Bereikbaarheid Zandvoort tijdens Formule 1

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Bereikbaarheid Zandvoort tijdens Formule 1

Bericht door samsam538 »

NS wil 6 intercity's en 6 sprinters naar Zandvoort laten rijden:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-spoor-z ... ~aaf08af5/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Dat de stroomvoorziening niet optimaal is lijkt me logisch. Wat ik weer wat minder snap is de perronlengte. Vroegûh keerden daar toch getrokken treinen van twaalf bakken? Wie heeft dan bedacht dat het perron wel korter kon?

Gelukkig is dat nog wel op te lossen met wat planken. Wat veel vreemder is zijn de vier huisjes die pal ten noorden van het spoor staan, waardoor een derde perronspoor onmogelijk is. Raar, want nieuwbouw op een plek waar dertig jaar geleden ook nog een spoor lag. Toch schijnt er in het buitenland waardering voor de Nederlandse planologie te zijn...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door sirvinniei »

Kunnen er niet gewoon pendelbussen ingelegd worden? Om de volledige infra om te gaan gooien voor één evenement, terwijl normaal een halfuursdienst voldoende is lijkt me ook overdreven.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Zandvoort is met de rest van Europa verbonden door twee wegen, die beiden door Haarlem heen gaan en op zonnige zomerdagen muurvast staan. Verder ben ik een beetje lui, dus ik heb geen zin om een capaciteitssommetje voor je te maken, maar waar dacht je die bussen eigenlijk te laten rijden?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door dennistd »

Voor de Formule 1 lijkt me qua bereikbaarheid de enige optie een verplichte bus- en/of treincombi vanuit alle hoeken van het land...

In 10 bakken VIRM past ruim 1400 man. Elke 5 minuten een volle trein aanvoeren levert een capaciteit op van 28.000 reizigers per uur.

In een bus kun je al snel 50-60 man kwijt, zorg dat deze in colonnes van een stuk of twintig tegelijk de binnenwegen naar Zandvoort op gaan en je hebt weer 1000 bezoekers binnen. Doe dat elke 3-4 minuten en per uur kun je 20.000 mensen aanvoeren per bus.

Voor autoverkeer zou Zandvoort volledig afgesloten moeten worden dan, anders rijden de bussen zich vast.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

...waarmee je niet alleen Zandvoort, maar ook Heemstede, Haarlem en een flink stuk van Bloemendaal onbereikbaar maakt. Laat die bussen maar zitten dus, en zet een extra transformator neer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door dennistd »

Voor die mensen zet je dan extra regulier OV in. Kaartjes voor het circuit alleen geldig laten zijn na een scan voor het instappen van de verplichte trein/bus en je hebt geen last van die reizigers in je normale bussen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Ferdinand »

Dat autoverkeer zou je bij station Haarlem Spaarnwoude misschien nog wel kwijt kunnen. Het station ligt nog voor de stad Haarlem en dichtbij de A200. Zo te zien is er ook nog wel wat extra ruimte voor nog meer parkeerplaatsen. De parkeervoorzieningen van de IKEA kunnen dan ook gebruikt worden.
Na het parkeren van de auto kan men dan de trein naar Zandvoort pakken.

Zandvoort moet in ieder geval voor personenauto's van bezoekers die de racebaan willen bezoeken dan helemaal afgesloten worden.
Vanaf station Zandvoort is het twee kilometer lopen naar het circuit. Dat valt dus wel mee. Ik zou de weg van het station naar de racebaan helemaal vrijmaken voor voetgangers en voor invaliden iets van een golfwagentje regelen die kan fungeren als pendel.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door isadora »

Maarruh, dit zal de organisatie van het evenement toch allemaal al wel hebben geregeld?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door en-es »

Vast wel ja *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Vast, alleen is het waarschijnlijk niet voor niks dat NS aan de bel trekt over met name de stroomvoorziening op Haarlem-Zandvoort.

Verder vind ik alle ideetjes over combikaartjes en P&R's heel lief, maar als er in korte tijd serieus veel mensen vervoerd moeten worden moet je een enorme capaciteit hebben. Daar moet wel infrastructuur voor zijn, en dat kost dus geld.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door JordiBrabant »

Ferdinand schreef:Zandvoort moet in ieder geval voor personenauto's van bezoekers die de racebaan willen bezoeken dan helemaal afgesloten worden.
Volgende probleem, leg dat de verstokte automobilisten die juist naar de Formule 1 willen komen maar eens uit.

Maar om de om genoeg mensen er te kunnen krijgen is het wel noodzakelijk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door nvdw »

F1 of niet, NS wil simpelweg dat de infrastructuur wordt opgewaardeerd, en daarvoor is geld nodig, want dat drukt ProRail ook niet zelf. Het is dus een milde vorm van chantage: meer geld naar het spoor, anders loopt alles vast.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door sirvinniei »

JordiBrabant schreef: Volgende probleem, leg dat de verstokte automobilisten die juist naar de Formule 1 willen komen maar eens uit.
Verkeersregelaartje in Bentvelt en Overveen en wat borden verspreid over Haarlem.
nvdw schreef:F1 of niet, NS wil simpelweg dat de infrastructuur wordt opgewaardeerd, en daarvoor is geld nodig, want dat drukt ProRail ook niet zelf. Het is dus een milde vorm van chantage: meer geld naar het spoor, anders loopt alles vast.
Waarom? In prorails visie voor 2030 staat er maar een halfuursdienst ingepland voor Zandvoort. Dat lijkt me ook voldoende voor het grootste deel van de tijd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door reisthijs »

trolly schreef:Dat de stroomvoorziening niet optimaal is lijkt me logisch. Wat ik weer wat minder snap is de perronlengte. Vroegûh keerden daar toch getrokken treinen van twaalf bakken? Wie heeft dan bedacht dat het perron wel korter kon?
Nee, de perrons zijn nooit langer geweest. In de tijd dat er een IC Zandvoort-Maastricht bestond waren de treinen nog niet zo lang.

Toen NS met twaalf bakken ging rijden werd Haarlem het beginpunt van de IC's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Dat klinkt plausibel.
sirvinniei schreef:
JordiBrabant schreef: Volgende probleem, leg dat de verstokte automobilisten die juist naar de Formule 1 willen komen maar eens uit.
Verkeersregelaartje in Bentvelt en Overveen en wat borden verspreid over Haarlem.
nvdw schreef:F1 of niet, NS wil simpelweg dat de infrastructuur wordt opgewaardeerd, en daarvoor is geld nodig, want dat drukt ProRail ook niet zelf. Het is dus een milde vorm van chantage: meer geld naar het spoor, anders loopt alles vast.
Waarom? In prorails visie voor 2030 staat er maar een halfuursdienst ingepland voor Zandvoort. Dat lijkt me ook voldoende voor het grootste deel van de tijd.
Je hebt helemaal gelijk knul. Gewoon kop in 't zand en doen of er niks aan de hand is, dan waait het vanzelf wel over.
Laatst gewijzigd door trolly op ma 13 mei 2019, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door isadora »

sirvinniei schreef:.....
Waarom? In prorails visie voor 2030 staat er maar een halfuursdienst ingepland voor Zandvoort. Dat lijkt me ook voldoende voor het grootste deel van de tijd.
En tegen die tijd is de hype Verstappen wel uitgeraasd. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Oplossing van het probleem: De Grand Prix van Nederland op het circuit van Assen laten rijden :pos: :wink: .
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door waldo79 »

Hoe gaat het nu met speciale evenementen als Pinksterraces? Kan dat scenario niet gebruikt worden?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door SLToilet »

Over Assen gesproken: Maar dan vraag ik me toch af of je zoveel treinen naar Assen kan voeren... misschien iets minder vanwege de afstand tot de grote steden maar nog steeds een hele zooi. Kan me moeilijk voorstellen dat Assen of Groningen de capaciteit hebben om zoveel treinen te laten keren, laat staan of Zwolle er zoveel kan verwerken (of je moet Meppel-Steenwijk onder het mom van 'werkzaamheden' eruit gooien :twisted: )

Enfin, wat is de snelst mogelijke tijd om een transformator neer te zetten en te activeren?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door waldo79 »

Assen organiseert de TT en het verkeer loopt niet massaal vast noch het openbaar vervoer daarheen kampt met problemen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

SLToilet schreef:Enfin, wat is de snelst mogelijke tijd om een transformator neer te zetten en te activeren?
Dat zal waarschijnlijk op niet al te lange termijn gerealiseerd kunnen worden. Het zal NS vooral gaan om het investeringsbesluit zo snel mogelijk te nemen.
waldo79 schreef:Hoe gaat het nu met speciale evenementen als Pinksterraces? Kan dat scenario niet gebruikt worden?
Dat daar nou niemand aan gedacht heeft! Of zou dat met de schaal van beide evenementen van doen hebben?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door waldo79 »

Hi hi, ik opper ook wat. Tot 1985 werd er ook F1 georganiseerd. Destijds waren er ook Nederlanders succesvol in de racerij. Men heeft dus al ervaring met zo'n evenement.

Waarom is het nu een probleem afgezien dat ik de locatie gezien de ligging in een Natura2000 gebied dubieus vindt voor grootschalige evenementen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Tot 1985 ja :wink: . Dat is bijna 35 jaar geleden. Bedenk wel dat toen de de verkeer en openbaarvervoerstromen iets minder (en anders) waren dan in 2019 en 2020 :wink: .
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

...evenals de belangstelling voor het formule 1 gedoe en het succes van leden van de familie Verstappen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten