Pagina 36 van 43

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: di 03 jan 2023, 22:56
door CamilleKreemers
Is het niet puur een bestaande koppeling wegnemen door een lijnnummer door te trekken?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 08:28
door Etienne
Als er maar voor een goede eenduidige dienstregeling wordt gezorgd, dat aansluitingen op eventuele treinstations ook goed zijn, komen de passagiers vanzelf wel.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 08:39
door DPDelft
De verbinding naar Duinrell is de afgelopen jaren verbeterd en tegelijk verslechterd. Lijn 44 de hele week elk half uur het hele jaar was een verbetering van het aanbod. Naast de reizigers voor Duinrell profiteerden ook reizigers op het traject Den Haag Centraal - De Kievit - van Oldenbarneveltweg van deze frequentie verhoging.

Tegelijk is de sneldienst flink afgewaardeerd tot een spitsdienst met enkele avondritten alleen in de zomervakantie. Die lijn reed in het verleden al eerder, vanaf Hemelvaartsdag, en ook rond de lunch. Daarnaast zijn de actie tarieven voor een retour naar Duinrell nauwelijks nog een actie te noemen. Zeker voor toeristen op Duinrell is het niet voordelig om met de bus een of meer dagjes Den Haag of Scheveningen te doen.

Als chauffeur op lijn 46 gaat het ook interessant worden op Den Haag Centraal aangezien je vaak net voor lijn 44 vertrekt. Naast de extra kosten van de route via Voorschoten zal ook de extra reistijd niet gewaardeerd worden. Benieuwd hoe dit op de bussen aangegeven gaat worden.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 10:38
door Meltrain
DPDelft schreef: wo 04 jan 2023, 08:39 Benieuwd hoe dit op de bussen aangegeven gaat worden.
Op OVInfo staat het als volgt:
In Den Haag en Voorburg: "Wassenaar Leidschendam" (het toevoegen van het woordje "via" was blijkbaar te moeilijk? :s )
Vanaf Leidschendam: "Wassenaar Duinrell"

In omgekeerde richting staat er eerst "Leidschendam" op de bus en pas vanaf Voorschoten "Den Haag Centraal".

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 10:40
door MetroRET
Is helaas niet de enige lijn in deze concessie waar dat gebeurd.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 11:47
door DPDelft
Het woordje "via" ontbreekt bij veel meer bestemmingen bij EBS. Misschien iemand allergisch voor het woord? Het zorgt ervoor dat de lijnfilm niet duidelijker wordt.

Wel handig om eerst inderdaad Leidschendam te filmen vanaf Duinrell. Dat scheelt weer uitleg aan de reiziger ;).

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 11:50
door Meltrain
DPDelft schreef: wo 04 jan 2023, 11:47 Het woordje "via" ontbreekt bij veel meer bestemmingen bij EBS. Misschien iemand allergisch voor het woord? Het zorgt ervoor dat de lijnfilm niet duidelijker wordt.
Nee, dat vind ik ook.
Als ze de plaatsnamen zouden omdraaien, dus "Leidschendam Wassenaar", dan zou ik het nog enigszins begrijpen.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 11:58
door Milco
Dat omdraaien van plaatsnamen gebeurt wel in Waterland, tenminste ik meen dat lijn 125 daar “Landsmeer Purmerend” filmt.

Ik gok dat hier in Haaglanden “via” wordt weggelaten omdat het anders wellicht niet past op de lijnfilm met de huidige lettergrootte. Een plaats als “Leidschendam” past nog maar net op een regel. Voordeel van de huidige grootte is uiteraard wel weer dat het goed leesbaar is. Hoe kleiner de letters hoe minder goed iets leesbaar is, zeker voor slechtzienden zoals ik.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 12:13
door Suus
Ja, zelfde punt bij de 455 die Zoetermeer Delft Station als bestemming heeft in het Westland. Maargoed, de schermen in de bus zijn ook omgekeerd van wat ik bij andere vervoerders gewend ben met de eerstvolgende halte onderaan het scherm, dus wellicht is er onderzoek gedaan.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 12:43
door ArrivaBas
De eerstvolgende haltes op het scherm omkeren gaat vaak samen met een soort perspectief in de routestrip. Zelf vind ik van boven naar beneden prettiger, omdat dit in Europa de natuurlijke leesrichting is.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 13:09
door Daniel
ArrivaBas schreef: wo 04 jan 2023, 12:43 De eerstvolgende haltes op het scherm omkeren gaat vaak samen met een soort perspectief in de routestrip.
Dat was vroeger bij Arriva het geval ja, wat overigens verder ook de enige vervoerder is waarvan ik weet dat ze de eerstvolgende halte onderaan het scherm gehad hebben.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 20:45
door Daelea
DPDelft schreef: wo 04 jan 2023, 11:47 Het woordje "via" ontbreekt bij veel meer bestemmingen bij EBS. Misschien iemand allergisch voor het woord? Het zorgt ervoor dat de lijnfilm niet duidelijker wordt.
Ik heb eens begrepen dat het EBS niet lukt om op de Citaro's een kleiner lettertype te krijgen bij een langere bestemming. Aan het begin van de concessie reden ze rond met "Leiden / via Leidschend", dat was ook niet alles.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 00:16
door Matt5154
Je bedoelt zeker de GORBA? (Merk lijnfilm) Ja dat is idd lastig.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 09:47
door omaylie
Misschien kunnen ze ook die update doorvoeren die ze bij Arriva hebben doorgevoerd? (zoals hier)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:04
door nvdw
Al die LED-filmkasten kunnen de lettergrootte en/of -breedte gewoon aanpassen aan de weer te geven tekst. Dan nog moet het wel in orde zijn wat je via de boordcomputer naar die kasten stuurt. Blijkbaar ziet de kast nu meer ruimte om tekst weer te geven dan er daadwerkelijk is, alsof het lijnnummer geen ruimte op de display zou innemen.

Succes EBS-whizzkids ;)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 13:15
door daandekrieger__
Ik vond het al heel wat toen het ze gelukt was om 's-Gravenzande goed te filmen, want dat paste eerst ook niet op de matrix, toen filmden ze het als volgende:
https://ibb.co/cTbDzdm

Vorig jaar heeft lijn 455 nog een hele tijd zo rondgereden, ze waren vergeten om de onderste regel aan te passen denk ik :X
https://ibb.co/DYvBgBH

Nu hebben ze het eindelijk voor elkaar gekregen *O*
https://ibb.co/hHxRwR4

Vergelijkbaar met lijn 45, die heeft een korte periode zo gereden, maar volgens mij is de 'via' nu weer weg.
https://ibb.co/ChbJWGC

Schijnbaar is het heel moeilijk om die matrix goed te laten functioneren :s

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 15:13
door Hendrik
Op de derde foto ontbreekt de apostrof nog...

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 15:55
door MetroRET
Maar dát zorgt er dus voor, dat het niet past en heeft men die dus weggelaten.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 16:24
door umbusko
Wellicht is het een optie om een ligatuur 's (met een iets smallere s) toe te voegen, zodat het toch nog past? Die apostrof hoeft maar weinig ruimte in te nemen. Geen idee natuurlijk of dat in die software kan.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 18:11
door Pim-AllianceB95
Daniel schreef: wo 04 jan 2023, 13:09
ArrivaBas schreef: wo 04 jan 2023, 12:43 De eerstvolgende haltes op het scherm omkeren gaat vaak samen met een soort perspectief in de routestrip.
Dat was vroeger bij Arriva het geval ja, wat overigens verder ook de enige vervoerder is waarvan ik weet dat ze de eerstvolgende halte onderaan het scherm gehad hebben.
Had de eerste versie van de Connexxionschermen (helemaal groen) dat niet ook? Inclusief diagonaal lijntje dat de weg moet illustreren en een effect dat verder gelegen haltes in een kleinere lettergrootte werden weergegeven. Ik denk trouwens dat de eerste HTM versie, die nog in sommige trams zit, ook van beneden naar boven georiënteerd is, maar dat weet ik niet zeker.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 20:49
door Daniel
Ik zat al te twijfelen over Connexxion, maar ik denk dat je gelijk hebt dat ze het daar in het begin ook hadden. In de HTM-trams inderdaad ook ja.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 21:06
door DPDelft
In de "Richtlijn reisinformatie in ov-voertuigen" hoofdstuk 4 van CROW en DOVA staat de routestrip van boven naar beneden.
Zie https://www.dova.nu/document/richtlijn- ... voertuigen voor het document.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: do 05 jan 2023, 23:43
door Matt5154
Er is iets vreemds vanaf dienstregeling 2023. In het weekend de eerste 456 vanaf Naaldwijk naar Leyenburg, wordt met een normale bus gereden ipv een R-net wagen (Stalling Den Hoorn). Op de 456 hoort toch alleen R-net bussen te rijden?

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: vr 06 jan 2023, 05:17
door Stefan
Waarschijnlijk komt dit omlooptechnisch beter uit.

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Geplaatst: vr 06 jan 2023, 08:09
door Milco
Zal wel een veredelde MAT-rit zijn die dan doorgaat op lijn 31 bijvoorbeeld.