ProRail oogst woede in Zwijndrecht met onverwachte brief
Geplaatst: di 30 sep 2008, 21:14
Spoorwegexploitant Prorail heeft vooral woede geoogst met een onverwachte brief aan buren van het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht.
Door PETER KOSTER
ZWIJNDRECHT - In een 'éénmalige kennisgeving' waarschuwt Prorail dat zich tot op 275 meter van de grens van het terrein slachtoffers kunnen overlijden als gevolg van een ongeluk op het rangeerterrein.
Bewoners van de Molenvliet, die pal langs het rangeerterrein loopt, zijn ziedend. Zij vragen al jaren aandacht voor de onveilige situatie waarin ze moeten leven, terwijl het aantal rangeerbewegingen alleen maar toeneemt. ,,Mijn broek zakt hier van af,'' zegt bijvoorbeeld Arie van Loenen, die aan de Molenvliet bij zijn scheepstimmerbedrijf woont: ,,Ze denken zeker dat ze hiermee van ons af zijn, maar dat is natuurlijk niet zo.''
Ook eigenaar Henk Biesheuvel van discotheek the Blue Lagoon is boos: ,,Met die 275 meter zit je midden in de wijk Heer Oudelands Ambacht. Ik zit hier vijf meter van Kijfhoek; er ligt alleen een slootje tussen.'' De mededeling dat er eerst minimaal een kwartier brand moet zijn voordat een wagon met gas kan ontploffen, is allerminst een geruststelling: Die tijd heb ik nodig om de zaak te ontruimen. Dat geldt niet alleen voor mij. Er werken bij de bedrijven aan de Molenvliet heel veel mensen.''
Woordvoerster Anna Kodde van Prorail laat desgevraagd weten dat er feitelijk helemaal niets veranderd is aan de veiligheid op Kijfhoek: ,,De enige reden voor deze brief is dat er een nieuwe wet is. Bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken moeten éénmalig een brief sturen om hun buren op de hoogte te stellen van de risico's. Op zich is het natuurlijk ook wel goed als men daar nog even bij stil staat.''
Kijfhoek werkt overigens al enkele jaren op basis van een gedoogvergunning. De provincie wil eigenlijk dat Prorail de risico's veel verder beperkt. Prorail meent daarentegen dat de provincie de risico's veel te zwaar inschat. Het bedrijf heeft groot economisch belang bij een optimistische inschatting van de risico´s. Door de groeiende ceconomie en vooral ook door de geleidelijke ingebruikname van de Betuwelijn, moet het rangeeerterrein steeds meer gevaarlijke stoffen verwerken.
Bron: Algemeen Dagblad
Door PETER KOSTER
ZWIJNDRECHT - In een 'éénmalige kennisgeving' waarschuwt Prorail dat zich tot op 275 meter van de grens van het terrein slachtoffers kunnen overlijden als gevolg van een ongeluk op het rangeerterrein.
Bewoners van de Molenvliet, die pal langs het rangeerterrein loopt, zijn ziedend. Zij vragen al jaren aandacht voor de onveilige situatie waarin ze moeten leven, terwijl het aantal rangeerbewegingen alleen maar toeneemt. ,,Mijn broek zakt hier van af,'' zegt bijvoorbeeld Arie van Loenen, die aan de Molenvliet bij zijn scheepstimmerbedrijf woont: ,,Ze denken zeker dat ze hiermee van ons af zijn, maar dat is natuurlijk niet zo.''
Ook eigenaar Henk Biesheuvel van discotheek the Blue Lagoon is boos: ,,Met die 275 meter zit je midden in de wijk Heer Oudelands Ambacht. Ik zit hier vijf meter van Kijfhoek; er ligt alleen een slootje tussen.'' De mededeling dat er eerst minimaal een kwartier brand moet zijn voordat een wagon met gas kan ontploffen, is allerminst een geruststelling: Die tijd heb ik nodig om de zaak te ontruimen. Dat geldt niet alleen voor mij. Er werken bij de bedrijven aan de Molenvliet heel veel mensen.''
Woordvoerster Anna Kodde van Prorail laat desgevraagd weten dat er feitelijk helemaal niets veranderd is aan de veiligheid op Kijfhoek: ,,De enige reden voor deze brief is dat er een nieuwe wet is. Bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken moeten éénmalig een brief sturen om hun buren op de hoogte te stellen van de risico's. Op zich is het natuurlijk ook wel goed als men daar nog even bij stil staat.''
Kijfhoek werkt overigens al enkele jaren op basis van een gedoogvergunning. De provincie wil eigenlijk dat Prorail de risico's veel verder beperkt. Prorail meent daarentegen dat de provincie de risico's veel te zwaar inschat. Het bedrijf heeft groot economisch belang bij een optimistische inschatting van de risico´s. Door de groeiende ceconomie en vooral ook door de geleidelijke ingebruikname van de Betuwelijn, moet het rangeeerterrein steeds meer gevaarlijke stoffen verwerken.
Bron: Algemeen Dagblad