Pagina 4 van 6

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 07 dec 2021, 15:13
door Matt5154
Wss is het idd wat Milco zegt dat de nieuwe dienstregeling in Waterland op 9 jan ingaat. De andere 2 concessies die EBS heeft gaan de nieuwe dienstregelingen op 9 januari in.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 07 dec 2021, 15:31
door TLP
In dit document is inderdaad besloten dat de dienstregeling op 9 januari 2022 ingaat, en wel omdat de gemeente Waterland niet akkoord is met de routewijziging van lijn 315 in Monnickendam voor wat betreft de ritten naar Marken, maar dit niet op tijd verwerkt kon worden in de dienstregeling (vooral dingen als de chauffeursroosters).

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 13 dec 2021, 18:59
door Milco
De nieuwe dienstregeling ingaande 9 januari 2022 is al te vinden (behalve de nieuwe lijn 113), net als de lijnnetkaart: https://www.ebs-ov.nl/reizen/dienstrege ... trektijden :)

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 13 dec 2021, 19:53
door Meltrain
Dingen die ik zie:
- Nieuwe lijn 113 en bijbehorende inkorting lijn 301.
- Inkorting en andere route lijn 125 in Purmerend.
- Andere route lijn 110 in Volendam (plus een kleine wijziging in Purmerend).
- Uitgebreidere route lijn 101.

Is het geen optie om lijn 301 en/of 306 te verlengen naar P&R N244?

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 13 dec 2021, 20:43
door Milco
Daar rijdt lijn 376 al naartoe (alleen ma-vr, dat weer wel) die volgens mij best wel wat reizigers kan gebruiken. Een tweede lijn lijkt mij daarnaast dus niet nodig doordeweeks.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 13 dec 2021, 22:20
door TLP
Je kunt het ook omdraaien: lijn 301 en lijn 306 eindigen allebei in het zicht van de P+R op de rotonde Salvador Allendelaan/Martin Luther Kingweg. De P+R is in ieder geval gebouwd om twee lijnen tegelijkertijd te laten halteren/keren. Het laten doorrijden van lijn 301 en lijn 306 kan best wel eens de aantrekkelijkheid van de P+R verhogen.

Een enkele rit van lijn 301 duurt 23-30 minuten, een enkele rit van lijn 306 duurt 31-38 minuten. In de hyperspits kan er op beide lijnen dus geen strakke omloop gepland worden. De rijtijd tussen de P+R en de Martin Luther Kingweg is niet meer dan 1-2 minuten.

Het zal desondanks omlooptechnisch vast niet passen en te veel DRU kosten voor de huidige concessie, maar ik vind het niet doortrekken naar de P+R van beide lijnen eerlijk gezegd wel een gemiste kans.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 14 dec 2021, 11:32
door Frank93
Ik zie ook dat lijn 309 alleen nog maar in de spitsuren gaat rijden.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 14 dec 2021, 14:32
door CamilleKreemers
Waarom bestaat er niet een soort 309 maar dan vanuit Edam?

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 27 dec 2021, 19:50
door Meltrain
Waarom stoppen de meeste lijnen naar Purmerend niet bij alle haltes? Alleen Ilpendam Dorp wordt door alle lijnen bediend.
Bij Watergang Dorp stoppen alleen de 301, 305, 307, 309 en 376, bij Watergang De Dollard stoppen alleen de 301 en 305 en bij Ilpendam Jaagweg stopt zelfs alleen lijn 301.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 27 dec 2021, 20:08
door Milco
Dat is om het sneldienstkarakter te behouden. Alleen omdat er geen reguliere lijn rijdt op dat traject, stopt de 301 wel bij alle haltes.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 27 dec 2021, 20:23
door CamilleKreemers
Kan de 301/376 dan niet standaard overal stoppen en de rest scheurt door?

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: ma 27 dec 2021, 20:47
door Milco
De 301 doet dat dus al. ;)

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 07:41
door Meltrain
En lijn 305 stopt alleen niet bij Ilpendam Jaagweg.
Milco schreef: ma 27 dec 2021, 20:08 Dat is om het sneldienstkarakter te behouden. Alleen omdat er geen reguliere lijn rijdt op dat traject, stopt de 301 wel bij alle haltes.
Dat "sneldienstkarakter" wordt in mijn ogen bepaald door die vrije busbaan, niet door het overslaan van haltes waar je toch al langs rijdt.
Nu is het voor de gemiddelde reiziger erg onduidelijk welke lijn waar stopt en merkt een argeloze reiziger in lijn 306, die naar Watergang moet, dat de bus zijn halte keihard voorbij rijdt, terwijl stoppen nauwelijks extra tijd had gekost.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 07:53
door Milco
Volgens mij is het zo opgezet dat alle dorpen nu een rechtstreekse verbinding hebben met zowel Amsterdam Centraal, Noord en Zuidoost. Dit “ingewikkelde” per buslijn was er al bij Arriva dus is op zich niets nieuws en ik denk dat de frequente reiziger in het gebied inmiddels niet beter weet. :)

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 08:24
door tsov
In zekere zin bestond de "variatie" al bij de NZH ;)
Op het traject langs de Jaagweg (N235) merk je echt wel verschil in reistijd bij een snel- of stopdienst. Bovendien neemt "niemand" uit Purmerend de langzame variant, waardoor reizigers uit de dorpen onderweg ook nog kans maken op een zitplaats :)

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 08:35
door Milco
Zó ver had ik nou ook weer niet terug geklikt op de wiki ;) Kan het mij wel nog van Arriva herinneren dat de 104 toen vanaf Amsterdam direct doorreed naar Ilpendam.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 10:30
door nvdw
tsov schreef: di 28 dec 2021, 08:24 Bovendien neemt "niemand" uit Purmerend de langzame variant, waardoor reizigers uit de dorpen onderweg ook nog kans maken op een zitplaats :)
Precies. De sneldienst heeft vaak minder te maken met snelheid als met ‘zitplaatsmanagement’ ;)

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 10:34
door Meltrain
Aha, dat verklaart het al meer.
tsov schreef: di 28 dec 2021, 08:24 Bovendien neemt "niemand" uit Purmerend de langzame variant, waardoor reizigers uit de dorpen onderweg ook nog kans maken op een zitplaats :)
Maar juist beide lijnen vanaf het Tramplein stoppen bij (bijna*) alle haltes. Of trekken die lijnen op het "eerste stuk" (Overwhere c.q. De Rijp) minder reizigers?
*Lijn 305 stopt alleen niet bij Jaagweg.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 28 dec 2021, 15:12
door tsov
Goed punt, was me eigenlijk nooit zo opgevallen. Ik zou niet weten hoe de verdeling nu precies is eigenlijk. Maar sowieso is het Tramplein niet (meer) de belangrijkste bestemming in Purmerend, tegenwoordig heeft elke wijk van Purmerend z'n eigen buslijn naar Amsterdam.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 15:58
door Meltrain
Wordt de busbaan tussen Schouw en Purmerend alleen doordeweeks gebruikt?
Vandaag reden de bussen in beide richtingen namelijk ook over de gewone weg.

Verder reden vandaag alle bussen van/naar Amsterdam Noord, omdat er een stremming in de IJtunnel was. In de bus zelf was hier echter geen informatie over te vinden.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 20:02
door Milco
Het was een onverwachte afsluiting van de tunnel, wat door Connexxion en EBS wel gecommuniceerd werd via onder andere Twitter.

De busbaan wordt volgens mij dagelijks gebruikt, tussen ik dacht 15:00 en 20:00 uur richting Purmerend en daarbuiten richting Amsterdam. Wellicht was er een storing ergens?

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 20:08
door Meltrain
Ik heb geen Twitter, maar het stond wel in de digitale reisinformatie. Maar het had fijn geweest als de chauffeur ook iets had omgeroepen. :|
Dat het onverwacht was, verklaart wel waarom de OVC-lezers op "IJtunnel" stonden en de reizigers dus feitelijk (iets) te veel hebben betaald.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 04 jan 2022, 18:58
door Milco
Zijn de 10 gelede VDL’s in deze concessie eigenlijk eigendom van EBS of gaan ze straks sowieso mee naar de volgende concessie ongeacht wie daar gaat rijden?

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 04 jan 2022, 19:00
door Lange_Dre
Was er laatst niet bekend gemaakt dat EBS, gewonnen had en blijft rijden? Dan blijven ze sowieso bij EBS.

Re: Concessie Waterland (2012-2021)

Geplaatst: di 04 jan 2022, 19:15
door teun
Als ik de vervoerregio geloven mag kan er nog tot 21 April ingeschreven worden dus het lijkt me heel sterk als er nu al een winnaar zou zijn… (A)