- Spoiler: show
- Spoiler: show
Nouja, dat kwartier extra ontstaat doordat je moet overstappen op een sprinter (of een metro), het is niet zo dat die IC er langer over doet van A naar B. Er wordt juist een stop overgeslagen om een andere stop mogelijk te maken. Een extra stop zou simpelweg niet passen...fred1954 schreef:Ja, dat is een vreemd dat NS dat zo doet. EN een kwartier langere reistijd. In dat kwartier kunnen de treinen volgens mij makkelijk op BEIDE stations stoppen, toch?
Ook dit klopt niet. De echte reden zou tekstueel moeten zijn: stoppen de intercity's in A'dam Bijlmer in plaats van A'dam AmstelLittlebusdriver schreef:Het klopt ook niet. (..)
Dat moet natuurlijk zijn; vanwege een voetbalwedstrijd stoppen de intercity's extra in Amsterdam Bijlmer Arena en daardoor niet in Amsterdam Amstel. Net zo voor de huishoudbeurs en station Rai.
De s800 heeft alleen buffer in Amsterdam Centraal en ‘s-Hertogenbosch. En die in Amsterdam houdt toch echt niet over.Daniel schreef:Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling.
Wat is EZR?Daniel schreef:Precies, en buffertijd zit er zat in de dienstregeling. Kan je alleen niet meer aan EZR doen en wellicht loopt een achteropkomende trein puur theoretisch voor rood volgens de normen.
Met de huidige oplossing vergroot je volgens mij alleen het probleem maar: bv. Bijlmer is al erg druk door een evenement, en vervolgens maak je het even nog drukker door ook alle reizigers vanaf Amstel naar Utrecht er over te laten stappen.Mikos schreef:Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft.
Typisch zo'n geval dit waarin je maatwerk moet leveren in plaats van star de regeltjes handhaven. Wat is de volgende stap? Dat een trein met +2 wordt opgeheven omdat 'ie de buffertijd niet mag gebruiken om de vertraging in te lopen? We zitten ondertussen toch akelig dicht bij die situatie.Mikos schreef:Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan.
Er is in de planregels helemaal niets aangepast in 2018 ten opzichte van 2017. Alle planningsregels staan in de Netverklaring, die staat gewoon online, ze zijn gewoon te vergelijken. Het enige wat veranderd is is de structuur van de dienstregeling (waarbij de wijziging op Amsterdam-Utrecht er via de goederenpaden Rotterdam-Amersfoort voor zorgde dat ook de Zuidtak mee veranderde), maar daar was NS echt zelf bij en dat was echt de wens van NS.Mikos schreef:Nee, buffertijden kun je niet 'even' gebruiken om een extra stop te maken, want dan kom je niet door de planregels heen. En juist die planregels zijn door ProRail aangescherpt, waardoor er geen extra stop meer van af kan.
Er zijn dus 2 keuzes te maken:Mikos schreef: (..) Maar het komt hier op neer:
Er is een evenement. En die reizigers willen massaal met de trein daar van en naar toe reizen per trein (want dat promoten we nu eenmaal). Die reizigers krijg je niet weg met de reguliere treinen (denk aan een concert of voetbalwedstrijd), dus zul je extra treinen moeten laten rijden, anders krijg je problemen met je crowd management. Maar de reguliere treinen kunnen vanwege de planregels geen extra stop maken.
Wat ga je dan? Als je geen extra stops op het evenementenstation maakt, krijg je gevaarlijke situaties met grote hoeveelheden reizigers op de perrons en het station. Als je wel extra stops maakt om al die reizigers weg te krijgen, zul je elders een stop minder moeten maken, waarmee je de vaste reiziger treft. Dat is geen gemakkelijk dilemma. Succes met kiezen!
Ehm.. in de genoemde voorbeelden worden toch geen extra treinen ingezet? De stop wordt enkel verlegd, voor de reeds ingeplande trein.Mikos schreef: Maar dan vererger je nog steeds niks, want je hebt meer treinen die de reizigers af kunnen voeren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten