Pagina 4 van 15

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 19:58
door Vinny
Suus schreef:Haarlem - Uitgeest verbussen.
Spoor 1 voor treinen uit Leiden naar Amsterdam
Spoor 3 voor treinen van Amsterdam naar Leiden
Spoor 4/5 voor korttrajectdiensten Zandvoort - Haarlem
Spoor 6 voor treinen van Zandvoort naar Amsterdam
Spoor 8 voor treinen van Amsterdam naar Zandvoort.

Eenrichtingsverkeer in de reizigerstunnels instellen.
Ik ben niet heel erg gecharmeerd van deze oplossing, maar het zal voor volgend jaar wel de enige optie zijn ja.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 21:50
door AppleMoose
Durashift schreef: Over het bijbouwen van een extra transformator: gaat niet zo makkelijk, in Lunteren is er al veel verzet van omwonenden... dus dat kan wel ff duren denk ik..daar in Zandvoort. :wink:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n-Lunteren
Zijn er niet van die tijdelijke transformatoren te krijgen? Of leveren die te weinig vermogen?

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 22:14
door Bemined
cassie127 schreef:
Hainje schreef:Drie minuten toch?
Je zit nog met je overkruisingen in Zandvoort... Daar moet officieel 6 minuten tussen zitten indien de eerst volgende trein de tegengestelde richting op gaat als de trein daarvoor.
En dan is dit volgens mij de enige optie:

:02 aankomst sprinter op sp2
:05 aankomst intercity op sp1
:06 vertrek sprinter van sp2
:09 vertrek intercity van sp1

:12 aankomst sprinter op sp2
:15 aankomst intercity op sp1
:16 vertrek sprinter van sp2
:19 vertrek intercity van sp1

Waarbij de intercity vanwege de lengte op spoor 1 moet, ruimte om te schuiven is er dus niet. Je kan de tijden als geheel opschuiven om het in Haarlem passend te maken, maar de onderlinge verhoudingen zitten klem tussen de plannormen (opvolgtijd van 3 minuten, overkruis tussen aankomst sp1 en vertrek sp2 van 1 minuut, en overkruis tussen vertrek en aankomst hetzelfde spoor van 6 minuten).

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 22:22
door trolly
Ronaldussen schreef:Zijn er niet van die tijdelijke transformatoren te krijgen? Of leveren die te weinig vermogen?
Lang geleden had de NS gelijkrichter- en transformatorwagens, en kon dus een compleet onderstation (tijdelijk) door een mobiele versie vervangen worden. Maar zelfs al zouden die dingen er nog zijn, dan zou ik niet weten waar je ze op zou kunnen stellen. Want behalve dat ik niet zou weten waar je daar een stukkie spoor voor zou moeten vinden, moet daar ook nog een aansluiting op het hoogspanningsnet zijn. Ook best een dingetje.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 22:28
door Durashift
Generatoren in serie schakelen?

Ik hoorde Jan Lammers bij de NOS al zeggen dat het spoor misschien niet al volgend jaar aangepast is voor de bezoekersstroom..
Denk dat men aldaar wel al meer weet van wat haalbaar is.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 22:30
door Wubbo
Plannnorm aankomst na vertrek is 6 minuten, vertrek na aankomst is 1 minuut (voor overkruisingen in tegengestelde richting).

Ik verwacht trouwens 6xIC en 6xSpr Asd-Zvt, in Haarlem op spoor 3 en 6, treinen uit Leiden keren op spoor 1 en treinen uit Beverwijk keren op spoor 8. Ik verwacht dat je door het snelheidsverschil dat prima kan maken, en doordat je zowel in Zandvoort als in Amsterdam 2 treinen kort achter elkaar hebt en dan even niets lukt het waarschijnlijk ook wel met de overkruistijden.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: di 14 mei 2019, 22:35
door trolly
Hè hè, gevonden.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 11:01
door Putdeksel
ProRail gaat werken op F1 snelheid en dat levert op: extra treinen naar Zandvoort aldus NOS.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 11:15
door ODRAIL
Het officiële bericht van ProRail zelf:

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-z ... -zandvoort

Ook het AD heeft hier een bericht over:

https://www.ad.nl/formule-1/met-interci ... ~a8b7f36d/

(p.s. er zijn meerdere mediabronnen die over het persbericht van ProRail berichten).

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 20:12
door Durashift
^^^ uit die ProRail link het onderstaande citaat:
(..) Waar de nodige maatregelen normaal meerdere jaren in beslag kunnen nemen, doet ProRail het op dit traject letterlijk in Formule 1 tempo. ProRail ziet het belang in van een goede bereikbaarheid tijdens een uniek event voor Nederland waar heel veel toeschouwers onze trots Max Verstappen hopelijk als eerste over de finish zien rijden.

Met de maatregelen die worden genomen tussen Haarlem - Zandvoort is het spoor in de toekomst ook geschikt om structureel met meer treinen per uur te rijden buiten de F1-dagen om.(..)
Mooi.. om te weten.. het kán dus wel.. infrastructuur aanpassen op zeer korte termijn en in rap tempo. :wink:
Als er nog trajecten zijn die met een quick-fix geholpen kunnen zijn qua capaciteitsuitbreiding.. zorg dat je een uniek evenement erbij regelt en ProRail komt in actie. (A) :wink:

Anyway, er wordt niet concreet gesproken over hoeveel extra treinen er moeten gaan rijden na deze infraverbetering. Ik heb weleens gelezen dat 12 de max is.. maar zou mij niet verbazen als het aankomend F1 seizoen nog niet op dat aantal zit.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 20:49
door Vinny
het kán dus wel.. infrastructuur aanpassen op zeer korte termijn en in rap tempo.
Natuurlijk kan dat. Er is immers geld beschikbaar gesteld. Zal natuurlijk wel weer te weinig zijn waardoor volgend jaar blijkt dat er nog een veelvoud nodig is en er van alles nog rammelt, maar dan is de eerste stap in ieder geval gezet :twisted:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:01
door ODRAIL
Durashift schreef:: Anyway, er wordt niet concreet gesproken over hoeveel extra treinen er moeten gaan rijden na deze infraverbetering. Ik heb weleens gelezen dat 12 de max is.. maar zou mij niet verbazen als het aankomend seizoen nog niet op dat aantal zit.
Bedoel je hiermee het seizoen 2019 of 2020?

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:02
door Durashift
^ 2020. Ik zal er F1 achter zetten.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:07
door ODRAIL
Als het een beetje meezit verwacht ik van een organisatie als ProRail dat ze dat wel kunnen halen. Maar ja ... je weet het hier in ons land maar nooit :? :wink: .

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:19
door trolly
Durashift schreef:Mooi.. om te weten.. het kán dus wel.. infrastructuur aanpassen op zeer korte termijn en in rap tempo. :wink:
Als er nog trajecten zijn die met een quick-fix geholpen kunnen zijn qua capaciteitsuitbreiding.. zorg dat je een uniek evenement erbij regelt en ProRail komt in actie. (A) :wink:
Beetje het omgekeerde van de wet van de remmende voorsprong. Als het voorzieningenniveau laag is, is het relatief eenvoudig te verbeteren. Het gaat trouwens bepaald niet over een wereldbedrag, en omdat het niet over een permanente frequentieverhoging gaat worden de overwegen bijvoorbeeld niet aangepakt.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:27
door ODRAIL
En voor die overwegen zou je op de dagen dat het echt nodig is ook voorzieningen / maatregelen kunnen treffen.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:30
door Durashift
^^^ Is ook, trolly. Het is een specifiek stukje wat, relatief, eenvoudig aangepakt kan worden.

Ik blijf het 'apart' vinden dat zo'n F1 evenement dit allemaal in gang kan zetten voor 1x per jaar..
De strandgangers hebben toch al vele zomers en op meerdere dagen hutje mudje gereisd op zomerse stranddagen.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:45
door ODRAIL
Als op het stuk Haarlem - Zandvoort de beveiliging aangepast moet worden voor de frequentieverhoging dan worden automatisch ook de overwegen meegenomen in de aanpassingen.

En ... tussen Haarlem (Overveen) en Zandvoort zitten slechts twee overwegen. Dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:50
door trolly
Durashift schreef:^^^ Is ook, trolly. Het is een specifiek stukje wat, relatief, eenvoudig aangepakt kan worden.

Ik blijf het 'apart' vinden dat zo'n F1 evenement dit allemaal in gang kan zetten voor 1x per jaar..
De strandgangers hebben toch al vele zomers en op meerdere dagen hutje mudje gereisd op zomerse stranddagen.
Klopt, hoewel de frequentie dan ook verdubbeld wordt, en dat op dat relatief korte stukkie lukt zonder dat dat tot heel schrijnende taferelen leidt. Maar waar badgasten nog enigszins gespreid verschijnen belooft F1 een sterke piek op te gaan leveren. Gecombineerd met de onmogelijkheid meer autoverkeer af te handelen levert dat de unieke situatie op dat een kudde benzinesnuivers voor een vlotte upgrade van de spoorinfrastructuur gaat zorgen.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 21:59
door Durashift
^^ :D :pos: :lol:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 22:04
door trolly
KM46 schreef:Als op het stuk Haarlem - Zandvoort de beveiliging aangepast moet worden voor de frequentieverhoging dan worden automatisch ook de overwegen meegenomen in de aanpassingen.

En ... tussen Haarlem (Overveen) en Zandvoort zitten slechts twee overwegen. Dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Even goed tellen: twee in Zandvoort en één in Overveen zijn drie overwegen. Ik weet niet precies wat jij met "aanpassingen" bedoelt, maar het gaat mij niet zozeer over beveiliging maar over het feit dat die dingen bij twaalf treinen per uur dus 24 keer per uur dicht zijn. Dat zal in de praktijk misschien wat anders uitpakken (door kruisende treinen wordt het beeld gunstiger, doordat alle drie de overwegen naast de twee stations liggen juist minder gunstig, want langere passeertijd) maar de consequentie is wel dat die overwegen niet echt lekker bruikbaar gaan zijn voor wegverkeer. Met name in Zandvoort kan dat lastig zijn, o.a. voor hulpdiensten.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: do 06 jun 2019, 11:06
door ODRAIL
:oops: Mijn excuus. Je hebt gelijk :oops:

Tussen Overveen en Zandvoort zitten inderdaad drie overwegen.

En ... Tussen Overveen en Haarlem zitten er ook twee. Dus een totaal van vijf overwegen.

Tsja ... de laatste keer dat het stukje Haarlem - Zandvoort bereist heb was is 1998. Ben niet bekend op dat traject.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: do 06 jun 2019, 18:04
door Vinny
trolly schreef:
Durashift schreef:^^^ Is ook, trolly. Het is een specifiek stukje wat, relatief, eenvoudig aangepakt kan worden.

Ik blijf het 'apart' vinden dat zo'n F1 evenement dit allemaal in gang kan zetten voor 1x per jaar..
De strandgangers hebben toch al vele zomers en op meerdere dagen hutje mudje gereisd op zomerse stranddagen.
Klopt, hoewel de frequentie dan ook verdubbeld wordt, en dat op dat relatief korte stukkie lukt zonder dat dat tot heel schrijnende taferelen leidt. Maar waar badgasten nog enigszins gespreid verschijnen belooft F1 een sterke piek op te gaan leveren. Gecombineerd met de onmogelijkheid meer autoverkeer af te handelen levert dat de unieke situatie op dat een kudde benzinesnuivers voor een vlotte upgrade van de spoorinfrastructuur gaat zorgen.
Strandgasten leveren de economie nu eenmaal minder op dan een aantal rokende motoren. Om in Fles' terminologie te blijven: Badslipperexpressen met levende vulling :wink:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: do 06 jun 2019, 18:40
door Suus
Zover ik nu dingen hoor/lees over de Formule 1 gaat het vooral de belastingbetaler veel kosten terwijl de organisatie van de F1 voor de geldstroom de Ducktape-methode gebruikt na afloop. Lees: er blijft geen rode cent achter in Nederland.

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Geplaatst: do 06 jun 2019, 20:03
door Meltrain
KM46 schreef: Tsja ... de laatste keer dat het stukje Haarlem - Zandvoort bereist heb was is 1998. Ben niet bekend op dat traject.
Dan moet je er echt weer eens heen gaan. In mijn ogen is dat het mooiste spoortraject van Nederland. :D