst verandering in, want van een dergelijke investering zou de stad gewoon 7 dagen per week profijt moeten hebben.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
^^ zal wel komen wanneer er doorgereden kan worden naar Nieuwegein en verder.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Tsja... de hoofdmoot van het vervoer is CS-Science Park, en daar is in het weekend gewoon weinig vraag naar. Dat wordt wel afgedekt door lijn 28, die bovendien via het centrum rijdt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Dat zou kunnen, maar dat maakt mijn punt niet minder relevant: de huidige buslijnen tussen Utrecht Centraal en De Uithof (door het centrum) vervoeren zoveel reizigers dat het net aan een metrolijn rechtvaardigt. De rezigersaantallen zijn vergelijkbaar met metrolijnen elders in Nederland en België, en iets minder dan een relatief rustige lijn in Londen en Parijs. Een nieuwe metrolijn betekent dat de tramlijn 'om de zuid' niet meer rendabel te exploiteren valt. En dat terwijl de lijn nog niet eens officieel in gebruik genomen is.Bovendien vermoed ik, als er ooit al een metro aangelegd wordt in Utrecht, dat deze meer door onder het centrum zal gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Geen stress hoor, die metrolijn is geloof ik ook nog niet officieel in gebruik genomen :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Gelukkig mijn hartslag heeft weer normale waarden :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Dat heb je toch maar mooi haast binnen de 24 uur voor elkaar.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Eerste rit Uithoflijn mogelijk pas in najaar
https://www.ad.nl/utrecht/eerste-rit-ui ... ~a58be26f/
De soap gaat gewoon verder...
Ik dacht al, er zijn veel teveel positieve geluiden de laatste tijd. Dat kan toch niet?
https://www.ad.nl/utrecht/eerste-rit-ui ... ~a58be26f/
De soap gaat gewoon verder...
Ik dacht al, er zijn veel teveel positieve geluiden de laatste tijd. Dat kan toch niet?
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Waarom heeft die tramlijn assentellers? :? Ik ken geen enkele andere (stads)tramlijn in Nederland die dat heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Omdat op een deel van die lijn er met hoge snelheid gereden wordt met lichtseinen en overwegbomen. Dan zijn betrouwbare assentellers wel zo gewenst. Ook de lijn naar Nieuwegein heeft dat op in ieder geval een deel van het traject, en ook in de andere tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn trajecten te vinden met lichtseinen voor de trams, met bijbehorende treindetectie.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Zeker. Pikant detail bij het verhaal over assentellers is overigens dat de trams geen assen hebben.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Is dat bij tram 26 in de Piet Heintunnel niet ongeveer dé oorzaak van de hoge uitval?Meltrain schreef:Waarom heeft die tramlijn assentellers? :? Ik ken geen enkele andere (stads)tramlijn in Nederland die dat heeft.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Geen assen? Die willen draaien om lucht?trolly schreef:Zeker. Pikant detail bij het verhaal over assentellers is overigens dat de trams geen assen hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/As_(mechanica)
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Welk traject in Rotterdam heeft dit dan? :oBemined schreef:en ook in de andere tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn trajecten te vinden met lichtseinen voor de trams, met bijbehorende treindetectie.
(Ik ging er al wel van uit dat het traject van RandstadRail naar Zoetermeer assentellers zou hebben, maar dat zie ik niet als een stadstram.)
Geen idee. Zoals gezegd, ik ken geen enkele ander stadstramlijn in Nederland die assentellers heeft.n-evo schreef:Is dat bij tram 26 in de Piet Heintunnel niet ongeveer dé oorzaak van de hoge uitval?Meltrain schreef:Waarom heeft die tramlijn assentellers? :? Ik ken geen enkele andere (stads)tramlijn in Nederland die dat heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Geen assen als bij een klassieke tram of draaistel. De wielen zijn namelijk onafhankelijk van elkaar in de wagenbak gehangen, en dus niet door middel van een as verbonden. Uiteraard zou je dan nog steeds van een "as" van die separate wielen kunnen spreken, maar ik neem aan dat die eerder onderdeel van het wiel is dan een losse stift waar het wiel omheen roteert, als bij een fiets.Post schreef:Geen assen? Die willen draaien om lucht?
https://nl.wikipedia.org/wiki/As_(mechanica)
Overigens heeft een wiel dat "om lucht draait" uiteraard ook een as. In de wiskundige zin dan, niet het stuk staal waar ik op doelde.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Ook bij onafhankelijke wielophanging spreekt men nog steeds van assen. Denk maar eens aan de vooras van een auto. En ook voor een assenteller maakt het niet uit hoe de as er uit ziet, hij wordt gewoon geteld.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Dat is natuurlijk wel fijn. Anders telt dat ding niets en dan heb je er weinig aan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Hoe werkt dat dan? Want CAF spreekt zelf van 'as bruggen' voor lage vloer trams.trolly schreef: (..)
Geen assen als bij een klassieke tram of draaistel. De wielen zijn namelijk onafhankelijk van elkaar in de wagenbak gehangen, en dus niet door middel van een as verbonden. (..).
Anyway, weet je.. eigenlijk hoeft die hele tram toch niet te gaan rijden?CAF.net schreef: (..) Axle-bridges for trams, primarily focused on low-floor trams(..)
Bron: https://www.caf.net/en/productos-servic ... nentes.php
Ik las vandaag, n.a.v. de presentatie van de klimaatplannen, dat studenten uit de ochtendspits moeten.. Lestijden moeten aangepast worden..
Kortom, huidig piekmoment van bus 12, waarvoor (mede) die tram ter opvang is bedacht.. moet er in de toekomst helemaal niet meer zijn... :D (A)
https://nos.nl/data/image/2019/06/28/55 ... 00x900.jpg
Opdoeken maar.. draad oprollen en beton storten voor een busbaan... *bus*
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Volgens mij zijn er assentellers toegepast op het Schieweg-viaduct. Dat is bij mijn weten het enige stuk tramspoor dat beveiligd is met seinen.Meltrain schreef:Welk traject in Rotterdam heeft dit dan? :oBemined schreef:en ook in de andere tramsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) zijn trajecten te vinden met lichtseinen voor de trams, met bijbehorende treindetectie.
(Ik ging er al wel van uit dat het traject van RandstadRail naar Zoetermeer assentellers zou hebben, maar dat zie ik niet als een stadstram.)
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
*O* *O* *O*
UTRECHT - De testritten van de nieuwe Uithoflijn zijn sinds 2 juli stilgelegd op advies van de Inspectie voor Leefomgeving & Transport (ILT). Volgens de inspectie was een aantal oversteekplaatsen en kruisingen op het traject niet veilig.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1940784/
UTRECHT - De testritten van de nieuwe Uithoflijn zijn sinds 2 juli stilgelegd op advies van de Inspectie voor Leefomgeving & Transport (ILT). Volgens de inspectie was een aantal oversteekplaatsen en kruisingen op het traject niet veilig.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1940784/
Re: Uithoflijn valt tientallen miljoenen duurder uit: ‘Topje van de ijsberg’
Afgelopen vrijdag heb ik toch echt een gekoppelde tram zien rijden thv Vaartse Rijn Ri CS...
Bij twijfel: gebruik beton.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten