‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door VIRM »

Het idee van een nieuw centraal station in Den Haag tussen stations Centraal, Laan van NOI, en HS, is weer van stal gehaald:
https://www.ad.nl/den-haag/nieuw-statio ... ~a5e5a59e/
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 30 okt 2019, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door katvis »

Wat is het nut van dit station als je op de Oude Lijn dan 3 IC stations achter elkaar hebt waar gestopt moet worden (HS, Grand Central, NOI) en twee op de spoorlijn Gouda - Den Haag (Grand Central en CS)? Lijkt me logischer als Grand Central "het" centraal station wordt als eindpunt voor treinen op de spoorlijn Gouda - DH en dat HS een sprinterstation wordt. De dan overkapte boel tot het huidige CS kan je dan wel gebruiken om de RSR richting Scheveningen te verlengen.
PSA: Links gaan, rechts staan
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door JordiBrabant »

Een nieuw treinstation, precies tussen het huidige Den Haag Centraal, station Hollands Spoor en Laan van NOI. Dat levert meer capaciteit op voor het openbaar vervoer (...) "
Met deze claim lijkt mij het plan al bij voorbaat alleen om in de publiciteit te komen.
Ik snap het doel van het plan ook niet helemaal, een groot kruissingsstation op een steenworp van drie al bestaande stations, niet echt dichtbij het stadscentrum en aan alle kanten ingesloten door bebouwing en de Binckhorst. De daar geprojecteerde woningbouw zou ook kunnen zonder extra station als je het mij vraagt, HS CS en NOI liggen in de buurt plus tramverbindingen.
Een volwaardige Binkhorstboog (van HS naar Voorburg) lijkt me een beter plan.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Wat zou je dan willen met de Binckhorstboog?
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door katvis »

Ik weet niet waar je die anders voor zou willen gebruiken dan voor het overbrengen van materieel naar Leidschendam, maar die boog ligt er al.

Overigens zie ik nu dat de afstand tussen HS en de "kruising" 1 kilometer bedraagt en tussen NOI en de "kruising" maar 800 meter, dus de logica voor 3 IC stations in minder dan 2 kilometer ontgaat mij nu nog meer....
PSA: Links gaan, rechts staan
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door JordiBrabant »

Wubbo schreef:Wat zou je dan willen met de Binckhorstboog?
Extra treinen van Utrecht naar Den Haag, dat zal waarschijnlijk niet meer op Centraal passen, dus ombuigen naar HS en eventueel weer verder naar Rotterdam.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

Wat is daar de meerwaarde van dan behalve Utrecht direct met Delft te verbinden?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door SuperGhost »

Op zich is een nieuw centraal station op de plek van het kruispunt natuurlijk geen gek idee. Alleen wat doe je dan met het huidige CS, met HS en met Laan van NOI?

Het lijkt me dat je CS dan wel kunt sluiten. Dat biedt dan weinig meerwaarde. Als je zo'n nieuw CS bouwt op het kruispunt, dan lijkt me dat je daar dan ook de trams naartoe wel verleggen. Door het oude CS dan te sluiten en de sporen tussen het kruispunt en het oude CS, heb je dan mooi ruimte voor het verleggen van de trams én eventueel een mooie boulevard naar het Malieveld toe.

Laan van NOI moet je wel zo goed als zeker sluiten lijkt me, omdat die perrons dan zo goed als tegen de perrons van zo'n nieuw CS aan komen te liggen. De RR-halte kun je eventueel wel houden (hebben ook kortere perrons nodig), wellicht kun je die dan iets verleggen, zodat die recht boven de naamgever komt te liggen en ook daar de ingang kan komen.

HS zou wellicht wel open kunnen blijven (ligt ietsjes verder van het kruispunt dan Laan van NOI), maar lijkt me dan niet meer IC-waardig. Het station is ook een monument geloof ik, dus slopen kan sowieso niet. Wellicht zou je het kunnen verplaatsen naar dat kruispunt, zodat je het voor de hooggelegen sporen (Leiden<->Rotterdam) kunt gebruiken van het nieuwe CS.

Maar voorlopig lijkt me dit echt (nog) niet realistisch dat dat gaat gebeuren.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door JordiBrabant »

Extra treinen mogelijk maken omdat de sjoelbak ook een keer vol raakt.
Met een beter plan bedoelde ik vooral beter dan het geprojecteerde "grand central', of het ook echt fatsoenlijk is, blijft bediscussieerbaar, ik schudde het ook maar uit de losse pols.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

JordiBrabant schreef:
Wubbo schreef:Wat zou je dan willen met de Binckhorstboog?
Extra treinen van Utrecht naar Den Haag, dat zal waarschijnlijk niet meer op Centraal passen, dus ombuigen naar HS en eventueel weer verder naar Rotterdam.
Die passen ook niet op Den Haag HS, zeker niet in combinatie met gelijkvloers kruisen bij de aansluiting. Voor de Goudse corridor geldt dat het baanvak eerder vol is dan de sjoelbak, het baanvak is dat namelijk nu al (en de sjoelbak heeft nog ruimte).
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door dennistd »

Zeker als spoor 11 en 12 weer aangesloten worden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Karl »

Bij een Grand Central moet je Centraal opheffen en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor tram/RR/HOV, kantoren en woningen. De treinen vanuit Eindhoven kan je doorkoppelen met de treinen naar Leiden v.v.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door isadora »

Het bekt wel; de Heek Krent Centrul.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door reisthijs »

luka23 schreef:Wat is het nut van dit station als je op de Oude Lijn dan 3 IC stations achter elkaar hebt waar gestopt moet worden (HS, Grand Central, NOI) en twee op de spoorlijn Gouda - Den Haag (Grand Central en CS)?
luka23 schreef:Overigens zie ik nu dat de afstand tussen HS en de "kruising" 1 kilometer bedraagt en tussen NOI en de "kruising" maar 800 meter, dus de logica voor 3 IC stations in minder dan 2 kilometer ontgaat mij nu nog meer....
Waar lees jij dat alle IC's op al deze stations moeten stoppen?
Er wordt voorgesteld om loopbanden aan te leggen tussen de stations: die zouden er juist voor zorgen dat IC's niet overal hoeven te stoppen. Dan hoeven de IC's op de Oude Lijn nog maar één keer in Den Haag te stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door en-es »

Weer een overbodig prestigeproject van publicitietsgeile politici?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door JordiBrabant »

Het plan komt niet eens van politici, iemand van Arcadis heeft het de wereld in geholpen.
Ik zie het probleem niet wat men probeert op te lossen: ze zeggen huizenbouw boven de kruising en tegelijkertijd een station. De huizenbouw is ook zonder station in principe mogelijk, mocht de nood echt hoog zijn, dan hebben de mensen ook korte verbindingen met Centraal, HS en NOI.

De plek waar het Centraal Station nu staat is gegroeid tot toplocatie: het Haagse centrum is op loopafstand, het Malieveld ligt er naast en er zijn veel ministeries in de buurt, waar veel mensen werken. Als je deze locatie weggooit, wordt het OV in Den Haag niet bepaald aantrekkelijker, omdat het station verder van de plekken zit die mensen willen bezoeken. Het wordt dus Den Haag Grand helemaal niet zo Central.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door WSM »

en-es schreef:Weer een overbodig prestigeproject van publicitietsgeile politici?
Nee joh, job creation voor en door de betonmaffia.
Lekker met miljoenen overheidgeld een nieuw station bouwen en vervolgens met deze overheidssubsidie topklasse koopappartementen bouwen == dubbel cashen.

Hoewel ik betere reismogelijkheden 'de hoek om' in Den Haag (uit Delft / Leiden richting Zoetermeer en verder) wel zou kunnen waarderen. Maar dat kan vast ook efficiënter gerealiseerd worden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door Vinny »

Het plan om één centraal station te maken voor Den Haag is al heel lang een issue, oorspronkelijk wilde de NS het station HS uitbreiden tot centraal station, maar dat was tegen het zere been van de gemeente die niet wilde dat het station zo ver buiten het centrum kwam te liggen. Later is nog geopperd om het station op de spoorwegkruising te realiseren en in de jaren '90 is nog even een plan geweest om een nieuw HSL station te bouwen tussen Den Haag en Zoetermeer (de "Bos-variant"). Nu de HSL helemaal buiten Den Haag loopt zie ik eerlijk gezegd een nieuw Centraal Station niet zitten. Beter is het om de bestaande infrastructuur wat op te waarderen. Dat scheelt veel geld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door TLP »

Ik zeg nu vast iets heel raars, maar zou je niet een kruisingsstation kunnen bouwen op de plaats waar de spoorlijnen elkaar kruisen, en de loopafstand naar het huidige bus-/tramstation van Den Haag Centraal overbruggen met rolpaden? Dan kun je je afvragen of station Den Haag HS eventueel aangesloten moet worden op een toekomstige metrolijn, maar als zoiets gebeurt zijn volgens mij wel alle vervoersstromen gedekt. Station Laan van NOI kan nog door de huidige RandstadRail gebruikt worden, en de overstappen op andere belangrijke OV-verbindingen kunnen via de bus en tram op de huidige locaties rondom Den Haag Centraal afgewikkeld worden in combinatie met de rolpaden. Verder kan bezien worden of rondom Laan van NOI dan keersporen worden aangelegd voor treinen die vanuit het zuiden in Den Haag eindigen.
Laatst gewijzigd door TLP op do 31 okt 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op'

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Beter is het om de bestaande infrastructuur wat op te waarderen. Dat scheelt veel geld.
Niks doen is nog goedkoper. Zo zonder enige uitwerking heeft je suggestie veel weg van de topictitel, alleen met een andere magische ingreep.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door ovforens »

Fantasiemodus aan


Ik zat wel eens te denken aan een variant waarbij er op de kruising 1 groot station zou zijn waar de Oude Lijn en spoorlijn naar Gouda zouden stoppen. Met een zeer simpele spoorlayout uiteraard; boven heeft nauwelijks een wissel nodig en onder zou als de Utrechtse buurtsporen kunnen worden opgebouwd.

Vanaf daar net als bij Orlando Airport
https://maps.app.goo.gl/ZzgmpjKwFwx4FC8b6

Elke 60 seconden een gratis people mover naar de restanten van Laan van NOI, CS-Oud en HS en de Binckhorst.

Met mooie overstappen met tienminutenfrequenties kan zowel Utrecht-Leiden als Utrecht-Delft zo veel vaker en veel sneller dan nu.

En er ontstaat veel bouwgrond (wat natuurlijk ook kan als het huidige emplacement overkluist wordt.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ‘Nieuw station The Hague Grand Central lost veel problemen op’

Bericht door VIRM »

JordiBrabant schreef:Het plan komt niet eens van politici, iemand van Arcadis heeft het de wereld in geholpen.
Ik zie het probleem niet wat men probeert op te lossen: ze zeggen huizenbouw boven de kruising en tegelijkertijd een station. De huizenbouw is ook zonder station in principe mogelijk, mocht de nood echt hoog zijn, dan hebben de mensen ook korte verbindingen met Centraal, HS en NOI.

De plek waar het Centraal Station nu staat is gegroeid tot toplocatie: het Haagse centrum is op loopafstand, het Malieveld ligt er naast en er zijn veel ministeries in de buurt, waar veel mensen werken. Als je deze locatie weggooit, wordt het OV in Den Haag niet bepaald aantrekkelijker, omdat het station verder van de plekken zit die mensen willen bezoeken. Het wordt dus Den Haag Grand helemaal niet zo Central.
Klopt. Als je Den Haag Centraal zou weggooien, heb je wel iets nodig dat reizigers van Grand Central richting het oude CS vervoert. Per uur komen en vertrekken er 10 IC’s en 12 Sprinters op Den Haag Centraal, uit mijn hoofd.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten