Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door tsov »

Zou een logische stap kunnen zijn, maar dan hebben ze natuurlijk voor niets dat mooie busstation bij CS gebouwd (A)
sirvinniei schreef: do 15 jul 2021, 16:10 Wat doet lijn 319 eigenlijk überhaupt in Zaanstreek-Waterland. Landsmeer is toch praktisch Amsterdam Noord?
Gemeente Landsmeer hoort bij deze concessie... Amstelveen is ook praktisch Amsterdam-Zuid, maar hoort toch ook bij AML.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door sirvinniei »

Maar de sneltrams en vallen in Amstelveen dan juist wel weer onder GVB.
Vind de frequentie van lijn 319 trouwens ook wel opvallend. 8x per uur voor een plaats met 11.000 inwoners.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Suus »

Connexxion is dan ook niet zo blij dat GVB de exploitatie van de Amstelveenlijn heeft behouden. En Connexxion zou ook graag lijn 369 overnemen van Connexxion, omdat die lijn ook buiten het vervoersgebied van GVB komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Roeland »

Ja, maar Landsmeer is sterk op Amsterdam georiënteerd. En Landsmeer ligt toch net ietsje verder van veel Amsterdamse bestemmingen verwijderd dan veel Amsterdamse woonwijken.
Waarschijnlijk in combinatie met een jarenlange aantrekkelijke OV-verbinding, waardoor potentiële reizigers de bus in gelokt worden, in plaats van eruit gejaagd.
Het netwerk in Waterland toont aan dat streekvervoer, ook voor middelgrote dorpen, méér kan zijn dan eens in het halfuur een streekbus met een onaantrekkelijke slingerroute.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef: do 15 jul 2021, 23:07 Nu heeft Zuidplein wel een sterkere knooppuntfunctie voor de stad dan Amsterdam Noord.
En de metro op Zuidplein - Rtd CS heeft ook een hogere frequentie dan op Noord - Asd CS.
(tja, ik schrik ervan om het op te schrijven, maar er is toch nog minstens één situatie waar de RET een hogere frequentie biedt dan het GVB :oops:)

Verder speelt in Waterland mee dat er veel buitenlandse toeristen naar Volendam en Marken reizen (in andere jaren dan). Toeristen weten doorgaans wel waar CS ligt, maar kunnen Boiksloutermiirplain niet eens uitspreken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Vinny »

Ja, maar Landsmeer is sterk op Amsterdam georiënteerd.
Landsmeer is historisch met streekvervoer bediend. Het is een andere gemeente dan Amsterdam en 'dus' geen GVB gebied. Toen er nog geen aanbestedingen waren was het stadsvervoer van het GVB beperkt tot het oppervlak van de gemeente met een paar (praktische) uitzonderingen in Amstelveen en Diemen. Nu het GVB een beschermde thuismarkt heeft richt het zich op het uitbreiden van haar stadsnet en rijdt dus ook meer naar Diemen en Amstelveen. Nu dus ook Landsmeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door TLP »

Nu het GVB een beschermde thuismarkt heeft richt het zich op het uitbreiden van haar stadsnet en rijdt dus ook meer naar Diemen en Amstelveen. Nu dus ook Landsmeer.
Dit stukje snap ik niet. Op 28 mei 2006 zijn de busdiensten die GVB in Amstelveen had overgegaan naar Connexxion en de busdiensten die Connexxion in Diemen had overgegaan naar GVB. In beide plaatsen komt tegenwoordig geen bus van de andere vervoerder meer (het streektraject langs het Diemense industrieterrein en de Diemerknoop daargelaten).
Wat heeft Landsmeer hier trouwens mee te maken?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door fred1954 »

Nieuw PvE: Concessie ZA-WA bij aanvang niet 80% zero emissie maar meteen naar 100% ZE.

https://www.ovpro.nl/bus/2021/07/14/nie ... %202021-29

Aanvang concessie december 2023 in principe voor 10 jaar (december 2033), onder voorwaarden kan deze 5 jaar verlengd worden, ivm afschrijvingstermijn laadinfra en ZE materieel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Vinny »

TLP schreef: ma 19 jul 2021, 19:38
Nu het GVB een beschermde thuismarkt heeft richt het zich op het uitbreiden van haar stadsnet en rijdt dus ook meer naar Diemen en Amstelveen. Nu dus ook Landsmeer.
Dit stukje snap ik niet. Op 28 mei 2006 zijn de busdiensten die GVB in Amstelveen had overgegaan naar Connexxion en de busdiensten die Connexxion in Diemen had overgegaan naar GVB. In beide plaatsen komt tegenwoordig geen bus van de andere vervoerder meer (het streektraject langs het Diemense industrieterrein en de Diemerknoop daargelaten).
Wat heeft Landsmeer hier trouwens mee te maken?
Jij richt je op de wisseling in 2006 :)

In de jaren '90 had je Connexxion die reed naar Landsmeer, in Diemen en een groot aantal lijnen in Amstelveen. Alleen de lijn Amsterdam Amstel - Amstelveen - Schiphol Oost werd volgens mij door het GVB geëxploiteerd, wel in de Schiphol Sternetformule. Er is toen wat geschoven en het GVB kreeg meer lijnen in Amstelveen. In 2006 is dat toen weer eens herzien.
:Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door TLP »

Voor wat betreft Landsmeer en GVB kan ik op de wiki zo gauw één lijn vinden: lijn 29. Amstelveen is door GVB historisch altijd wel met meer lijnen bediend (zoals de 63, 65, 66, 67 en 69) maar sinds de veranderingen in 2006 rijdt GVB (met de bus) buiten Amsterdam alleen in Diemen en Duivendrecht en het ziet er voorlopig niet naar uit dat Amstelveen en Landsmeer daar binnenkort bij zullen komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Suus »

Het is de introductie van de concessies begin jaren ‘00 geweest dat het allemaal wat strakker is getrokken met ingang van de zomerdienstregeling van 2006.

Diemen werd daarvoor bediend door bussen van Amstelland-Meerlanden, Gooi- en Vechtstreek, Utrecht West en trams van het GVB. Zal best een goede verbinding met de rest van de wereld hebben opgeleverd, maar praktisch managen was het niet.

Nu is de situatie dat het bij Landsmeer misschien efficiënter kan door het aan het GVB-net toe te voegen, maar GVB heeft een gesloten thuismarkt zonder concurrentie dus er zal veel kritiek komen van de private vervoerders als je zo’n lucratieve verbinding uit de markt haalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Roeland »

TLP schreef: di 20 jul 2021, 18:42 Voor wat betreft Landsmeer en GVB kan ik op de wiki zo gauw één lijn vinden: lijn 29. Amstelveen is door GVB historisch altijd wel met meer lijnen bediend (zoals de 63, 65, 66, 67 en 69) maar sinds de veranderingen in 2006 rijdt GVB (met de bus) buiten Amsterdam alleen in Diemen en Duivendrecht en het ziet er voorlopig niet naar uit dat Amstelveen en Landsmeer daar binnenkort bij zullen komen.
Ooit had Amstelveen doorgaande GVB-lijnen, die ook ten noorden van de A10 kwamen.
"Gelukkig" heeft het GVB die historische vergissing de afgelopen jaren teruggedraaid door de doorgaande sneltram 51 te vervangen door tram 25, die niet meer verder dan station Zuid komt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Vinny »

Diemen werd daarvoor bediend door bussen van Amstelland-Meerlanden, Gooi- en Vechtstreek, Utrecht West en trams van het GVB. Zal best een goede verbinding met de rest van de wereld hebben opgeleverd, maar praktisch managen was het niet.
NS!

Vanaf de rest van de wereld naar Diemen waren de stations Diemen en Diemen-Zuid per trein het snelst bereikbaar (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door CamilleKreemers »

Aldus OVpro is de aanbesteding begonnen. In April 2022 moet gekozen worden. Voor geïnteresseerde hobbyisten, alles is achter beveiliging op Negometrix.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Hainje »

Dus niet zonder meer in te zien?
🍉
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door fred1954 »

CamilleKreemers schreef: ma 20 dec 2021, 14:36 Aldus OVpro is de aanbesteding begonnen. In April 2022 moet gekozen worden. Voor geïnteresseerde hobbyisten, alles is achter beveiliging op Negometrix.
https://vervoerregio.nl/artikel/2021121 ... k-waterlan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Meltrain »

Hainje schreef: ma 20 dec 2021, 18:01 Dus niet zonder meer in te zien?
Onderaan de door fred1954 gedeelde link (zie hieronder) staan ook links naar het PvE en de reactienota. :)
fred1954 schreef: do 23 dec 2021, 10:12
CamilleKreemers schreef: ma 20 dec 2021, 14:36 Aldus OVpro is de aanbesteding begonnen. In April 2022 moet gekozen worden. Voor geïnteresseerde hobbyisten, alles is achter beveiliging op Negometrix.
https://vervoerregio.nl/artikel/2021121 ... k-waterlan
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door VIRM »

Ik ben benieuwd welke partijen zullen inschrijven. Ik neem aan Connexxion en EBS, beiden als bestaande concessiehouders.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Lijn 45 »

Denk dat Arriva ook inschrijft. Ze hebben Waterland verloren aan EBS en ook aan die aanbesteding meegedaan.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Statler Rail »

Persbericht Vervoerregio: twee inschrijvingen op ZaWa: Connexxion en EBS.
Vervoerders die het openbaar vervoer willen verzorgen in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland hebben vandaag hun offertes ingediend bij Vervoerregio Amsterdam. Daarmee is een einde gekomen aan de inschrijfperiode voor de nieuwe concessie die eind 2023 ingaat. De huidige vervoerders in de twee gebieden, Connexxion (Zaanstreek) en EBS (Waterland), hebben een offerte ingediend.
Bron en meer: https://vervoerregio.nl/artikel/R-net%2 ... 0Waterland
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Frank93 »

Had ook nog wel andere inschrijvers verwacht behalve Connexxion en EBS.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door teun »

Heeft Connexxion zich dan als zijnde "Connexxion" ingeschreven? Ik dacht dan men juist wilde overstappen naar het merk Transdev, of blijft dat beperkt tot de Gooi- en Vechtstreek?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door VIRM »

Frank93 schreef: do 21 apr 2022, 12:09 Had ook nog wel andere inschrijvers verwacht behalve Connexxion en EBS.
Ik ook. In ieder geval drie inschrijvers ofzo.
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2022-2031)

Bericht door Milco »

Ik had Arriva wel verwacht eigenlijk…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten