Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Is het niet puur een bestaande koppeling wegnemen door een lijnnummer door te trekken?
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Als er maar voor een goede eenduidige dienstregeling wordt gezorgd, dat aansluitingen op eventuele treinstations ook goed zijn, komen de passagiers vanzelf wel.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
De verbinding naar Duinrell is de afgelopen jaren verbeterd en tegelijk verslechterd. Lijn 44 de hele week elk half uur het hele jaar was een verbetering van het aanbod. Naast de reizigers voor Duinrell profiteerden ook reizigers op het traject Den Haag Centraal - De Kievit - van Oldenbarneveltweg van deze frequentie verhoging.
Tegelijk is de sneldienst flink afgewaardeerd tot een spitsdienst met enkele avondritten alleen in de zomervakantie. Die lijn reed in het verleden al eerder, vanaf Hemelvaartsdag, en ook rond de lunch. Daarnaast zijn de actie tarieven voor een retour naar Duinrell nauwelijks nog een actie te noemen. Zeker voor toeristen op Duinrell is het niet voordelig om met de bus een of meer dagjes Den Haag of Scheveningen te doen.
Als chauffeur op lijn 46 gaat het ook interessant worden op Den Haag Centraal aangezien je vaak net voor lijn 44 vertrekt. Naast de extra kosten van de route via Voorschoten zal ook de extra reistijd niet gewaardeerd worden. Benieuwd hoe dit op de bussen aangegeven gaat worden.
Tegelijk is de sneldienst flink afgewaardeerd tot een spitsdienst met enkele avondritten alleen in de zomervakantie. Die lijn reed in het verleden al eerder, vanaf Hemelvaartsdag, en ook rond de lunch. Daarnaast zijn de actie tarieven voor een retour naar Duinrell nauwelijks nog een actie te noemen. Zeker voor toeristen op Duinrell is het niet voordelig om met de bus een of meer dagjes Den Haag of Scheveningen te doen.
Als chauffeur op lijn 46 gaat het ook interessant worden op Den Haag Centraal aangezien je vaak net voor lijn 44 vertrekt. Naast de extra kosten van de route via Voorschoten zal ook de extra reistijd niet gewaardeerd worden. Benieuwd hoe dit op de bussen aangegeven gaat worden.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Op OVInfo staat het als volgt:
In Den Haag en Voorburg: "Wassenaar Leidschendam" (het toevoegen van het woordje "via" was blijkbaar te moeilijk? )
Vanaf Leidschendam: "Wassenaar Duinrell"
In omgekeerde richting staat er eerst "Leidschendam" op de bus en pas vanaf Voorschoten "Den Haag Centraal".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Is helaas niet de enige lijn in deze concessie waar dat gebeurd.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Het woordje "via" ontbreekt bij veel meer bestemmingen bij EBS. Misschien iemand allergisch voor het woord? Het zorgt ervoor dat de lijnfilm niet duidelijker wordt.
Wel handig om eerst inderdaad Leidschendam te filmen vanaf Duinrell. Dat scheelt weer uitleg aan de reiziger .
Wel handig om eerst inderdaad Leidschendam te filmen vanaf Duinrell. Dat scheelt weer uitleg aan de reiziger .
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Nee, dat vind ik ook.
Als ze de plaatsnamen zouden omdraaien, dus "Leidschendam Wassenaar", dan zou ik het nog enigszins begrijpen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8712
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Dat omdraaien van plaatsnamen gebeurt wel in Waterland, tenminste ik meen dat lijn 125 daar “Landsmeer Purmerend” filmt.
Ik gok dat hier in Haaglanden “via” wordt weggelaten omdat het anders wellicht niet past op de lijnfilm met de huidige lettergrootte. Een plaats als “Leidschendam” past nog maar net op een regel. Voordeel van de huidige grootte is uiteraard wel weer dat het goed leesbaar is. Hoe kleiner de letters hoe minder goed iets leesbaar is, zeker voor slechtzienden zoals ik.
Ik gok dat hier in Haaglanden “via” wordt weggelaten omdat het anders wellicht niet past op de lijnfilm met de huidige lettergrootte. Een plaats als “Leidschendam” past nog maar net op een regel. Voordeel van de huidige grootte is uiteraard wel weer dat het goed leesbaar is. Hoe kleiner de letters hoe minder goed iets leesbaar is, zeker voor slechtzienden zoals ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ja, zelfde punt bij de 455 die Zoetermeer Delft Station als bestemming heeft in het Westland. Maargoed, de schermen in de bus zijn ook omgekeerd van wat ik bij andere vervoerders gewend ben met de eerstvolgende halte onderaan het scherm, dus wellicht is er onderzoek gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
De eerstvolgende haltes op het scherm omkeren gaat vaak samen met een soort perspectief in de routestrip. Zelf vind ik van boven naar beneden prettiger, omdat dit in Europa de natuurlijke leesrichting is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Dat was vroeger bij Arriva het geval ja, wat overigens verder ook de enige vervoerder is waarvan ik weet dat ze de eerstvolgende halte onderaan het scherm gehad hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ik heb eens begrepen dat het EBS niet lukt om op de Citaro's een kleiner lettertype te krijgen bij een langere bestemming. Aan het begin van de concessie reden ze rond met "Leiden / via Leidschend", dat was ook niet alles.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Je bedoelt zeker de GORBA? (Merk lijnfilm) Ja dat is idd lastig.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Misschien kunnen ze ook die update doorvoeren die ze bij Arriva hebben doorgevoerd? (zoals hier)
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Al die LED-filmkasten kunnen de lettergrootte en/of -breedte gewoon aanpassen aan de weer te geven tekst. Dan nog moet het wel in orde zijn wat je via de boordcomputer naar die kasten stuurt. Blijkbaar ziet de kast nu meer ruimte om tekst weer te geven dan er daadwerkelijk is, alsof het lijnnummer geen ruimte op de display zou innemen.
Succes EBS-whizzkids
Succes EBS-whizzkids
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 11:41
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ik vond het al heel wat toen het ze gelukt was om 's-Gravenzande goed te filmen, want dat paste eerst ook niet op de matrix, toen filmden ze het als volgende:
https://ibb.co/cTbDzdm
Vorig jaar heeft lijn 455 nog een hele tijd zo rondgereden, ze waren vergeten om de onderste regel aan te passen denk ik
https://ibb.co/DYvBgBH
Nu hebben ze het eindelijk voor elkaar gekregen
https://ibb.co/hHxRwR4
Vergelijkbaar met lijn 45, die heeft een korte periode zo gereden, maar volgens mij is de 'via' nu weer weg.
https://ibb.co/ChbJWGC
Schijnbaar is het heel moeilijk om die matrix goed te laten functioneren
https://ibb.co/cTbDzdm
Vorig jaar heeft lijn 455 nog een hele tijd zo rondgereden, ze waren vergeten om de onderste regel aan te passen denk ik
https://ibb.co/DYvBgBH
Nu hebben ze het eindelijk voor elkaar gekregen
https://ibb.co/hHxRwR4
Vergelijkbaar met lijn 45, die heeft een korte periode zo gereden, maar volgens mij is de 'via' nu weer weg.
https://ibb.co/ChbJWGC
Schijnbaar is het heel moeilijk om die matrix goed te laten functioneren
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Op de derde foto ontbreekt de apostrof nog...
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Maar dát zorgt er dus voor, dat het niet past en heeft men die dus weggelaten.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Wellicht is het een optie om een ligatuur 's (met een iets smallere s) toe te voegen, zodat het toch nog past? Die apostrof hoeft maar weinig ruimte in te nemen. Geen idee natuurlijk of dat in die software kan.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Had de eerste versie van de Connexxionschermen (helemaal groen) dat niet ook? Inclusief diagonaal lijntje dat de weg moet illustreren en een effect dat verder gelegen haltes in een kleinere lettergrootte werden weergegeven. Ik denk trouwens dat de eerste HTM versie, die nog in sommige trams zit, ook van beneden naar boven georiënteerd is, maar dat weet ik niet zeker.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Ik zat al te twijfelen over Connexxion, maar ik denk dat je gelijk hebt dat ze het daar in het begin ook hadden. In de HTM-trams inderdaad ook ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
In de "Richtlijn reisinformatie in ov-voertuigen" hoofdstuk 4 van CROW en DOVA staat de routestrip van boven naar beneden.
Zie https://www.dova.nu/document/richtlijn- ... voertuigen voor het document.
Zie https://www.dova.nu/document/richtlijn- ... voertuigen voor het document.
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Er is iets vreemds vanaf dienstregeling 2023. In het weekend de eerste 456 vanaf Naaldwijk naar Leyenburg, wordt met een normale bus gereden ipv een R-net wagen (Stalling Den Hoorn). Op de 456 hoort toch alleen R-net bussen te rijden?
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Waarschijnlijk komt dit omlooptechnisch beter uit.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8712
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)
Zal wel een veredelde MAT-rit zijn die dan doorgaat op lijn 31 bijvoorbeeld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten