Pagina 12 van 32

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 15:01
door vissertw
Milco schreef: vr 12 mei 2023, 14:49 Bedenk je wel dat lijn 67 straks altijd 2x/uur lijkt te gaan rijden, waar de huidige lijnen 67 en 121 soms nog 1x/uur rijden.
De huidige lijnen 67 en 121 rijden alleen maar 1x per uur Milco, een half uur frequentie in de spits is al lang verleden tijd.
En zoals ik al eerder opmerkte, geen ov in de latere avonduren zorgt ook voor minder passagiers eerder op de dag.
Ik krijg ook de indruk dat niemand nog officieel weet hoe een en ander er uit gaat zien, wat is er tot nog toe nou bekend gemaakt?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 15:06
door Milco
Wat nu bekend is gemaakt is een lijnnetkaart. Verdere details zoals bedieningstijden worden later bekend. Wel heb ik dus vernomen dat alle lijnen op alle dagen van de week minimaal 2x/uur gaan rijden, dus ook avond/zondag. Overdag wordt door veel lijnen uiteraard vaker gereden. Zo gaat de nieuwe lijn 111 veelal 4x/uur rijden.

Verder is het nu gewoon wachten tot EBS meer details bekend gaat maken.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: vr 12 mei 2023, 15:10
door vissertw
Dank je, nog even afwachten dus.
Fijn weekend.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 mei 2023, 22:50
door Citea
Waarom wordt lijn 394 eigenlijk ingekort tot Noorderpark?
Op een drukke relatie als Amsterdam CS <-> Zaandam lijkt het me niet slim om een extra overstap toe te voegen.
Lijn 391 rijdt dan weer wel naar Amsterdam CS :s

Er zal vast een achterliggende gedachte zijn.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: za 13 mei 2023, 22:57
door Milco
Minder bussen door de IJtunnel en naar CS zoals gewenst door de Vervoerregio voor zover ik had begrepen.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 14 mei 2023, 08:05
door Etienne
En 391 is toeristisch gezien veel drukker en zal dus juist van/naar CS blijven rijden.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: ma 15 mei 2023, 10:20
door vissertw
Er is een periode geweest dat lijn 391 en ik meen 395 het eindpunt op het P&R terrein een het einde van de Leeghwaterweg bij de A7 hadden.
Er werden toen op zeker moment door diverse politieke partijen uit de Gemeente Wormerland vragen gesteld aan de Stadsregio over het ov in Wormer.
Het antwoord dat gegeven werd luidde: "Wormerland heeft binnenkort vier buslijnen op zijn grondgebied".
Op de kaart klopte dat precies, maar geen inwoner van Wormer heeft ooit nut gehad van die lijnen 391 en 395 net binnen de gemeentegrens.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: ma 15 mei 2023, 18:46
door CamilleKreemers
Ik zou de 395 naar Purmerend doortrekken.

Ik ben daarnaast ook benieuwd wanneer het vervoerplan voor deze concessie bekend gemaakt wordt.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: di 16 mei 2023, 07:42
door Roeland
De 395 naar Purmerend? Voor wie?
Voor NS-reizigers die bang zijn voor treinuitval van de sprinter op de Hoornlijn?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: di 16 mei 2023, 19:21
door Meltrain
CamilleKreemers schreef: ma 15 mei 2023, 18:46 Ik zou de 395 naar Purmerend doortrekken.
Via de A7? En waar in Purmerend wil je die lijn dan laten eindigen?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 19:40
door Citea
Milco schreef: za 13 mei 2023, 22:57 Minder bussen door de IJtunnel en naar CS zoals gewenst door de Vervoerregio voor zover ik had begrepen.
Etienne schreef: zo 14 mei 2023, 08:05 En 391 is toeristisch gezien veel drukker en zal dus juist van/naar CS blijven rijden.
Hmm, ok.
Bij Noorderpark is er nu niet eens een halte (als er veel mensen naartoe gingen zou er wel een halte zijn), dus het is niet een plek waar veel mensen zullen blijven, het zal vooral een overstappunt worden.

Misschien zou 394 naar Buikslotermeer kunnen rijden
(niet door Oostzaan, erlangs).
Het zal niet een veel langere route zijn, bij het Buikslotermeerplein ligt een groot winkelcentrum waar meer mensen naartoe zullen gaan, en je hebt een goede verbinding met Purmerend en Volendam (overstap in Amsterdam Noord).
Het zal wel een verslechtering zijn voor mensen die langs de route van 391 wonen in Amsterdam, maar daar rijdt nog steeds een bus naar Amsterdam CS en door een groot deel van Zaandam.

De bus door Oostzaan zal waarschijnlijk minder frequent rijden in dit geval.
CamilleKreemers schreef: ma 15 mei 2023, 18:46 Ik zou de 395 naar Purmerend doortrekken.
395 naar Purmerend heeft niet veel potentie, aangezien deze parallel aan de Sprinter Hoorn-Schiphol ligt. Ik zie meer in mijn eerder genoemde verbinding omdat je dan met één overstap naar elke wijk van Purmerend kan gaan
(en de rest van Waterland). Hoogstens als spitsbus/Bizzliner
(Zaandam de Vlinder - ZMC - Tramplein Purmerend)

Waarom stoppen de IC's naar Enkhuizen eigenlijk niet in Purmerend? Lijkt me logisch, Purmerend is geen dorp. Hoewel dat wel weg zou doen met het huidige structuur, vanuit elke wijk een frequente bus naar Amsterdam.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 20:56
door Milco
Zoals reeds eerder gemeld rijdt lijn 111 door oostzaan straks veelal 4x/uur.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 17 mei 2023, 23:44
door Citea
Milco schreef: wo 17 mei 2023, 20:56 Zoals reeds eerder gemeld rijdt lijn 111 door oostzaan straks veelal 4x/uur.
Citea schreef: wo 17 mei 2023, 19:40 De bus door Oostzaan zal waarschijnlijk minder frequent rijden in dit geval.
Oostzaan is sowieso niet zo'n grote plaats, dus 2x per uur een bus bijvoorbeeld op lijn 111 zou niet misstaan. In de spits desnoods 4x per uur

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 18 mei 2023, 16:54
door VIRM
Citea schreef: wo 17 mei 2023, 19:40
Waarom stoppen de IC's naar Enkhuizen eigenlijk niet in Purmerend? Lijkt me logisch, Purmerend is geen dorp. Hoewel dat wel weg zou doen met het huidige structuur, vanuit elke wijk een frequente bus naar Amsterdam.
Omdat je vanuit elke wijk een bus naar Amsterdam hebt. ;)
Vroeger had je de stoptrein Enkhuizen - Amsterdam Centraal, aangevuld met een spits-IC. Om Amsterdam Centraal te ontlasten heb je nu de 3300, 2900/3900 en een spits-IC. De spits-IC stopt overigens inmiddels wel op Purmerend.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: wo 14 jun 2023, 08:45
door Frank93
SPIE realiseert voor EBS nieuwe stallingen in Zaandam en Purmerend. In het artikel wordt onder andere het volgende vermeld:
Mocht er in Zaandam geen stroomaansluiting mogelijk zijn, dan worden alle bussen eerst alleen in Purmerend geladen.
Dan neem ik aan dat mocht het niet lukken om in Zaandam te laden, daar de Scania's van de huidige concessie Waterland nog komen te rijden. En het stroomnetwerk zit sowieso al aardig vol in het stuk boven Amsterdam, dus of de stalling in Purmerend wel al gelijk aansluiting krijgt lijkt mij ook niet zo zeker.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 12:52
door Roeland
de RAR heeft advies uitgebracht op het Vervoerplan:
https://rar.vervoerregio.nl/document/e6 ... c6e037b7c4

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 13:10
door CamilleKreemers
Is ergens ook het vervoerplan te vinden dan?

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: do 13 jul 2023, 13:15
door Roeland
ik ben het nog niet tegengekomen...

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 09:39
door sneltram
Hier het vervoerplan. Dat is wel heel veel nachtvervoer. Hoe ziet EBS daar zoveel brood in?
https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... e6c00a5d7d

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 13:44
door TLP
Toen Amstelland-Meerlanden begon was er ook veel nachtvervoer en wat ik ervan begrijp wordt dat nu best wel gemist. Nu gaan de nachtbussen vanuit Waterland weliswaar niet naar Schiphol, maar toch. Het zou wel kunnen dat dunbezette lijnen na een paar jaar weer afgeschaald worden, dat gebeurde in Amstelland-Meerlanden tenslotte ook (lijnen N42 en N95 werden pre-COVID al opgeheven).

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 13:55
door Milco
Mooi vervoerplan met veel wensen en uitbreidingen, zeker ten opzichte van het vervoerplan van Amstelland-Meerlanden waarin Connexxion in veel gevallen juist niet meegaat met de wensen van andere partijen...

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 14:03
door Meltrain
Interessant plan met veel mooie verbeteringen. Ik maak alleen niet uit het plan op welke werkzaamheden ervoor zorgen dat er overdag geen bussen van/naar Amsterdam Centraal kunnen rijden en 's nachts wel.
Daarnaast lijkt het mij ook beter om vanaf september (weer) lijn 316 naar Amsterdam Centraal te laten rijden in plaats van lijn 110.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 14:07
door Milco
Volgens mij werkzaamheden op de Prins Hendrikkade of bij de onderdoorgang bij het centraal station zelf. In de nacht vermoed ik dan ook dat de bussen via Kattenburg zullen omrijden, aangezien de haltes IJtunnel en Prins Hendrikkade tijdelijk komen te vervallen.

Ik denk dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt welke van de twee genoemde lijnen waar eindigt. Lijn 316 trekt nu veelal toeristen aan, maar die zullen meer naar het centrum van Amsterdam reizen dan naar het station, wat prima te bereiken is met lijn 52 via Noord. Bovendien zullen de twee toeristenlijnen wel vanaf het centraal station gaan rijden.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 16:56
door Meltrain
Ik zie nergens staan wat er met lijn 68 gaat gebeuren.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Geplaatst: zo 30 jul 2023, 18:44
door Milco
Voor zover ik weet gaat daar lijn 69 rijden, al weet ik ook niet of dat net als nu alleen in de avonduren en op zondag is.