Bereikbaarheid Zandvoort tijdens Formule 1

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Bemined »

Ik vermoed dat je de drukte beter kunt verdelen als je alle treinen de volledige afstand laat rijden. Als je 6x per uur Amsterdam - Zandvoort zou doen en 6x per uur Haarlem - Zandvoort krijg je mogelijk te maken met dat de 6 treinen die vanuit Amsterdam komen overvol zitten en de 6 die in Haarlem beginnen een stuk leger zijn. Bij terugkeer is het nog lastiger, je wilt niet dat er reizigers op Zandvoort blijven wachten op de volgende trein omdat die ene trein niet verder gaat dan Haarlem.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door SuperGhost »

Houdt dat ook in dat de intercity's Leiden-Amsterdam Centraal dan ingekort worden tot Haarlem? Of gaan die omgeleid worden via Schiphol?

Met zo'n hoge frequentie vraag ik me namelijk af hoe je die intercity's er anders nog tussen kan krijgen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door MetroRET »

Of inkorten tot Haarlem.
Uiteraard zal de [serie=Sprinter|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] ook worden ingekort tot Haarlem.

Probleem is vanuit/naar Leiden is dat je voor rechtspoor langs Hg richting Ledn hetzelfde wissel nodig hebt als rechterspoor vanuit Zandvoort.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Mikos »

teun schreef:Ik vraag me af of dat testen van 3 gekoppelde setjes SLT hier wellicht ook toegepast gaat worden, 16 bakken zou namelijk volgens mij moeten passen.
Dat is juist hiervoor getest.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door MetroRET »

Vrij knap:
SLT14: 239mtr
SLT16: 271mtr

Asd1: 243mtr
Hlms: 268mtr
Zvt2: 229mtr
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Mikos »

Of het er 16 zijn is me onbekend, maar wel 3 stellen. En dat kan natuurlijk ook 3*4 zijn. Of 2 vieren en een zes.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door MetroRET »

2 vieren en een zes zijn nog altijd de niet passende SLT14. :Y

Tevens is 2xSLT6 ruimer dan 3xSLT4, dus dat levert niet bepaald winst op.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door reisthijs »

Want het is niet mogelijk dat ze heel toevallig dat ene perron in Zandvoort een stukje hebben verlengd?
Dan past SLT14 nu dus wel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door playertwo »

Het is te hopen dat het inderdaad tot 12x Asd - Zvt is en niet deels vanaf Hlm of Gvc. Dat levert naast x-aantal meer overkruisen ook potentiële storingen op.
Hopelijk dat de treinen uit Utg en Ledn te Hlm dan aldaar kopmaken. Wissels kunnen dan die dagen in een vaste stand blijven liggen en overkruisen wordt beperkt tot een minimum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Daniel »

playertwo schreef:Het is te hopen dat het inderdaad tot 12x Asd - Zvt is
Dat staat gewoon letterlijk in het hier eerder gelinkte artikel :?
NS schreef:Op vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 mei rijdt er tussen station Amsterdam Centraal en station Zandvoort aan Zee in beide richtingen maximaal elke vijf minuten een trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Aking »

Nou ja, één keer per uur valt natuurlijk ook nog steeds binnen "maximaal elke vijf minuten" :') (A)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door playertwo »

Daniel schreef:
playertwo schreef:Het is te hopen dat het inderdaad tot 12x Asd - Zvt is
Dat staat gewoon letterlijk in het hier eerder gelinkte artikel :?
Reageerde eigenlijk op de reactie van Miko van vandaag 18.46.

Edit, onderstaande quote:
Milco schreef:Ik had niet verwacht elke vijf minuten helemaal vanaf Amsterdam? Of tellen ze daar de reguliere treinen mee die tussen Amsterdam en Haarlem rijden en wordt vanaf daar iedere vijf minuten naar Zandvoort gereden?
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door hidihi »

Ik twijfel of er tussen Amsterdam en Zandvoort wel voldoende capaciteit wordt aangeboden. Met bijvoorbeeld een SLT 10 wordt er 550 zitplaatsen aangeboden. Met staanplaatsen kun je misschien 1000 reizigers meenemen. Dat is op uur basis slechts een capaciteit van 12.000. s'morgens kan het wel lukken. Maar s'middags als iedereen op het zelfde moment weg gaat, kan ik me niet voorstellen dat het een succes gaat worden. Daarnaast vraag ik me af hoe ze reizigers op Zandvoort in de voorste treinstellen gaan krijgen. Want op een normale stranddag zie je de meeste reizigers achterin in stappen.

Een oplossing voor het treinverkeer tussen Leiden en Haarlem vinden gaat geen pretje zijn. Je kunt namelijk niet elke 15 minuten met 10 bakken Virm in Haarlem aankomen. Om tot een goede spreiding te komen (vooral s'morgens) moet je eigenlijk elke 5 minuten rijden tussen Haarlem en Leiden. In Haarlem kun je alleen maar perron 1 gebruiken voor de treinen van en naar Leiden. Perron 4 en 5 in Haarlem zullen vanwege de frequentie van de sprinter Amsterdam Zandvoort niet bereikbaar zijn vanaf Leiden.

Ook de sprinter tussen Alkmaar en Haarlem is moeilijk. Deze treinen moeten eigenlijk 6 per uur rijden (hoge frequentie is nodig vanwege een goede ochtend spreiding), probeer maar eens 6 sprinters bij Uitgeest te laten kruizen met het overige treinverkeer van en naar Zaandam.

Dus ik zie nog veel problemen, die je niet zomaar kunt oplossen
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door jelmerrr »

Je moet rekenen met SLT 12 of zelfs 14. Verder geld natuurlijk hoe drukker de trein hoe beter de spreiding wordt. En waarom moet er 6 treinen per uur uit Haarlem komen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:Een oplossing voor het treinverkeer tussen Leiden en Haarlem vinden gaat geen pretje zijn.
(...)
Ook de sprinter tussen Alkmaar en Haarlem is moeilijk.
Als je goed zoekt kan je overal problemen zien, maar het is dus niet de bedoeling dat er massaal via Leiden-Haarlem of Alkmaar-Haarlem gereisd gaat worden.
NS adviseert de reizigers over te stappen in Amsterdam Centraal of Sloterdijk.
https://www.ns.nl/uitgelicht/dutch-gran ... eling.html
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Ook is bekend geworden (zie bovenstaande bericht) dat station Overveen op 1,2 en 3 mei gesloten is.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Roeland »

Het lijkt mij logisch wanneer ze die dag de [serie=Sprinter|2020|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] inkorten tot Haarlem (spoor 8 ) en tussen Haarlem en Leiden 4x/uur een trein laten rijden (in Haarlem kerend op spoor 1). En dat er dan 2x/uur omgeleide IC's Leiden - Sloterdijk - Amsterdam CS via Schiphol rijden.
Daarmee laat je het middenperron in Haarlem kruisingsvrij voor de hoogfrequente Zandvoort-pendel.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ovforens »

hidihi schreef:Ik twijfel of er tussen Amsterdam en Zandvoort wel voldoende capaciteit wordt aangeboden. Met bijvoorbeeld een SLT 10 wordt er 550 zitplaatsen aangeboden. Met staanplaatsen kun je misschien 1000 reizigers meenemen. Dat is op uur basis slechts een capaciteit van 12.000. s'morgens kan het wel lukken. Maar s'middags als iedereen op het zelfde moment weg gaat, kan ik me niet voorstellen dat het een succes gaat worden. Daarnaast vraag ik me af hoe ze reizigers op Zandvoort in de voorste treinstellen gaan krijgen. Want op een normale stranddag zie je de meeste reizigers achterin in stappen.

.

Dus ik zie nog veel problemen, die je niet zomaar kunt oplossen
Een evenement als de F1 moet je niet plotsklaps eindigen maar langzaam afbouwen. After evenementjes aanbieden, concerten met verschillende eindtijden bijvoorbeeld. Daarmee spreid je de afvoer.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Bemined »

Dat is de theorie, de praktijk laat zich echter lastig voorspellen. Als Max Verstappen vroeg uitvalt en het is slecht weer krijg je een heel andere afvoer dan wanneer het prachtig weer is en Max wint.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Durashift »

Mwah, het is geen 2 wekelijkse voetbalwedstrijd.. die je voortijdig verlaat om het miserabele spel.. waarbij je weet dat er over 2 weken weer een nieuwe kans is. :wink:

Ik denk dat de vele F1 fans toch zeker wel die race willen uitkijken, de beleving ervaren, wind en regen of een stralende zon. Als Max 'm in het grind zet.. jammer dan maar dat zal geen lege tribunes veroorzaken, denk ik.

Als het 'slecht' weer is.. zijn er wél minder treinreizigers die voor het strand / boulevard komen.. zo die er in dat weekend al zullen zijn en niet een ander weekend plannen of uitwijken naar een andere badplaats ivm de F1 drukte.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Bemined »

En toch zijn dit aandachtspunten die benoemd worden in het officiële mobiliteitsplan :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Wubbo »

Ik zag afgelopen vrijdag dat de houten zijperrons al klaar zijn. Die lijken alleen korter dan het middenperron.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door hidihi »

reisthijs schreef:
hidihi schreef:Een oplossing voor het treinverkeer tussen Leiden en Haarlem vinden gaat geen pretje zijn.
(...)
Ook de sprinter tussen Alkmaar en Haarlem is moeilijk.
Als je goed zoekt kan je overal problemen zien, maar het is dus niet de bedoeling dat er massaal via Leiden-Haarlem of Alkmaar-Haarlem gereisd gaat worden.
NS adviseert de reizigers over te stappen in Amsterdam Centraal of Sloterdijk.
https://www.ns.nl/uitgelicht/dutch-gran ... eling.html
Wie gaat naar dat reisadvies luisteren? Als je naar zuid Holland gaat reizen en je reist via A,dam CS, dan ben je minstens een half langer onderweg (zeker als je richting Den Haag gaat). Alleen als je naar Woerden of Gouda gaat dan is reizen via Amsterdam CS verstandig. Naar Alkmaar kun je misschien wel via Sloterdijk reizen, maar of iedereen zich daar aan gaat houden? Via Sloterdijk reizen is toch 10 minuten langer
jelmerrr schreef:Je moet rekenen met SLT 12 of zelfs 14. Verder geld natuurlijk hoe drukker de trein hoe beter de spreiding wordt. En waarom moet er 6 treinen per uur uit Haarlem komen?
Ben jij wel eens in Zandvoort geweest? Je krijgt reizigers echt moeilijk in de voor kant van de trein, zeker als deze zo lang wordt.

Het is heel belangrijk dat je s'morgens vanuit heel Nederland heel frequent rijdt naar de overstap stations (Haarlem, Sloterdijk en Amsterdam) Ik zal de lijn Leiden-Haarlem als voorbeeld nemen. Stel je voor vanuit de richting Leiden zijn er 2400 reizigers per uur die met de IC trein richting Haarlem gaan om daar over te stappen op de sprinter naar Zandvoort. Je kunt als trein vervoerder kiezen hoe je deze 2400 passagiers over het uur gaat verspreiden. Hierbij zijn de volgende sanario's mogelijk.

2x IC treinen per uur (dat is de normale zondag ochtend frequentie) er komen 1200 passagiers per trein aan en deze passagiers moet je in de sprinter naar Zandvoort proppen. Resultaat station Haarlem gaat gevaarlijk druk worden
4x IC trein per uur. Er komen 600 passagiers per trein aan die op de sprinter naar Zandvoort moeten. Het perron Haarlem wordt zeer vol en het is de vraag of iedereen wel mee kan met de eerste sprinter
6x IC trein per uur. Dit zijn 400 passagiers per trein. De kans dat de reizigers station Haarlem snel kan verlaten wordt al groter
12x IC trein per uur. Dit sanario is niet uitvoerbaar, maar als er zijn slechts 200 passagiers die per trein aankomt, is dat is voor de doorstroming wel een droom sanario.

Dit is een simpel voorbeeld. Maar het laat wel zien dat je s'morgens wel zo vaak mogelijk moet rijden naar de stations Haarlem, Sloterdijk en Amsterdam CS. Om de reizigers stromen zo goed mogelijk te verdelen over de sprinter treinen naar Zandvoort
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Aking »

hidihi schreef:Ben jij wel eens in Zandvoort geweest? Je krijgt reizigers echt moeilijk in de voor kant van de trein, zeker als deze zo lang wordt.
Was het niet juist het plan dat er aan beide kanten een perron kwam? Dan kun je eventueel nog iets doen met toestroom naar de "buitenperrons"
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door dennistd »

Wubbo schreef:Ik zag afgelopen vrijdag dat de houten zijperrons al klaar zijn. Die lijken alleen korter dan het middenperron.
Dat lijkt me geen heel groot probleem: 's ochtends in Zandvoort wordt er daar vanaf toch alleen ingestapt, en 's middags moet je bij de station richting Zandvoort ervoor zorgen dat er alleen in het voorste stel ingestapt wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten