Pagina 1 van 31

Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 07 jun 2019, 09:26
door fred1954
Concept PvE nieuwe concessie ZaWa dec 2021-2031:

https://www.vervoerregio.nl/document/0b ... 7c2827ae66

Concessiewinnaar krijgt 1,5 jaar de tijd voor implementatie.....

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: zo 09 jun 2019, 23:06
door cassie127
Opzich wel logisch dat ze deze twee concessies samenvoegen... Welke vervoerders verwachten jullie dat er naast EBS en Connexxion mee zullen doen?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 08:32
door Cas
Nou is Arriva nou niet echt een 'Randstadvervoerder', maar ik zie het ze zeker wel proberen. Ze reden Zaanstreek al, en ik geloof dat ze ook een bod hadden gedaan op AML.
Staat Arriva nog steeds te koop? Dat zou eventueel roet in het eten kunnen gooien.

Syntus probeert steeds verder de Randstad in te komen met Almere en hun bod op Haaglanden Streek, dus die zie ik het hier ook wel proberen.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 08:40
door waldo79
Wat bedoel je precies, Cas? Vervoer is vervoer voor Arriva.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 08:51
door Cas
Da's waar, maar misschien juist daarom lijkt het ze maar niet te lukken om veel te winnen of te behouden in de Randstad.

Het kan inderdaad dat ze het best proberen, maar dat ze het gewoon niet halen en dat daarom hun gebied inkrimpt. Ze zijn goed in lijntjes rijden, maar zodra er wordt gevraagd om vervoersoplossingen in plaats van bussen rijden lijkt het ze niet te lukken. Zie o.a. DAV en GD.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 08:53
door regenmaker
Arriva heeft zich op MRDH-concessies de laatste keren in ieder geval niet ingeschreven.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 09:02
door fred1954
Qbuzz zal denk ik wel van de partij zijn....

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 10:09
door Lijn 45
@Cas Arriva was in Waterland actief, niet in de Zaanstreek. :wink:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 11:23
door Cas
Oeps, ik had in m'n hoofd dat het momenteel Arriva in de Zaanstreek en EBS in Waterland was :oops:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 17:04
door CamilleKreemers
Ik verwacht eigenlijk alle vervoerders met deze concessie.

Ik vraag me af welke verbeteringen de nieuwe vervoerder gaat doen om meer verbindingen te realiseren. Ik persoonlijk zie wel iets in lijn 395 doortrekken naar Purmerend. En een sluwe combinatie van een lijn Zaandam CS - Wormerveer - Purmerend, om zo overstappen te besparen.

De eis minimaal 80% zero-emissie is wel sterk en ben benieuwd wat de vervoerders gaan gebruiken om dit mogelijk te maken.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 17:16
door Milco
Cas schreef:Oeps, ik had in m'n hoofd dat het momenteel Arriva in de Zaanstreek en EBS in Waterland was :oops:
Momenteel rijdt Connexxion in de Zaanstreek en EBS in Waterland. Daarvoor reed Arriva in Waterland en daarvoor Connexxion, Zaanstreek is altijd al Connexxion (en voorgangers) geweest.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 17:19
door Lijn 45
De rest van NH (buiten GVB) was ook altijd Connexxiongebied.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 17:40
door The Greyhound
Cas schreef:Nou is Arriva nou niet echt een 'Randstadvervoerder', maar ik zie het ze zeker wel proberen. Ze reden Zaanstreek al, en ik geloof dat ze ook een bod hadden gedaan op AML.
Staat Arriva nog steeds te koop? Dat zou eventueel roet in het eten kunnen gooien.

Syntus probeert steeds verder de Randstad in te komen met Almere en hun bod op Haaglanden Streek, dus die zie ik het hier ook wel proberen.
Een bedrijf is meer waard met een goede order portefeuille, dus als Arriva kans ziet een financieel verantwoord bod te doen zullen ze dat zeker niet laten denk ik. In Waterland ging EBS er de vorige keer ten koste van Arriva met de buit vandoor door mede door miscalculaties een te laag bod te doen. Of Qbuzz ooit met zwarte cijfers zal draaien in DAV waag ik te betwijfelen.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: di 11 jun 2019, 08:12
door Roeland
CamilleKreemers schreef:Ik vraag me af welke verbeteringen de nieuwe vervoerder gaat doen om meer verbindingen te realiseren. Ik persoonlijk zie wel iets in lijn 395 doortrekken naar Purmerend.
Waarom? Is de trein tussen Sloterdijk, Kogerveld en Purmerend dan zo onbetrouwbaar? Of overvol?
CamilleKreemers schreef: En een sluwe combinatie van een lijn Zaandam CS - Wormerveer - Purmerend, om zo overstappen te besparen.
Welke overstappers? Zit er dan zoveel vervoersvraag tussen Jisp en de Lagedijk in Zaandijk? Die 121 rijdt nu juist heel efficiënt met een route van precies 28 minuten.
CamilleKreemers schreef: De eis minimaal 80% zero-emissie is wel sterk en ben benieuwd wat de vervoerders gaan gebruiken om dit mogelijk te maken.
Die 80% lijkt mij eigenlijk wel logisch voor de ZaWa-concessie. Zo'n 80% van de ritten rijdt grotendeels in sterk verstedelijkt gebied (de lijnen van/naar/in Zaandam en Purmerend). Daar wil je niet zoveel uitstoot hebben. Zo'n 20% rijdt juist grotendeels door onbebouwd gebied rond de N247. Ik heb liever zuinige dieselbussen die daar tussen de weilanden een heel klein beetje rommel uitstoten, dan dat de Hemwegcentrale met stinkende kolen elektriciteit opwekt, die vervolgens gebruikt wordt om de toch al frisse lucht rond de N247 nog een klein beetje frisser te maken.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: di 11 jun 2019, 11:38
door montrose
Commentaar op dit eisen pakket kan tot en met 14 juli a.s. gegeven worden met een mail naar: pvezawa@vervoerregio.nl.

Ik zelf heb commentaar op de grootte van de elektrische bus ( pagina 54); namelijk niet langer dan 9 meter .
NHN krijgt de VDL Electric 9.95 meter en heeft de BYD 10 meter. Volgens mij passen hier rolstoelen , kinderwagens en rollators in .

In 9 meters ( vgl. de afgeschoten VDL bus van 19 personen ) bij lange niet.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 18:26
door VIRM
Oostzaan is niet blij met het verlagen van de frequentie van de 392: https://www.deorkaan.nl/vervoerregio-am ... -jaren-80/

Ik zit een beetje te stoeien met de PDF van het PvE. Wat wordt er voorgesteld qua frequentie, en wat rijdt er nu?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 08:49
door Suus
Ik heb begrepen dat ROVER het voorgestelde PvE helemaal niet ziet zitten. Alles was teveel ontsluitende functie heeft krijgt zeer minimale bedieningseisen om zo versnelde zero-emissie op de hoofdlijnen te kunnen faciliteren. Dat lijkt mij toch niet helemaal hoe het ZE maken van OV was voorzien :X

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: di 16 jul 2019, 09:17
door Daniel
Zie hier de reactie van ROVER op het PvE: https://twitter.com/walteretty/status/1 ... 87489?s=19

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: do 26 sep 2019, 11:11
door montrose
Hier is de reactie van de vervoersregio op de gestelde vragen inzake de nieuwe concessie.

https://vervoerregio.nl/artikel/2019091 ... streek-wat

Opvallend is dat lijn 69 gevaar loopt te sneuvelen , aangezien deze parallel loopt aan het spoor.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: vr 10 jan 2020, 08:17
door Driess
Lijn 69 zal nooit verdwijnen, zal eerder een 15 minuten dienst worden overdag, steeds meer passagiers,
goed lopende lijn.
montrose schreef:Hier is de reactie van de vervoersregio op de gestelde vragen inzake de nieuwe concessie.

https://vervoerregio.nl/artikel/2019091 ... streek-wat

Opvallend is dat lijn 69 gevaar loopt te sneuvelen , aangezien deze parallel loopt aan het spoor.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: do 27 feb 2020, 09:59
door Statler Rail
Inmiddels is de deadline voor inschrijvingen uitgesteld naar 7 mei 2020. De gunning staat gepland voor 2 juli 2020.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: do 26 mar 2020, 16:06
door Statler Rail
Door de coronacrisis wordt de deadline voor deze aanbesteding uitgesteld tot nader bericht:
De Concessieverlener deelt uw mening dat de actuele ontwikkelingen rond het Coronavirus en de gevolgen hiervan voor het openbaar vervoer uitzonderlijk en ingrijpend zijn. Op dit moment zijn er nog vele vragen en onzekerheden. De Concessieverlener heeft daarom besloten om binnen een periode van vier weken te bepalen hoe hij de aanbestedingsprocedure gaat vervolgen. De Concessieverlener zal zich in deze periode beraden over het vervolg van de procedure en de planning hiervan. Over het vervolg van de procedure en de planning (inclusief een nieuwe sluitingsdatum voor het indienen van de Inschrijvingen) zal de Concessieverlener op op 23 april 2020, of zoveel eerder als mogelijk, mededeling doen in Negometrix en het Publicatieblad van de Europese Unie. De Concessieverlener streeft ernaar in de periode tot en met 23 april 2020 wel de vragen in het kader van de Nota van Inlichtingen 5 te beantwoorden. De sluitingsdatum voor het indienen van de Inschrijvingen van 7 mei 2020 vervalt. Inschrijvers kunnen ervan uitgaan dat de sluitingsdatum voor het indienen van de Inschrijvingen in ieder geval met een periode van vier weken wordt verlengd.
Bron: Nota van Inlichtingen

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: do 26 mar 2020, 18:38
door TLP
Gelukkig was de oorspronkelijke implementatietijd bijna anderhalf jaar, daar zit nog wat ruimte in. Hopelijk pakt de crisis echter niet zo heftig uit dat zelfs die marge niet voldoende is en de ingangsdatum alsnog uitgesteld moet worden.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: do 23 apr 2020, 19:21
door wouter15
In inschrijftermijn is verlegt tot 5 november: https://www.ovpro.nl/bus/2020/04/23/ins ... qiRDnH9mvQ

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Geplaatst: do 23 apr 2020, 20:14
door TLP
Wellicht kan de Vervoerregio een AMLtje doen: volledige mankracht beschikbaar stellen en in 6 weken de beoordeling afronden. Destijds was de sluitingsdatum voor AML nagenoeg gelijk ten opzichte van de ingangsdatum, dus dat zou moeten kunnen. Voorwaarde is wel dat tegen die tijd alles zodanig op de rit is dat zo'n snelservice mogelijk is, in de hoop dat vervoerders überhaupt al een weloverwogen bod kunnen doen.