Pagina 7 van 32

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 17:18
door omaylie
En de school- en nachtbussen ontbreken ook nog.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 17:20
door Lijn 45
Ik mis de Bizzliners ook.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 17:30
door Hainje
Lijntje tussen Wormerveer en Purmerend verdwijnt ook? :s

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 17:34
door david_meyer24
dat wordt denk ik lijn 67 Zaandam Station - Purmerend tramplein via Wormerveer.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 18:04
door CamilleKreemers
omaylie schreef: wo 19 okt 2022, 14:23 Hoezo zijn er geen gelede bussen besteld? Hebben ze qua gelede bussen genoeg aan de 10 Citea's die er momenteel zijn? (er vanuit gaande dat er dan geen grote dieselbussen meer rijden)
Een 12m zit rond de 40 zetels. Een 18m schijnt rond de 45 te zitten. Een 13.5m kan rond de 50 zetels hebben en een 15m tot wel 60 zetels. Hierbij geldt wel dat de 12m en 13.5m bijna gelijkwaardig qua kosten zijn terwijl je tot 20% meer kan vervoeten. De 18m naar wat ik me herinner tot 50% duurder, terwijl je geen zitplaatsen wint.

Ik hoop dat het netwerk mooi oogt, al duurt het een heel jaat voor de concessie begint.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 18:30
door MetroRET
Roeland schreef: wo 19 okt 2022, 16:42 Wat wordt dan het verschil tussen lijn 112 en 314, die beide naar Hoorn rijden?
Lijn 112 bedient meer haltes onderweg en gaat nog door Volendam heen (route lijn 312 van nu).
david_meyer24 schreef: wo 19 okt 2022, 17:15 ik zie ook de buurtbussen niet staan in die lijst.
omaylie schreef: wo 19 okt 2022, 17:18 En de school- en nachtbussen ontbreken ook nog.
Dit is een algemene kaart, waarop die niet benoemd zijn.
Lijn 45 schreef: wo 19 okt 2022, 17:20 Ik mis de Bizzliners ook.
R-NET Lijn 370 ben ik vergeten in dit lijstje, die is nu aangevuld.
david_meyer24 schreef: wo 19 okt 2022, 17:34 Dat wordt denk ik lijn 67 Zaandam Station - Purmerend tramplein via Wormerveer.
Correct.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 18:55
door CamilleKreemers
Met deze information kunnen we toch al de dienstregelingsoverzicht maken voor de nieuwe concessie? We hebben een deel van de lijnen EN het materieel.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 19:08
door MetroRET
Veel succes. :mrgreen:

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 19:28
door Meltrain
Mijn vragen op basis van het lijstje van MetroRET :

1) Gaat lijn 103 via Landsmeer rijden (en vervangt zo lijn 125)?
2) Aannemende dat lijn 104 dezelfde route heeft als de huidige 304: waarom blijft die lijn geen R-net?
3) Waarom gaat Streek lijn 110 vanaf Amsterdam Centraal en R-net 316 vanaf Amsterdam Noord? Ik zou het andersom verwachten (als er überhaupt al twee lijnen nodig zijn).
4) Heeft Marken straks geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam (Noord) meer?
5) Wat wordt de route van lijn 111?
6) Waarom wordt lijn 394 ingekort tot Noorderpark?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 19:46
door MetroRET
1) Ja, lijn 103 gaat via Landsmeer en volgt inderdaad de route van lijn 125.
2) Ongetwijfeld vanwege het stoppatroon, lijn 100 en 104 stoppen bijvoorbeeld ook in Ilpendam en Watergang, waar R-NET straks niet langer zal stoppen.
3) Lijn 110 neemt 1 van de 2 routes over van lijn 316 door Volendam (route via Marinapark), tevens aangevuld, lijn 110 rijdt daarna nog verder naar Purmerend Tramplein.
4) Nee, lijn 111 verbindt Marken met Amsterdam Noord.
5) Lijn 111 rijdt vanaf Amsterdam Noord, grofweg via de route van lijn 392 naar Zaandam.
6) Waarom lijn 394 wordt ingekort is mij niet bekend.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 19:55
door flipje
CamilleKreemers schreef: wo 19 okt 2022, 18:04 Een 12m zit rond de 40 zetels. Een 18m schijnt rond de 45 te zitten. Een 13.5m kan rond de 50 zetels hebben en een 15m tot wel 60 zetels. Hierbij geldt wel dat de 12m en 13.5m bijna gelijkwaardig qua kosten zijn terwijl je tot 20% meer kan vervoeten. De 18m naar wat ik me herinner tot 50% duurder, terwijl je geen zitplaatsen wint.
Hoewel de zitcapaciteit van een 13,5m bus groter is tegenover een 12m bus, lever je wel sta plekken in > de maximale capaciteit is lager. Voor de VDL Citea New Generation betekend dit;
- LE122= 105 passagiers
- LE135= 89 passagiers
- LF181= 153 passagiers (gelede bus)

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 20:21
door TLP
Met name de lijnen waarop die 13,5-meterbussen ingezet worden zijn, gezien de lange afstanden die deze afleggen, gebaat bij meer zitplaatsen en niet zozeer bij hoge capaciteit. Daar worden de frequenties ongetwijfeld op aangepast.

Ik kwam een artikel van het Noordhollands Dagblad tegen waarin zoal staat dat er nog wat minder lijnen naar Amsterdam Centraal gaan rijden dan op dit moment het geval is. Waarschijnlijk daarom zal lijn 394 tot Noorderpark gaan rijden.

Overigens staat in dat artikel ook dat de lijn naar Zuidoost als M-lijn gaat rijden, al kan dat een journalistieke vergissing zijn.
MetroRET schreef: wo 19 okt 2022, 14:32 De VDL-geledes schijnen ook weg te gaan.
Die zijn onder de huidige omstandigheden best welkom in AML en zouden daar prima passen tussen hun soortgenoten, al weet ik niet of dat straks nog nodig zal zijn als de Uithoornlijn opengaat.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 21:05
door Meltrain
MetroRET schreef: wo 19 okt 2022, 19:46 1) Ja, lijn 103 gaat via Landsmeer en volgt inderdaad de route van lijn 125.
2) Ongetwijfeld vanwege het stoppatroon, lijn 100 en 104 stoppen bijvoorbeeld ook in Ilpendam en Watergang, waar R-NET straks niet langer zal stoppen.
3) Lijn 110 neemt 1 van de 2 routes over van lijn 316 door Volendam (route via Marinapark), tevens aangevuld, lijn 110 rijdt daarna nog verder naar Purmerend Tramplein.
4) Nee, lijn 111 verbindt Marken met Amsterdam Noord.
5) Lijn 111 rijdt vanaf Amsterdam Noord, grofweg via de route van lijn 392 naar Zaandam.
6) Waarom lijn 394 wordt ingekort is mij niet bekend.
Bedankt voor de antwoorden. :D

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 21:08
door Milco
Mooie plannen zo op het eerste gezicht. Ben benieuwd naar de details!

Over de 10 VDL’s gesproken die nu nog op lijn 316 rijden: zou het niet kunnen dat EBS ze zelf elders in het land gaat inzetten? Ik weet niet in hoeverre men in Haaglanden bijvoorbeeld het elektrisch rijden wil uitbreiden?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 21:22
door CamilleKreemers
Kun je in Haaglanden wegkomen met 10 geledes? Zou je wel kunnen verduurzamen daar.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 21:28
door Milco
Er rijden nu ook al 10 geledes in Haaglanden.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 22:10
door Matt5154
Daar rijden ze idd met 10 gelede wagens. Maar ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als Stalling Den Haag gaat verplaatsen naar Poeldijk. Werd aan mij verteld dat daarzo ook nieuwe bussen komen en dan een aantal gaswagens weg zullen gaan. Kan ook zijn dat dit misinformatie is. Heb namelijk gehoord van iemand die bij het wagenpark daar werkt.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 19 okt 2022, 23:28
door Lijn 45
Milco schreef: wo 19 okt 2022, 21:08 Over de 10 VDL’s gesproken die nu nog op lijn 316 rijden: zou het niet kunnen dat EBS ze zelf elders in het land gaat inzetten?
Ik zat te denken dat ze in IJsselmond IJssel-Vecht wel eens van pas zouden kunnen komen. Daar rijden nu immers ook 10 geledes en ik denk niet dat ze al die diensten naar 12 of 13m kunnen afschalen zonder dat er een te kort aan capaciteit ontstaat.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 03:20
door CamilleKreemers
Als ik het goed heb, waren de Capacity in Zwolle verplichte overname.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 06:19
door MetroRET
Hebben we het hier niet gewoon over de geledes die grotendeels op lijn 141/641 ingezet worden ?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 07:39
door Roeland
De 378 vanuit Volendam naar Holendrecht vervalt?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 07:55
door sirvinniei
Lijn 45 schreef: wo 19 okt 2022, 23:28
Milco schreef: wo 19 okt 2022, 21:08 Over de 10 VDL’s gesproken die nu nog op lijn 316 rijden: zou het niet kunnen dat EBS ze zelf elders in het land gaat inzetten?
Ik zat te denken dat ze in IJsselmond IJssel-Vecht wel eens van pas zouden kunnen komen. Daar rijden nu immers ook 10 geledes en ik denk niet dat ze al die diensten naar 12 of 13m kunnen afschalen zonder dat er een te kort aan capaciteit ontstaat.
In IJssel Vecht gaat naar ik weet alles elektrisch rijden, deels met bestaande BYDs en deels met nieuwe Ebuscos. Gelede bussen worden daar volgens mij niet meer gereden, in ieder geval niet door EBS zelf.
Ze zijn ook minder nodig, omdat de as Urk-Emmeloord-Kampen flink ontlast wordt door de nieuwe spitslijnen Lelystad-Urk en Kampen-Urk.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 07:56
door Milco
MetroRET schreef: do 20 okt 2022, 06:19 Hebben we het hier niet gewoon over de geledes die grotendeels op lijn 141/641 ingezet worden ?
We hebben het over de 10 elektrische VDL’s die nu in Waterland rijden en Lijn 45 suggereert dat deze mogelijk de Solarissen en Citaro’s in IJsselmond zouden kunnen vervangen.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 07:56
door Milco
Roeland schreef: do 20 okt 2022, 07:39 De 378 vanuit Volendam naar Holendrecht vervalt?
Ja, hij wordt niet in het overzicht genoemd.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 20 okt 2022, 07:58
door MetroRET
Vermoedelijk wordt daarvoor de 370 gebruikt, die dus als overstap gebruikt moet worden op bijv. Schouw Splitsing.