Pagina 26 van 43

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 12:36
door Matt5154
Wievank schreef: ma 19 apr 2021, 11:29 Deze keuze zal vooral met planning van personeel en materieel te maken hebben. De samengevoegde lijn 51/61 zal met de elektrische stadsbussen van Delft rijden, welke wel wat klein zijn om verder door te rijden naar de Grote Markt in Den Haag. Het overgebleven stuk van lijn 51 komt daarmee alleen niet meer op een handig knooppunt met pauzelocatie waar ook uitgewisseld kan worden met andere lijnen. Lijn 30 heeft dit echter nu zowel in Naaldwijk als in Zoetermeer. Door lijn 51 naar Zoetermeer te laten rijden is dit probleem dus opgelost.

NB Uitwisselen van personeel halverwege een rit kan wel, maar is minder efficiënt dan aan het begin/eind van een rit. Dus als het niet nodig is wil je dat liever voorkomen.
Maar dan is er een probleem als een van de elektrische bussen stuk zal gaan. Om lijn 61 door te verlengen naar Rijswijk heb je wss 1 of 2 extra bussen nodig, dus 1 of 2 omlopen erbij. 17 omlopen van Stad Delft en 6 omlopen van Stad Zoetermeer =23 omlopen in totaal dus 23 bussen. Er zijn maar 23 Citeas bij EBS (6008 momenteel niet inzetbaar dus 22 bussen) dus geen techinsch reserve. Dan moet er een gasbus ingezet worden.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 13:14
door CamilleKreemers
Echter is de frequentie 2x/uur. Ik verwacht dus niet heel veel problemen voor nu.
De 61 wordt ongeveer 25 minuten lang.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 13:32
door Wievank
De nieuwe lijn 61 gaat wel nog maar 2x/u rijden, i.p.v. de huidige 4x/u. Daarmee past het weer wel.

Andere wijzigingen (stand van 1,5 maand terug):
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 1 Vlietbrug en Ary van der Spuyweg
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 2 Nieuwendamlaan, Fahrenheitstraat, Stuyvesantstraat
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 3 Heliotrooplaan
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 6 Aegonplein
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 9 Riouwstraat
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 12 Copernicusplein en Fahrenheitstraat
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 16 Frankenslag, Statenplein, Alberdingk Thijmstraat en Van Geysterenweg
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 11 Boreelstraat en Doornstraat
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 15 Broekpolder
  • HTM: Opheffen tramhaltes lijn 17 Treubstraat
  • EBS: Strekken lijn 30 (straks lijn 51) in Rijwijk Plaspoelpolder: opheffen Patentlaan en De Bruy Kopsstraat
  • EBS: Strekken lijn 32 over de N223 in De Lier met twee nieuwe haltes: Sportlaan en De Ruijterstraat
  • EBS: Opheffen lijn 50
  • EBS: Samenvoegen lijn 51 en 61 tussen Delft en Rijswijk welke 2x/u rijdt
  • EBS: Opheffen lijn 53 met Delfthopper als alternatief
Dit alles zou in moeten gaan rond 1 juli, of zoveel later waar infra aanpassingen nodig zijn.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 17:21
door verfmeer
Volgens de wethouder van gemeente Westland gaat het strekken van lijn 32 niet door: https://wos.nl/nieuws/artikel/buslijn-3 ... ier-rijden

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 19:13
door Etienne
Ook in het verleden was daar al sprake van, toen nog als 128, en werd het ook geschrapt.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 01 jun 2021, 12:53
door Matt5154
Ben wel benieuwd naar welk materieel op lijn 144 gaat ingezet worden dit jaar. :o

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 01 jun 2021, 12:55
door DPDelft
Gezien de beperkte toegang tot Duinrell is het waarschijnlijk dat er gewoon weer 12 meter bussen op gaan rijden. Vorig jaar is er slechts één avond met 18 meter gereden.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 01 jun 2021, 20:07
door htm_tram
Diverse MAN's hebben nog de tikkie QR code stickers in de bus. Zou dat een voorteken zijn? :lol:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 20:46
door Robin2239
DPDelft schreef: di 01 jun 2021, 12:55 Gezien de beperkte toegang tot Duinrell is het waarschijnlijk dat er gewoon weer 12 meter bussen op gaan rijden. Vorig jaar is er slechts één avond met 18 meter gereden.
De duinrell diensten gaan met geleed uitgevoerd worden. :D

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 19 jun 2021, 08:00
door jorawesome
Fijn dat Duinrell in de zomer nog beter bereikbaar wordt zoals ieder jaar het geval is, maar ik zou het wel mooi vinden als EBS lijn 468 nog een kans zouden geven voor de mensen die met de bus naar de Wassenaarse slag willen. Op de pagina van die lijn op dit forum is te lezen dat er niet veel gebruik van werd gemaakt. Ik denk dat dat vooral heeft gelegen aan het feit dat hij vanaf Duinrell begon en niet vanaf een gedeelde halte met lijn 43 bijvoorbeeld. Het makkelijkste zou zijn als lijn 42 zou worden doorgetrokken naar het strand, maar dan komt hij natuurlijk wel weer in de knoop met de dienstregeling van 46..

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 19 jun 2021, 17:24
door CamilleKreemers
Is het niet mogelijk om de Duinrell Express af te stemmen met de Zuid Holland 90? Dan kun je wellicht in de duinrellspitsuren een kwartiersdienst realiseren of een directe verbinding naar Leiden.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 19 jun 2021, 18:12
door DPDelft
Lijn 44 rijdt ook nog naar Duinrell en daarmee samen vormt lijn 144 in de spitsuren van Duinrell een kwartierdienst.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 19 jun 2021, 20:10
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: za 19 jun 2021, 17:24 Is het niet mogelijk om de Duinrell Express af te stemmen met de Zuid Holland 90? Dan kun je wellicht in de duinrellspitsuren een kwartiersdienst realiseren of een directe verbinding naar Leiden.
Ik snap het verband tussen je eerste en tweede zin niet. :s
Reizigers tussen Leiden en Duinrell kunnen bij de Van Duivenvoordelaan overstappen tussen lijn 43 en 44, hoewel ik zie dat die overstap op de terugweg net niet haalbaar is. :(

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 19 jun 2021, 22:57
door Anne
jorawesome schreef: za 19 jun 2021, 08:00 Fijn dat Duinrell in de zomer nog beter bereikbaar wordt zoals ieder jaar het geval is, maar ik zou het wel mooi vinden als EBS lijn 468 nog een kans zouden geven voor de mensen die met de bus naar de Wassenaarse slag willen. Op de pagina van die lijn op dit forum is te lezen dat er niet veel gebruik van werd gemaakt. Ik denk dat dat vooral heeft gelegen aan het feit dat hij vanaf Duinrell begon en niet vanaf een gedeelde halte met lijn 43 bijvoorbeeld. Het makkelijkste zou zijn als lijn 42 zou worden doorgetrokken naar het strand, maar dan komt hij natuurlijk wel weer in de knoop met de dienstregeling van 46..
Een bus naar de Wasenaarseslag heeft als nadeel dat deze in de file moet aansluiten bij de auto's. In de ochtend kan je dan sneller lopen vanaf de halte Rijksdorp. Zelf een keer de Veolia lijn uitgeprobeerd. Bus kwam circa 40 minuten te laat bij Duinrell. Halverwege het strand stond die vast zodat de meeste reizigers daar uitstapten en verder gingen lopen. Deze waren er eerder dan de bus.
Met zo'n onzekere dienst win je geen reizigers. En koppelen aan een andere lijn is daarom ook niet gewenst.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 20 jun 2021, 16:57
door busfanNL
Ja dat was een bus die vanaf Duinrell ging, daar komen reizigers uit Leiden en Den Haag lastig. Je kan beter vanaf de Van Oldenbarneveltweg rijden en een overstap vanuit Leiden en Den Haag realiseren. Een bus kan er juist voor zorgen dat er minder auto's daar in de file staan omdat reizigers de bus nemen. En als reizigers de bus nemen dan staan er weer minder auto's waardoor de bus kan doorrijden en omdat de bus kan doorrijden komen er meer reizigers waardoor er minder auto's op de weg zijn en daardoor... nouja je begrijpt het, een positief effect dus. Wel zal er flink wat reclame voor gemaakt moeten worden, en evt een speciale kustbus bestickert moeten worden. Dan heeft het een grote kans van slagen. *bus*

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: zo 20 jun 2021, 17:06
door DPDelft
Ik denk dat een groot probleem de toegangsweg is. Deze heeft geen ruimte om de bus er door te laten bij filevorming. Starten vanaf Van Oldenbarneveltweg geeft misschien aansluiting richting Den Haag en Leiden maar creëert geen P+R locatie. Misschien eerst eens een herkomst onderzoek doen?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 22 jun 2021, 19:58
door CamilleKreemers
Richting Duinrell zie ik graag een rechtstreekse verbinding naar Leiden en Den Haag.
Ik vermoed dat met de juiste promotie ook groei kan ontstaan richting dit pretpark.
Wellicht niet zoveel als richting Keukenhof gebeurt, maar we kunnen altijd dromen erover.

De bus naar het strand zou ik anders doen, zoals de R-net Katwijk uitbreiden of een Strandbus direct richting Noordwijk.
Ik had als gedachte een 20-minutendienst richting het strand qua sneldienst en halfuursdienst op normale R-net. Er zal toch wel genoeg materieel voor dit zijn in de zomerperiode?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 22 jun 2021, 20:42
door Milco
Zal er dan ook genoeg personeel zijn in de zomervakantie?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 09:00
door busfanNL
Er zijn altijd wel uitzendkrachten en toerboeren beschikbaar. ;)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 10:52
door Matt5154
Stallingen Den Haag en Zoetermeer hebben juist te veel chauffeurs. Stalling Den Hoorn aan de andere hand heeft te weinig.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 14:19
door CamilleKreemers
In theorie kan het dus?

Waarom heeft Den Hoorn juist personeel tekort en de reest personeel over?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 16:20
door Matt5154
In Den Hoorn gaan veel oudere chauffeurs met pensioen van wat ik had gehoord. @DPDelft weet meer wss.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 23 jun 2021, 21:41
door DPDelft
In Den Hoorn is er momenteel inderdaad krapte door samenloop van verschillende dingen.
Overigens zitten Den Haag en Zoetermeer ook niet heel ruim volgens mij.....

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 26 jun 2021, 18:44
door Matt5154
Zo te zien rijdt 144 vaandag met 2 12m meter. Daar zou toch 18m MRDH bussen moeten rijden?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: za 26 jun 2021, 18:58
door Milco
Niks moet, maar het mag wel. ;)