Concessie Waterbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Anne »

Bij de "nieuwe Waterbus" mis ik de lijnen 18 (Erasmusbrug-Heijplaat) en 19 (Piekstraat-Plantagelaan).
Komen deze te vervallen?

Edit: met lezen van oude berichten en zoeken met google zie ik dat de Watertaxi deze lijnen gaat doen.

Zie alleen nog geen dienstregeling voor de (proef) spitsdienst tussen Heijplaat en Willemskade/Hotel New York.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Suus »

Naar Heijplaat gaat in kwartiersdienst een Watertaxi XL varen vanaf de Marconistraat. Meenemen van fietsen e.d. is niet mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Bemined »

En betalen met de OV-Chipkaart zo te zien ook niet meer :(
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 19 dec 2021, 20:30 Naar Heijplaat gaat in kwartiersdienst een Watertaxi XL varen vanaf de Marconistraat. Meenemen van fietsen e.d. is niet mogelijk.
Er komt vanaf 1 januari 2022 op werkdagen ook een extra watertaxi-spitsdienst tussen halte Hotel New York, halte Willemskade en halte RDM/Heijplaat. Er is echter nog geen dienstregeling beschikbaar. Ik denk dat Anne daarop doelde.

Ik vind het wel raar dat je tussen Marconistraat en Heijplaat/RDM geen fiets meer mag nemen op de boot. Tussen de Plantagelaan en Piekstraat mag dat gelukkig nog wel.

De drie/vier veerdiensten lijken overigens geen lijnnummer te krijgen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Anne »

Klopt; ik doelde op de extra spitsdienst.

Wel jammer dat je geen fiets meer kan meenemen van/naar Heijplaat.
Fietste af en toe een rondje en dan een tochtje van of naar de Heijplaat vanuit Rotterdam. Oversteek naar Marconiplein is niet zo interessant als de tocht over de Nieuwe Maas. Van de spitsdienst Heijplaat - Schiedam hoor je helemaal niets meer -0-
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Anne »

Bemined schreef: zo 19 dec 2021, 20:33 En betalen met de OV-Chipkaart zo te zien ook niet meer :(
Het worden dus echt veerpontjes en geen ov-lijndiensten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Anne schreef: ma 20 dec 2021, 01:07 Van de spitsdienst Heijplaat - Schiedam hoor je helemaal niets meer -0-
Die staat zelfs bij Waterbus zelf niet meer op de site, zal dus al opgeheven zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

De nieuwe waterbus-dienstregeling is nu verwerkt op de wiki, maar kan iemand die wat beter zicht heeft op de verschillen nog even de opvolger van lijn 18 bij de Watertaxi verwerken? Bij lijn 19 heb ik vooralsnog alleen even de vervoerder gewijzigd, lijnnummer op Google Maps is vooralsnog gewoon 19 namelijk. (En vanaf januari geeft Google voor dat traject als advies dat je moet gaan lopen over een tolweg dwars over het water _O- )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Waterbus

Bericht door busfanNL »

Vanmorgen de eerste afvaart met de nieuwe lijn 21 gehad. De afvaart was op de dris niet te vinden en op de haltes hing deels nog oude info, echter hingen er ook mooie nieuwe route kaarten die er goed uitzagen. De boot arriveerde iets te laat (het personeel gaf toe te laat te zijn weggegaan vanaf hun stalling (haven) in Zwijndrecht), maar we waren weer op tijd in Kinderdijk. Terug in Rotterdam hadden we zelfs -12. :shock:

De boot was een oudje, de Aqua-Runner, omdat de nieuwe schepen pas tegen de zomer komen, echter waren alle boten wel voorzien van IvU waardoor ze in OVinfo te volgen waren. Leuke wetenswaardigheid, de IvU en de OV-chipkaart palen op de halte draaien allemaal op Qbuzz systemen en ook in OVinfo staan de lijnen allemaal onder Qbuzz. De schepen hadden geen werkende reisinformatieschermen of bestemmingsaanduiding en ook de IVU bleef hangen op de haltes waardoor het leek of de boot bijvoorbeeld een kwartier te laat vertrok terwijl in werkelijkheid dat schip al onderweg is naar de volgende haltes.

Mijn schip had de oude kleuren en stickers van Waterbus maar het schip van lijn 20, de Vlij, had al wel de nieuwe kleuren van Blue Amigo.
Al met al: links en rechts wat kleine schoonheidsfoutjes maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed opgelost wordt en dat er de komende jaren weer een betrouwbare voortzetting is van de Waterbus. ;)
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Waterbus

Bericht door OVinspecteur »

Zouden er dezer dagen veel mensen tevergeefs naar de Hooikade komen?

De nieuwe route Merwekade - Zwijndrecht is trouwens wel een heel stuk langer, hoewel de Merwekade natuurlijk gunstiger gelokaliseerd is voor scholen, voorzieningen en aansluitingen op andere waterbussen.

Kan de waterbushalte in Zwijndrecht niet beter een stuk naar het noorden verplaatst worden, bijv. naar de watertoren? Dan verkort je de overtocht, wat me gunstig lijkt voor de (exploitatie)kosten en de reistijd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

Anne schreef: ma 20 dec 2021, 01:07 Klopt; ik doelde op de extra spitsdienst.
Inmiddels is de dienstregeling bekend.
Een enkele reis kost €3,-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef: za 01 jan 2022, 14:14 Zouden er dezer dagen veel mensen tevergeefs naar de Hooikade komen?
Neem aan dat er op die halte ook wel het een en ander over de nieuwe dienstregeling aangeplakt heeft gestaan?
De nieuwe route Merwekade - Zwijndrecht is trouwens wel een heel stuk langer, hoewel de Merwekade natuurlijk gunstiger gelokaliseerd is voor scholen, voorzieningen en aansluitingen op andere waterbussen.

Kan de waterbushalte in Zwijndrecht niet beter een stuk naar het noorden verplaatst worden, bijv. naar de watertoren? Dan verkort je de overtocht, wat me gunstig lijkt voor de (exploitatie)kosten en de reistijd.
Ik denk dat het in de winter dagelijks Zwijndrecht - Merwekade varen al aardig in de exploitatiekosten scheelt omdat je zo geen geïsoleerd gelegen lijntje meer hebt en dus de personeelsdiensten efficiënter in kunt delen. (Lijn 24 voer immers in de winter nooit voorheen)
De halte in Zwijndrecht verplaatsen zorgt dat hij minder in het OV-netwerk opgenomen is en in de zomerdienst wordt dan juist de vaartijd naar de Hooikade weer langer.

Qua reiskosten maakt het niet uit: die zijn gelijk gebleven ondanks de langere vaartijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Vrokky »

Fijn dat deze consessie wel goed van start gaat, ben alleen benieuwd wanneer het Rivium wordt aangekoppeld. Dat project ligt natuurlijk al 3 jaar op de plank. Op de site van Blue Amigo staat volgend jaar, op de site van Provincie Zuid Holland staat dit jaar :X
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Vrokky »

busfanNL schreef: za 01 jan 2022, 13:19 in OVinfo staan de lijnen allemaal onder Qbuzz.
Ondertussen is er een aparte vervoerder hiervoor aangemaakt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

*Niet helemaal het juiste topic, maar in het Rotterdam-topic zou het bericht ondersneeuwen*
Er vaart nu tijdens de spitsuren ook een fietsveer tussen Marconistraat en RDM/Heijplaat. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Waterbus

Bericht door busfanNL »

Ik zag zojuist vanuit lijn 491 een nieuw schip van Blue Amigo over de Noord varen. Het zijn dezelfde modellen als in Antwerpen varen. Weet iemand of deze op dienst vaart of alleen aan het testvaren is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Ook hier dreigen nu acties door een te mager CAO voorstel: https://www.ovpro.nl/veer/2022/05/20/me ... et-acties/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Vrokky »

Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Wannes »

Als ik het goed begrijp is de dienstregeling dus weer terug bij af, en zelfs wat minder dan voor de concessiewisseling. Blue Amigo kan er vast niet zoveel aan doen, maar het is natuurlijk zeker geen geweldige start
Vrokky
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Vrokky »

Op het Rivium ligt momenteel een mooie stenen stoep, en er staan een paar palen in het water, maar nog geen ponton te zien.
Op de website van de waterbus staat al vrolijk de dienstregeling met het Rivium erop.

https://www.ad.nl/rotterdam/komst-water ... ing.com%2F
Overigens is hier een plaatje van het ponton te vinden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten