Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Toch blijft het opmerkelijk dat vervoerders nog steeds minder personeel dan verwacht van de vorige vervoerder overgedragen krijgen. Dat is iets wat al jaren gebeurt bij concessiewissels, maar nu nog extra opvalt doordat er al personeel te kort is.
Dat is niet alleen bij EBS het geval: Arriva heeft het ook bij de treinen in Twente. Bij EBS valt het nu alleen wat meer op omdat die net twee concessies overgenomen hebben die behoorlijk groot zijn.
Qbuzz in Utrecht heeft ook niet de beloofde 100% van het vervoerplan kunnen leveren per 12 december, sterker nog ze moesten zelfs nog extra afschalen, maar daar hoor je vrijwel niemand over. En de media al helemaal amper.
Dat is niet alleen bij EBS het geval: Arriva heeft het ook bij de treinen in Twente. Bij EBS valt het nu alleen wat meer op omdat die net twee concessies overgenomen hebben die behoorlijk groot zijn.
Qbuzz in Utrecht heeft ook niet de beloofde 100% van het vervoerplan kunnen leveren per 12 december, sterker nog ze moesten zelfs nog extra afschalen, maar daar hoor je vrijwel niemand over. En de media al helemaal amper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Dan is het zaak dat je als busbedrijf toch wat lagere frequenties aanbiedt. Als reiziger heb je meer aan lagere frequenties die wel worden gereden dan hogere frequenties waarbij het een tombola wordt of je bus al dan niet komt opdagen. In dit topic werden er al eerder vraagtekens geplaatst bij de ambitie van EBS gelet op het personeelstekort. Die vrees blijkt dan werkelijkheid. Ik denk ook dat ze per 8 januari een afgeslankte dienstregeling gaan rijden.
De Orkaan is nog niet een volwassen medium. Maar de vinger op de zere plek leggen is ook de functie van de media.
Beul van de blindegeleidelijn
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Met de huidige personeelstekorten zal de vorige vervoerder er alles aan doen om (goed) personeel over te halen om in een ander (vaak aanliggend) gebied bij hem te blijven werken. Het is uiteindelijk aan de medewerker om daar al dan niet op in te gaan.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
De Vra heeft zeker tot en met 18 januari nodig om het verbeterplan te bestuderen, aldus De Orkaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Met Haarlem-IJmond naast de deur (en AML niet zo ver weg) was het risico op 'weglopen' van personeel natuurlijk heel groot. Het zou me ook niet verbazen als er in Zaanstreek al chauffeurs werkten die feitelijk een vestiging in Haarlem-IJmond als standplaats hadden, en dus sowieso niet tot het over te nemen personeel behoorden.
Ook binnen het ov is de situatie voor wat betreft personeel behoorlijk veranderd. Wie vijf jaar geleden van werkgever wilde wisselen, kon zijn vaste contract vaak niet meer meenemen en doodleuk als nulurencontractant aan de slag; kom je vandaag bij de concurrent aankloppen, dan kun je morgen beginnen met behoud van arbeidsvoorwaarden.
Ook binnen het ov is de situatie voor wat betreft personeel behoorlijk veranderd. Wie vijf jaar geleden van werkgever wilde wisselen, kon zijn vaste contract vaak niet meer meenemen en doodleuk als nulurencontractant aan de slag; kom je vandaag bij de concurrent aankloppen, dan kun je morgen beginnen met behoud van arbeidsvoorwaarden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Mogen vervoerders eigenlijk bonussen aanbieden om op die manier personeel weg te lokken bij concurrenten?
Of desnoods eigen contracten met ruimere voorwaarden aanbieden?
Vooral de korte ritten van de lijnen 305 en 314 kunnen wat mij betreft geschrapt worden, aangezien er voldoende alternatieven zijn.
(Als lijn 305 en 314 weer naar Amsterdam Centraal gaan rijden, hebben die ritten wél toegevoegde waarde, maar nu niet.)
Of desnoods eigen contracten met ruimere voorwaarden aanbieden?
De concessie is al in juni 2022 gegund. Had men toen al het huidige personeelstekort kunnen voorzien?Z2N schreef: ↑do 04 jan 2024, 10:12 Nou valt er wel wat voor te zeggen dat EBS streng wordt aangesproken voor het personeelstekort, ze hebben immers zelf een uitgebreidere dienstregeling geboden en zijn nu vanaf dag 1 in staat gebleken om die niet te kunnen leveren. Nou is de spanning op de arbeidsmarkt niet de schuld van EBS, maar is deze ook niet zodanig nieuw dat men hier geen rekening mee had kunnen houden.
Er zijn inderdaad wel wat (R-net)lijnen waarbij je je kunt afvragen waarom die hoge frequentie nodig is.VIRM schreef: ↑do 04 jan 2024, 10:46 Dan is het zaak dat je als busbedrijf toch wat lagere frequenties aanbiedt. Als reiziger heb je meer aan lagere frequenties die wel worden gereden dan hogere frequenties waarbij het een tombola wordt of je bus al dan niet komt opdagen. In dit topic werden er al eerder vraagtekens geplaatst bij de ambitie van EBS gelet op het personeelstekort. Die vrees blijkt dan werkelijkheid. Ik denk ook dat ze per 8 januari een afgeslankte dienstregeling gaan rijden.
Vooral de korte ritten van de lijnen 305 en 314 kunnen wat mij betreft geschrapt worden, aangezien er voldoende alternatieven zijn.
(Als lijn 305 en 314 weer naar Amsterdam Centraal gaan rijden, hebben die ritten wél toegevoegde waarde, maar nu niet.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Vanaf komende maandag tot eind maart een aangepaste dienstregeling: https://www.meerplus.nl/nieuws/nieuwsbe ... a/dr8jan24
De vakantiedienstregeling blijft van kracht, er wordt een flinke lijst met individuele ritten geschrapt, de nachtbussen rijden niet meer op zondag t/m woensdag, en de in mijn ogen meest bijzondere: op zaterdag wordt als een zondag gereden (inclusief de latere opstart op een zondag).
De vakantiedienstregeling blijft van kracht, er wordt een flinke lijst met individuele ritten geschrapt, de nachtbussen rijden niet meer op zondag t/m woensdag, en de in mijn ogen meest bijzondere: op zaterdag wordt als een zondag gereden (inclusief de latere opstart op een zondag).
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Er staat dat van maandag t/m vrijdag een deel van de route van de M-net lijnen 100 en 112 vervalt, maar er staat niet bij welk deel. (Gelukkig wist Milco het wel en staat het goed op de Wiki. )
Ook vind ik het suf dat er op lijn 305 (ook) twee ritten van/naar De Rijp vervallen, terwijl er dan wel ritten tot het Tramplein rijden.
Wat mij betreft had EBS beter (op werkdagen) alle korte ritten op de lijnen 305 en 314 kunnen schrappen.
Ook vind ik het suf dat er op lijn 305 (ook) twee ritten van/naar De Rijp vervallen, terwijl er dan wel ritten tot het Tramplein rijden.
Wat mij betreft had EBS beter (op werkdagen) alle korte ritten op de lijnen 305 en 314 kunnen schrappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Het is eenvoudiger om een complete dienst te laten vervallen dan trajectdelen, omdat je dan weer niet uitkomt met de bestaande diensten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Wat doet het woordje "behalve" in deze zin van EBS...
Als een lijn 4x/uur rijdt, rijdt 'ie toch minimaal 4x/uur en hoef je dat niet als uitzondering te benoemen? En 112 lijkt me op basis van het lijnnummer überhaupt geen R-net lijn.Alle R-net lijnen blijven minimaal 4x per uur rijden, behalve buslijn 314 tussen Edam en Hoorn en lijn 112, die nog steeds elk kwartier rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Behalve lijn 314, die tussen Edam en Hoorn slechts 2x/uur rijdt.
Die wordt door lijn 112 weer tot een kwartierdienst versterkt.
Die wordt door lijn 112 weer tot een kwartierdienst versterkt.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Men had dat toen al in moeten kunnen schatten, toen was er ook al sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt. Personeel willen werven in een markt waar dat personeel er niet of nauwelijks is mag natuurlijk, mits je een gedegen plan hebt voor hoe je er dan aan moet komen. Heb je dat niet, dien je geen plannen te maken die afhankelijk zijn van dat personeel.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Dan staat de zin verkeerd om en had er moeten staan "behalve buslijn 314 en 112 tussen Edam en Hoorn, die samen nog steeds elk kwartier rijden" om te zeggen wat ze wilden zeggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Ja, ik moest ook even dubbel lezen, gelukkig kende ik de dienstregeling.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Die nachtbussen hebben het lang volgehouden.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Tja, zonder marketing heeft Connexxion wat jaren geleden de doordeweekse nachtbussen langer in de lucht (okay, op de weg...) gehouden.
Overigens, heeft EBS toestemming van de Vra om deze vakantiedienstregeling per 8 januari voort te zetten?
Aan de hand van de MeerPlus-app heeft De Orkaan de uitval van bussen lopen tellen bij station Zaandam, Gedempte Gracht en De Vlinder. De uitvalpercentages logen er niet om: 24% tot 30% uitval.
Overigens, heeft EBS toestemming van de Vra om deze vakantiedienstregeling per 8 januari voort te zetten?
Aan de hand van de MeerPlus-app heeft De Orkaan de uitval van bussen lopen tellen bij station Zaandam, Gedempte Gracht en De Vlinder. De uitvalpercentages logen er niet om: 24% tot 30% uitval.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Dat kan je met de ovinfo app dagelijks doen. Kost een kwartiertje maar dan heb je de info ook.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Ik heb het idee dat 'De Orkaan' een sensatie-krant is; een soort Telegraaf voor de Zaanstreek. Klopt dat?Ik heb idee dat De Orkaan wel echt een hetze voert tegen EBS.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
De Orkaan begon ooit als een soort satirisch weblogje over het cultuurpaleis in Zaandam (dat overigens door de bevolking werd weggestemd in een referendum). Daarna is het verder doorgegroeid naar een nieuwsblog. Inmiddels heeft het (ik dacht vorig jaar) de functie van regionaal nieuwsmedium overgenomen van RTV Zaanstreek. Los van de berichtgevingen over EBS merk ik als vaste lezer dat ze de doorontwikkeling van grappig/op-tenen-staand nieuwsblog naar iets serieuzers nog niet helemaal hebben gemaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Zaans busbedrijf EBS krijgt boete voor slechte dienstregeling
De Zaanse buslijn EBS krijgt een boete van Vervoerregio Amsterdam voor de wanprestaties van afgelopen maand. EBS rijdt sinds een maand door de Zaanstreek maar het lukt vervoerder niet om een betrouwbare dienstregeling voor elkaar te krijgen. De boete kan oplopen tot 2 miljoen euro.
Bron en meer: NH Nieuws
De Zaanse buslijn EBS krijgt een boete van Vervoerregio Amsterdam voor de wanprestaties van afgelopen maand. EBS rijdt sinds een maand door de Zaanstreek maar het lukt vervoerder niet om een betrouwbare dienstregeling voor elkaar te krijgen. De boete kan oplopen tot 2 miljoen euro.
Bron en meer: NH Nieuws
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
^^ Is dat NH nieuws artikel nou zo kwalitatief journalistiek werk? In de opening van het artikel over buslijn spreken terwijl de koppenmaker (zal toch wel dezelfde redacteur zijn?) over het correcte busbedrijf schrijft.
Op de site van de vervoerregio is er nog geen persbericht over te vinden: denk dat het besluit tot het uitdelen van een boete toch ook pas kan na beoordeling van het verbeterplan?
Op de site van de vervoerregio is er nog geen persbericht over te vinden: denk dat het besluit tot het uitdelen van een boete toch ook pas kan na beoordeling van het verbeterplan?
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat er vanaf april wel volledig gereden kan worden. EBS heeft zich enorm overschat. Ik kwalificeer dit als een enorme afgang.
Volgens het persbericht moeten we blij zijn dat er überhaupt bussen rijden. De provincie heeft zich lelijk verkeken op de ambities van EBS.
Binnen een maand een grote verschraling als dit belooft weinig goeds voor de toekomst.
Volgens het persbericht moeten we blij zijn dat er überhaupt bussen rijden. De provincie heeft zich lelijk verkeken op de ambities van EBS.
Binnen een maand een grote verschraling als dit belooft weinig goeds voor de toekomst.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Connexxion, de andere inschrijver, schijnt een vergelijkbaar aanbod aan DRU te hebben geboden. Dan was er dus hetzelfde probleem ontstaan.
EBS had in ieder geval voor december 2023 al personeelstekort in Waterland. Voor Connexxion in de Zaanstreek weet ik het niet.
EBS had in ieder geval voor december 2023 al personeelstekort in Waterland. Voor Connexxion in de Zaanstreek weet ik het niet.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Ook daar was personeelstekort; de lijnen 69, 292, 391, 392, 394 en 395 waren sinds september 2023 afgeschaald.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Ik vraag me af of jee bij een aanbesteding mag aangeven wat de eid dienstregeling is, maar bij personeelstekort een afgeslankte dienstregeling geldt met de wijze waarop je dat afschalen gaat aanpakken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten